Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads žurnālistikā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_106
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt studentos izpratni par žurnālistikas izveidošanās cēloņiem, galvenajiem attīstības posmiem, vietu un uzdevumiem Latvijā un pasaules kontekstā, iepazīstinot ar žurnālistikas funkcijām un uzdevumiem, šīs jomas vietu valsts politiskajā, tiesiskajā, ekonomiskajā sistēmā. Kursa galvenie uzdevumi ir iepazīstināt studentus ar žurnālistikas daudzveidīgajām izpausmēm, radot pamatu praktisko žurnālistikas kursu apguvei: sniegt ieskatu žurnālistikas darbības problēmās; veidot izpratni par žurnālistikas un mediju vides dinamisko attīstību, tās cēloņiem un procesiem; analizēt žurnālistikas un tās auditoriju mijiedarbību. Kursā studenti attīstīta teorētiski apgūtās iemaņas, lai varētu strādāt dažādos masu medijos. Īpaša uzmanība šajā kursā pievērsta žurnālistikas attīstības procesu un prakses analīzei Latvijā, Baltijas valstīs un Skandināvijā, kā arī informācijas kvalitātes, informācijas avotu novērtēšanai un informācijas vērtības noteikšanai.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst zināšanas par: • žurnālistikas funkcijām un uzdevumiem; • žurnālistikas ētiku; • žurnālistikas tiesisko regulāciju; • žurnālista profesijas specifiku.

Prasmes

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst prasmi: • atšķirt žurnālistikas tipus un to kvalitāti, funkcijas, uzvedību; • novērtēt ētisku un neētisku profesionālo rīcību; • izvērtēt informāciju, tās noderīgumu, informācijas avotus.

Kompetences

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti izprot mediju būtību un žurnālistikas pamatus, tās regulējumu, profesionālo ētiku un dilemmas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. literatūras apgūšana; 2. eseju iesniegšana; 3. praktiskie uzdevumi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studenta darbs tiks vērtēts sekojoši: 1. līdzdalība lekcijās – 15%; 2. darbs semināru nodarbībās – 25%; 3. esejas – 15%; 4. individuālie un grupu darbi – 20%; 5. eksāmens – 25%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālistikas uzdevumi mūsdienās, būtība, funkcijas, misija. Žurnālistikas kā profesijas problēmjautājumi. Žurnālistikas pieejas un žurnālistu profesionālās lomas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālistika Latvijā, tās īpatnības un attīstības galvenie posmi. Žurnālistikas kā profesijas problēmjautājumi. Preses brīvība, vārda brīvība. Preses brīvība žurnālistikas praksē Latvijā un pasaulē. Mediju neatkarība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālistika kā profesija, tās dažādās izpausmes. Mediju specifika un žurnālistikas īpatnības: prese, radio, televīzija, ziņu aģentūras, interneta portāli, digitālās vietnes, sociālās tīklošanās platformas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālistika un valsts. Mediju un žurnālistikas tiesiskais regulējums, pašregulācija žurnālistikā. Sabiedriskie un komerciālie mediji.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Goda un cieņas jēdziens preses un vārda brīvības kontekstā. Žurnālista ētikas pamati. Ētikas kodeksi un rīcības kodeksi. Ētiskas žurnālistikas dilemmas, ētikas jautājumi dažādos žurnālista darbības posmos. Tiesības uz attēlu. Žurnālistika un personiskās dzīves neaizskaramības problēma.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas mediju attīstība. Masu mediju sistēmas pārmaiņas 20.gs. 80.gadu beigās, jaunas mediju sistēmas veidošanās un attīstība 90. gados un 21.gs. Latvijas žurnālistika Baltijas un Skandināvijas valstu kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kā rodas informācija? Kur un kā žurnālisti iegūst informāciju? Kā atrast informācijas avotu? Kā to novērtēt?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kā iegūt sabiedriski un politiski nozīmīgu informāciju. Sagatavošanās process un paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Informācijas avoti žurnālistikā. Komunikācija ar informācijas avotu, tā uzticamības pārbaude.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā ētika: ik dienas žurnālisti atbild uz jautājumu, kas ir un kas nav ētiski? Kā atrast pareizās atbildes? Situāciju analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālista profesija. Tās izaicinājumi mūsdienās. Kā var zināt, ko nozīmē profesionāla žurnālistika? Kur slēpjas sporta, biznesa vai šovbiznesa žunālistikas profesionālisms? Kādas ir aktuālās profesionālisma problēmas žurnālistikā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Žurnālista darbs dažādos medijos: zināšanas, prasmes, profesionālās lomas
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

O’Neill, D. & Harcup, T. (2020). News Values and News Selection. In T. Hanitzsch & K. Wahl-Jorgensen (Eds.), The Handbook of Journalism Studies, 2nd edition. New York, NY: Routledge.

2.

Karlsson, M., & Clerwall, C. (2019). Cornerstones in Journalism: According to citizens. Journalism Studies, 20(8), 1184–1199.

3.

Kreiss, D. (2019). The Social Identity of Journalists. Journalism, 20(1), 27–31.

4.

Waisbord, S. (2018). Truth is What Happens to News: On Journalism, Fake News, and Post-Truth. Journalism Studies, 19(13), 1866-1878.

5.

Matamoros-Fernández, Ariadna, and Johan Farkas. 2021. “Racism, Hate Speech, and Social Media: A Systematic Review and Critique.” Television & New Media 22 (2): 205–24.

6.

Rožukalne, A. (2020). Self-censorship in Latvian journalism: A research note. European Journal of Communication, 35(1), 60–64. https://doi.org/10.1177/0267323119897799

7.

Niklas Luhmann, The Reality of the Mass Media, London, Polity Press, 2002, p.130.

8.

Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, p.305.

9.

Development of the Media in Latvia in the 1990s, Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, pp.65.-71.

10.

Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība III, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 70. lpp.

11.

Deuze, M., What is Journalism?, Journalism, Vol. 6 (4), 2005, pp. 442. – 446.

12.

Šulmane, 2., Neatrastās Identitātes? Latvijas Dienas Laikrakstu Žurnālisti Politikas, Ekonomikas un Kultūras Lauku Ietekmē, 2011. (fails: identitātes) Rīga: Latvijas universitāte.

13.

O’Neill, O. (2002). A question of trust. Reith Lectures. Cambridge: Cambridge University Press.

14.

Lasmane, Skaidrīte (2011) Komunikācijas ētika. Rīga: Latvijas universitāte (5.nodaļa “Mediju un žurnālistu ētika”).

15.

Jan Fredrik Hovden, Gunnar Nygren & Henrika Zilliacus-Tikkanen (eds.) (2016) Becoming a journalist. Nordicom. (fails: becoming_a_journalist, no 51 – 70.lpp.)

16.

Šulmane, I. Latvijas žurnālisti gadsimta beigās. Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība II, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 62.-69.lpp.

17.

Šulmane, I. Profesionālais diskurss latviešu un krievu presē: salīdzinošā analīze. Daudzveidība, Rīga, LU, 2002. 158.lpp.

18.

Development of the Media in Latvia in the 1990s, Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, pp.65.-71.

19.

Singer, J., Who are These Guys?, Journalism, Vol. 4 (2), pp. 139. -163.

20.

Franks, S. (2013). Women and Journalism. London: I.B.Tauris.

Papildu literatūra

1.

Lewis, S. C., Zamith, R., & Coddington, M. (2020). Online Harassment and Its Implications for the Journalist–Audience Relationship. Digital Journalism, 8(8), 1047–1067.

2.

Denis McQuail, Karen Siune, New Media Politics, The Function of the Mass Media. New Media Politics., 1999

3.

Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība II, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 162.lpp.

4.

Komunikācija. Latvijas Universitātes Raksti 648, Rīga, Zinātne, 2002, 127. – 196. lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Eiropas Žurnālistikas observatorija

2.

International Federation of Journalists

3.

Latvijas žurnālistu asociācija