Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Cilvēka molekulārā bioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
BUMK_045
Zinātnes nozare
Bioloģija; Medicīniskā biotehnoloģija; Molekulārā bioloģija; Vides biotehnoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par molekulārajiem procesiem šūnā, šūnas funkciju saistību ar homeostāzes nodrošināšanu cilvēka organismā, kā arī izpratni par cilvēka genoma uzbūves principiem un genoma funkciju traucējumu lomu ģenētisko patoloģiju etioloģijā, attīstīt studējošo prasmes molekulārās bioloģijas metožu apgūšanā, palīdzēt izprast iegūto teorētisko zināšanu izmantošanai medicīniskajā praksē, palīdzēt izprast zinātnes lomu medicīnas attīstībā un zinātnes atziņu pielietojuma iespējas ārsta praksē.

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītībā apgūtās zināšanas bioloģijā un ķīmijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; • pamato saistību starp šūnas struktūru un abnormālību funkciju lomu cilvēka patoloģijā; • salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; • zina ģenētikas galvenās likumsakarības; • novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; • salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; • skaidro alēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbības veidus un gēnu mijiedarbības ietekmi uz pazīmju izpausmi fenotipā, analizē gēnu saistību; • zina nukleīnskābju struktūru, skaidro DNS replikāciju, transkripcija, translāciju un gēnu ekspresijas regulēšanu; • zina hromosomālās pataloģijas, analizē to iespējamos rašanās mehānismus un sekas; • zina faktorus, kas izjauc gēnu līdzsvaru populācijā, zina izlases veidus un raksturo izlasi cilvēka populācijā; • skaidro populācijas ģenētikas atziņu pielietošanas iespējas praktiskajā medicīnā; • pamato attīstības gēnu mutāciju izpausmes agrīnās ontoģenēzes stadijās; skaidro attīstības gēnu ietekmi uz organisma uzbūvi; • pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; • lieto lekcijā un nodarbībā apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus.

Prasmes

1.Studenti lieto gaismas mikroskopu, lai identificētu eikariotu specifiskas šūnas struktūras; dažādu tipu metafāzes hromosomas; politēnās hromosomas; skaidro struktūru uzbūves saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; prezentē multifaktoriālā iedzimšanas tipa slimības etioloģiju, iespējamos cēloņus; izmantos molekulārās bioloģijas metodi, lai izdalītu un pierādītu bukālā epitēlija šūnu DNS; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.

Kompetences

1.Studenti analizē situācijas medicīniskajā citoloģijā, ģenētikā, novērtē zinātnes sasniegumu un ģenētikas lomu zobārsta praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. semestrī patstāvīgi jāapgūst un jāprezentē temats Eikariotu šūnu citoplazmas un organoīdu uzbūve, funkcijas. Katrā nodarbībā atbilstoši tematam students saņem uzdevumus patstāvīgam darbam. Uzdevumu risinājumos jālieto ģenētiskais kods. Jāsagatavo atbilstoši nodarbībā pārrunātajiem un e-studijās pieejamiem kritērijiem prezentācijas: 1. semestrī par eikariotu šūnas organoīdiem, 2.semestrī par multifaktoriālām slimībām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude, prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas kolokvijos – 1. semestrī: rakstveida divos kolokvijos – citoloģijā un iedzimtības molekulārā pamatā , 2. semestrī – divos rakstveida kolokvijos: 1. kolokvijs – klasiskā ģenētikā (rakstveida teorētiskā daļa un uzdevumu risināšana); 2. kolokvijs – par hromosomālo patoloģiju, gēnu darbību populācijā (rakstveida teorētiskā daļa un uzdevumu risināšana). Tiek vērtēta studentu prasme prezentēt sagatavoto materiālu atbilstoši uzdotajam tematam; prasme lietot teorētiskās zināšanas ģenētikas uzdevumu risināšanā. 1.semestra noslēgumā semestra ieskaite. Ieskaites vērtējumu veido vidējais vērtējums, kas iegūts abos kolokvijos. Studiju kursa noslēgumā rakstveida eksāmens vai kumulatīvais vērtējums. Eksāmens ietver 2. semestra saturu. Kumulatīvo vērtējumu aprēķina: 70% kolokvija atzīme +30% praktisko nodarbību testi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvība un tās formu daudzveidība. Šūnu bioloģija. Galvenie šūnu veidi. Vielu transports.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šūnas kodols. Hromatīns. Hromosomas. Cilvēka kariotips.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābju loma iedzimtās informācijas realizēšanā. DNS replikācija. Transkripcija. Patstāvīgai apgūšanai. Nukleīnskābu ķīmiskais sastāvs, telpiskā struktūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu biosintēze šūnā. Patstāvīgai apgūšanai: Ģenētiskais kods, tā īpašības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gēnu darbības regulēšana. DNS reparācija, mehānismi, reparācijas slimības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šūnu dzīves cikls un tā regulēšana. Šūnu dalīšanās. Mitoze. Mejoze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gametoģenēze. Šūnu dalīšanās traucējumi un to sekas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Mikroskops un mikroskopēšana. Specializēto augu un dzīvnieku šūnu uzbūve (patstāvīgie mikropreparāti).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Osmoze eikariotu šūnās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Cilvēka kariotips. Metafāžu plātnīšu analīze. Politēnās hromosomas (patstāvīgie mikropreparāti).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

DNS izdalīšana. Laboratorijas darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Molekulārā bioloģija. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kolokvijs citoloģijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Mitozes, mejozes dažādu stadiju analīze augu un dzīvnieku mikropreparātos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Spermatoģenēze un ooģenēze. Dzimumšūnu morfoloģija (patstāvīgie mikropreparāti).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Kolokvijs molekulārajā bioloģijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klasiskās ģenētikas pamati. Alēlisko gēnu mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neallēlisko gēnu mijiedarbība. Gēnu saistība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģenealoģijas metode. Pazīmju iedzimšanas tipi un to analīze cilvēkam. Temati patstāvīgai apgūšanai: Ciltskoku veidošana, pieņemtie apzīmējumi. Ciltskoku sastādīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Slimību predispozīcija. Biežāk sastopamās multifaktoriālās patoloģijas. Gadījumu analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka genoma variācijas. Gēnu izmaiņas. Hromosomu aberācijas. Genoma izmaiņas. Pastāvīgai apgūšanai Hromosomālās slimības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Populāciju ģenētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Klasiskā ģenētika (uzdevumu risināšana un sastādīšana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Gēnu mijiedarbība (uzdevumu risināšana un sastādīšana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Saistīto pazīmju iedzimšanas analīze (uzdevumu risināšana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Ciltskoku analīze un sastādīšana (A-D; A-R).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Ciltskoku analīze un sastādīšana (X-D; X-R; holandriskais).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Kolokvijs klasiskā ģenētikā (teorētiskā un praktiskā daļa).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Slimību predispozīcija. Biežāk sastopamās multifaktoriālās patoloģijas. Gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Hromosomu mutācijas. Genoma mutācijas. Hromosomālās slimības. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Populāciju ģenētika; uzdevumu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Kolokvijs ģenētikā II.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

A. Krūmiņa., V. Baumanis. Eikariotu šūnu bioloģija. Rīga. RSU. 2015.

2.

Tsisana Shartava. DNA Research, Genetics, and Cell Biology. Nova Science Publishers, 2011. RSU. E-grāmata. datu bāze: EBSCO. (akceptējams izdevums)

3.

Molecular Biology, David P. Clark, Nanette J. Pazdernik. [2019] RSU E-book. Datu bāze: ClinicalKey&EBRARY

4.

Ārvalstu studentiem/For international students

5.

Tsisana Shartava. DNA Research, Genetics, and Cell Biology. Nova Science Publishers, 2011. RSU. E-grāmata. datu bāze: EBSCO. (akceptējams izdevums)

6.

Molecular Biology, David P. Clark, Nanette J. Pazdernik. [2019] RSU E-book. Datu bāze: ClinicalKey&EBRARY

Papildu literatūra

1.

Benjamin A. Pierce. Genetics A Conceptual Approach. 5th Edition. Southwestern University. 2014.

2.

Pollard T.D., Earnshaw W.C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017.-908 p.

3.

Evans J., Manson A.L. Cell Biology and Genetics. Mosby, Elsevier, 2008.

4.

Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.- 342.lpp.

5.

Ārvalstu studentiem/For international students

6.

Benjamin A. Pierce. Genetics A Conceptual Approach. 5th Edition. Southwestern University. 2014.

7.

Pollard T.D., Earnshaw W.C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017.-908 p.

Citi informācijas avoti

1.

Internetā atslēgvārdi- DNA &RNA, Genetics&Medicine, Genes &Expression, Genomes&Maps.

2.

http://estudijas. rsu.lv. --> Zobārstniecība--> 1. studiju gads-->cilvēka molekulārā bioloģija