Dokumentālais kino
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas par dokumentālā kino jēdzienu, tradīcijas aizsākumu un attīstību, dokumentālā kino vēstījumu uzbūves principiem, stratēģijām un veidiem, kas tiek izmantotas dokumentālā kino praksē XX un XXI gs. Studējošie iegūst zināšanas par būtiskākajiem autoriem, kuri darbojas dokumentālā kino medijā pasaulē un Latvijā.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst prasmes orientēties dokumentālā kino attīstības posmos, dokumentālā kino stilistikā, naratīvajās stratēģijās un uzbūves principos, izprast dokumentālisma tradīcijas attīstību un ietekmi pasaules kino procesā, kā arī orientēties nozīmīgāko dokumentālā kino autoru darbos.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst kompetenci: • dokumentālā kino valodā, stilistikā un naratīva stratēģiju izmantojumā, • dokumentālā kino darbu analizēšanā, • un izpratni par dokumentalitātes jēdzienu un tā pielietojumu medijos, • dokumentālā kino attīstības posmos pasaulē un Latvijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēta aktivitāte un iesaiste semināros, veicot darba uzdevumu – filmu un filmu fragmentu analīzi.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Referāta apjoms vismaz četras A4 lapas, neskaitot titullapu. Uzdevums - analizēt dokumentālo filmu, apskatot tajā izmantotās naratīva stratēģijas, kino valodu un tā vietu pasaules kino kontekstā. Jādefinē analizējamās filmas veids (etnogrāfiskās filmas, propogandas filmas, cinema verite u.c.). Jādefinē dokumentālās filmas naratīva tips (poētiskais, skaidrojošais, novērojuma, līdzdalības, reflektīvais, performatīvais), kā arī jāizveido saistošs vēstījums.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Līdzdalība lekcijās.
• Līdzdalība un aktivitātes semināros.
• Noslēguma darbs – filmas prezentācija un analīze (četras A4) lapas. Jāizveido dokumentālas filmas filmas analīze, akcentējot kursa ietvaros apskatītās dokumentālā kino veidošanas stratēģijas un vēstījuma tipus, jāizveido arī sava darba prezentācija. Darbā jāveic dokumentālās filmas tematiskā, stilistiskā un tās vēstījuma tipu analīze, jāraksturo filmas nozīme pasaules dokumentālā kino kontekstā. Apjoms – vismaz četras A4 lapas (neskaitot titullapu).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālā kino jēdziens. Kas ir dokumentālā filma? Dokumentālās tradīcijas dzimšana un attīstība XX gs. pirmajā pusē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālā kino tradīcijas izveide: Roberts Flaertijs un Dziga Vertovs. Dokumentālā kino valodas atšķirības Flaertija un Vertova filmās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālo filmu naratīva tipi pasaules dokumentālā kino praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālo filmu naratīva tipi pasaules dokumentālā kino praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālas dokumentālas filmas skate.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālas dokumentālas filmas analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu dokumentālā kino īpatnības – Rīgas poētiskās skolas attīstība XX gs. 60.–70. gadi. Herca Franka, Jura Podnieka, Ivara Selecka daiļrade.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu latviešu dokumentālā kino prakse: Ivara Zviedra, Dāvja Sīmaņa, Lailas Pakalniņas filmas un tajās izmantotā dokumentālā kino valoda.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žanru sintēze: starp dokumentālo kino un spēlfilmu. Simtgades filmu pieredze. Dokumentālās filmas ar inscenējuma un animācijas elementiem (P. Krilova, D. Sīmaņa u.c. darbi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ASV dokumentālā kino tendences un autori (Brāļi Meizli, Erols Morriss u.c.). Maikla Mūra daiļrade un nozīme dokumentālā kino attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālā kino jēdziens. Kas ir dokumentālā filma? Dokumentālās tradīcijas dzimšana un attīstība XX gs. pirmajā pusē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālā kino tradīcijas izveide: Roberts Flaertijs un Dziga Vertovs. Dokumentālā kino valodas atšķirības Flaertija un Vertova filmās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālo filmu naratīva tipi pasaules dokumentālā kino praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālas dokumentālas filmas skate.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu dokumentālā kino īpatnības – Rīgas poētiskās skolas attīstība XX gs. 60.–70. gadi. Herca Franka, Jura Podnieka, Ivara Selecka daiļrade.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žanru sintēze: starp dokumentālo kino un spēlfilmu. Simtgades filmu pieredze. Dokumentālās filmas ar inscenējuma un animācijas elementiem (P. Krilova, D. Sīmaņa u.c. darbi).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ASV dokumentālā kino tendences un autori (Brāļi Meizli, Erols Morriss u.c.). Maikla Mūra daiļrade un nozīme dokumentālā kino attīstībā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nichols, Bill. Introduction to Documentary. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 2001
Nichols, Bill. Representing Reality. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 1991
Kristīne Matīsa, Agris Redovičs Dokumentāls logs uz Eiropu. Eiropas dokumentālā kino simpoziji. 1977-2007, Riga: Mansards, 2007.
Bordwell, David, Thompson Kristin. Film Art. An introduction. New York: Mc.Graw Hill, Inc., 1993
Bordvels, Deivids, Tompsone, Kristīne. Kinomāksla. Ievads. Nacionālais kino centrs, Rīga, 2018
Papildu literatūra
Latviešu dokumentālais kino: 1960-1990. Brikše, I. (red.). Latvijas Universitātes raksti, 648. sēj. Komunikācija: Kultūra, sabiedrība, mediji. Rīga: Zinātne. 38.–53. lpp.