Stresa menedžments
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie izprot un izklāsta stresa koncepciju, stresa saistību ar cilvēka veselību, sociālo atbalstu un profesionālo darbu, stresa iespējamās sekas; izprot stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Prasmes
1.Studējošie argumentēti diskutē par stresa saistību ar cilvēka veselību un profesionālo darbu un psiholoģisko noturību; par stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Kompetences
1.Studējošie novērtē stresa ietekmes riskus, izskaidro stresa saistību ar cilvēka veselību un profesionālo darbu; orientējas stresa pārvarēšanas stratēģijās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie patstāvīgi lasa norādīto literatūru un gatavojas eksāmenam par izlasīto materiālu, ņemot vērā semināros izpildītos testus, sagatavo nelielu pašanalīzi par savu stresa līmeni; kursa noslēgumā nodod iepriekš mājās sagatavoto prezentāciju par kādu stresa mazināšanas tehniku.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošie aktīvi piedalās lekcijās un nodarbībās (20%); patstāvīgi lasa norādīto literatūru un nokārto eksāmenu (40%); kursa noslēgumā nodod mājās sagatavoto prezentāciju (20%) un to prezentē pārējiem pēdējo nodarbību laikā (20%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību?
2. Kādas ir stresa teorijas?
3. Kas izraisa stresu?
4. Kas ir eustress un distress?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību?
2. Kādas ir stresa teorijas?
3. Kas izraisa stresu?
4. Kas ir eustress un distress?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību?
2. Kādas ir stresa teorijas?
3. Kas izraisa stresu?
4. Kas ir eustress un distress?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi?
2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām?
3. Kā stress ietekmē emocijas?
4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi?
2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām?
3. Kā stress ietekmē emocijas?
4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi?
2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām?
3. Kā stress ietekmē emocijas?
4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu?
2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu?
2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu?
2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību?
2. Kas stresu rada organizācijās?
3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē?
4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību?
2. Kas stresu rada organizācijās?
3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē?
4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību?
2. Kas stresu rada organizācijās?
3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē?
4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību?
2. Kas stresu rada organizācijās?
3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē?
4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību?
2. Kādas ir stresa teorijas?
3. Kas izraisa stresu?
4. Kas ir eustress un distress?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi?
2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām?
3. Kā stress ietekmē emocijas?
4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām.
Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas?
3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu?
2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu.
Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu?
2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību?
2. Kas stresu rada organizācijās?
3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē?
4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi.
Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību?
2. Kas stresu rada organizācijās?
3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē?
4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Jones, F. & Bright, J. (2001). Stress: Myth, Theory and Research. Pearson Education Limited.
Davis, M., Eshelman, E. R.& M`Kay, M. (2008). The Relaxation & Stress Reduction Workbook. Accessible Publishing Systems PTY, Ltd.
Cooper, C. L. & Dewe, P. (2004). Stress: A Brief History. Blackwell and Publishing Ltd.
Ženija Roja, Ināra Roja, Henrijs Kaļķis (2016) Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga : Latvijas Ergonomikas biedrība,
Critchley, K. (2010) Stress Management Skills Training Course
Greenberg, M. (2017) The Stress-Proof Brain: Master Your Emotional Response to Stress Using Mindfulness and Neuroplasticity
Ruth, C. (2018) The Stress Management Workbook: De-stress in 10 Minutes or Less
Papildu literatūra
Oxington, K. V. (2006). Psychology of Stress. Nova Science Publishers Inc.
Bickerstaff, L. (2007). Stress (Coping in a Changing World). NY: The Publishing Group, Inc.
Monat, A. & Lazarus, R. S. (1991). Stress and Coping. Columbia University Press.
Geiselhart,s R. (2004). Stresa menedžments. BALTA eko.
Zeidner, M. & Endler, N. S. (1996). Handbook of Coping: Theory, Research, Applications. Wiley & Sons, Inc.
Ozoliņa, N. A. & Vidnere, M. (2004). Stress: tā pārvarēšana un profilakse. Biznesa partneri.
Hanss Selje (2012) Mana mūža stress : zinātnieka memuāri. Rīga : Jumava
Ruta Darbiņa (2010) Stress un hronisks nogurums. Rīga : Avots,
Citi informācijas avoti
The International Journal on the Biology of Stress.
International Journal of Stress Management
An International Journal of Work, Health & Organisations "Work & stress"