Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu slimības III (neonatoloģija, bērnu endokrinoloģija, bērnu hematoloģija)

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PEK_061
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Pediatrijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursā „Bērnu slimības III” studējošais apgūs bērnu asinsrades sistēmas, endokrīnās sistēmas un atsevišķas neonatālā perioda biežāk sastopamās slimības, to izcelsmi, norisi, diferenciāldiagnozi, ārstēšanu un profilaksi. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai, uzsākot studiju programmas „Bērnu slimības IV”.

Priekšzināšanas

Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. Klīniskajās disciplīnās atbilstoši MF studiju programmām, studiju kursi “Mācība par veselu bērnu”, “Neonatoloģija”, “Bērnu slimības I – III”,

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu slimības III” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • Izskaidrot biežāk sastopamo anēmiju īpatnības bērnu vecumā. Atpazīt trombocitārās sistēmas patoloģijas bērniem. Saprast asins recēšanas sistēmu un tās traucējumus. Izskaidrot leikēmijas īpatnības bērnu vecumā. • Saprast endokrīnās sistēmas strukturālās un fizioloģiskās īpatnības bērnu vecumā. Izprast pubertātes vecumposma fizioloģiju un iespējamās biežākās patoloģijas. Saprast augšanas procesa regulāciju dažādos bērna vecumposmos. Atpazīt adipozitāti. • Sapratīs pasākumu kopumu, kas veicams diferencējot jaundzimušo dzeltes un krampjus jaundzimušā periodā, kā arī zinās LR likumdošanu, pasākumu kopumu, kas nosaka zīdaiņu vecuma bērnu aprūpi. • Zinās bērna vecuma pacientu īpatnības saindēšanās gadījumos un pie šoka, kā arī zinās veicamo pasākumu apjomu un kārtību.

Prasmes

1.Studējošais iegūst prasmes slima bērna hematoonkoloģijā, endokrinoloģijā un neonatālā perioda izmeklēšanā, klīniskā slēdziena veidošanā, kā arī prasmi secināt pēc iegūto rezultātu apkopošanas, veikt nepieciešamās ārstnieciskās un preventīvās darbības.

Kompetences

1.Studējošais bērnu hematoonkoloģijā un endokrinoloģijā būs kompetents savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, diferencildiagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu (esošs pacients vai klīniskais gadījums) – hematoloģijā un bērnu endokrinoloģijā. • Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: - Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu; - Literatūras apskata sagatavošana atbilstoši klīniskajam gadījumam; - Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm; - Klīniskā gadījuma prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Klātienē: • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, kumulatīva atzīme studiju kursa noslēgumā. Tiešsaistē: • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude, zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību, Zoom diskusijās mazās grupās, rakstiska ieskaitē cikla beigās, kas sastāv ko klīniskā gadījuma analīzes un individuālas Zoom diskusijas ar studējošo. Jaukta tipa nodarbības: • Darbs notiek mazās grupās, grupām mainoties rindas kārtībā klātienes nodarbībai. Secīgi – klātienes grupas patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetenču kontroli pie pacienta, attālināti nodarbinātajām grupām zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību. Secīgi, katras nodarbības laikā visas grupas tiek apvienotas tiešsaistē pacientu un klīnisko gadījumu kopīgai analīzei un pastāvīgā darba novērtēšanai.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pubertātes vecumposma fizioloģija un iespējamās biežākās patoloģijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Augšanas procesa regulācija dažādos bērna vecumposmos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Leikozes bērnu vecuma pacientiem – īpatnības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadzīves un medikamentozās intoksikācijas bērnu vecumā. Šoks bērnu vecumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vairogdziedzera hormoni un to izmaiņu diferenciālā diagnostika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

I tipa cukura diabēta manifestācijas īpatnības dažādos bērnu vecumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Kalcija, fosfora, D vitamīna vielu maiņas traucējumi. D vitamīna deficīts.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Adipozitātes diferenciāldiagnostika, asociētās problēmas, to skrīnings. Aptaukošanās profilakse un ārstēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Vairogdziedzera hormonu darbība. Vairogdziedzera patoloģijas bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Virsnieru garozas steroīdģenēze, hormonu nozīme organismā. Biežākās virsnieru slimības bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Augšanas traucējumu diferenciāldiagnostika, izmeklēšanas algoritms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Leikozes bērnu vecumā – klīniskās izpausmes un diagnostika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Biežākās anēmijas bērnu vecumā. Anēmiju diferenciālā diagnostika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Trombocitārās sistēmas patoloģijas. Trombocitopēniju diferenciālā diagnostika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Asins recēšanas sistēma un tās traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Koagulopātiju diferenciālā diagnostika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Zīdaiņa vecumposma primārā aprūpe. Dzeltes diferenciālā diagnostika neonatālā periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Krampju sindroma diferenciālā diagnostika neonatālā periodā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju materiāls.

2.

Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā.

3.

Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra.

Papildu literatūra

1.

Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th ed. Elsevier Saunders, 2019;

Citi informācijas avoti

1.

DynaMed