Novērojuma prakse
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc, salīdzina un pamato terapeitisko attiecību modeļus un pamatprincipus mākslu terapijas procesā dažādās darba vidēs un komandas darbā. Raksturo sesijas trīsdaļīgo struktūru, nosauc drošas terapeitiskās vides pazīmes. Izskaidro izvēlētās pieejas (direktīvo/ nedirektīvo), izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus un intervences, to atšķirības darbā ar dažādām klientu/ pacientu grupām. Apraksta pacienta mākslas līdzekļu izvēli, pacienta refleksiju par radošo procesu un rezultātu. Raksturo mākslas terapeita lomu multiprofesionālas komandas darbā.
Prasmes
1.Analizē mākslu terapijas sesijas struktūru un salīdzina pieejas (direktīvo/ nedirektīvo). Pielieto teorētiskās zināšanas, lai kritiski izvērtētu mākslas terapeita izmantotās metodes, izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus un intervences. Salīdzina un skaidro mākslas terapeita darbības specifiku individuāli un multiprofesionālā komandā. Salīdzina un skaidro dažādu klientu/ pacientu grupu mākslas līdzekļu izvēles un radošā procesa specifiku. Analizē pacienta neverbālo komunikāciju mākslas terapijas procesa kontekstā, novērotās pacienta psihisko stāvokļu izpausmes uzvedībā, to izmaiņas sesijas ietvaros. Salīdzina dažādu klientu/ pacientu grupu refleksijas par radošo procesu un tā rezultātu.
Kompetences
1.Pamato drošas terapeitiskas vides nozīmi, analizē un salīdzina terapeitisko attiecību modeļus mākslas terapijas sesijas ietvaros un izskaidro konkrētajā gadījumā pielietotās pieejas (direktīvo/ nedirektīvo), izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus, metodes un intervences. Izskaidro sesijās izmantotos mākslas līdzekļus, rekvizītus un to izvēli, terapeitiska kontakta pazīmes. Pamato supervīziju nozīmi profesionālajā izaugsmē. Demonstrē prezentāciju par mākslas terapeita darba specifiku dažādās darba vidēs, individuāli un multiprofesionālā komandā. Izvērtē un paskaidro savas profesionālās kompetences robežas. Veic pašrefleksiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Novēro, hospitē un pēc noteiktas (dotas) shēmas rakstiski analizē mākslas terapijas sesijas savā specializācijā dažādās darba vidēs – veselības aprūpes, sociālās aprūpes, izglītības vidē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Hospitēto sesiju rakstiska analīze un pašrefleksija pēc kursa materiālos noteiktas shēmas un dalība noslēguma diskusijā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Studentu iepazīstināšana ar prakses organizāciju un prasībām kursa sekmīgai nokārtošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Studentu iepazīstināšana ar prakses organizāciju un prasībām kursa sekmīgai nokārtošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība – diskusija par studentu pieredzi, kas gūta, novērojot mākslas terapeita darbu veselības aprūpes (medicīniskās rehabilitācijas vai psihiskās veselības aprūpes), sociālās aprūpes un speciālās izglītības institūcijās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma nodarbība – diskusija par studentu pieredzi, kas gūta, novērojot mākslas terapeita darbu veselības aprūpes (medicīniskās rehabilitācijas vai psihiskās veselības aprūpes), sociālās aprūpes un speciālās izglītības institūcijās.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mākslu terapija. (2011). Sast. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)
Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. (2014). Sast. Mārtinsone K., Krevica E. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte
Izvērtēšana mākslas terapijā: principi un metodes. (2016). Sast. Strazdiņa, E., Mārtinsone, K. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
A comprehensive guide to music therapy: theory, clinical practice, research, and training. (2019). Sast. Lindahl Jacobsen, S., Nygaard Pedersen, I., Bonde, L.O. London: Jessica Kingsley Publishers
The Oxford handbook of dance and wellbeing. (2017). Red. Karkou, V., Oliver, S., Lycouris, S. London: Oxford University Press
Handbook of art therapy (second edition). (2012). Malchiodi, C.A. New York; London: Guilford Press
Acting for real: drama therapy process, technique, and performance (second edition). (2019). Emunah, R. London: Routledge
Citi informācijas avoti
The arts in psychotherapy
Drama therapy review
Nordic journal of music therapy
Body, movement and dance in psychotherapy
International journal of art therapy