Prakse primārajā veselības aprūpē un saslimšanu profilaksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061567
Par studiju kursu
Mērķis
Vadīt, koordinēt un realizēt uz cilvēku centrētu aprūpi, piedalīties ārstniecībā pacientiem dažādos vecuma posmos, nodrošināt pacienta vispārējā veselības stāvokļa izvērtēšanu un autonomi pieņemt lēmumus, ko pamato ar pierādījumiem balstītām atziņām par ārstniecisko intervenču veikšanu, novērošanu un profilaksi, izvērtēt rīcības indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības, sniegt kvalitatīvu aprūpi. Izglītot pacientus un viņu ģimeni vai likumiskos pārstāvjus par veselības jautājumiem, ņemot vērā individuālās vajadzības un esošo situāciju. Izglītot māsas, citus veselības un sociālās aprūpes komandas dalībniekus, sabiedrības locekļus.
Priekšzināšanas
Māszinību teorijās un aprūpes filozofijā, pacientu veselības stāvokļa izvērtēšanā un diagnostikā, akūtu un hronisku slimību pacientu aprūpes nodrošināšanā un vadīšanā, vispārīgajā un attīstības psiholoģijā, pedagoģijā, sabiedrības locekļu izglītošanā, konsultēšanā un veselības veicināšanā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais zina par primārās veselības aprūpes organizēšanas principiem un paplašinātas kompetences māsas pamatuzdevumiem, veselības stāvokļa diagnostiku, izvērtēšanu, medikamentu un medicīnisko ierīču nozīmēšanu, slimību prevenciju, aprūpes jautājumiem, ņemot vērā veselības saglabāšanas, veicināšanas pamatprincipus.
2.Rīcību balsta uz terapeitiskas saskarsmes un profesionālās ētikas principiem.
3.Izprot indivīda, ģimenes vai likumiskos pārstāvju, grupas, kopienas izglītošanas procesa nozīmi par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, izmantojot daudzpusīgas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas un novērtēt tā efektivitāti
Prasmes
1.Īsteno uz pierādījumiem un kritiskās domāšanas pieeju balstītu veselības aprūpi, veido un nodrošina terapeitisko komunikāciju ar pacientiem/klientiem un viņu piederīgajiem, spēj autonomi nodrošināt pacienta vispārējā veselības stāvokļa izvērtēšanu, ņemot vērā biopsihosociālo modeli, autonomi pieņem lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, īsteno profilaktiskos pasākumus, spēj nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievēro normatīvo aktu prasības.
2.Plāno un īsteno indivīda, grupas, kopienas izglītošanu par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, izmantojot daudzpusīgas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas un novērtē procesa efektivitāti.
3.Spēj efektīvi komunicēt daudzkultūru vidē, ievērojot starpkultūru komunikācijas principus. Darbībā pielieto profesionālās ētikas principus un pacientu tiesību principus; izvērtē kvalitātes nodrošināšanas un pilnveidošanas pasākumus aprūpes darbā.
4.Pacientu veselības stāvokļa izvērtēšana, invazīvu, neinvazīvu procedūru pielietojums
Kompetences
1.Spēj veikt indivīda, grupas, kopienas veselības stāvokļa izvērtēšanu, komunicēt daudzkultūru vidē, ievērojot starpkultūru komunikācijas principus; izveidot, realizēt un vadīt sabiedrības veselības veicināšanas, prevencijas un veselībpratības stiprināšanas pasākumus, kuri balstīti pētījumu pierādījumos; kritiski un reflektīvi izvērtēt savu profesionālo darbību, ņemot vērā uz pierādījumiem balstītus principus, noteikt un mērķtiecīgi plānot tās pilnveidei nepieciešamos pasākumus, demonstrējot iniciatīvu un gatavību mācīties
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pētījumos balstīta izglītības projekta/ izglītības programmas, izglītojošu materiālu izstrāde |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Realizē sabiedrības grupas un/vai ārstniecības personu, studentu izglītošanas projektu par aktuālu tēmu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Viena klīniskā gadījuma/aprūpes plāna aizstāvēšana. |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students parakses laikā izstrādā divus dažādus klīnisko gadījumu aprūpes situāciju/plānus. Plānus iesniedz e-studijās. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Prakses informatīvā daļa, informatīvi/konsultējoša, atbalstot studējošo aprūpes dokumentācijas izstrādē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
2
|
Tēmas
|
Izglītības projekts/izglītības programmas izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Prakses metodiskais materiāls - Prakses mērķi, organizācija, uzdevumi, studentu pienākumi un tiesības, prakses laikā pilnveidojamās kompetences, prakses atskaites iesniegšana, prakses vērtēšana un pielikumi
Herdman, Kamitsuru, Konstante, Melbārde-Kelmere, Treilona, Biteniece, … Medicīnas apgāds. (2020). Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020 / T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā ; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere ; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona ; literārā redaktore Agnese Biteniece. (11. izdevums [angļu valodā].).
Ervin, N. E. (2018). Advanced Public and Community Health Nursing Practice : population assessment, program planning, and evaluation / Naomi E. Ervin, PhD, RN, PHCNS-BC, FNAP, FAAN, Pamela A. Kulbok, DNSc, RN, PHNA-BC, FAAN. (2nd edition.).
Freeman, T. R. (2016). McWhinney’s Textbook of Family Medicine, 4th Edition. Oxford University Press, Incorporated.
Paulman, P. M., Paulman, A. A., Jarzynka, K. J., & Falk, N. P. (2015). Taylor’s Manual of Family Medicine (4th edition). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana- māsas kompetence.- R.: Nacionālais apgāds, 2004.- 104 lpp.8.
Clinical Nursing Skills and Techniques. Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy Ostendorf, 2025
Introduction to Nursing Research: incorporating evidence-based practice. Edited by Carol Boswell, Sharon Cannon. 2018.
Marilee Murphy Jensen MN, A., Dr. Jacqueline Rhoads PhD, F. B., Jacqueline Rhoads, P., ACNP-BC, ANP-C, PMHNP-BE, CNL-C, FAANP, Jensen, P., APRN-BC, CNL-BC, PMHNP-BE, FAANP, & Rhoads, M. M. (2022). Formulating a Differential Diagnosis for the Advanced Practice Provider. Springer Publishing Company.
Papildu literatūra
Kathryn A. Blair PhD, F., Jansen, M., Dr, PhD, RN,C, GNP-BC, NP-C., Michaelene P. Jansen PhD, N.-C., Kathryn A. Blair, P., FNP, FAANP, & Blair, K. A. (2015). Advanced Practice Nursing, Fifth Edition : Core Concepts for Professional Role Development. Springer Publishing Company.
Nurse practitioner's business practice and legal guide, 6th edition (2017). . Beaverton: Copyright Clearance Center.
Moore, Tina, and Sheila Cunningham. Nursing Skills in Professional and Practice Contexts, Taylor & Francis Group, 2019. ProQuest Ebook Central