Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas teorijas un pētniecības metodoloģijas aktuālie jautājumi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_201
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409120

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīt studējošos ar jaunākām tendencēm komunikācijas teorijās un pētniecības metodoloģijā, sekmēt jauno teorētisko un metodoloģisko atziņu integrēšanu promocijas darba izstrādē attiecīgajā apakšnozarē.

Priekšzināšanas

Apgūti filozofijas, socioloģijas, kvantitatīvo un kvalitatīvo pētījumu metodoloģijas kursi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc kursa apguves studējošais pārzinās mūsdienu komunikācijas teorētiskās paradigmas un pētniecības metodes.

Prasmes

1.Spēj analizēt, kritiski izvērtēt un interpretēt komunikācijas fenomenus dažādās teorētiskajās paradigmās.

Kompetences

1.Spēj kritiski izvērtēt, salīdzināt, pielietot un attīstīt teorētiskās paradigmas akadēmiskajās publikācijās, promocijas darbā, praktiski pielietojamā pētniecībā un publiskajā komunikācijā ar nozares pārstāvjiem, politikas veidotājiem un plašāku auditoriju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras analīze un apkopošana, prezentāciju sagatavošana, diskusiju materiālu sagatavošana semināriem, individuālais projekts. Pēc studiju kursa beigām, RSU studējošo portālā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sagatavoti un prezentēti divi referāti; patstāvīgais darbs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Demokrātijas un politiskās komunikācijas teorētiskie modeļi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Demokrātijas un politiskās komunikācijas teorētiskie modeļi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apspriešanas demokrātija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Apspriešanas demokrātija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Manipulatīva komunikācijā: populisms un dezinformācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Manipulatīva komunikācijā: populisms un dezinformācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju efekti: teorijas un pētniecības metodoloģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju efekti: teorijas un pētniecības metodoloģija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās auditorijas, vēstījumu dekodēšana un atgriezeniskā saite
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktīvās auditorijas, vēstījumu dekodēšana un atgriezeniskā saite
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācija: starppersonu un digitālā pieeja
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācija: starppersonu un digitālā pieeja
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multimodalitāte: teorija un pētniecība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multimodalitāte: teorija un pētniecība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valodas korpuss un diskursa analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valodas korpuss un diskursa analīze
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Habermas, J. (1992). The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge, MA: MIT Press.

2.

Habermas, J. (1992). Further Reflections on the Public Sphere. In C. Calhoun (Ed.), Habermas and the Public Sphere (pp. 421–461). Cambridge, MA: MIT Press.

3.

Rawls, J. (1999). A Theory of Justice (Revised ed.). Cambridge, MA: Harvard University Press.

4.

Rawls, J. (2001). Justice as Fairness: A Restatement. Cambridge, MA: The Belknap Press.

5.

Rawls, J. (2005). Political Liberalism (Expanded ed.). New York: Columbia University Press.

6.

Oliver, M. B., Raney, A. A., Bryant, J. (eds). (2019). Media Effects. Advances in Theory and Research. London: Routledge.

7.

Jensen, Klaus Bruhn. (2021). A Theory of Communication and Justice. London: Routledge.

8.

Lewis, Belinda and Jeff Lewis. (2015). Health Communication. A Media and Cultural Studies Approach. London: Macmillan.

9.

O'Hair, Dan. (2018). Risk and Health Communication in an Evolving Media Environment. London: Routledge.

10.

Mitu, Bianca and Valentina Marinescu. (eds.) (2016). The Power of the Media in Health Communication. London: Routledge.

11.

Iedema, Rick. (ed) (2007). The Discourse of Hospital Communication. Tracing Complexities in Contemporary Health Care Organizations. London: Palgrave.

12.

Egbert, Jesse and Paul Baker. (2020). Using Corpus Methods to Triangulate Linguistic Analysis. London: Routledge.

13.

Baker, Paul and Tony McEnery. (eds) (2015). Corpora and Discourse Studies. Integrating Discourse and Corpora. London: Palgrave.

14.

Skulte, I., Kozlovs, N. (2018). Depoliticization of the Saeima Debates: Loosing the Gist of ‘Welfare’. In S. Kruk (ed.) Pluralism Anxiety. Riga: RSU.

15.

Kruks, S., Skulte, I. (2016). „Politikas izzušana Saeimas diskursā”, Latvijas Zinātņu akadēmijas Vēstis 3:49-56. (latviešu plūsmai)

16.

Darģis, R., Rābante-Buša, G., Auziņa, I., Kruks,S. (2016). „ParliSearch – a system for large text corpus discourse analysis”. Pp. 115-121 in I. Skadiņa, R. Rozis (eds) Human Language Technologies – The Baltic Perspective. IOS Press.

17.

Van Dijk, T. (2014). Discourse as Knowledge. A Sociocognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

18.

Caple, H., Changpeng, H., Bednarek, M. (2020). Multimodal News Analysis Across Cultures. Cambridge University Press.

19.

Maiorani, Arianna and Christine Christie. (2014). Multimodal Epistemologies Towards an Integrated Framework. London: Routledge.

20.

Zhao, S., Djonov, E., Björkvall, A., Boeriis M. (2017). Advancing Multimodal and Critical Discourse Studies: Interdisciplinary Research Inspired by Theo van Leeuwen’s Social Semiotics. London: Routledge.

21.

Hallin, Daniel C. and Paolo Mancini. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge University Press.

22.

Hallin, Daniel C. and Paolo Mancini. (2012). Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge University Press.

23.

Luhmann, Niklas. (2000). The Reality of the Mass Media. Cambridge: Polity Press.

24.

Dimants, Ainars. (2018). Chapter 18. Latvia: Different journalistic cultures and different accountability within one media system. Eberwein, Tobias; Fengler, Susanne; Karmasin, Matthias (eds.). The European Handbook of Media Accountability. London

25.

Ségur, Céline. (2020). French Perspectives on Media, Participation and Audiences. Palgrave Macmillan.

26.

Wissenburg, Marcel. (2009). Political Pluralism and the State Beyond Sovereignty. London: Routledge.

27.

Christians, Clifford G., Glasser, Theodore L., et.al. (2009). Normative Theories of the Media. Chicago: University of Illinois press.

28.

Müller, Julian F. (2019). Political Pluralism, Disagreement and Justice. The Case for Polycentric Democracy. London: Routledge.

Papildu literatūra

1.

Bass, Sarah and Parvanta, Claudia F. (2020). Health communication strategies and skills for a new era. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.

2.

Thompson, Teresa L. and Nancy Grant Harrington. (2022). The Routledge Handbook of Health Communication. 3rd ed. London: Routledge.

3.

Islentyeva, Anna. (2020). Corpus-Based Analysis of Ideological Bias: Migration in the British Press. London: Routledge.

4.

Friginal, Eric and Jack A. Hardy (eds.) (2020). The Routledge Handbook of Corpus Approaches to Discourse Analysis. London: Routledge.

5.

Benson, Phil. (2017). The Discourse Of YouTube. Multimodal Text In A Global Context. London: Routledge.

6.

Wildfeuer, Janina. (2013). Film Discourse Interpretation. Towards a New Paradigm for Multimodal Film Analysis. London: Routledge.

7.

Van Leeuwen, Theo. (2005). Introducing Social Semiotics. London: Routledge.

8.

Dimants, Ainars. (2019). Konkurrierende journalistische Kulturen: Gehört das Mediensystem Lettlands zum Klientel-Modell? Publizistik, 64, 2, 241–253.

9.

Siebert, Fred S., Peterson, T., Schramm, W. (1956). Four Theories of The Press. Urbana: University of Illinois Press.

10.

Rožukalne, Anda. (2013). Kam pieder Latvijas mediji?: Monogrāfija par Latvijas mediju sistēmu un ietekmīgākajiem mediju īpašniekiem. Rīga: Zinātne. (latviešu plūsmai)

11.

Kruks, Sergejs. (2007). Daugavpils masu mediju sistēma. Daugavpils kā attīstības ceļvedis. Rīga: Zinātne, 86–99. (latviešu plūsmai)

12.

Brikše, Inta. (2016). Latvijas mediji: izaicinājumi, ieguvumi un draudi (1987–2002). Brikše, I. Komunikācija. // Mediji. Universitāte. Rīga: Mansards, 64–86. (latviešu plūsmai)

13.

Press, Andrea L., Tripodi. F. (2021). Media-Ready Feminism and Everyday Sexism. How US Audiences Create Meaning Across Platforms. New York: State University of New York.

14.

Habermas, J. (1986). The Theory of Communicative Action (Vol. 1). Boston, MA: Beacon Press.

15.

Weisser, Martin. (2016). Practical Corpus Linguistics. An Introduction to Corpus-Based Language Analysis. Oxford: Wiley.

16.

Habermas, J. (1998). The Theory of Communicative Action (Vol. 2). Cambridge: Polity Press.