Medicīnas terminoloģija vācu valodā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas kursa apguves studenti spēs: • atpazīt un vāciski izskaidrot vai iztulkot latviski medicīnisko terminoloģiju; • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galveno domu, nepieciešamo informāciju; • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas; • aprakstīt pacienta stāvokli, slimības norisi; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana, saskaņošana ar īpašības vārdu; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmajā un ciešamajā kārtā; vēlējuma un pavēles izteiksmes formu veidošana, divdabju lietošana u.c.).
Prasmes
1.Pēc sekmīgas kursa apguves studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • atlasīt terminus un veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • pastāstīt par klīnikas struktūru, nodaļām, klīnisko personālu, izmeklējumiem; • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par sūdzībām un sāpēm, dot padomus, norādījumus ārstēšanas gaitā.
Kompetences
1.Spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām un salīdzināt ar medicīnas studijām Vācijā; spēs aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; veidot jautājumus un uzturēt sarunu ar pacientu; spēs izteikt savu viedokli par vienkāršām medicīniska satura tēmām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Nodarbību apmeklējums obligāts (20%);
Pārbaudes darbi; grupu darbi; prezentācijas sagatavošana (30%);
Eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā un Vācijā – ilgums, studiju saturs, kursi, prakse.
Pārskats par vārdu kārtību teikumā, darb. v. tagadnē – Präsens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareizā izruna, vācu terminu salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību sistēma, orgāni, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas.
Pārskats par darb.v. pagātnes laikiem, pamatformu veidošana, Perfekt lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību sistēma, orgāni, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas.
Pārskats par darb.v. pagātnes laikiem, pamatformu veidošana, Perfekt lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēma, orgāni, galvenās funkcijas, gremošanas process. Uzturs.
Pārskats par darb.v. ciešamo kārtu (Passiv), tās formu veidošanu un lietojumu.
Veidot dialogu par veselīgu uzturu, dot norādījumus pareizam uzturam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma, orgāni un funkcijas, elpošanas process. Kaitīgie ieradumi – smēķēšana, tās ietekme uz organismu, elpošanas traucējumi.
Pārskats par darb.v. ar atdalāmiem un neatdalāmiem priedēkļiem, to lietošana, priedēkļu nozīme, darb.v. darināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds un asinsvadu sistēma, orgāni, galvenās funkcijas; mazais un lielais asinsrites loks.
Divdabju darināšana un lietošana (Partizip I un Partizip II).
Pārskats par saliktiem teikumiem, vārdu kārtība palīgteikumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Limfvadu sistēma, orgāni un galvenās funkcijas.
Izteicieni ar ķermeņa daļām.
Lietvārdu darināšana no darb.v.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīnizvadorgānu sistēma, orgāni, galvenās funkcijas.
Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēma, orgāni, galvenās funkcijas.
Atgriezeniskie darb.v.
Prievārdi ar datīvu un akuzatīvu (Wechselpräpositionen), to lietojums pēc jautājuma vārdiem "Wo?" (vieta) un "Wohin?" (virziens).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anamnēze. Slimības vēsture. Slimību nosaukumi. Sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Pacienta stāvoklis un anamnēzes ievākšana.
Pārskats par pavēles izteiksmes formu veidošanu un lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anamnēze. Slimības vēsture. Slimību nosaukumi. Sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Pacienta stāvoklis un anamnēzes ievākšana.
Pārskats par pavēles izteiksmes formu veidošanu un lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saaukstēšanās slimības; slimību simptomi, sūdzības, slimību norise.
Saaukstēšanās, gripa, bronhīts, mandeļu iekaisums – salīdzināšana (inkubācijas periods, inficēšanās, slimības ilgums, ārstēšana, profilakse). Saruna ar pacientu.
Pārskats par vēlējuma izteiksmi, formu veidošanu, to lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Slimnīca, nodaļas, personāls. Darba grafiks.
Pārskats par skaitļa vārdiem, pulksteņa laiku ("Um wie viel Uhr?") un prievārdiem, kas norāda uz darbības laiku ("seit, ab, von, bis.")
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medikamenti. Medikamentu anotācijas, lietošanas instrukcijas, zāļu formas, devas ("der Beipackzettel), saīsinājumi.
Pārskats par nenoteiksmes lietošanu (Infinitiv) ar/bez "zu".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Menschen im Beruf Pflege A2 Daf. Hueber Verlag, München, 2015
Menschen im Beruf Medizin. Hueber-Verlag, 2016
Papildu literatūra
Maie Lepp. ‘’Grammatik ist kinderleicht’’. Zvaigzne ABC, 2000
Latein für Biologen. Mediziner und Pharmezeuten. Quelle 8 Meyer-Verlag, Wiebelsheim, 2009
Karl-Heinz Schulz, Axel Helmstädter. Fachlatein Pharmazeutische und medizinische Therminologie. Govi.Verlag, 2021
Egons Ziediņš. Vācu valodas praktiskā gramatika. Zvaigzne ABC, 2009
Deutsch perfekt - ein Sprachmagazin