Neonatoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Neonatoloģija” prasību izpildes, studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot perinatoloģijas un neonatoloģijas vietu medicīnā. Novērtēt anamnēzes īpatnību nozīmi neonatālajā periodā, izprast jaundzimušo bērnu adaptācijas īpatnības un atpazīt robežstāvokļus; izprast priekšlaicīgi dzimuša, laikā dzimuša un pārnēsāta jaundzimušā bērna fizioloģiskaas īpatnības; atpazīt asfiksiju perinatālajā periodā, neonatālu encefalopātiju, hipotoniosku jaundzimušo, krampjus neonatālajā periodā, kā arī dzelti, hemolītisko anēmiju un hemorāģisko sindromu neonatālajā periodā; izprast biežākās CNS patoloģijas jaundzimušajiem, elpošanas sistēmas darbības traucējumus jaundzimušajiem; atpazīt infekcijas perinatālajā periodā, šoku neonatālajā periodā un izpratīs šoka neatliekamo terapiju; zināt neonatālās farmakoloģijas pamatprincipus un neatliekami lietojamo medikamentu izvēli.
Prasmes
1.Studiju kurss pilnveido mācīšanās prasmi, pētīšanas iemaņas un spējas pielietot iegūtās zināšanas praksē. Studiju kurss sniedz kompetenci izprast un pielietot studiju priekšmetā apgūtos pamatjēdzienus; Studiju kurss pilnveido izziņas un metodoloģiskās prasmes. Pēc studiju kursa apguves studējošais pratīs formulēt atslēgas vārdus, orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu perinatālā un neonatālā periodā;
Kompetences
1.Studējošais pratīs savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtējot novirzes no normas, varēs noteikt perinatālā un neonatālā perioda biežākās patoloģijas, nozīmēt izmeklējumus un sastādīt sākotnējo ārstēšanas plānu, konsultēt māti aprūpes un profilakses jautājumos, rezultātus dokumentēt pacienta apskates protokolā un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošā patstāvīgais darbs ietver:
klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu – neonatālā perioda pacients. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts:
- Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecumam normām, bērna ēdienkartes sastādīšana, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana;
- Klīniskā gadījuma prezentācija.
studējošā “Portfolio” izstrādi – vienotas formas studiju un praktiskā darba apkopojumu, kurā iekļautas studiju laikā iegūtās atziņas, prasmes un iemaņas. Studējošā Portfolio ietver:
- Studējošā patstāvīgo darbu ar pacientiem;
- Patstāvīgus literatūras izpētes rezultātus (atziņas, jaunumus medicīnā un pediatrijas specialitātē, pētījumus);
- Praktisko iemaņu/ manipulāciju apguves pašnovērtējumu un pasniedzēja novērtējumu;
- Studējošā attieksmes un uzvedības novērtējumu un pašnovērtējumu;
- Citas ar pediatrijas nozari saistītas aktivitātes (voluntēšanu, konferenču apmeklējumu utm.).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Jaundzimušo refleksi.Jaundzimušo bērnu adaptācijas īpatnības, robežstāvokļi. Neonatālā perioda bērna kopšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Laikus dzimis bērns, tā fizioloģiskās īpatnības.
Priekšlaicīgi dzimis bērns, tā fizioloģiskās īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Dzeltes neonatālā periodā.
Biežākās CNS patoloģijas jaundzimušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Hemolītiskā anēmija, hemorāģiskais sindroms neonatālā periodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Asfiksija perinatālā periodā.
Elpošanas sistēmas darbības traucējumi jaundzimušajiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infekcijas perinatālā periodā. Neonatāla sepse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Jaundzimuša bērna reanimācijas pasākumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko prasmju un teorētisko zināšanu pārbaude.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mācību metodiskie materiāli Neonatoloģijā. /Teaching methodical materials in Neonatology.
Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra./Modified medical history scheme for MF students. RSU Department of Pediatrics.
Kliegman, R. M., Behrman, R. E., Jenson, H. B., Stanton, B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. Elsevier Saunders, 2019
Papildu literatūra
MacDonald, Mhairi G., Mullett, Martha D., Seshia, Mary M. K. Avery & MacDonald's neonatology : pathophysiology and management of the newborn. Lippincott Williams&Wilkins. 2021.
Citi informācijas avoti
DynaMed
PubMed