Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomatika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_021
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
1,50
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem nepieciešamās zināšanas un pamatprasmes terapeitisku ārsta - pacienta attiecību veidošanā un psihoterapijas pamatelementu izmantošanā.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas studiju kursos: Psihiskā veselība (1. st.g.), Psihosomatiskā medicīna (4. st.g.).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēs analizēt ārsta - pacienta attiecību veidošanas nianses no terapeitiskā un ētiskā viedokļa; spēs analizēt psihoterapeitiskos ārstēšanas veidus un iespējas; spēs interpretēt dažādus psihoterapijas veidus – indikācijas, kontrindikācijas.

Prasmes

1.Studenti spēs demonstrēt atbalstošu terapeitisku attiecību veidošanas prasmes.

Kompetences

1.Analizēt ārsta - pacienta attiecību terapeitiskos aspektus un pielietot tos klīniskajā praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1) pacientu gadījumu aprakstu analīze; 2) pacientu anamnēzes ievākšanas tehnikas analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību veidošanas principi no profesionālā un ētiskā viedokļa (16%) 2. Psihoterapeitiskie ārstēšanas veidi (11%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (11%) 4. Emocionālo krīžu veidi, stadijas, ārstēšanas principi (11%) 5. Psihosomatisku traucējumu diagnozes, somatizācijas teorijas, ārstēšanas principi (11%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku ārsta – pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Ārsta – pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%).

Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido:

  1. Starppārbaudījums (trešās nodarbības laikā) – 50%. Pēc docētājaizvēles:
  • Video materiāla analīze vai
  • Daudz atbilžu tests.
  1. Gala pārbaudījums (piektās nodarbības laikā) - 50%. Elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:

  • Starppārbaudījuma vērtējums vismaz 8 balles;
  • Kavēts ne vairāk kā 25% nodarbību;
  • 100% nodarbību apmeklējums vai nodarbību atstrāde pie attaisnojošiem iemesliem;
  • Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihoterapija: jēdziens, indikācijas, kontrindikācijas. Medicīniskās psihoterapijas veidi un tehnikas. Psihoterapijas fāzes. Transference, kontrtransference un rezistence
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Personības funkcionēšanas līmeņi un tiem raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Psihosomatika, attīstības vēsture. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Emocionālās krīzes, to veidi. Ārsta taktika emocionālo krīžu gadījumā. Posttraumatiskā stresa sindroms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Ārsta - pacienta terapeitiskās attiecības. Terapeitiskā alianse. Lomu spēles: konfliktsituācijas, satikšanās, atvadīšanās, ārsta kontakts ar pacienta radiniekiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
15 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Is it time to stop treating high triglycerides?, 29.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023

13.

Do doctors want their babies to Grow up to be Physicians?, 7.02.2023

14.

Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023

15.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

16.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

17.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022

18.

German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022

19.

Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022

20.

Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022

21.

K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages

22.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021

23.

Borderline personality disorder diagnosis: to tell or not to tell patients?, 22.03.2021

24.

Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020

25.

Doctor – Patient relationship, 20.06.2019

26.

Kaplan H.I., Sadock B.J., “Comprehensive Textbook of Psychiatry. (2-volume set). 9th edition. 2019.

27.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

28.

Doctors, nurses give lifestyle advice but are skeptical it’s heeded, 29.03.2018

29.

The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017

30.

Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017

31.

Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014

32.

How the brain responds to trauma, 24.09.2014

33.

Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013

34.

Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011

35.

Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009

36.

Gunta Ancāne - Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13.

37.

Gunta Ancāne - „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.-2005/6. 77.-79.;

38.

Gunta Ancāne - “ 21.gadsimta modernā slimība – izsīkuma jeb izdegšanas sindroms” “Psiholoģijas Pasaule”; nr.2004/07; 26-31.;

39.

The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance, 09.2004

40.

Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004

41.

Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003

42.

Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001

43.

Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Nancy McWilliams.1994.

44.

B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger (1992) Psychosomatic Disorders in General Practice, Springler-Verlag.

Papildu literatūra

1.

A,B,C,D personības tipi un dzīves kvalitāte. Līdzaut. A.Ancāns, D.Šmite, E.Petrāne.//Latvijas Ārsts. – Nr.4 (2006), 6.-8., 10.lpp.;

2.

D.Goleman. Emotional intelligence. Bloomsbury. 1995.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Kulbergs J.: “Dinamiskā psihiatrija”; Jumava, 2001.

4.

Malans D.H. “Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne”. RAKA, 1997. 357 lpp.

5.

Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi/ student research works developed in the department:

6.

1. Adelīna Nikitenko “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.”

7.

2. Aksel Darius Överlien Dalili “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic”Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

3. Ali Lavin “Changes of level of empathy in medical students during time of studies”Piemērots angļu valodas plūsmai

9.

4. Ieva Kulša “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.”

10.

5. Jānis Kristaps Vasiļonoks “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.”

11.

6. Karīna Rudus “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.”

12.

7. Katrīna Liepiņa ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās”Piemērots angļu valodas plūsmai

13.

8. Laura Gribuste “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.”

14.

9. Leonhard Francisco Schlichting “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents”Piemērots angļu valodas plūsmai

15.

10. Linda Borskoviča “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu”

16.

11. Linda Lumikki April Vainio “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment”Piemērots angļu valodas plūsmai

17.

12. Megija Zunde “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.”

18.

13. Miina-Maria Jyrälä “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it”Piemērots angļu valodas plūsmai

19.

14. Nika Kristiāna Meždreija “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem”

20.

15. Rebecca Abraham “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder”Piemērots angļu valodas plūsmai

21.

16. Rebeka Beinaroviča “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.”

22.

17. Sima Shokouhi “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.”Piemērots angļu valodas plūsmai

23.

18. Svetlana Redina “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā”

24.

19. Zanda Laura Šķiņķe “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem”

Citi informācijas avoti

1.

Medically unexplained symptoms, somatisation, and bodily distress : developing better clinical services / [edited by] Francis Creed, Peter Henningsen, Per Fink. Cambridge University Press 2011.Piemērots angļu valodas plūsmai