Ievads psiholoģijā un socioloģijā
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Atpazīst socioloģijas teorijas, sociālās psiholoģijas pamatjēdzienus. Izprot cilvēka socializācijas procesu, kā arī psiholoģijas kā zinātnes nozīmi. Izprot pētīšanas metodes, psiholoģijas vēsturi, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru, personību.
Prasmes
1.Orientēsies socioloģijas teorijās, sociālās psiholoģijas pamatjēdzienos un cilvēka socializācijas procesa dinamikā, kā arī vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzienos, cilvēka kognitīvās un emocionālās sfēras, personības pamatjēdzienos.
Kompetences
1.Integrēs socioloģijas teorijas, sociālās psiholoģijas pamatjēdzienus, vispārīgās psiholoģijas aspektus veselības aprūpes procesā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti grupā, patstāvīgā darba ietvaros, veic socializācijas procesa daudzpusīgu analīzi, to saistot ar psiholoģijas atziņām, prezentē nodarbībā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtējums par 2 prezentācijām – 15% x 2= 30%
Vērtējums par aktivitāti praktiskajās nodarbībās – 20%
Vērtējums par personāža analīzi, saistībā ar kursā apgūtajām tēmām – 20%
Vērtējums mutiskā eksāmenā – 30%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads psiholoģijā. Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Sajūtas, to būtība, veidi. Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
"Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati), Es koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības sociālizācija, to ietekmējošie faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intelekts. Intelekta teorijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija. Vajadzības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Temperaments. Raksturs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības sociāli-psiholoģiskā attīstība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attieksme un sociālā ietekme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās grupas un grupu procesi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Autoru kolektīvs. Psiholoģija 1 pamatjautājumi - teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC, 2015
Autoru kolektīvs. Psiholoģija 2 pamatjautājumi - personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015
Autoru kolektīvs. Psiholoģija 3 - Lietišķas jomas. Zvaigzne ABC, 2015
Auziņa R. Personības psiholoģija. Banku augstskola, 2008. (akceptējams izdevums)
Pļaveniece M., Škuškovnika D. Sociālā psiholoģija pedagoģiem. Raka, 2002. (akceptējams izdevums)
Reņģe V, Sociālā psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2002. (akceptējams izdevums)
Reņģe V. Psiholoģija : personības psiholoģija : lekciju kurss. Zvaigzne ABC, 2000. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU, 2019
Autoru kolektīvs. Veselības psiholoģija. Rīga, RSU, 2016.
Autoru kolektīvs: Psiholoģijas vēsture. Zvaigzne ABC, 2016
Garleja R. Cilvēkpotenciāls sociālā vidē, Raka, 2006.