Psihoterapijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• par psihiski slima pacienta izmeklēšanu un izpratni psihodinamiskajā aspektā, kā arī pamatzināšanas psihodinamiskajā psihoterapijā; • par krīžu veidiem un cilvēku reakcijām krīzes situācijās, kā arī palīdzības veidiem; • par tiesiskajiem jautājumiem, kas saistīti ar krīzes un vardarbības gadījumiem; • atbalsta psihoterapijā.
Prasmes
1.• Nodibināt un uzturēt terapeitiskās attiecības un darba aliansi; • Psihiski slima pacienta izmeklēšanā un izpratnē psihodinamiskajā aspektā; • Izvērtēt krīzes situācijas, pacientu stāvokli un viņu drošību; konsultēšanas prasmes darbā ar klientiem krīzes gadījumos (fokusētu jautājumu formulēšana, uzdošana, jūtu atspoguļošana, galveno problēmu noteikšana, emocionālo reakciju formēšana, pārfrāzēšana, jūtu saistīšana ar agrāko pieredzi, neverbālā atbalsta sniegšana, īstermiņa un ilgtermiņa risinājumu veidošana, stressa vadīšana); • Atbalsta psihoterapijas veikšanā (noteikt ārstēšanas mērķus; komunicēt, sniegt atpakaļsaiti piemērotos brīžos; atpazīt afektu; konfrontēt ar uzvedībām, kas bīstamas pacientam; atpazīt, atbalstīt un veicināt pacienta spējas; piedāvāt stratēģijas problēmu risināšanai; izglītot; papildus konsultēties vajadzības gadījumā);
Kompetences
1.• Diagnosticēt un atdiferencēt psihopatoloģiskos simptomus un sindromus no psihodinamiskā viedokļa; formulēt psihoterapeitiskās diagnozes; • Krīzes situācijas un pacientu stāvokļa novērtēšanā, krīzes palīdzības sniegšanā, kā arī savu iespēju robežu izvērtēšanā un spējā sadarboties ar citām institūcijām un speciālistiem; • Atpazīt un izmantot savus resursus kā personiskās kreativitātes un specialista potenciālu; • Ētiskā veidā uzturēt ārsta-pacienta attiecību robežas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Lasīt papildus literatūras avotus, apmeklēt tematiskās LPA, LKBT un LĀPA konferences
• Praktizēt iemācītās prasmes krīzēs palīdzībā indienas darbā ar pacientiem
Formulēt aprūpē esošo pacientu klīniskās diagnozes no psihodinamiskā aspekta
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Klīnisko gadījumu analīze, divu klīnisko gadījumu apraksts. Teorētisko zināšanu mutvārdu pārbaude.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Krīzes jēdziens, veidi, pazīmes. Krīzes izvērtēšana. Krīzes procesa norise.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Pašnāvība: riska izvērtējums, palīdzība pēc pašnāvības mēģinājumiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
PT mērķi, virzieni. Psihoseksuālā attīstība (agrīnā).
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Freida topogrāfiskais un strukturālais psihes modeļi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Trauma un pēctraumas stresa sindroms. PTSS un psihoterapija.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Psiholoģiskā palīdzība vardarbības gadījumos. Palīdzības modeļi (krīzes intervence, īstermiņa/ilgtermiņa terapija). Prasmju treniņš.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Psiholoģiskie aizsardzības mehānismi
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Pieķeršanās teorija John Bowlby, Peter Fonagy. Donald W. Winnicott. Pārejas objekts. Atkarība - Neatkarība
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Psihes funkcionēšanas līmeņi. Psihodinamiskā diagnoze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice. 4th Edition. American Psychiatric Publishing, 2005
Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015.
Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava, 2001.
Malans D. H. Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa, 1997.
Gilliland, B. E., & James, R. K. Crisis intervention strategies. New York: Brooks/ Cole, 1997
Papildu literatūra
MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J. The psychiatric interview in clinical pracrice. 2nd Edition, American Psychiatric Publishing, 2006.
Segal, Hanna. Yesterday, Today and Tomorrow. First published by Routledge. 2007. Fonagy, Peter. Attachment theory and psychoanalysis. Other Press. New York. 2001.
McWilliams, Nancy. Psychoanalytical diagnosis: understanding personality structure in the clinical process. The Guilford Press. New York, 1994.
Sandler, Joseph, Freud's models of the mind. First published by H. Karnac (books) Ltd., London, 1997.
Citi informācijas avoti
Kulbergs, J. Krīze un attīstība. Liepāja LPA, 1998.
Roberts, A. E. Crisis intervention handbook. New York: Brooks/ Cole, 1990.