Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pašpalīdzība palīdzošajās profesijās

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_347
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Māszinības; Pedagoģija; Psiholoģija; Rehabilitācija
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studējošo zināšanas par pašpalīdzību psiholoģijas un veselības aprūpes kontekstā, tās nozīmi palīdzošajās profesijās, mākslā un tehnoloģijās balstītas pašpalīdzības iespējām. Veicināt pašnovērošanas un pašrefleksijas spēju un prasmi identificēt savas pašpalīdzības vajadzības, lietot teorētiski pamatotas pašpalīdzības stratēģijas, plānot un īstenot pašpalīdzības uzvedības pārmaiņas, psiholoģiskās noturības un pašizaugsmes veicināšanai.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzina, analizē un salīdzina pašpalīdzības teorētiskās koncepcijas psiholoģijā un veselības aprūpē, izprot pašpalīdzības nozīmi palīdzošajās profesijās. Analizē pašpalīdzības pilnveidi uzvedības pārmaiņu teoriju kontekstā. Pārzina pašpalīdzības stratēģiju saturu, izprot nozīmīguma un īstenojamības jēdzienus. Izprot mākslas lomu veselībai un labbūtībai. Analizē un kritiski izvērtē mākslās un tehnoloģijās balstītas pašpalīdzības pētījumus. Izprot pašnovērošanas un pašrefleksijas lomu pašpalīdzības vajadzību apzināšanā, pašpalīdzības īstenošanā un pilnveidē.

Prasmes

1.Veic personīgās un profesionālās pašpalīdzības pašnovērošanu un pašrefleksiju. Atlasa un lieto personīgās un profesionālās pašpalīdzības stratēģijas, psiholoģiskās noturības un pašizaugsmes veicināšanai. Plāno un īsteno pašpalīdzības uzvedības pārmaiņas. Iesaistās mākslā un tehnoloģijās balstītā pašpalīdzības praksē.

Kompetences

1.Balstoties uz teorētiskajām zināšanām par pašpalīdzību, identificē savas pašpalīdzības vajadzības, lieto teorētiski pamatotas personīgās un profesionālās pašpalīdzības stratēģijas. Plāno un īsteno personīgās un profesionālās pašpalīdzības pilnveidi. Veic savas pašpalīdzības pašnovērošanu, spēj reflektēt.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sistemātiskas, patstāvīgas norādītās literatūras studijas, pašpārbaudes uzdevumi studiju kursa tēmu noslēgumā, pašpalīdzības pētījuma analīze, pašpalīdzības dienasgrāmatas rakstīšana, atspoguļojot pašpalīdzības uzvedības pārmaiņu plānošanu un īstenošanu un reflektējot par nodarbībās veiktajiem individuālajiem un grupu uzdevumiem, noslēguma esejas – pašrefleksijas izstrāde un prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
3.

Pārbaudījums

-
-
Sniegums pašpārbaudes uzdevumos katras studiju kursa tēmas noslēgumā (25%), aktīva līdzdalība diskusijās, individuālajos un grupu uzdevumos nodarbībās (25%), pašpalīdzības pētījuma analīze pēc dotajiem kritērijiem (25%), noslēguma eseja un prezentācija – pašrefleksija pēc dotajiem kritērijiem par pašpalīdzības uzvedības pārmaiņu plānošanu un īstenošanu, dienasgrāmatas rakstīšanu (25%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības jēdziens un teorētiskās koncepcijas veselības aprūpē un psiholoģijā. Pašpalīdzība kā nepieciešamība, veselības un labbūtības riski palīdzošajās profesijās: stress, profesionālā izdegšana, līdzjūtības nogurums, sekundārais traumatisms.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības jēdziens un teorētiskās koncepcijas veselības aprūpē un psiholoģijā. Pašpalīdzība kā nepieciešamība, veselības un labbūtības riski palīdzošajās profesijās: stress, profesionālā izdegšana, līdzjūtības nogurums, sekundārais traumatisms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības jēdziens un teorētiskās koncepcijas veselības aprūpē un psiholoģijā. Pašpalīdzība kā nepieciešamība, veselības un labbūtības riski palīdzošajās profesijās: stress, profesionālā izdegšana, līdzjūtības nogurums, sekundārais traumatisms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības jēdziens un teorētiskās koncepcijas veselības aprūpē un psiholoģijā. Pašpalīdzība kā nepieciešamība, veselības un labbūtības riski palīdzošajās profesijās: stress, profesionālā izdegšana, līdzjūtības nogurums, sekundārais traumatisms.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzība personīgajā un profesionālajā kontekstā: stratēģiju klasifikācija un raksturojums. Uzvedības pārmaiņu posmi un procesi pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzība personīgajā un profesionālajā kontekstā: stratēģiju klasifikācija un raksturojums. Uzvedības pārmaiņu posmi un procesi pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzība personīgajā un profesionālajā kontekstā: stratēģiju klasifikācija un raksturojums. Uzvedības pārmaiņu posmi un procesi pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzība personīgajā un profesionālajā kontekstā: stratēģiju klasifikācija un raksturojums. Uzvedības pārmaiņu posmi un procesi pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā transformācija veselības aprūpē. Mākslas ietekme uz veselību un labbūtību. Mākslas veidi kā pašpalīdzības resurss. Mākslās un tehnoloģijās balstītas intervences pašpalīdzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā transformācija veselības aprūpē. Mākslas ietekme uz veselību un labbūtību. Mākslas veidi kā pašpalīdzības resurss. Mākslās un tehnoloģijās balstītas intervences pašpalīdzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā transformācija veselības aprūpē. Mākslas ietekme uz veselību un labbūtību. Mākslas veidi kā pašpalīdzības resurss. Mākslās un tehnoloģijās balstītas intervences pašpalīdzība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā transformācija veselības aprūpē. Mākslas ietekme uz veselību un labbūtību. Mākslas veidi kā pašpalīdzības resurss. Mākslās un tehnoloģijās balstītas intervences pašpalīdzība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības vajadzības, stratēģiju nozīmīgums un īstenojamība. Pašnovērošanas un pašrefleksijas nozīme uzvedības pārmaiņu īstenošanā pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības vajadzības, stratēģiju nozīmīgums un īstenojamība. Pašnovērošanas un pašrefleksijas nozīme uzvedības pārmaiņu īstenošanā pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības vajadzības, stratēģiju nozīmīgums un īstenojamība. Pašnovērošanas un pašrefleksijas nozīme uzvedības pārmaiņu īstenošanā pašpalīdzības pilnveidei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašpalīdzības vajadzības, stratēģiju nozīmīgums un īstenojamība. Pašnovērošanas un pašrefleksijas nozīme uzvedības pārmaiņu īstenošanā pašpalīdzības pilnveidei.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gengoux, G. W., et al. 2020. Enhancing wellness among psychiatrists, psychologists, and mental health clinicians. American Psychiatric Association Publishing.

2.

Oliver, J., and Bennett, R. 2020. The mindfulness and acceptance workbook for self-esteem. New Harbinger Publications.

3.

Seaward, B. L. 2022. Managing stress: Skills for self-care, personal resiliency and work-life balance in a rapidly changing world. Jones & Bartlett Learning.

Papildu literatūra

1.

Mordue, S. J., Watson, L., and Hunter, S. 2020. How to thrive in professional practice: A self-care handbook. Critical Publishing.

2.

Parry, S. (Ed.) 2017. Effective self-care and resilience in clinical practice: Dealing with stress, compassion fatigue and burnout. Jessica Kingsley Publishers.

Citi informācijas avoti

1.

psychologytoday.com

2.

selfcarepsychology.com