Ievads žurnālistikā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst zināšanas par: • žurnālistikas funkcijām un uzdevumiem; • žurnālistikas ētiku; • žurnālistikas tiesisko regulāciju; • žurnālista profesijas specifiku.
Prasmes
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūst prasmi: • atšķirt žurnālistikas tipus un to kvalitāti, funkcijas, uzvedību; • novērtēt ētisku un neētisku profesionālo rīcību; • izvērtēt informāciju, tās noderīgumu, informācijas avotus.
Kompetences
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti izprot mediju būtību un žurnālistikas pamatus, tās regulējumu, profesionālo ētiku un dilemmas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. literatūras apgūšana;
2. eseju iesniegšana;
3. praktiskie uzdevumi.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studenta darbs tiks vērtēts sekojoši:
1. līdzdalība lekcijās – 15%;
2. darbs semināru nodarbībās – 25%;
3. esejas – 15%;
4. individuālie un grupu darbi – 20%;
5. eksāmens – 25%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālistikas uzdevumi mūsdienās, būtība, funkcijas, misija. Žurnālistikas kā profesijas problēmjautājumi. Žurnālistikas pieejas un žurnālistu profesionālās lomas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālistika Latvijā, tās īpatnības un attīstības galvenie posmi. Žurnālistikas kā profesijas problēmjautājumi. Preses brīvība, vārda brīvība. Preses brīvība žurnālistikas praksē Latvijā un pasaulē. Mediju neatkarība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālistika kā profesija, tās dažādās izpausmes. Mediju specifika un žurnālistikas īpatnības: prese, radio, televīzija, ziņu aģentūras, interneta portāli, digitālās vietnes, sociālās tīklošanās platformas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālistika un valsts. Mediju un žurnālistikas tiesiskais regulējums, pašregulācija žurnālistikā. Sabiedriskie un komerciālie mediji.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Goda un cieņas jēdziens preses un vārda brīvības kontekstā. Žurnālista ētikas pamati. Ētikas kodeksi un rīcības kodeksi. Ētiskas žurnālistikas dilemmas, ētikas jautājumi dažādos žurnālista darbības posmos. Tiesības uz attēlu. Žurnālistika un personiskās dzīves neaizskaramības problēma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas mediju attīstība. Masu mediju sistēmas pārmaiņas 20.gs. 80.gadu beigās, jaunas mediju sistēmas veidošanās un attīstība 90. gados un 21.gs. Latvijas žurnālistika Baltijas un Skandināvijas valstu kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kā rodas informācija? Kur un kā žurnālisti iegūst informāciju? Kā atrast informācijas avotu? Kā to novērtēt?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kā iegūt sabiedriski un politiski nozīmīgu informāciju. Sagatavošanās process un paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas avoti žurnālistikā. Komunikācija ar informācijas avotu, tā uzticamības pārbaude.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā ētika: ik dienas žurnālisti atbild uz jautājumu, kas ir un kas nav ētiski? Kā atrast pareizās atbildes? Situāciju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālista profesija. Tās izaicinājumi mūsdienās. Kā var zināt, ko nozīmē profesionāla žurnālistika? Kur slēpjas sporta, biznesa vai šovbiznesa žunālistikas profesionālisms? Kādas ir aktuālās profesionālisma problēmas žurnālistikā?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žurnālista darbs dažādos medijos: zināšanas, prasmes, profesionālās lomas
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
O’Neill, D. & Harcup, T. (2020). News Values and News Selection. In T. Hanitzsch & K. Wahl-Jorgensen (Eds.), The Handbook of Journalism Studies, 2nd edition. New York, NY: Routledge.
Karlsson, M., & Clerwall, C. (2019). Cornerstones in Journalism: According to citizens. Journalism Studies, 20(8), 1184–1199.
Kreiss, D. (2019). The Social Identity of Journalists. Journalism, 20(1), 27–31.
Waisbord, S. (2018). Truth is What Happens to News: On Journalism, Fake News, and Post-Truth. Journalism Studies, 19(13), 1866-1878.
Matamoros-Fernández, Ariadna, and Johan Farkas. 2021. “Racism, Hate Speech, and Social Media: A Systematic Review and Critique.” Television & New Media 22 (2): 205–24.
Rožukalne, A. (2020). Self-censorship in Latvian journalism: A research note. European Journal of Communication, 35(1), 60–64. https://doi.org/10.1177/0267323119897799
Niklas Luhmann, The Reality of the Mass Media, London, Polity Press, 2002, p.130.
Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, p.305.
Development of the Media in Latvia in the 1990s, Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, pp.65.-71.
Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība III, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 70. lpp.
Deuze, M., What is Journalism?, Journalism, Vol. 6 (4), 2005, pp. 442. – 446.
Šulmane, 2., Neatrastās Identitātes? Latvijas Dienas Laikrakstu Žurnālisti Politikas, Ekonomikas un Kultūras Lauku Ietekmē, 2011. (fails: identitātes) Rīga: Latvijas universitāte.
Lasmane, Skaidrīte (2011) Komunikācijas ētika. Rīga: Latvijas universitāte (5.nodaļa “Mediju un žurnālistu ētika”).
Jan Fredrik Hovden, Gunnar Nygren & Henrika Zilliacus-Tikkanen (eds.) (2016) Becoming a journalist. Nordicom. (fails: becoming_a_journalist, no 51 – 70.lpp.)
Šulmane, I. Latvijas žurnālisti gadsimta beigās. Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība II, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 62.-69.lpp.
Šulmane, I. Profesionālais diskurss latviešu un krievu presē: salīdzinošā analīze. Daudzveidība, Rīga, LU, 2002. 158.lpp.
Development of the Media in Latvia in the 1990s, Baltic Media in Transition, Ed. by Peeter Vihalemm, Tartu, Tartu University Press, 2002, pp.65.-71.
Singer, J., Who are These Guys?, Journalism, Vol. 4 (2), pp. 139. -163.
Franks, S. (2013). Women and Journalism. London: I.B.Tauris.
Papildu literatūra
Lewis, S. C., Zamith, R., & Coddington, M. (2020). Online Harassment and Its Implications for the Journalist–Audience Relationship. Digital Journalism, 8(8), 1047–1067.
Denis McQuail, Karen Siune, New Media Politics, The Function of the Mass Media. New Media Politics., 1999
Latvijas Mediju analīze. Komunikācijas pētījumu sērija, Daudzveidība II, Rīga: LU Komunikācijas studiju nodaļa, 2001. 162.lpp.
Komunikācija. Latvijas Universitātes Raksti 648, Rīga, Zinātne, 2002, 127. – 196. lpp.