Zinātniskā pētniecība ekonomiskajā drošībā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: • nosaukt un atpazīt pētījuma dizaina veidus sociālajās zinātnēs, integrējot tiesību, ekonomikas un vadības zinātnes pamatatziņas; • atpazīt un atlasīt zinātniski ticamu informāciju, kritiski to izvērtēt, sintizēt atziņas; • definēt pētījuma robežas un identificēt riskus mērķa sasniegšanai un kontrolēt šo procesu; • parādīt padziļinātas zināšanas problēmjautājumu definēšanā un aprakstīšanā; • formulēt pētījuma mērķi; * atrast pētījumam atbilstošas metodes un aprakstīt to pielietojumu pētījumā, īpaši akcentējot procesu analīzes metodes; • izprast pētniecības metožu un tiesību normu interpretācijas metožu radošu izmantošanu lēmumu pieņemšanā; • definēt diskusijas pamatelementus; • definēt prezentācijas mērķi, lai paziņotu pieņemtos lēmumus.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students: • prot patstāvīgi izmantot teoriju pētījuma problēmu identificēšanā un inovatīvā risināšanā vadības zinātnē; • prot patstāvīgi izvēlēties un izmantot pētījuma metodes; • spēj kopsavilkt informāciju un prot saskatīt kopsakarības tiesību, ekonomikas un vadības problēmjautājumos; • spēj patstāvīgi pielietot pētījuma metodoloģiju lēmumu pieņemšanā vadības un ekonomiskās drošības jomā; • spēj interpretēt tiesību normas un pielietot tiesību normu interpretācijas metodes jebkuras problēmas risināšanā ekonomiskās drošības jautājumos, kā arī spēj nodrošināt normatīvo aktu prasību izpildi; • spēj pielietot pētniecības metodes argumentācijas veidošanai; • spēj diskutēt par sarežģītiem problēmjautājumiem ekonomiskajā drošībā un risināt ar inovācijām saistītas problēmas; • spēj kritiski izvērtēt argumentus un veidot pretargumentus; • spēj patstāvīgi plānot tālāku profesionālo izaugsmi; • prot patstāvīgi virzīt savu prezentēšanas prasmju kompetenču pilnveidi; * prot sociālā dialoga ietvaros prezentēt un argumentēt savu viedokli un uzklausīt citus viedokļus, argumentus.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students: • spēj apzināties pētījuma elementu nozīmi un nepieciešamību lēmumu pieņemšanā; • prot patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālās problēmas, pamatot pieņemtos lēmumus; • prot integrēt dažādas zināšanas un prasmes par pētījuma metodoloģiju, lai izvirzītu problēmjautājumu risinājumus un veidotu argumentētus lēmumus, lai ieviestu inovatīvus risinājumus organizācijas mērķu sasniegšanai; • spēj analizēt problēmjautājumu risināšanas gaitu un ieviest korekcijas, kontrolēt rezultātu sasniegšanu; • prot iegūtās zināšanas un prasmes izmantot ikdienas darba situācijās, lai pieņemtu argumentētus lēmumus un prastu tos prezentēt; • spēj sagatavot pētījumu un prezentēt tā rezultātus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras analīze; konspektu un kopsavilkumu izstrāde; prezentācijas sagatavošana; patstāvīga pētījuma metodoloģijas izstrāde tiesību zinātnē un starpnozares pētījumā; lomu spēle – kāzusa izspēle, kurā demonstrēs lēmuma pieņemšanas un argumentācijas prasmes.
Studiju kursā plānoti individuālie, pāru un grupu darbi.
Mājas darba sagatavošana: Studenti pēc savas izvēles strādā ar kādu praktisku problēmajautājumu / situāciju, sagatavojot e-studijās situācijas aprakstu. Grupa sagatavo kopīgu prezentāciju kā eksāmena darbu, lai parādītu problēmjautājumu / situācijas risinājumu un lēmuma pieņemšanu. Eksāmena laikā notiek grupu prezentācija, diskusija par pieņemtajiem lēmumiem un to izvērtēšana. Situācijas aprakstā jāiekļauj šādi jautājumi:
1) dizaina izvēles pamatojums;
2) problēmas apraksts no starpnozares aspekta;
3) pētījuma robežu noteikšana starpnozarē;
4) atlasītie avoti problēmas risinājuma / lēmuma pieņemšanai;
5) izmantoto metožu aprakstu avotu apstrādē;
6) problēmas risinājums jeb lēmums.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un semināru apmeklējums – obligāts.
Patstāvīgo darbu izstrāde (pētnieka profilu izveide un tēmas pašprezentācija, avotu izvēle un konspekts, tēmas pieteikuma prezentācija (plakāts), metodoloģija tiesību zinātnes pētījumam un starpnozares pētījumam) – 25%.
Lomu spēle (grupu darbs) – 10%.
Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte) – 20%.
Eksāmena darba izstrāde (Argumentēts Ziņojums) – 25%.
Eksāmens – 20% (mājas darba prezentēšana).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma robežas (objekts un priekšmets), mērķis (pētījumā sasniedzamais) un uzdevumi (etapi mērķa sasniegšanai), jautājumi (precizētas jomas, kuras jāpēta, lai sasniegtu mērķi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizaina un metodoloģijas izvēle tiesību zinātnes pētījumos. Seminārs ar diskusiju
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodoloģiskais ietvars, tā elementu formulēšana ekonomiskās drošības kontekstā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījums starpnozarē, pētījuma stadijas (dizaina izvēle, laika plānošana, uzdevumu kartēšana, pētījuma elementu izvēle lēmuma pieņemšanā)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniski ticamas informācijas atlase (pētījumam un lēmuma pieņemšanai)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusijas prasmju apgūšana (diskusija pētījuma rezultātu iegūšanai, lēmuma pieņemšanai; argumentācijas sagatavošana un pretargumentu prognozēšana; apaļā galda diskusija; diskusija lēmuma gatavošanai u.c.). Diskusiju trīs scenāriji: bāzes, optimālais, optimistiskais
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu prezentēšana (prezentācijas sagatavošana, slaidu teksta izvēle; tēžu formulēšana, runas gatavošana), lēmuma paziņošana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Eko, U. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga, J. Rozes apgāds, 2006, 318 lpp. [lasīšanai e-studijās ievieotie fragmenti] (akceptējams izdevums)
Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Kamerāde Daiga. Pētniecība. Teorija un prakse. 2016, RaKa
Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. 2. aktualizētais izdevums. Rīga, BA Turība, 2014, 350 lpp. [e-studijās ievietotie fragmenti]
Laiveniece, D. Zinātniskās rakstīšanas skola. Liepāja, LiePa, 2014, 150 lpp. [materials ievietots e-studijās lasišanai pilnā apmērā]
Hofmann, H. A. Scientific writing and communication. Papers, proposals and presentations. [b.v.], Oxford University Press, 2014, p.728 [pages for reading 219-227; 699-710]
Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana/Aut. kol. Rīga, RSU, 2019, 301 lpp. [materiāli ievietoti e-studijās]
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likums: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.96, 20.06.2012.
Ārvalstu studentiem/For international students
Tartaro, Christine. Research methods for criminal justice and criminology : a text and reader / Christine Tartaro. NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. xx, 482 lpp.
Ghauri, Pervez N. Research Methods in Business Studies / Pervez Ghauri, Kjell Grønhaug, Roger Strange. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. xix, 327 lpp.
Lamont, Christopher K. Research methods in politics & international relations / Christopher Lamont & Mieczysław P. Boduszyński. London: SAGE, 2020. xvi, 229 lpp. (iesiets).
Papildu literatūra
Iestādes bezdarbība, nepiemērojot tehniskās apskates liegumu, nav faktiskā rīcība//Jurista Vārds Nr.7, 18.02.2014., 31.-32. lpp.
Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes/sast. K. Mārtinsone. Rīga, RaKa, 2011, 284 lpp.
Milēviča, I. Veiksmes retorika. Rīga, Burtene, 2019, 256 lpp.
Citi informācijas avoti
Latvijas Republikas Satversme: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis Nr.43, 01.07.1993.