Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Stresa menedžments

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUPK_101
Zinātnes nozare
Klīniskā psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Socioloģija; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt iespēju studentiem apgūt zināšanas par stresa koncepciju, stresa izraisītiem efektiem, par sociālā atbalsta lomu stresa situācijās, par stresa izpausmēm un būtību profesionālajā darbā, par stresa iespējamām sekām, par stresa pārvarēšanas stratēģijām.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie izprot un izklāsta stresa koncepciju, stresa saistību ar cilvēka veselību, sociālo atbalstu un profesionālo darbu, stresa iespējamās sekas; izprot stresa pārvarēšanas stratēģijas.

Prasmes

1.Studējošie argumentēti diskutē par stresa saistību ar cilvēka veselību un profesionālo darbu un psiholoģisko noturību; par stresa pārvarēšanas stratēģijām.

Kompetences

1.Studējošie novērtē stresa ietekmes riskus, izskaidro stresa saistību ar cilvēka veselību un profesionālo darbu; orientējas stresa pārvarēšanas stratēģijās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie patstāvīgi lasa norādīto literatūru un gatavojas eksāmenam par izlasīto materiālu, ņemot vērā semināros izpildītos testus, sagatavo nelielu pašanalīzi par savu stresa līmeni; kursa noslēgumā nodod iepriekš mājās sagatavoto prezentāciju par kādu stresa mazināšanas tehniku.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošie aktīvi piedalās lekcijās un nodarbībās (20%); patstāvīgi lasa norādīto literatūru un nokārto eksāmenu (40%); kursa noslēgumā nodod mājās sagatavoto prezentāciju (20%) un to prezentē pārējiem pēdējo nodarbību laikā (20%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi. Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību? 2. Kādas ir stresa teorijas? 3. Kas izraisa stresu? 4. Kas ir eustress un distress?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi. Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību? 2. Kādas ir stresa teorijas? 3. Kas izraisa stresu? 4. Kas ir eustress un distress?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi. Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību? 2. Kādas ir stresa teorijas? 3. Kas izraisa stresu? 4. Kas ir eustress un distress?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi? 2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām? 3. Kā stress ietekmē emocijas? 4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi? 2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām? 3. Kā stress ietekmē emocijas? 4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi? 2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām? 3. Kā stress ietekmē emocijas? 4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu. Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu? 2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu. Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu? 2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu. Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu? 2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi. Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību? 2. Kas stresu rada organizācijās? 3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē? 4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi. Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību? 2. Kas stresu rada organizācijās? 3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē? 4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi. Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību? 2. Kas stresu rada organizācijās? 3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē? 4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi. Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību? 2. Kas stresu rada organizācijās? 3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē? 4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un veselība. Stresa koncepcijas un modeļi. Stresa izraisītāji.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās tiek izskatīti jautājumi par stresa teorijām, par stresa ietekmi uz cilvēku, analizēti stresa cēloņi. Nodarbības jautājumi: 1. Kā stress ietekmē veselību? 2. Kādas ir stresa teorijas? 3. Kas izraisa stresu? 4. Kas ir eustress un distress?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un emocijas. PTSS.
Apraksts
Anotācija: Lekcijas laikā studenti uzzinās par emociju veidiem, to saistību ar stresu un kas notiek, ja ilgstoši emocijas netiek izpaustas. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir emocijas un kādi ir to veidi? 2. Ar ko emocijas atšķiras no emocijām? 3. Kā stress ietekmē emocijas? 4. Kas ir PTSS un kā tas izpaužas?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas.
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar 6 stresa pārvarēšanas stratēģijām. Nodarbības jautājumi: 1. Kas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 2. Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? 3. Kā izvēlēties piemērotāko stresa pārvarēšanas stratēģiju?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu. Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu? 2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa risināšanas stratēģijas. Stresa mazināšanas paņēmieni.
Apraksts
Anotācija: Studenti prezentē iepriekš sagatavoto mājas darbu par kādu konkrētu stresa mazināšanas veidu. Nodarbības jautājumi: 1. Kā mazināt stresu? 2. Kā izvēlētes sev piemērotāko stresa mazināšanas veidu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi. Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību? 2. Kas stresu rada organizācijās? 3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē? 4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stress un personība. Stress un organizācija.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās studenti tiek iepazīstināti ar pētījumiem par personības kvalitātēm un stresu. Nodarbībās studenti nodarbojas ar savas dzīves stresoru analīzi. Nodarbības jautājumi: 1. Kādas ir attiecības starp stresu un personību? 2. Kas stresu rada organizācijās? 3. Kādas manas personības kvalitātes ietekmē stresu manā dzīvē? 4. Kādi ir galvenie stresori manā dzīvē un darba vietā?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
14 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Jones, F. & Bright, J. (2001). Stress: Myth, Theory and Research. Pearson Education Limited.

2.

Davis, M., Eshelman, E. R.& M`Kay, M. (2008). The Relaxation & Stress Reduction Workbook. Accessible Publishing Systems PTY, Ltd.

3.

Cooper, C. L. & Dewe, P. (2004). Stress: A Brief History. Blackwell and Publishing Ltd.

4.

Ženija Roja, Ināra Roja, Henrijs Kaļķis (2016) Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga : Latvijas Ergonomikas biedrība,

5.

Critchley, K. (2010) Stress Management Skills Training Course

6.

Greenberg, M. (2017) The Stress-Proof Brain: Master Your Emotional Response to Stress Using Mindfulness and Neuroplasticity

7.

Ruth, C. (2018) The Stress Management Workbook: De-stress in 10 Minutes or Less

Papildu literatūra

1.

Oxington, K. V. (2006). Psychology of Stress. Nova Science Publishers Inc.

2.

Bickerstaff, L. (2007). Stress (Coping in a Changing World). NY: The Publishing Group, Inc.

3.

Monat, A. & Lazarus, R. S. (1991). Stress and Coping. Columbia University Press.

4.

Geiselhart,s R. (2004). Stresa menedžments. BALTA eko.

5.

Zeidner, M. & Endler, N. S. (1996). Handbook of Coping: Theory, Research, Applications. Wiley & Sons, Inc.

6.

Ozoliņa, N. A. & Vidnere, M. (2004). Stress: tā pārvarēšana un profilakse. Biznesa partneri.

7.

Hanss Selje (2012) Mana mūža stress : zinātnieka memuāri. Rīga : Jumava

8.

Ruta Darbiņa (2010) Stress un hronisks nogurums. Rīga : Avots,

Citi informācijas avoti

1.

The International Journal on the Biology of Stress.

2.

International Journal of Stress Management

3.

An International Journal of Work, Health & Organisations "Work & stress"