Sporta medicīna II
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt sporta medicīnas zināšanas, iegūt prasmes un nepieciešamās kompetences sporta trenera kvalifikācijai.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Sporta medicīna, Anatomija,Dinamiskā anatomija, Fizioloģijas pamati, Vecumposmu fizioloģija, Sporta fizioloģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Studējošie iegūst zināšanas par asinsrites sistēmas fizikālā un funkcionālā stāvokļa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 2. Studējošie iegūst zināšanas par elpošanas sistēmas fizikālā un funkcionālā stāvokļa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 3. Studējošie iegūst zināšanas par nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā stāvokļa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 4. Studējošie iegūst zināšanas par organisma fiziskā darba spējām un noteikšanas metodēm. 5. Studējošie iegūst zināšanas par organisma aerobām un anaerobām darba spējām un noteikšanas metodēm sportistiem. 6. Studējošie iegūst zināšanas par medicīniski pedagoģiskiem novērojumiem sporta nodarbībās.
Prasmes
1.1. Noteikt patstāvīgi asinsrites sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi sportistiem. 2. Noteikt patstāvīgi elpošanas sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi sportistiem. 3. Noteikt patstāvīgi nervu sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi sportistiem. 4. Patstāvīgi noteikt un novērtēt organisma fiziskā darba spējas s portistiem. 5. Patstāvīgi noteikt un novērtēt sportista aerobās un anaerobās darba spējas. 6. Patstāvīgi veikt medicīniski pedagoģiskos novērojumus sporta nodarbībās, noteikt subjektīvos un objektīvos slodzes ietekmes rādītājus.
Kompetences
1.1.Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt un novērtēt asinsrites sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas sportistiem. 2. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt un novērtēt elpošanas sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas sportistiem. 3. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt un novērtēt nervu sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas sportistiem. 4. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt organisma fiziskā darba spējas, analizēt iegūtos rezultātus, novērtēt sportista darbaspējas, un izstrādāt rekomendācijas. 5. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt aerobās un anaerobās darba spējas, analizēt iegūtos rezultātus, novērtēt sportista aerobās un anaerobās darbaspējas un izstrādāt rekomendācijas. 6. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi veikt medicīniski pedagoģiskos novērojumus sporta nodarbībās, analizēt iegūtos rezultātus un novērtēt organisma adaptāciju slodzei un izstrādāt rekomendācijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi iegūt fiziskās sagatavotības mērījumus praktiskajās nodarbībās, veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus, izstrādāt rekomendācijas un noformēt protokolus.
Patstāvīgi gatavoties praktiskām nodarbībām, semināriem, 2 kolokvijiem un studiju kursa pārbaudījumam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studiju rezultāti tiek vērtēti 10 ballu sistēmā pēc studentu zināšanu un prasmju apguves un kompetences analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un rekomendācijas, noformēt protokolus. Vērtēta tiek: - attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros (10%). - patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%). - studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%) Studiju rezultātu kopvērtējumā tiek pielietota summatīvā vertēšanas sistēma. |
||
|
2.
Diferencēts gala vērtējums pēc iegūtās punktu summas |
-
|
-
|
|
Beidzoties studiju kursam, var tikt izlikts diferencēts gala vērtējums pēc iegūtās punktu summas, ja tā nav zemāka par 18 punktiem, kas atbilst vērtējumam “gandrīz labi”. Šādu gala vērtējumu studējošais var iegūt, ja nodarbību apmeklējums nav mazāks par 75%, ir izpildīti un ieskaitīti visi praktiskie darbi, kā arī iegūts pozitīvs vērtējums 2 kolokvijos. Ja studiju kursā iegūtā punktu summa ir mazāka par 18 punktiem, ir ieskaitīti visi praktiskie darbi un iegūts pozitīvs vērtējums 2 kolokvijos, tad studējošais kārto teorētisko pārbaudījumu. Ja studiju kursa prasības netiek atkārtoti nokārtotas 2 nedēļu laikā pēc studiju grafikā paredzētā termiņa, iepriekš vienojoties ar docētāju, tad studējošais tās kārto tuvākās sesijas laikā. Pēc studiju kursa prasību nokārtošanas studējošais tiek pielaists pie kursa teorētiskā pārbaudījuma kārtošanas. Otrreiz atkārtoti pārbaudījumu kārto pie komisijas. Otrreiz nesekmīga pārbaudījuma gadījumā, studējošais šo studiju kursu var atkārtoti apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrites fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrites fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nervu un asinsrites sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. 1. kolokvijs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā darba spējas, noteikšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā darba spēju netiešās noteikšanas metodes. Harvarda steptests, Rufje prove.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. Fiziskā darba spēju testi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem.
2.kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Organisma fiziskās un funkcionālās sagatavotības noteikšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
|
Asinsrites fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Nervu un asinsrites sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. 1. kolokvijs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā darba spējas, noteikšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskā darba spēju netiešās noteikšanas metodes. Harvarda steptests, Rufje prove.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. Fiziskā darba spēju testi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem.
2.kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Organisma fiziskās un funkcionālās sagatavotības noteikšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lāriņš V. Sporta medicīna. Teorija un prakse. Rīga: Jumava, 2022, -312 lpp.
Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014. - 520 p. (jaunāks izdevums nav)Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568 pPiemērots angļu valodas plūsmai
ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine, Feito Y., Magal M. (auth.)), 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava; LTTC, 2015.
ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual /Editor, Kaminsky L.A./. American College of Sports Medicine. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014. - 174 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
W. Larry Kenney, Jack H. Wilmore, David L. Costill. Physiology of sport and exercise. 2022.Piemērots angļu valodas plūsmai
Åstrand P-O. Textbook of Work Physiology: Physiological Bases of Exercise. 4rd ed. / Astrand P-O., Rodahl K. // New York: McGraw Hill, 2003. - 656 p.Piemērots angļu valodas plūsmai