Cilvēka molekulārā bioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; • pamato saistību starp šūnas struktūru un abnormālību funkciju lomu cilvēka patoloģijā; • salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; • zina ģenētikas galvenās likumsakarības; • novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; • salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; • skaidro alēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbības veidus un gēnu mijiedarbības ietekmi uz pazīmju izpausmi fenotipā, analizē gēnu saistību; • zina nukleīnskābju struktūru, skaidro DNS replikāciju, transkripcija, translāciju un gēnu ekspresijas regulēšanu; • zina hromosomālās pataloģijas, analizē to iespējamos rašanās mehānismus un sekas; • zina faktorus, kas izjauc gēnu līdzsvaru populācijā, zina izlases veidus un raksturo izlasi cilvēka populācijā; • skaidro populācijas ģenētikas atziņu pielietošanas iespējas praktiskajā medicīnā; • pamato attīstības gēnu mutāciju izpausmes agrīnās ontoģenēzes stadijās; skaidro attīstības gēnu ietekmi uz organisma uzbūvi; • pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; • lieto lekcijā un nodarbībā apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus.
Prasmes
1.Studenti lieto gaismas mikroskopu, lai identificētu eikariotu specifiskas šūnas struktūras; dažādu tipu metafāzes hromosomas; politēnās hromosomas; skaidro struktūru uzbūves saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; prezentē multifaktoriālā iedzimšanas tipa slimības etioloģiju, iespējamos cēloņus; izmantos molekulārās bioloģijas metodi, lai izdalītu un pierādītu bukālā epitēlija šūnu DNS; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.
Kompetences
1.Studenti analizē situācijas medicīniskajā citoloģijā, ģenētikā, novērtē zinātnes sasniegumu un ģenētikas lomu zobārsta praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. semestrī patstāvīgi jāapgūst un jāprezentē temats Eikariotu šūnu citoplazmas un organoīdu uzbūve, funkcijas. Katrā nodarbībā atbilstoši tematam students saņem uzdevumus patstāvīgam darbam. Uzdevumu risinājumos jālieto ģenētiskais kods. Jāsagatavo atbilstoši nodarbībā pārrunātajiem un e-studijās pieejamiem kritērijiem prezentācijas: 1. semestrī par eikariotu šūnas organoīdiem, 2.semestrī par multifaktoriālām slimībām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude, prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas kolokvijos – 1. semestrī: rakstveida divos kolokvijos – citoloģijā un iedzimtības molekulārā pamatā , 2. semestrī – divos rakstveida kolokvijos: 1. kolokvijs – klasiskā ģenētikā (rakstveida teorētiskā daļa un uzdevumu risināšana); 2. kolokvijs – par hromosomālo patoloģiju, gēnu darbību populācijā (rakstveida teorētiskā daļa un uzdevumu risināšana). Tiek vērtēta studentu prasme prezentēt sagatavoto materiālu atbilstoši uzdotajam tematam; prasme lietot teorētiskās zināšanas ģenētikas uzdevumu risināšanā. 1.semestra noslēgumā semestra ieskaite. Ieskaites vērtējumu veido vidējais vērtējums, kas iegūts abos kolokvijos.
Studiju kursa noslēgumā rakstveida eksāmens vai kumulatīvais vērtējums. Eksāmens ietver 2. semestra saturu. Kumulatīvo vērtējumu aprēķina: 70% kolokvija atzīme +30% praktisko nodarbību testi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvība un tās formu daudzveidība. Šūnu bioloģija. Galvenie šūnu veidi. Vielu transports.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnas kodols. Hromatīns. Hromosomas. Cilvēka kariotips.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtības molekulārais pamats.
Nukleīnskābju loma iedzimtās informācijas realizēšanā. DNS replikācija. Transkripcija.
Patstāvīgai apgūšanai.
Nukleīnskābu ķīmiskais sastāvs, telpiskā struktūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu biosintēze šūnā.
Patstāvīgai apgūšanai: Ģenētiskais kods, tā īpašības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu darbības regulēšana. DNS reparācija, mehānismi, reparācijas slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šūnu dzīves cikls un tā regulēšana.
Šūnu dalīšanās. Mitoze. Mejoze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gametoģenēze. Šūnu dalīšanās traucējumi un to sekas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikroskops un mikroskopēšana. Specializēto augu un dzīvnieku šūnu uzbūve (patstāvīgie mikropreparāti).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Osmoze eikariotu šūnās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka kariotips. Metafāžu plātnīšu analīze. Politēnās hromosomas (patstāvīgie mikropreparāti).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
DNS izdalīšana. Laboratorijas darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Molekulārā bioloģija. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolokvijs citoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Mitozes, mejozes dažādu stadiju analīze augu un dzīvnieku mikropreparātos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Spermatoģenēze un ooģenēze. Dzimumšūnu morfoloģija (patstāvīgie mikropreparāti).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolokvijs molekulārajā bioloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskās ģenētikas pamati. Alēlisko gēnu mijiedarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neallēlisko gēnu mijiedarbība. Gēnu saistība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenealoģijas metode. Pazīmju iedzimšanas tipi un to analīze cilvēkam.
Temati patstāvīgai apgūšanai:
Ciltskoku veidošana, pieņemtie apzīmējumi. Ciltskoku sastādīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Slimību predispozīcija. Biežāk sastopamās multifaktoriālās patoloģijas.
Gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka genoma variācijas. Gēnu izmaiņas. Hromosomu aberācijas. Genoma izmaiņas. Pastāvīgai apgūšanai Hromosomālās slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju ģenētika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskā ģenētika (uzdevumu risināšana un sastādīšana).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu mijiedarbība (uzdevumu risināšana un sastādīšana).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Saistīto pazīmju iedzimšanas analīze (uzdevumu risināšana).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Ciltskoku analīze un sastādīšana (A-D; A-R).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Ciltskoku analīze un sastādīšana (X-D; X-R; holandriskais).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolokvijs klasiskā ģenētikā (teorētiskā un praktiskā daļa).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Slimību predispozīcija. Biežāk sastopamās multifaktoriālās patoloģijas.
Gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Hromosomu mutācijas. Genoma mutācijas. Hromosomālās slimības. Diskusija. Uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Populāciju ģenētika; uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolokvijs ģenētikā II.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
A. Krūmiņa., V. Baumanis. Eikariotu šūnu bioloģija. Rīga. RSU. 2015.
Tsisana Shartava. DNA Research, Genetics, and Cell Biology. Nova Science Publishers, 2011. RSU. E-grāmata. datu bāze: EBSCO. (akceptējams izdevums)
Molecular Biology, David P. Clark, Nanette J. Pazdernik. [2019] RSU E-book. Datu bāze: ClinicalKey&EBRARY
Ārvalstu studentiem/For international students
Tsisana Shartava. DNA Research, Genetics, and Cell Biology. Nova Science Publishers, 2011. RSU. E-grāmata. datu bāze: EBSCO. (akceptējams izdevums)
Molecular Biology, David P. Clark, Nanette J. Pazdernik. [2019] RSU E-book. Datu bāze: ClinicalKey&EBRARY
Papildu literatūra
Benjamin A. Pierce. Genetics A Conceptual Approach. 5th Edition. Southwestern University. 2014.
Pollard T.D., Earnshaw W.C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017.-908 p.
Evans J., Manson A.L. Cell Biology and Genetics. Mosby, Elsevier, 2008.
Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.- 342.lpp.
Ārvalstu studentiem/For international students
Benjamin A. Pierce. Genetics A Conceptual Approach. 5th Edition. Southwestern University. 2014.
Pollard T.D., Earnshaw W.C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017.-908 p.
Citi informācijas avoti
Internetā atslēgvārdi- DNA &RNA, Genetics&Medicine, Genes &Expression, Genomes&Maps.