Bērnu slimības III (neonatoloģija, bērnu endokrinoloģija, bērnu hematoloģija)
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu slimības III” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • Izskaidrot biežāk sastopamo anēmiju īpatnības bērnu vecumā. Atpazīt trombocitārās sistēmas patoloģijas bērniem. Saprast asins recēšanas sistēmu un tās traucējumus. Izskaidrot leikēmijas īpatnības bērnu vecumā. • Saprast endokrīnās sistēmas strukturālās un fizioloģiskās īpatnības bērnu vecumā. Izprast pubertātes vecumposma fizioloģiju un iespējamās biežākās patoloģijas. Saprast augšanas procesa regulāciju dažādos bērna vecumposmos. Atpazīt adipozitāti. • Sapratīs pasākumu kopumu, kas veicams diferencējot jaundzimušo dzeltes un krampjus jaundzimušā periodā, kā arī zinās LR likumdošanu, pasākumu kopumu, kas nosaka zīdaiņu vecuma bērnu aprūpi. • Zinās bērna vecuma pacientu īpatnības saindēšanās gadījumos un pie šoka, kā arī zinās veicamo pasākumu apjomu un kārtību.
Prasmes
1.Studējošais iegūst prasmes slima bērna hematoonkoloģijā, endokrinoloģijā un neonatālā perioda izmeklēšanā, klīniskā slēdziena veidošanā, kā arī prasmi secināt pēc iegūto rezultātu apkopošanas, veikt nepieciešamās ārstnieciskās un preventīvās darbības.
Kompetences
1.Studējošais bērnu hematoonkoloģijā un endokrinoloģijā būs kompetents savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, diferencildiagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu (esošs pacients vai klīniskais gadījums) – hematoloģijā un bērnu endokrinoloģijā. • Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts:
- Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu;
- Literatūras apskata sagatavošana atbilstoši klīniskajam gadījumam;
- Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm;
- Klīniskā gadījuma prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Klātienē: • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, kumulatīva atzīme studiju kursa noslēgumā.
Tiešsaistē: • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude, zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību, Zoom diskusijās mazās grupās, rakstiska ieskaitē cikla beigās, kas sastāv ko klīniskā gadījuma analīzes un individuālas Zoom diskusijas ar studējošo. Jaukta tipa nodarbības: • Darbs notiek mazās grupās, grupām mainoties rindas kārtībā klātienes nodarbībai. Secīgi – klātienes grupas patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetenču kontroli pie pacienta, attālināti nodarbinātajām grupām zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību. Secīgi, katras nodarbības laikā visas grupas tiek apvienotas tiešsaistē pacientu un klīnisko gadījumu kopīgai analīzei un pastāvīgā darba novērtēšanai.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pubertātes vecumposma fizioloģija un iespējamās biežākās patoloģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas procesa regulācija dažādos bērna vecumposmos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Leikozes bērnu vecuma pacientiem – īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadzīves un medikamentozās intoksikācijas bērnu vecumā.
Šoks bērnu vecumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vairogdziedzera hormoni un to izmaiņu diferenciālā diagnostika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
I tipa cukura diabēta manifestācijas īpatnības dažādos bērnu vecumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kalcija, fosfora, D vitamīna vielu maiņas traucējumi. D vitamīna deficīts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Adipozitātes diferenciāldiagnostika, asociētās problēmas, to skrīnings. Aptaukošanās profilakse un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vairogdziedzera hormonu darbība. Vairogdziedzera patoloģijas bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Virsnieru garozas steroīdģenēze, hormonu nozīme organismā. Biežākās virsnieru slimības bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Augšanas traucējumu diferenciāldiagnostika, izmeklēšanas algoritms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Leikozes bērnu vecumā – klīniskās izpausmes un diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās anēmijas bērnu vecumā. Anēmiju diferenciālā diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Trombocitārās sistēmas patoloģijas. Trombocitopēniju diferenciālā diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Asins recēšanas sistēma un tās traucējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Koagulopātiju diferenciālā diagnostika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Zīdaiņa vecumposma primārā aprūpe.
Dzeltes diferenciālā diagnostika neonatālā periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Krampju sindroma diferenciālā diagnostika neonatālā periodā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Lekciju materiāls.
Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā.
Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra.
Papildu literatūra
Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th ed. Elsevier Saunders, 2019;