Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Zinātniskā pētniecība ekonomiskajā drošībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
JF_437
Zinātnes nozare
Tiesību zinātne; Valsts tiesības
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Civilā un militārā aizsardzība; Personu un īpašuma aizsardzība; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studējošos ar zinātnisko metodoloģiju tiesību un ekonomikas zinātņu nozarēs, lai sagatavotu speciālistus juridisko un ekonomisko problēmjautājumu risināšanā, pieņemot vadītāja kompetencēm atbilstošus lēmumus ekonomiskās drošības jomā un prast tos prezentēt.

Priekšzināšanas

Veiksmīgai studiju kursa apguvei un iegūto zināšanu, prasmju un kompetenču izmantošanai nepieciešama pieredze pētniecisko darbu izstrādē, tiesību normu interpretēšanā un izpratne par pētniecības nozīmi organizācijas vadītāja lēmuma pieņemšanā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: • nosaukt un atpazīt pētījuma dizaina veidus sociālajās zinātnēs, integrējot tiesību, ekonomikas un vadības zinātnes pamatatziņas; • atpazīt un atlasīt zinātniski ticamu informāciju, kritiski to izvērtēt, sintizēt atziņas; • definēt pētījuma robežas un identificēt riskus mērķa sasniegšanai un kontrolēt šo procesu; • parādīt padziļinātas zināšanas problēmjautājumu definēšanā un aprakstīšanā; • formulēt pētījuma mērķi; * atrast pētījumam atbilstošas metodes un aprakstīt to pielietojumu pētījumā, īpaši akcentējot procesu analīzes metodes; • izprast pētniecības metožu un tiesību normu interpretācijas metožu radošu izmantošanu lēmumu pieņemšanā; • definēt diskusijas pamatelementus; • definēt prezentācijas mērķi, lai paziņotu pieņemtos lēmumus.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students: • prot patstāvīgi izmantot teoriju pētījuma problēmu identificēšanā un inovatīvā risināšanā vadības zinātnē; • prot patstāvīgi izvēlēties un izmantot pētījuma metodes; • spēj kopsavilkt informāciju un prot saskatīt kopsakarības tiesību, ekonomikas un vadības problēmjautājumos; • spēj patstāvīgi pielietot pētījuma metodoloģiju lēmumu pieņemšanā vadības un ekonomiskās drošības jomā; • spēj interpretēt tiesību normas un pielietot tiesību normu interpretācijas metodes jebkuras problēmas risināšanā ekonomiskās drošības jautājumos, kā arī spēj nodrošināt normatīvo aktu prasību izpildi; • spēj pielietot pētniecības metodes argumentācijas veidošanai; • spēj diskutēt par sarežģītiem problēmjautājumiem ekonomiskajā drošībā un risināt ar inovācijām saistītas problēmas; • spēj kritiski izvērtēt argumentus un veidot pretargumentus; • spēj patstāvīgi plānot tālāku profesionālo izaugsmi; • prot patstāvīgi virzīt savu prezentēšanas prasmju kompetenču pilnveidi; * prot sociālā dialoga ietvaros prezentēt un argumentēt savu viedokli un uzklausīt citus viedokļus, argumentus.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā students: • spēj apzināties pētījuma elementu nozīmi un nepieciešamību lēmumu pieņemšanā; • prot patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālās problēmas, pamatot pieņemtos lēmumus; • prot integrēt dažādas zināšanas un prasmes par pētījuma metodoloģiju, lai izvirzītu problēmjautājumu risinājumus un veidotu argumentētus lēmumus, lai ieviestu inovatīvus risinājumus organizācijas mērķu sasniegšanai; • spēj analizēt problēmjautājumu risināšanas gaitu un ieviest korekcijas, kontrolēt rezultātu sasniegšanu; • prot iegūtās zināšanas un prasmes izmantot ikdienas darba situācijās, lai pieņemtu argumentētus lēmumus un prastu tos prezentēt; • spēj sagatavot pētījumu un prezentēt tā rezultātus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras analīze; konspektu un kopsavilkumu izstrāde; prezentācijas sagatavošana; patstāvīga pētījuma metodoloģijas izstrāde tiesību zinātnē un starpnozares pētījumā; lomu spēle – kāzusa izspēle, kurā demonstrēs lēmuma pieņemšanas un argumentācijas prasmes. Studiju kursā plānoti individuālie, pāru un grupu darbi. Mājas darba sagatavošana: Studenti pēc savas izvēles strādā ar kādu praktisku problēmajautājumu / situāciju, sagatavojot e-studijās situācijas aprakstu. Grupa sagatavo kopīgu prezentāciju kā eksāmena darbu, lai parādītu problēmjautājumu / situācijas risinājumu un lēmuma pieņemšanu. Eksāmena laikā notiek grupu prezentācija, diskusija par pieņemtajiem lēmumiem un to izvērtēšana. Situācijas aprakstā jāiekļauj šādi jautājumi: 1) dizaina izvēles pamatojums; 2) problēmas apraksts no starpnozares aspekta; 3) pētījuma robežu noteikšana starpnozarē; 4) atlasītie avoti problēmas risinājuma / lēmuma pieņemšanai; 5) izmantoto metožu aprakstu avotu apstrādē; 6) problēmas risinājums jeb lēmums.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju un semināru apmeklējums – obligāts. Patstāvīgo darbu izstrāde (pētnieka profilu izveide un tēmas pašprezentācija, avotu izvēle un konspekts, tēmas pieteikuma prezentācija (plakāts), metodoloģija tiesību zinātnes pētījumam un starpnozares pētījumam) – 25%. Lomu spēle (grupu darbs) – 10%. Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte) – 20%. Eksāmena darba izstrāde (Argumentēts Ziņojums) – 25%. Eksāmens – 20% (mājas darba prezentēšana).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma robežas (objekts un priekšmets), mērķis (pētījumā sasniedzamais) un uzdevumi (etapi mērķa sasniegšanai), jautājumi (precizētas jomas, kuras jāpēta, lai sasniegtu mērķi)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma dizaina un metodoloģijas izvēle tiesību zinātnes pētījumos. Seminārs ar diskusiju
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma metodoloģiskais ietvars, tā elementu formulēšana ekonomiskās drošības kontekstā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums starpnozarē, pētījuma stadijas (dizaina izvēle, laika plānošana, uzdevumu kartēšana, pētījuma elementu izvēle lēmuma pieņemšanā)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Zinātniski ticamas informācijas atlase (pētījumam un lēmuma pieņemšanai)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusijas prasmju apgūšana (diskusija pētījuma rezultātu iegūšanai, lēmuma pieņemšanai; argumentācijas sagatavošana un pretargumentu prognozēšana; apaļā galda diskusija; diskusija lēmuma gatavošanai u.c.). Diskusiju trīs scenāriji: bāzes, optimālais, optimistiskais
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma rezultātu prezentēšana (prezentācijas sagatavošana, slaidu teksta izvēle; tēžu formulēšana, runas gatavošana), lēmuma paziņošana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga, J. Rozes apgāds, 2006, 318 lpp. [lasīšanai e-studijās ievieotie fragmenti] (akceptējams izdevums)

2.

Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Kamerāde Daiga. Pētniecība. Teorija un prakse. 2016, RaKa

3.

Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. 2. aktualizētais izdevums. Rīga, BA Turība, 2014, 350 lpp. [e-studijās ievietotie fragmenti]

4.

Laiveniece, D. Zinātniskās rakstīšanas skola. Liepāja, LiePa, 2014, 150 lpp. [materials ievietots e-studijās lasišanai pilnā apmērā]

5.

Hofmann, H. A. Scientific writing and communication. Papers, proposals and presentations. [b.v.], Oxford University Press, 2014, p.728 [pages for reading 219-227; 699-710]

6.

Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana/Aut. kol. Rīga, RSU, 2019, 301 lpp. [materiāli ievietoti e-studijās]

7.

Zinātniskās darbības likums/Law on Scientific Activity 2005. (akceptējams izdevums)

8.

Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likums: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.96, 20.06.2012.

9.

Ārvalstu studentiem/For international students

10.

Tartaro, Christine. Research methods for criminal justice and criminology : a text and reader / Christine Tartaro. NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. xx, 482 lpp.

11.

Ghauri, Pervez N. Research Methods in Business Studies / Pervez Ghauri, Kjell Grønhaug, Roger Strange. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. xix, 327 lpp.

12.

Lamont, Christopher K. Research methods in politics & international relations / Christopher Lamont & Mieczysław P. Boduszyński. London: SAGE, 2020. xvi, 229 lpp. (iesiets).

13.

Zinātniskās darbības likums/Law on Scientific Activity 2005. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Iestādes bezdarbība, nepiemērojot tehniskās apskates liegumu, nav faktiskā rīcība//Jurista Vārds Nr.7, 18.02.2014., 31.-32. lpp.

2.

Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes/sast. K. Mārtinsone. Rīga, RaKa, 2011, 284 lpp.

3.

Milēviča, I. Veiksmes retorika. Rīga, Burtene, 2019, 256 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Latvijas Republikas Satversme: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.43, 01.07.1993.