Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ergonomiskie un drošības principi sporta stundā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_142
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Plānot tādu iekļaujošās sporta izglītības Studiju pieredzi, kura veicina cieņpilnu attieksmi pret audzēkņu individuālām izglītības vajadzībām un sagatavo Studiju profesionālo un tehnisko vidi individuālo izglītības mērķu sasniegšanai. Sniegt pamatzināšanas par sporta inventāra un palīginventāra izvēli audzēknim ar SIV. Sniegt zināšanas par kustību ergonomiku. Sniegt zināšanas par telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumiem.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Demonstrēt zināšanas par sporta inventāra un palīginventāra izvēli audzēknim ar SIV. 2. Izprot: kustību ergonomiku audzēkņiem ar dažādām SIV. 3. Demonstrē zināšanas par sporta spēļu noteikumiem, telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumiem attiecībā uz to audzēkņu, kuriem ir SIV, iesaistīšanu sporta izglītībā.

Prasmes

1.4. Izmantojot mācīšanas stratēģijas pielāgotās fiziskās aktivitātēs apgūtos teorētiskos pamatus, demonstrē prasmes pielāgot sporta inventāru un palīginventāru audzēknim ar SIV. 5. Prot izmantot piemērotus sporta spēļu noteikumus, telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumus attiecībā uz to audzēkņu izglītības vajadzībām sporta un veselības stundā, kuriem ir SIV.

Kompetences

1.6. Spēj prasmīgi analizēt iegūtos rezultātus. 7. Izmantot pareizu, īpaši pielāgotu inventāru, kas paredzēts iekļaujošās sporta izglītības veicināšanai. Pielietot pielāgotus sporta spēļu noteikumus, mācīšanas metodes un telpu izkārtojumu (pašreizējo vidi), lai veicinātu audzēkņu iesaistīšanos fiziskās aktivitātēs, sporta un veselības nodarbībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV. 2. Kustību ergonomika. 3. Sporta spēļu noteikumu, telpu izkārtojumu un inventāra pielāgojumi. Gatavoties gala pārbaudījumam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa ietvaros, par 3 tēmu blokiem tiek rakstīts pārbaudes darbs zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanai. 1. Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV. 2. Kustību ergonomika. 3. Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi Beidzot Studiju kursu, ir sekmīgi jānokārto visi Studiju kursa pārbaudījumi. Prasmes tiek izvērtētas, veicot praktiskos grupas darbus. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par ergonomiskiem un drošības principiem sporta stundā. Kompetences tiek novērtētas pēc sagatavotajiem praktisko darbu secinājumiem: rezultātu interpretēšanas, salīdzināšanas ar literatūras datiem. Gala vērtējumu par Studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā 70%, prezentācija 10% un atbildes eksāmenā 20%. Lai students varētu tikt pielaists pie ieskaites kārtošanas, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trīs paredzētajiem pārbaudes darbiem. Praktiskos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda darba prasības. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību darba kritērijiem, jāveic to interpretēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību ergonomika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību ergonomika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību ergonomika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību ergonomika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību ergonomika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību ergonomika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta spēļu noteikumi, telpu izkārtojums un inventāra pielāgojumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta inventāra un palīginventāra izvēle audzēknim ar SIV.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York, NY: McGraw Hill.

2.

Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

3.

Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill.

Papildu literatūra

1.

Lieberman, L. J. (2007). Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR).

Citi informācijas avoti

1.

Scheuer, C., & Thill, J.L. (2015) Ethics and Values in Physical Education. Physical Education and Sport for Democracy and Human Rights (SPORT), EPAS, EC.