Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihoterapijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPS_018
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
16,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt pamatzināšanas par psihodinamiskajām teorijām un psihisko slimību psihodinamisko izpratni, pamata zināšanas un prasmes krīžu, atbalsta psihoterapijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• par psihiski slima pacienta izmeklēšanu un izpratni psihodinamiskajā aspektā, kā arī pamatzināšanas psihodinamiskajā psihoterapijā; • par krīžu veidiem un cilvēku reakcijām krīzes situācijās, kā arī palīdzības veidiem; • par tiesiskajiem jautājumiem, kas saistīti ar krīzes un vardarbības gadījumiem; • atbalsta psihoterapijā.

Prasmes

1.• Nodibināt un uzturēt terapeitiskās attiecības un darba aliansi; • Psihiski slima pacienta izmeklēšanā un izpratnē psihodinamiskajā aspektā; • Izvērtēt krīzes situācijas, pacientu stāvokli un viņu drošību; konsultēšanas prasmes darbā ar klientiem krīzes gadījumos (fokusētu jautājumu formulēšana, uzdošana, jūtu atspoguļošana, galveno problēmu noteikšana, emocionālo reakciju formēšana, pārfrāzēšana, jūtu saistīšana ar agrāko pieredzi, neverbālā atbalsta sniegšana, īstermiņa un ilgtermiņa risinājumu veidošana, stressa vadīšana); • Atbalsta psihoterapijas veikšanā (noteikt ārstēšanas mērķus; komunicēt, sniegt atpakaļsaiti piemērotos brīžos; atpazīt afektu; konfrontēt ar uzvedībām, kas bīstamas pacientam; atpazīt, atbalstīt un veicināt pacienta spējas; piedāvāt stratēģijas problēmu risināšanai; izglītot; papildus konsultēties vajadzības gadījumā);

Kompetences

1.• Diagnosticēt un atdiferencēt psihopatoloģiskos simptomus un sindromus no psihodinamiskā viedokļa; formulēt psihoterapeitiskās diagnozes; • Krīzes situācijas un pacientu stāvokļa novērtēšanā, krīzes palīdzības sniegšanā, kā arī savu iespēju robežu izvērtēšanā un spējā sadarboties ar citām institūcijām un speciālistiem; • Atpazīt un izmantot savus resursus kā personiskās kreativitātes un specialista potenciālu; • Ētiskā veidā uzturēt ārsta-pacienta attiecību robežas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Lasīt papildus literatūras avotus, apmeklēt tematiskās LPA, LKBT un LĀPA konferences • Praktizēt iemācītās prasmes krīzēs palīdzībā indienas darbā ar pacientiem Formulēt aprūpē esošo pacientu klīniskās diagnozes no psihodinamiskā aspekta

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Klīnisko gadījumu analīze, divu klīnisko gadījumu apraksts. Teorētisko zināšanu mutvārdu pārbaude.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Krīzes jēdziens, veidi, pazīmes. Krīzes izvērtēšana. Krīzes procesa norise.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Pašnāvība: riska izvērtējums, palīdzība pēc pašnāvības mēģinājumiem.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

PT mērķi, virzieni. Psihoseksuālā attīstība (agrīnā).
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Freida topogrāfiskais un strukturālais psihes modeļi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Trauma un pēctraumas stresa sindroms. PTSS un psihoterapija.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psiholoģiskā palīdzība vardarbības gadījumos. Palīdzības modeļi (krīzes intervence, īstermiņa/ilgtermiņa terapija). Prasmju treniņš.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psiholoģiskie aizsardzības mehānismi
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Pieķeršanās teorija John Bowlby, Peter Fonagy. Donald W. Winnicott. Pārejas objekts. Atkarība - Neatkarība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psihes funkcionēšanas līmeņi. Psihodinamiskā diagnoze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
16,00
Semināru skaits:
9
Ilgums (nedēļās):
12
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice. 4th Edition. American Psychiatric Publishing, 2005

2.

Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015.

3.

Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava, 2001.

4.

Malans D. H. Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa, 1997.

5.

Gilliland, B. E., & James, R. K. Crisis intervention strategies. New York: Brooks/ Cole, 1997

Papildu literatūra

1.

MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J. The psychiatric interview in clinical pracrice. 2nd Edition, American Psychiatric Publishing, 2006.

2.

Segal, Hanna. Yesterday, Today and Tomorrow. First published by Routledge. 2007. Fonagy, Peter. Attachment theory and psychoanalysis. Other Press. New York. 2001.

3.

McWilliams, Nancy. Psychoanalytical diagnosis: understanding personality structure in the clinical process. The Guilford Press. New York, 1994.

4.

Sandler, Joseph, Freud's models of the mind. First published by H. Karnac (books) Ltd., London, 1997.

Citi informācijas avoti

1.

Kulbergs, J. Krīze un attīstība. Liepāja LPA, 1998.

2.

Roberts, A. E. Crisis intervention handbook. New York: Brooks/ Cole, 1990.