Vieglatlētikas pamati un metodika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Vieglatlētikas disciplīnu izcelšanos, vēsturi un attīstību Latvijā un Pasaulē; 2. Vieglatlētikas disciplīnu tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodiku (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvo, summatīvo vērtēšanu un pašvērtējumu vieglatlētikas vingrinājumu apguvē.
Prasmes
1.4. Spēs demonstrēt dažādus pārvietošanās veidus (soļošanu, skriešanu, lēkšanu) un priekšmetu pārvietošanu (mešana) visos vecumposmos. 5. praktiski plānot, vadīt vieglatlētikas vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši MK noteikumiem visos vecumposmos. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas modificētās vieglatlētikas disciplīnu sacensībās.
Kompetences
1.7. Spēj plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu treniņu procesu daudzveidīgās vieglatlētikas vingrinājumu aktivitātēs. 8. Spēj kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un vieglatlētikas līdzekļus, to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās vieglatlētikas vingrinājumu aktivitātēs. 9. Spēj uzņemties atbildību par mācību stundas ar vieglatlētikas vingrinājumiem un pasākuma drošumu skolā. 10. Spēj veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus vieglatlētikas vingrinājumu apguvē. 11. Spēj analizēt mācīšanās rezultātus vieglatlētikas vingrinājumu apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēj sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā vieglatlētikas vingrinājumu mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus vieglatlētikas vingrinājumu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās vieglatlētika, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Vingrināšanās uzdevumu (atbilstoši standartam visos vecumposmos) mapes izveidošana. Nodarbību plānu (konspektu) izstrāde visos vecumposmos. Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija vieglatlētikas vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas audzēkņu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbību plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.
Šķēršļu joslu un vingrināšanās apļu izstrāde un aprobācija visos vecumposmos. Praktizēšanās vingrinājumu izpildē un vērtēšanā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Mācību rezultātu vērtēšanas kritēriji.
1. mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30%
2. studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50%
3. iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Pārbaudījums: Mācību kursa noslēgumā teorētiski praktisks pārbaudījums.
Mācību kursa laikā, pildot Mācību kursa prasības, studējošais iegūst vērtējuma punktu summu, kas veido „bāzes” vērtējumu pārbaudījumā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievada nodarbība, Mācību kursa saturs, prasības un vērtēšana. Vieglatlētikas vingrinājumu loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. Drošības noteikumi sporta zālē, manēžā, stadionā un apvidū. Drošības noteikumi soļošanā, skriešanā, lēkšanā un priekšmetu pārvietošanā metot.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
“Noteikumi par valsts pirmskolas izglītības vadlīnijām un programmu paraugiem”, ”Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugi (MK noteikumi nr.747). Sasniedzamie rezultāti fiziskās aktivitātes jomā– beidzot 3.,6. un 9.klasi. Tēma PĀRVIETOŠANĀS (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi soļošanā un lēkšanā. Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot Šķēršļu joslas vai vingrinājumu apļi ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 4.klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi soļošanā un lēkšanā. Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot. Šķēršļu joslas, vingrinājumu apļi vai vingrinājumu kopumi ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 5.klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi soļošanā un lēkšanā. Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot. Vingrinājumu kopumi ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 6.klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģisko prasmju apguve stundas daļas vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 4.-6. klasē un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģisko prasmju apguve stundas daļas vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 4.-6. klasē un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot. Vingrinājumu kopumi ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 8.klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot.Vingrinājumu kopumi ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot). Pedagoģisko prasmju apguve stundas daļas vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 7.-9.klasē un analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi soļošanā un lēkšanā. Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot. Vingrinājumu kopumi un šķēršļu joslas ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 10. klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi soļošanā un lēkšanā. Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot. Vingrinājumu kopumi un šķēršļu joslas ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 11.klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vingrināšanās uzdevumi soļošanā un lēkšanā. Vingrināšanās uzdevumi skriešanā un priekšmetu pārvietošanā metot. Vingrinājumu kopumi un šķēršļu joslas ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un priekšmetu pārvietošana metot) 12.klasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija vieglatlētikas vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas audzēkņu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbību plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija vieglatlētikas vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas audzēkņu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbību plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Avotiņa, I. (2016). Vieglatlētika. Rīga, DUE, 160lpp.
2. Avotiņa, I. (2015). Vieglatlētikas pamati. 1.daļa, Rīga, LSPA, 102lpp.
3. Avotiņa, I. (2015). Vieglatlētikas pamati. 2.daļa, Rīga, LSPA, 104lpp.
4. Avotiņa, I., & Škutāne, S. (2015). Stafetes no sporta zāles līdz stadionam. Rīga. LSPA, 32lpp.
5. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.
6. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416.
7. Sports un veselība 1.-9. klasei. (2019). Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 179lpp.