Sociālā neirozinātne
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie apraksta neirozinātnes priekšmetu un tās attīstības perspektīvas, definē un raksturo sociālās neirozinātnes apakšnozari, lietojot atbilstošu terminoloģiju, pazīst EEG pierakstu un identificē dažādus smadzeņu ritmus.
Prasmes
1.Studējošie analizē dažādu neirozinātnes virzienu atšķirības, skaidro emociju un empātijas neirobioloģisko izcelsmi. Studenti analizē jaunākos pētījumus sociālajā neirozinātnē, analizē pētniecībā pielietotās metodes un spēj kritiski izvērtēt to pielietojumu, atbilstoši klienta/pacienta slimībai un nespējai. Studenti interpretē iegūtos EEG rezultātus un izsauktos kognitīvos potenciālus.
Kompetences
1.Studējošie lieto apgūtās zināšanas un prasmes, sociālās neirozinātnes pētījumu analīzei un prezentēšanai. Mācību situācijās izmanto apgūtās zināšanas sociālajā neirozinātnē un EEG lietojumā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties starpieskaitei – kontroldarbam.
2. Patstāvīga videolekciju testu izpilde.
3. Vienas sociālas situācijas analīze.
4. Grupu diskusijas jautājumu izveide, balstoties uz lekcijās apgūto un obligātajā literatūrā lasīto materiālu.
5. Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Diskusijas jautājumu izveide, balstoties uz "Veselība un personības attāstība: starpdisciplinārā pieeja" konferences prezentāciju (15%).
8 - 10 balles – izveidots skaidrs diskusijas jautājums par tēmu "Sociālā neirozinātne", jautājuma izveidē ir izmantota nozarē pieņemtā terminoloģija. Jautājums formulēts, balstoties uz zinātnisko literatūru un/vai lekcijas materiālu.
4 - 7 balles – ir izveidots diskusijas jautājums par tēmu "Sociālā neirozinātnes", taču jautājuma izveidē nav izmantota nozarē pieņemtā terminoloģija, vai arī tā izmantota daļēji. Jautājums formulēts, balstoties uz zinātnisko literatūru un/vai lekcijas materiālu.
1 - 3 balles – diskusijas jautājums nav izveidots, vai arī izveidots daļēji, taču neatbilst nozarē pieņemtajai terminoloģijai.
2. Kontroldarbs par sociālās neirozinātnes pamatkonceptiem (35%). Vēršu uzmanību, ka kontroldarba izpilde paredzēta vienīgi Zoom/klātienē un papildmateriālu, tostarp - mākslīgā intelekta rīku - lietošana ir uzskatāma par akadēmiskā godīguma pārkāpumu!
3. Sociālas situācijas analīze - rakstiski un prezentācija (50%):
Novērot un aprakstīt vienu sociālo situāciju. 1) Veikt situācijas analīzi, izvēloties vienu konkrētu sociālās neirozinātnes konceptu un identificējot tā neirobioloģiskos mehānismus, sniedzot tā definīciju, galvenos autorus un izvērtēšanas metodes. 2) Aprakstīto sociālo situāciju ievietot kādā no mākslīgā intelekta rīkiem (piemēram, ChatGPT) un lūgt to veikt situācijas analīzi konkrētā koncepta ietvaros. 3) veikt savu novērojumu un ChatGPT rezultātu salīdzinājumu, izvērtējot: definīcijas precizitāti, raksturotos neirobioloģiskos mehānismus, autorus un sniegto analīzi. Papildus precīzi jānorāda mākslīgā intelekta rīks un tam uzdotie jautājumi (prompti). Darbs jāprezentē grupā (5 minūtes), kā arī jāiesniedz rakstiskā formātā (līdz 3 A4 lpp).
8 - 10 balles – ir izstrādāts skaidrs, zinātniskajā literatūrā balstīts materiāls, kas raksturo konceptu, sniedz tā definīciju, neirobioloģiskos mehānismus vadošos autorus, raksturotas izvērtēšanas metodes. Ir ievēroti latviešu valodas gramatikas un tekstveides principi, darbs ir augšupielādēts laikā.
4 - 7 balles – ir izstrādāts skaidrs materiāls, taču tas ir balstīts populārzinātniskā literatūrā. Koncepts, tā definīcija, neirobioloģiskos mehānismi, vadošie autori un izvērtēšanas metodes raksturotas nepilnīgi. Ir ievēroti vai daļēji ievēroti latviešu valodas gramatikas un tekstveides principi, darbs ir augšupielādēts laikā. Nav izmantota vai daļēji izmantota nozarei atbilstoša terminoloģija.
1 - 3 balles – darbā nav iekļauta kāda no uzdevuma daļām, nav izmantota zinātniskā terminoloģija, nav izmantoti zinātniskie avoti, kā arī nav ievēroti latviešu valodas gramatikas un tekstveides principi, vai arī darbs nav iesniegts.
Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātnes priekšmets un attīstības perspektīva.
Ievads, vēsture un pielietotās metodes sociālajā neirozinātnē.
Apraksts
Anotācija: Neirozinātnes koncepts. Dažādi neirozinātnes atzari - kognitīvā, afektīvā un sociālā neirozinātne.
Pētījuma priekšmets sociālajā neirozinātnē.
Sociālās neirozinātnes attīstība.
Izpētes metodes sociālajā neirozinātnē.
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne – pētniecība un prakse
Apraksts
Anotācija: Elektroencefalogrammas lietojums neirozinātnes pētniecībā.
Funkcionālās un strukturālās magnētiskās rezonanses pielietojums pētniecībā.
EEG datu ieguve un analīze.
Nodarbības jautājumi: Kādas objektīvo mērījumu metodes var pielietot sociālās neirozinātnes pētījumos?
Kā iegūst datus ar EEG un MRI metodi?
Kā analizēt EEG un MRI datus?
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Kropotov, J. (2016). Functional neuromarkers for psychiatry: Applications for diagnosis and treatment. Academic Press.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Attiecības un starppersonu komunikācija.
Sociālā piesaiste un izolācija.
"Es" uztvere. Sociālās sāpes.
Apraksts
Anotācija: Attiecības un piesaiste.
Attiecību veidošana.
Mīlestība un seksualitāte.
Vientulība, izolācija un sociālās sāpes.
"Es" uztvere.
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Prāta teorija. Citu un sevis uztvere un domāšana. Sociālās smadzenes.
Apraksts
Anotācija: Sociālās smadzenes un to attīstība.
"Es" uztvere
Sociālās kognīcijas.
Empātija.
Kognitīvā empātija - prāta teorija.
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Attiecības un starppersonu komunikācija.
Sociālā piesaiste un izolācija.
"Es" uztvere. Sociālās sāpes.
Apraksts
Anotācija: Attiecības un piesaiste.
Attiecību veidošana.
Mīlestība un seksualitāte.
Vientulība, izolācija un sociālās sāpes.
"Es" uztvere.
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne – pētniecība un prakse
Apraksts
Anotācija: Elektroencefalogrammas lietojums neirozinātnes pētniecībā.
Funkcionālās un strukturālās magnētiskās rezonanses pielietojums pētniecībā.
EEG datu ieguve un analīze.
Nodarbības jautājumi: Kādas objektīvo mērījumu metodes var pielietot sociālās neirozinātnes pētījumos?
Kā iegūst datus ar EEG un MRI metodi?
Kā analizēt EEG un MRI datus?
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Kropotov, J. (2016). Functional neuromarkers for psychiatry: Applications for diagnosis and treatment. Academic Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne – pētniecība un prakse
Apraksts
Anotācija: Elektroencefalogrammas lietojums neirozinātnes pētniecībā.
Funkcionālās un strukturālās magnētiskās rezonanses pielietojums pētniecībā.
EEG datu ieguve un analīze.
Nodarbības jautājumi: Kādas objektīvo mērījumu metodes var pielietot sociālās neirozinātnes pētījumos?
Kā iegūst datus ar EEG un MRI metodi?
Kā analizēt EEG un MRI datus?
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Kropotov, J. (2016). Functional neuromarkers for psychiatry: Applications for diagnosis and treatment. Academic Press.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Emociju neirobioloģija. Emociju neirobioloģiskā izcelsme. Pašregulācija.
Apraksts
Anotācija: Afektīvā neirozinātne.
Trejādās smadzenes, Lovheima emociju kubs, Diferenciālo emociju teorija, Analītiskā līmeņa sadalījums.
Emociju neirobioloģija.
Novecošanās un emocijas.
Emocijas un kognitīvie procesi.
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās nervu sistēmas uzbūve. Attīstības neirozinātne.
Apraksts
Anotācija: Centrālās nervu sistēmas uzbūve.
Neiromediatori,
Galvas smadzeņu attīstība no prenatālā perioda līdz novecošanai.
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne – pētniecība un prakse
Apraksts
Anotācija: Elektroencefalogrammas lietojums neirozinātnes pētniecībā.
Funkcionālās un strukturālās magnētiskās rezonanses pielietojums pētniecībā.
EEG datu ieguve un analīze.
Nodarbības jautājumi: Kādas objektīvo mērījumu metodes var pielietot sociālās neirozinātnes pētījumos?
Kā iegūst datus ar EEG un MRI metodi?
Kā analizēt EEG un MRI datus?
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Kropotov, J. (2016). Functional neuromarkers for psychiatry: Applications for diagnosis and treatment. Academic Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne – pētniecība un prakse
Apraksts
Anotācija: Elektroencefalogrammas lietojums neirozinātnes pētniecībā.
Funkcionālās un strukturālās magnētiskās rezonanses pielietojums pētniecībā.
EEG datu ieguve un analīze.
Nodarbības jautājumi: Kādas objektīvo mērījumu metodes var pielietot sociālās neirozinātnes pētījumos?
Kā iegūst datus ar EEG un MRI metodi?
Kā analizēt EEG un MRI datus?
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Kropotov, J. (2016). Functional neuromarkers for psychiatry: Applications for diagnosis and treatment. Academic Press.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne – pētniecība un prakse
Apraksts
Anotācija: Elektroencefalogrammas lietojums neirozinātnes pētniecībā.
Funkcionālās un strukturālās magnētiskās rezonanses pielietojums pētniecībā.
EEG datu ieguve un analīze.
Nodarbības jautājumi: Kādas objektīvo mērījumu metodes var pielietot sociālās neirozinātnes pētījumos?
Kā iegūst datus ar EEG un MRI metodi?
Kā analizēt EEG un MRI datus?
Literatūra: Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Kropotov, J. (2016). Functional neuromarkers for psychiatry: Applications for diagnosis and treatment. Academic Press.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cacioppo, S., & Cacioppo, J. T. (2020). Introduction to social neuroscience. Princeton University Press.
Harmon-Jones, E., & Inzlicht, M. (Eds.). (2016). Social neuroscience: biological approaches to social psychology. Psychology Press.
Kropotov, J. (2016). Functional Neuromarkers for Psychiatry. Academic Press.
Papildu literatūra
Blair, R. J. R., & Lee, T. M. (2013). The social cognitive neuroscience of aggression, violence, and psychopathy. Social neuroscience, 8(2), 108-111.
Eglīte, K. (2020). Anatomija. 2. daļa. LU apgāds.
Ickes, W. J., & Decety, J. (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Cambridge, Mass: The MIT Press.Littrell J. (2015). Neuroscience for Psychologists and Other Mental Health Professionals: Promoting Well-Being and Treating Mental Illness. Springer Publishing Company, LLC.
Keysers, C., & Fadiga, L. (2008). The mirror neuron system: new frontiers. Social Neuroscience, 3(3-4), 193-198.
Müller-Pinzler, L., Krach, S., Krämer, U. M., & Paulus, F. M. (2016). The social neuroscience of interpersonal emotions. Behavioral Neuroscience doi: 10.1007/7854_2016_437
Reuter-Lorenz, P. A., & Gazzaniga, M. S. (2010). The Cognitive Neuroscience of Mind:A Tribute to Michael S. Gazzaniga. Cambridge, Mass: A Bradford Book.
Vogeley, K., Bussfeld, P., Newen, A., Herrmann, S., Happé, F., Falkai, P., ... & Zilles, K. (2001). Mind reading: neural mechanisms of theory of mind and self-perspective. Neuroimage, 14(1), 170-181.
Zelazo, P. D., & Paus, T. (2010). Developmental social neuroscience: An introduction. Social neuroscience, 5(5-6), 417-421.
Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. 65 – 105, Rīga, Zvaigzne ABC.
Ochsner, K. N., Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford Handbook Of Cognitive Neuroscience. Volume 2: The Cutting Edges. Oxford University Press
Citi informācijas avoti
Frontiers In Human Neuroscience
Social Neuroscience
Social Cognitive & Affective Neuroscience