Uztura bagātinātāji
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, zftk@rsu.lv, +371 67061547
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgi apgūta studiju kursa rezultātā students spēj: • izskaidrot UB atšķirību no parastas pārtikas, funkcionālas pārtikas, alopātiskām un homeopātiskām zālēm; • izskaidrot atšķirību starp UB, tautas, tradicionālās un zinātniskās medicīnas un homeopātijas lietošanas un iespēju atšķirībām; • nosaukt ES un LR ar UB saistītos normatīvos aktus un raksturot tajos UB izvirzītās prasības; • izskaidrot veselīguma norāžu uz pārtikas produktiem būtību, šīm norādēm izvirzītās prasības; • nosaukt un klasificēt UB sastāvā ietilpstošo komponentu galvenās grupas, to ieguves avotus; • raksturot UB sastāvā biežāk ietilpstošo dabas produktu raksturīgākās aktīvo vielu grupas un paskaidrot to nozīmi cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā; • nosaukt oficiālus (nekomerciālus) uz pierādījumiem balstītas un ticamas informācijas avotus uzziņai par UB sastāvā esošiem dabas produktiem; • izskaidrot UB drošas iegādes pamatnosacījumus.
Prasmes
1.Sekmīgi apgūta studiju kursa rezultātā students prot: • saskatīt atšķirību starp UB un zālēm un izskaidrot to atšķirīgo ietekmi uz organisma fizioloģiskajām funkcijām; • izskaidrot UB lomu un vietu cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/tās nodrošināšanā; • kritiski novērtēt UB lietošanas lietderību atkarībā no to sastāvā ietilpstošo bioloģiski aktīvo vielu īpašībām; • kritiski novērtēt UB iegādes un lietošanas drošumu (nekaitīgumu); • atrast nekomerciālus, uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus uzziņai par UB sastāvā esošiem dabas produktiem un tos pilnvērtīgi izmantot.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students spēj: • izvērtēt UB lomu un lietderību cilvēka organisma normālas funkcionēšanas nodrošināšanā; • paredzēt/novērtēt UB lietošanas drošumu (nekaitīgumu) atkarībā no tā iegādes veida un informācijas par to; • patstāvīgi pilnīgot zināšanas par UB un tās izmantot profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iknedēļas mājas darbu par noteiktu tēmu izpilde, izmantojot nekomerciālus, uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus uzziņai par UB sastāvā esošiem dabas produktiem; iknedēļas patstāvīgs darbs ar literatūru, lai sagatavotos tekošajam kontroldarbam; referāta par kādu no UB sastāvā ietilpstošām augu drogām un tā prezentācijas sagatavošana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu studiju kursā veido eksāmens (50%) un kumulatīvs vērtējums no visiem kontroldarbiem un referāta prezentācijas (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB vispārīgs raksturojums: UB jēdziens, UB sastāvā ietilpstošo komponentu galvenās grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par atšķirību starp UB un zālēm. UB un LR Zāļu reģistri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES un LR normatīvajos aktos UB izvirzītās prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem, tostarp UB, to zinātnisko pamatojumu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB un tautas, tradicionālās, zinātniskās medicīnas, homeopātijas lietošanas atšķirības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par drogu un to produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Referāta – pārskata par drogas un tās produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm, prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB vispārīgs raksturojums: UB jēdziens, UB sastāvā ietilpstošo komponentu galvenās grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par atšķirību starp UB un zālēm. UB un LR Zāļu reģistri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES un LR normatīvajos aktos UB izvirzītās prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem, tostarp UB, to zinātnisko pamatojumu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB un tautas, tradicionālās, zinātniskās medicīnas, homeopātijas lietošanas atšķirības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par drogu un to produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Referāta – pārskata par drogas un tās produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm, prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
01.04.1999. Patērētāju tiesību aizsardzības likums: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis. 104/105.
06.03.1998. Pārtikas aprites uzraudzības likums. Latvijas Vēstnesis. 60/61.
05.03.2015. Prasības fasētas pārtikas marķējumam: LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 115. Latvijas Vēstnesis. 46.
10.12.2015. Prasības uztura bagātinātājiem: LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 685. Latvijas Vēstnesis. 242.
22.06.2006. Zāļu reģistrēšanas kārtība: LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 376. Latvijas Vēstnesis. 97.
30.12.2006. Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 1924/2006 (20.12.2006.) par uzturvērtības un veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem. Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis. 404.
Papildu literatūra
World Health Organization. WHO monographs on selected medicinal plants.
Citi informācijas avoti
Van Wyk, B. E. 2005. Food plants of the world. 1st ed. Portland: Timber Press.