Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvantitatīvie un kvalitatīvie rīki inovatīvai politikas pētniecībai

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_071
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Politikas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar jaunākajiem pasaulē izmantotajiem rīkiem un metodēm politikas zinātnes pētniecībā, kuri palīdzētu kursa un bakalaura darbu izstrādē. Ņemot vērā arvien lielāku politikas zinātnes pētniecības uzsvaru uz jaukto (mixed) metožu pielietošanu, kurss ir veidots kā salikums no divām daļām - kvanitatīvās un kvalitatīvās, tai pat laikā uzsverot abu metožu kategoriju savietojamību atbildēšanā uz aktuālajiem politikas jautājumiem. Kursa ietvaros tiks aplūkotas tādas kvalitatīvās pētniecības metodes kā intervijas, procesa izsekošana (process tracing), kvalitatīvā salīdzinošā analīze (QCA), satura, kontent/diskursa analīze, kā arī sabiedrisko tīklu analīze un etnogrāfija. To papildinās tādas kvantitatīvās metodes kā divfaktoru/daudzfaktoru regresiju analīze, automatizētā teksta analīze un eksperimenti. Kursa ietvaros tiks arī attīstītas studentu spējas domāt kā zinātniekiem, iepazīstinot ar neatkarīgo un atkarīgo mainīgo principiem, labu pierādījumu atlasīšanas praksi, cēloņsakarībām (un to noteikšanu), kā arī iespējām ierobežot personisko uzskatu ietekmi uz pētījuma rezultātiem.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas priekšzināšanas. Minimālas zināšanas par Stata un R programmatūru lietošanu studiju procesu atvieglinās.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa rezultātā studenti spēs vairāk orientēties politikas zinātnes literatūrā un atpazīt pētnieku pielietotās pētījumu metodes. Tie spēs saprast pamata principus, uz kuriem ir tikusi bāzēta autora argumentācija un potenciāli arī atrast iespējamos zinātniskos "caurumus". Tāpat studenti iegūs zināšanas par kvalitatīva zinātniska pētījuma priekšnoteikumiem un iemācīsies atšķirt nepārliecinošus no pārliecinošiem pierādījumiem. Tie arī iegūs priekšstatu par teorijas nozīmi politisku problēmjautājumu skaidrošanā un potenciāli sāks izvērtēt savas pozicionalitātes un personīgo uzskatu ietekmi uz radītajiem zinātniskajiem rezultātiem.

Prasmes

1.Kursa ietvaros studenti iegūs pirmās iemaņas statistisko programmatūru (Stata un R) lietošanā, kā arī ar praktisku uzdevumu palīdzību būs pamata līmenī iemācījušies integrēt metodes potenciālos pētījumos. Tāpat arī regulāru prezentāciju ietvaros, tiks izkoptas prasmes prezentēt savus pētījuma rezultātus lielas auditorijas priekšā. Turklāt savstarpējo diskusiju ietvaros, studenti pamata līmenī būs apguvuši sniegt konstruktīvu zinātnisku kritiku un padomus citu pētījumu uzlabošanā.

Kompetences

1.Studenti spēs orientēties galvenajos poltikas zinātnes standartos, kas tiem sniegs atbalstu gan kursa darba, gan bakalaura darba izstrādē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursa ietvaros studentiem ir jānodod vairāki pastāvīgi rakstu darbi, kuros ir tikušas sasaistītas iegūtās zināšanas ar veidotā kursa darba elementiem. Pēc tam šie rakstu darbi tiks prezentēti citu studentu priekšā, kuriem būs iespēja izteikt kritiku, priekšlikumus un uzdot jautājumus. Tāpat studentu zināšanas un prasmes tiks pārbaudītas ar vairākiem rakstu darbiem, kuriem nav tiešas saistības ar kursa darba tēmu, bet kuru mērķis ir izkopt tehniskās prasmes pielietot konkrētu pētījuma metodi. Piemēram, divfaktoru un daudzfaktoru regresiju apgūšanai, studentiem būs jāizveido pašiem savs kods programmatūrā Stata un jāprot nolasīt un interpretēt rezultātus rakstiskā formā. Papildus visam, uz katru lekciju tiek arī sagaidīta obligātās literatūras lasīšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentiem ir jāiesniedz agrīns kursa darba melnraksts (hipotēze, pētījuma mērķis, analizētie avoti, pielietotā pētījuma metode). Šis melnraksts var kalpot par bāzi tālākajam studenta pētnieciskajam darbam 2. kursa ietvaros.
2.

Pārbaudījums

-
-
Studentu darba kvalitāte tiks vērtēta, atbilstoši atbilstoši vairākiem kritērijiem: 1) Aktīva līdzdalība un iesaiste gan lekcijās, gan semināros (10%); 2) Prezentēšanas spējas un sniegtie ieteikumi citu studentu kursa darbu uzlabošanā (20%); 3) Rakstu darbu kvalitāte - 1) spēja iekļauties noteiktajā apjomā (20%), 2) spēja izveidot uzdevumā noteiktos pētījuma elementus (50%), 3) kursa ietvaros lasītās literatūras integrācija (30%) (kopā no gala vērtējuma 40%); 4) Kursa darba agrīna melnraksta kvalitāte - 1) spēja iekļauties noteiktajā apjomā (20%), 2) spēja izveidot uzdevumā noteiktos pētījuma elementus (30%), 3) kursa ietvaros lasītās literatūras integrācija (30%), 4) ieklausīšanās kursa vadītaja un kursa biedru padomos (20%) (kopā no gala vērtējuma 30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads. Kā pasauli redz zinātnieki?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atkarīgie un neatkarīgie mainīgie: kas tie ir un kāpēc tie ir svarīgi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cēloņsakarība un cēloņsakarības mehānismi. Procesa izsekošanas metode
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorija pētniecības procesā – kāpēc tā ir nepieciešama?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija: Mainīgie, cēloņsakarība un hipotēze kursa darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laba datu ievākšanas prakse: interviju un teksta satura analīzes metodes, darbs ar arhīvu
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētnieka pozicionalitātes un personīgo uzskatu riski: etnogrāfijas metode un lauka pētījumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija: Potenciālie primārie un sekundārie avoti kursa darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījumu analīze, mazas izlases un vidējas izlases pētījumos: case studies pret Kvalitatīvo Salīdzinošo analīzi (QCA)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lielas izlases pētījumi: statistiskās metodes – divfaktoru un daudzfaktoru regresijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lielas izlases pētījumi: automatizētā teksta analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija: Analizējamo gadījumu atlase kursa darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedriskie tīkli kā alternatīvs skatījums uz politiskajiem procesiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas nozīme pētniecības procesā: eksperimenti politikas zinātnē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija: Kursa darba agrīns melnraksts
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

Bennett, Andrew, and Jeffrey T. Checkel, eds. 2015. Process Tracing: From Metaphor to Analytic Tool. Cambridge: Cambridge University Press.

3.

Kapiszewski, Diana, Lauren M. MacLean, and Benjamin L. Read. 2015. Field Research in Political Science: Practices and Principles. Cambridge: Cambridge University Press.

4.

Mosley, Layna, ed. 2013. Interview Research in Political Science. Ithaca, NY: Cornell University Press.

5.

Ragin, Charles C. 2008. Redesigning Social Inquiry: Fuzzy Sets and Beyond. University of Chicago Press.

6.

Schatz, Edward. 2013. Political Ethnography: What Immersion Contributes to the Study of Power. Chicago: University of Chicago Press.

7.

Emilie Hafner-Burton, Miles Kahler and Alexander H. Montgomery, “Network Analysis for International Relations,” International Organization 63, no. 3 (2009).

8.

Lobasz, Jennifer K. 2008. "The Woman in Peril and the Ruined Woman: Representations of Female Soldiers in the Iraq War." Journal of Women, Politics, and Policy (formerly Women and Politics) 29:305-334

9.

Jennifer Milliken. 1999. "The Study of Discourse in International Relations: A Critique of Research and Methods." European Journal of International Relations 5 (2):225-254

10.

Agresti, Alan and Barbara Finlay. 2018. Statistical Methods for the Social Sciences. 5th edition. Pearson/Prentice-Hall

11.

Grimmer, Justin, Margaret E. Roberts, and Brandon M. Stewart. 2022. Text as Data: A New Frame-work for Machine Learning in the Social Sciences. Princeton, NJ: Princeton University Press.

12.

Gary Goertz and James Mahoney. 2012. A Tale of Two Cultures. Qualitative and Quantitative Research in the Social Sciences. Princeton: Princeton University Press.

13.

The Oxford Handbook of Political Methodology. 2008. ed. Janet M. Box- Steffensmeier, Henry E. Brady, and David Collier. Cambridge, UK: Cambridge University Press

14.

Stephen Van Evera. 1997. Guide to Methods for Students of Political Science. Ithaca: Cornell University Press