Psihosomatika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēs analizēt ārsta - pacienta attiecību veidošanas nianses no terapeitiskā un ētiskā viedokļa; spēs analizēt psihoterapeitiskos ārstēšanas veidus un iespējas; spēs interpretēt dažādus psihoterapijas veidus – indikācijas, kontrindikācijas.
Prasmes
1.Studenti spēs demonstrēt atbalstošu terapeitisku attiecību veidošanas prasmes.
Kompetences
1.Analizēt ārsta - pacienta attiecību terapeitiskos aspektus un pielietot tos klīniskajā praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) pacientu gadījumu aprakstu analīze;
2) pacientu anamnēzes ievākšanas tehnikas analīze.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību veidošanas principi no profesionālā un ētiskā viedokļa (16%) 2. Psihoterapeitiskie ārstēšanas veidi (11%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (11%) 4. Emocionālo krīžu veidi, stadijas, ārstēšanas principi (11%) 5. Psihosomatisku traucējumu diagnozes, somatizācijas teorijas, ārstēšanas principi (11%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku ārsta – pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Ārsta – pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido:
Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihoterapija: jēdziens, indikācijas, kontrindikācijas. Medicīniskās psihoterapijas veidi un tehnikas. Psihoterapijas fāzes. Transference, kontrtransference un rezistence
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi un tiem raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Psihosomatika, attīstības vēsture. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Emocionālās krīzes, to veidi. Ārsta taktika emocionālo krīžu gadījumā. Posttraumatiskā stresa sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ārsta - pacienta terapeitiskās attiecības. Terapeitiskā alianse. Lomu spēles: konfliktsituācijas, satikšanās, atvadīšanās, ārsta kontakts ar pacienta radiniekiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai
German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages
Kaplan H.I., Sadock B.J., “Comprehensive Textbook of Psychiatry. (2-volume set). 9th edition. 2019.
Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009
Gunta Ancāne - Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13.
Gunta Ancāne - „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.-2005/6. 77.-79.;
Gunta Ancāne - “ 21.gadsimta modernā slimība – izsīkuma jeb izdegšanas sindroms” “Psiholoģijas Pasaule”; nr.2004/07; 26-31.;
Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001
Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Nancy McWilliams.1994.
B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger (1992) Psychosomatic Disorders in General Practice, Springler-Verlag.
Papildu literatūra
A,B,C,D personības tipi un dzīves kvalitāte. Līdzaut. A.Ancāns, D.Šmite, E.Petrāne.//Latvijas Ārsts. – Nr.4 (2006), 6.-8., 10.lpp.;
D.Goleman. Emotional intelligence. Bloomsbury. 1995.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kulbergs J.: “Dinamiskā psihiatrija”; Jumava, 2001.
Malans D.H. “Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne”. RAKA, 1997. 357 lpp.
Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi/ student research works developed in the department:
1. Adelīna Nikitenko “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.”
2. Aksel Darius Överlien Dalili “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic”Piemērots angļu valodas plūsmai
3. Ali Lavin “Changes of level of empathy in medical students during time of studies”Piemērots angļu valodas plūsmai
4. Ieva Kulša “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.”
5. Jānis Kristaps Vasiļonoks “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.”
6. Karīna Rudus “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.”
7. Katrīna Liepiņa ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās”Piemērots angļu valodas plūsmai
8. Laura Gribuste “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.”
9. Leonhard Francisco Schlichting “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents”Piemērots angļu valodas plūsmai
10. Linda Borskoviča “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu”
11. Linda Lumikki April Vainio “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment”Piemērots angļu valodas plūsmai
12. Megija Zunde “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.”
13. Miina-Maria Jyrälä “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it”Piemērots angļu valodas plūsmai
14. Nika Kristiāna Meždreija “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem”
15. Rebecca Abraham “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder”Piemērots angļu valodas plūsmai
16. Rebeka Beinaroviča “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.”
17. Sima Shokouhi “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.”Piemērots angļu valodas plūsmai
18. Svetlana Redina “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā”
19. Zanda Laura Šķiņķe “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem”
Citi informācijas avoti
Medically unexplained symptoms, somatisation, and bodily distress : developing better clinical services / [edited by] Francis Creed, Peter Henningsen, Per Fink. Cambridge University Press 2011.Piemērots angļu valodas plūsmai