Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Valodas traucējumi bērniem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_180
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par valodas traucējumiem bērniem. Valodas attīstības rādītāji pa vecumposmiem no 0 – 7 gadiem. Izmatojot uz pētījumiem balstītu pieeju, prast novērtēt valodas attīstību bērniem un analizēt valodas traucējuma pazīmes. Analizēt un integrēt novērtēšanas rezultātus, lai plānotu un realizētu valodas terapiju, respektējot personas individuālo funkcionēšanas līmeni. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību studiju kursa ietvaros.

Priekšzināšanas

Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • pārzinās valodas attīstības kritērijus bērniem; • uzskaitīs profilaktiskus pasākumus, valodas traucējumu mazināšanai; • formulēs uz pierādījumiem balstītas zināšanas par valodas traucējumiem bērniem: traucējuma cēloņus, klīniskās pazīmes, novērtēšanu; • spēs formulēt valodas attīstības traucējumu terapijas iespējas un paņēmienus, kas realizējami sadarbībā ar klientu gan klātienē, gan attālināti (telemedicīna).

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • pratīs novērtēt valodas attīstību bērniem; • demonstrēs prasmi valodas traucējumu diagnosticēšanā; • analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus; • izvirzīs terapijas mērķus, atlasīs un demonstrēs atbilstošas, uz pierādījumiem balstītas valodas terapijas un paņēmienus, pielāgos savu darbību gan klātienes, gan attālinātajam darba stilam.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • izmantojot iegūtās zināšanas par valodas attīstību un valodas attīstības traucējumiem, pratīs novērtēt valodas attīstību un diagnosticēt valodas traucējumus, plānos nepieciešamo, uz pierādījumiem balstīto intervenci valodas traucējumu gadījumos. • pamatojoties uz iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionāšanas līmeni, plānos savas darbības mērķus un tos realizēs.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

1. Klīniskā gadījuma audio ieraksta analīze, novērtēšanas ziņojums.

2. Klīniskā gadījuma audio ieraksta analīze, valodas terapijas plāna (nepieciešamās intervences) izstrāde un apraksts.

3. Intervences apraksts un prezentācija: AST aplikācija.

4.Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-

1. Klīniskā gadījuma analīze un novērtēšanas ziņojums;

2. Četri testi studiju kursa laikā;

3. Tests studiju kursa noslēgumā

3. Novērtēšanas ziņojums;

4.Valodas traucējuma terapijas plāns;

5.AST aplikācijas apraksts, prezentācija.

6.Pētnieciskā darba (grupas darba) prezentācija).

Kumulatīvais vērtējum:

Apmeklētība 10%,

Testi studiju kursa laikā un studiju kursa noslēgumā 40%,

Individuālais (patstāvīgais darbs), pāru darbs: 35%,

Pētnieciskais darbs (grupu darbs) 15%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Zināšanas par valodas attīstība 0 - 7 gadu vecumam. Zināšanas par valodas traucējumu klasifikācija. Valodas traucējumu cēloņi, klīniskās izpausmes. Valodas traucējumu profilakse. primārā un sekundārā valodas traucējumu profilakse.
Apraksts
Anotācija: Valodas traucējumi SSK 10 klasifikācijā. Bērnu valodas traucējumu klasifikācija Latvijā, pasaulē. Fizioloģiska valodas attīstība no 3-7 gadu vecumam. Valodas traucējumu cēloņi, patoģenēze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Primāri valodas traucējumi. Receptīvi un ekspresīvi valodas traucējumi. Receptīvo un ekspresīvo valodas traucējumu cēloņi, klīniskās pazīmes. Receptīvo un ekspresīvo valodas traucējumu novērtēšana. Terapijas iespējas receptīvo un ekspresīvo valodas trauējumu gadījumos. Valodas, runas, komunikācijas prasmju novērtēšanas ziņojums.
Apraksts
Anotācija: Primāri ekspresīvi valodas traucējumi. Ekspresīvā valodas traucējuma klīniskās pazīmes. Izteikšanās spēju novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Sekundāri valodas traucējumi. Sekundāru valodas traucējumu cēloņi. Ģenētiskie sindromi, kas asociējas ar valodas traucējumiem. Biomedicīniskie faktori, kas asociējas ar valodas trauc;ejumiem. Bērni ar runas un valodas traucējumiem (funkcionāliem traucējumiem) iekļaujošas izglītības sistēmā.
Apraksts
Anotācija: Sekundāri valodas traucējumi. Valodas traucējumi dzirdes, psihomotorās, psihiskās un intelektuālās darbības traucējumu rezultātā. Ģenētiskie sindromi, kas asociējas ar valodas traucējumiem audiologopēda darba praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Runas un valodas spēju novērtēšana bērniem. Anemnēzes ievākšana, standartizēta un nestandartizēta runas, valodas un komunikācijas prasmju novērtēšana. Nerunājoša bērna novērtēšana. Runas un valodas novērtēšanā iegūto datu dokumentēšana. Novērtēšanas rezultātu interpretācija, atgriezeniskā saite, dinamiskie rādītāji. Klīnisko gadījumu audio ieraksta analīze.
Apraksts
Anotācija: Ieskaite – teorijas tests. Bērna valodas un komunikatīvo spēju novērtēšana. Standartizēta un nestandartizēta novērtēšana. Nestandartizēta valodas novērtēšana. Nerunājoša bērna novērtēšana. Audio ieraksta analīze: Vārdu krājuma novērtēšana, neformāla saruna.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Terapijas iespējas valodas attīstības veicināšanai. Valodas terapijas procesa plānošana. Valodas terapijā nepieciešamo materiālu veidošana, izmantošana. Audio ierakstu analīze un novērtēšanas ziņojums.
Apraksts
Anotācija: Izteikšanās spēju izvērtēšana –vārdu krājuma, teikumu un stāstījuma veidošanas novērtēšana, gramatisko konstrukciju lietošana. Audio ierakstu analīze: Teikumu, stāstījuma veidošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Komunikācijas un valodas traucējumi autiskā spektra traucējumu gadījumā. Valodas pragmatisko spēju izzināšana. Komunikācijas un valodas traucējumu analīze un terapijas iespējas autiskā spektra traucējumu gadījumos. Audio ierakstu analīze.
Apraksts
Anotācija: Valodas traucējumi autiskā spektra traucējumu gadījumā. Valodas pragmatisko spēju izzināšana. Runas un valodas attīstības īpatnības autiskā spektra traucējumu gadījumos. Audio ierakstu analīze: Runas paraugi autiskā spektra traucējumu gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Terapijas iespējas valodas traucējumu gadījumā. Nepieciešamo materiālu pielietošana. Klīnisko gadījumu simulācijas (interaktīva uz gadījumiem balstīta pieeja klīnisko lēmumu pieņemšanai).
Apraksts
Anotācija: Terapijas iespējas traucētas valodas attīstības ganījumā. Valodas attīstīšanas paņēmieni - ar attēlu palīdzību, semantisko saišu veidošanas paņēmiens (vārdu tīkli), lasīšanas paņēmiens, multi sensoras stimulācijas paņēmiens u.c. Audio ierakstu analīze: Runas paraugi sekundāru valodas traucējumu gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Studentu prezentācijas – uz pierādījumiem balstītas terapijas metodes valodas traucējumu gadījumos. Terapijas paņēmiena demonstrēšana.
Apraksts
Anotācija: Studentu prezentācijas - Valodas attīstīšanas paņēmieni. Terapijas paņēmiena demonstrēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: RaKa, 2020

2.

Suzanne M. Ducharme. Childhood Speech and Language Disorders : Supporting Children and Families on the Path to Communication. Blue Ridge Summit, PA Rowman & Littlefield Publishers, 2016

3.

Speech and Language Disorders in Children. Youth, and Families Institute of Medicine D Committee on the Evaluation of the Supplemental Security. Income (SSI) Disability. Program for Children with Speech Disorders and Language Disorders. Board on the Health of Select Populations Board on Children. 2016. Speech and Language Disorders in Children

4.

Rebecca J. Fey, Marc E. Gillam, Ronald Leonard, et all. Treatment of Language Disorders in Children. 2nd Edition. Brookes Publishing, 2016.

5.

Williams, Diana. Working with Children's Language: A Practical Resource for Early Years Professionals. Oxford: Routledge. Izveidošanas gads, 2022

Papildu literatūra

1.

Katharine Beals. 2015. Speech and Language Technology for Language Disorders. De Gruyter, Inc.

2.

Kohnert, Kathryn, Pham, Giang. Language Disorders in Bilingual Children and Adults. San Diego: Plural Publishing, Incorporated, 2020

3.

Leonard, Laurence B. Children with Specific Language Impairment. 2nd Edition. Cambridge: MIT Press, 2014

4.

Late-Talking Children: A Symptom or a Stage? Camarata, Stephen M. Cambridge: The MIT Press, 2014

5.

Paul Rhea. 2012. Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating. St. Louis, Mo.: Elsevier/Mosby

Citi informācijas avoti