Neatliekamā medicīna un toksikoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, aurk@rsu.lv, +371 67069452
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs veikt pamata atdzīvināšu, izmantot ārējo defibrilātoru. Rīkoties aizrīšanās gadījumā. Izvērtēt un sniegt pirmo palīdzību netaliekamos stāvokļos kardioloģijā, pulmonoloģijā, neiroloģijā un pediatrijā. Iegūs pamatzināšanas par katastrofu medicīnisko seku likvidācijas principiem, sniedzot neatliekamo palīdzību pēc iespējas lielākam cietušo skaitam iespējami īsākā laikā, ievērojot prioritātes principu, kā arī iegūs pamatzināšanās klīniskā toksikoloģijā – toksisko vielu iekļūšanas ceļi organismā, toksikokinētiskie apsvērumi, saindēšanās klīniskā gaita un ārstēšanas iespējām un īpatnībām.
Prasmes
1.Pratīs veikt neatliekamos reanimācijas pasākumus, tajā skaitā kardiopulmonālās reanimācijas pamatalgoritmu, konstatēt klīniskās un bioloģiskās nāves pazīmes, sniegt pirmo palīdzību svešķermeņa aspirācijas gadījumā, veikt elpināšanu ar manuālo ventilatoru un skābekļa inhalācijas. Studenti varēs veikt cietušo šķirošanu notikuma vietā un slimnīcās, spēs nodrošināt cietušajiem dzīvībai svarīgās funkcijas un nepieciešamo neatliekamo terapiju, atbilstoši katastrofas un ievainojuma raksturam, spēs izmantot individuālos aizsardzības līdzekļus; sniegt pirmo palīdzību akūtas intoksikācijas gadījumā.
Kompetences
1.Pirmās medicīniskās palīdzības sniegšana, situācijas analīze, pielietojot atdzīvināšanas pamatalgoritmu un citas pirmās palīdzības darbības vadlīnijas. Par katastrofas izraisīto medicīnisko seku izvērtējumu un iespējamiem draudiem, par cietušo šķirošanu un neatliekamās palīdzības apjomu dažādos katastrofu medicīnisko seku likvidācijas etapos, pastāvot ierobežotiem medicīniskiem resursiem; kompetences pieņemt individuālus rīcības lēmumus, atbilstoši situācijai, vienlaikus darbojoties komandā un sekojot vispārīgiem katastrofu seku likvidācijas pārvaldības norādījumiem; kompetences par akūto eksogēno intoksikāciju riska faktoriem, epidemioloģiju, par akūta toksikoloģiskā pacienta argumentiem pamatota diagnostikas, diferenciāldiagnostikas tūlītējas darbības plāna un tālejošas rīcības taktikas sastādīšanu, saistot to ar konkrētu klīnisko situāciju un demonstrējot individuālu attieksmi pret pacientu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prezentāciju sagatavošana pēc tematiskā plāna, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un analīzi praktiskajās nodarbībās. Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, ar to sekojošu praktisku pielietojumu nodarbībās.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Pārbaudes metode: Eksāmens. Katrs students saņem divus teorētiskos jautājumus. Tos diskusijas veidā atbild. Apliecina iegūtās prasmes. Daudzizvēļu tests toksikoloģijā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atdzīvināšanas pamatalgoritms pieaugušajiem, bērniem un zīdaiņiem. Rīcība aizrīšanās gadījumos. Automātiskā defibrilatora izmantošana. Elpceļu nodrošinājums, manuālā ventilācija ar masku. Praktiskais darbs izmantojot mācību manekenus.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamā medicīniskā palīdzība zobārstniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamie stāvokļi kardioloģijā. Stabila un nestabila stenokardija. Akūts koronārs sindroms, akūta plaušu tūska. Dzīvībai bīstamās aritmijas. EKG diagnostikas pamatprincipi. Pirmā palīdzība – MONA.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamie stāvokļi neiroloģijā. Epilepsija, Status epilepticus, hemorāģisks un išēmisks insults, subarahnoidāls asinsizlūdums, migrēna. Pirmā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamie stāvokļi pulmonoloģijā. Astma, status asthmaticus, hroniska obstruktīva plaušu saslimšana (HOPS), pneimotoraks, hemotoraks, Pirmā palīdzība – inhalācijas, pleiras punkcija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Anafilaktiska reakcija, hiperglikēmija, hipoglikēmija. Ortostātisks ģībonis. Vazovagāls ģībonis. Pirmā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neatliekamie stāvokļi pediatrijā – asiņošana no deguna, smags epiglotītis, stridors, febrīlie krampji, uzbudināts bērns. Pirmā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Situāciju uzdevumi neatliekamām situācijām zobārstniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Katastrofu vispārīgs raksturojums un veidi, definīcijas. Likumdošana. Katastrofu seku likvidēšanā iesaistīto spēku raksturojums. Katastrofu seku pārvaldīšanas (menedžamenta) principi dažādos līmeņos (notikuma vieta, transportēšana uz slimnīcu, slimnīcas etaps)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķīmisko katastrofu īpatnības. Individuālie aizsardzības līdzekļi. Dekontaminācija, indikācijas, veidi un metodika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šķirošana un ārstēšanas iespējas dažādos aprūpes līmeņos, aizsardzības principi. START šķirošanas metode. ABCDE protokola izmantošana, katastrofu gadījumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Toksikoloģiskā epidemioloģija. Saindēšanās mehānismi (kontaminācijas ceļi, toksikokinētika, toksikodinamika). Akūtas saindēšanās klīniskās izpausmes un diagnostika - simptomi un sindromi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Akūtu intoksikāciju vispārīgie ārstēšanas pamatprincipi. Eliminācijas metodes, antidoti un to izmantošanas principi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Intoksikāciju ārstēšanas pamatprincipi. Neatliekamā palīdzība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saindēšanās ar psihotropām vielām (opioīdi, amfetamīni, benzodiazepīni, antipsihotiskie līdzekļi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saindēšanās ar specifiskām vielām - paracetamols, tvana gāze, lokālās anestēzijas līdzekļi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Krieviņš, D. 2004. Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Atdzīvināšana. Rīga: NMPC
Krieviņš, D. 2001. Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Traumas. Rīga: NMPC
Soar J., Böttiger B.W., Carli P., Couper K., Deakin C.D., et all. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Adult advanced life support. Resuscitation. 2021 Apr;161:115-151. doi: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.010. Epub 2021 Mar 24. Erratum in: Resuscitation. 2021 Oct;167:105-106.