Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Prakse primārajā veselības aprūpē un saslimšanu profilaksē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_371
Zinātnes nozare
Veselības aprūpes zinātne; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
10,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061567

Par studiju kursu

Mērķis

Vadīt, koordinēt un realizēt uz cilvēku centrētu aprūpi, piedalīties ārstniecībā pacientiem dažādos vecuma posmos, nodrošināt pacienta vispārējā veselības stāvokļa izvērtēšanu un autonomi pieņemt lēmumus, ko pamato ar pierādījumiem balstītām atziņām par ārstniecisko intervenču veikšanu, novērošanu un profilaksi, izvērtēt rīcības indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības, sniegt kvalitatīvu aprūpi. Izglītot pacientus un viņu ģimeni vai likumiskos pārstāvjus par veselības jautājumiem, ņemot vērā individuālās vajadzības un esošo situāciju. Izglītot māsas, citus veselības un sociālās aprūpes komandas dalībniekus, sabiedrības locekļus.

Priekšzināšanas

Māszinību teorijās un aprūpes filozofijā, pacientu veselības stāvokļa izvērtēšanā un diagnostikā, akūtu un hronisku slimību pacientu aprūpes nodrošināšanā un vadīšanā, vispārīgajā un attīstības psiholoģijā, pedagoģijā, sabiedrības locekļu izglītošanā, konsultēšanā un veselības veicināšanā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais zina par primārās veselības aprūpes organizēšanas principiem un paplašinātas kompetences māsas pamatuzdevumiem, veselības stāvokļa diagnostiku, izvērtēšanu, medikamentu un medicīnisko ierīču nozīmēšanu, slimību prevenciju, aprūpes jautājumiem, ņemot vērā veselības saglabāšanas, veicināšanas pamatprincipus.

2.Rīcību balsta uz terapeitiskas saskarsmes un profesionālās ētikas principiem.

3.Izprot indivīda, ģimenes vai likumiskos pārstāvju, grupas, kopienas izglītošanas procesa nozīmi par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, izmantojot daudzpusīgas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas un novērtēt tā efektivitāti

Prasmes

1.Īsteno uz pierādījumiem un kritiskās domāšanas pieeju balstītu veselības aprūpi, veido un nodrošina terapeitisko komunikāciju ar pacientiem/klientiem un viņu piederīgajiem, spēj autonomi nodrošināt pacienta vispārējā veselības stāvokļa izvērtēšanu, ņemot vērā biopsihosociālo modeli, autonomi pieņem lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, īsteno profilaktiskos pasākumus, spēj nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievēro normatīvo aktu prasības.

2.Plāno un īsteno indivīda, grupas, kopienas izglītošanu par veselības jautājumiem, medikamentiem un slimību prevenciju, izmantojot daudzpusīgas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas un novērtē procesa efektivitāti.

3.Spēj efektīvi komunicēt daudzkultūru vidē, ievērojot starpkultūru komunikācijas principus. Darbībā pielieto profesionālās ētikas principus un pacientu tiesību principus; izvērtē kvalitātes nodrošināšanas un pilnveidošanas pasākumus aprūpes darbā.

4.Pacientu veselības stāvokļa izvērtēšana, invazīvu, neinvazīvu procedūru pielietojums

Kompetences

1.Spēj veikt indivīda, grupas, kopienas veselības stāvokļa izvērtēšanu, komunicēt daudzkultūru vidē, ievērojot starpkultūru komunikācijas principus; izveidot, realizēt un vadīt sabiedrības veselības veicināšanas, prevencijas un veselībpratības stiprināšanas pasākumus, kuri balstīti pētījumu pierādījumos; kritiski un reflektīvi izvērtēt savu profesionālo darbību, ņemot vērā uz pierādījumiem balstītus principus, noteikt un mērķtiecīgi plānot tās pilnveidei nepieciešamos pasākumus, demonstrējot iniciatīvu un gatavību mācīties

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pētījumos balstīta izglītības projekta/ izglītības programmas, izglītojošu materiālu izstrāde

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Realizē sabiedrības grupas un/vai ārstniecības personu, studentu izglītošanas projektu par aktuālu tēmu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Viena klīniskā gadījuma/aprūpes plāna aizstāvēšana.

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students parakses laikā izstrādā divus dažādus klīnisko gadījumu aprūpes situāciju/plānus. Plānus iesniedz e-studijās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Prakses informatīvā daļa, informatīvi/konsultējoša, atbalstot studējošo aprūpes dokumentācijas izstrādē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
2

Tēmas

Izglītības projekts/izglītības programmas izstrāde
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Prakses supervīzija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Prakses supervīzija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
10,00
Kontaktstundas:
8 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Prakses metodiskais materiāls - Prakses mērķi, organizācija, uzdevumi, studentu pienākumi un tiesības, prakses laikā pilnveidojamās kompetences, prakses atskaites iesniegšana, prakses vērtēšana un pielikumi

2.

Herdman, Kamitsuru, Konstante, Melbārde-Kelmere, Treilona, Biteniece, … Medicīnas apgāds. (2020). Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020 / T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā ; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere ; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona ; literārā redaktore Agnese Biteniece. (11. izdevums [angļu valodā].).

3.

Ervin, N. E. (2018). Advanced Public and Community Health Nursing Practice : population assessment, program planning, and evaluation / Naomi E. Ervin, PhD, RN, PHCNS-BC, FNAP, FAAN, Pamela A. Kulbok, DNSc, RN, PHNA-BC, FAAN. (2nd edition.).

4.

Freeman, T. R. (2016). McWhinney’s Textbook of Family Medicine, 4th Edition. Oxford University Press, Incorporated.

5.

Paulman, P. M., Paulman, A. A., Jarzynka, K. J., & Falk, N. P. (2015). Taylor’s Manual of Family Medicine (4th edition). Philadelphia: Wolters Kluwer.

6.

Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana- māsas kompetence.- R.: Nacionālais apgāds, 2004.- 104 lpp.8.

7.

Clinical Nursing Skills and Techniques. Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy Ostendorf, 2025

8.

Introduction to Nursing Research: incorporating evidence-based practice. Edited by Carol Boswell, Sharon Cannon. 2018.

9.

Marilee Murphy Jensen MN, A., Dr. Jacqueline Rhoads PhD, F. B., Jacqueline Rhoads, P., ACNP-BC, ANP-C, PMHNP-BE, CNL-C, FAANP, Jensen, P., APRN-BC, CNL-BC, PMHNP-BE, FAANP, & Rhoads, M. M. (2022). Formulating a Differential Diagnosis for the Advanced Practice Provider. Springer Publishing Company.

Papildu literatūra

1.

Kathryn A. Blair PhD, F., Jansen, M., Dr, PhD, RN,C, GNP-BC, NP-C., Michaelene P. Jansen PhD, N.-C., Kathryn A. Blair, P., FNP, FAANP, & Blair, K. A. (2015). Advanced Practice Nursing, Fifth Edition : Core Concepts for Professional Role Development. Springer Publishing Company.

2.

Nurse practitioner's business practice and legal guide, 6th edition (2017). . Beaverton: Copyright Clearance Center.

3.

Moore, Tina, and Sheila Cunningham. Nursing Skills in Professional and Practice Contexts, Taylor & Francis Group, 2019. ProQuest Ebook Central

Citi informācijas avoti

1.

Practical Clinical Skills | Practice ECGs, Auscultation and Taking Blood Pressure