Digitālās veselības un veselības datu nozīme mūsdienīgas veselības aprūpes nodrošināšanā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Hipokrāta iela 2, isk@rsu.lv, +371 67042338
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.- Raksturot veselības datu nozīmi mūsdienīgas veselības aprūpēs īstenošanā un plānošanā; - Aprakstīt, klasificēt un apspriest dažādus digitālās veselības rīkus, raksturot to pielietojumu dažādos veselības jomas procesos; - Identificēt un klasificēt veselības jomā biežāk izmantotās informācijas sistēmas, reģistrus, skaidrot to mērķus un uzdevumus; - Atpazīt, nosaukt, un sniegt pārskatu par digitālās veselības jomā biežāk izmantotajiem datu kodēšanas un apmaiņas standartiem; - Skaidrot izaicinājumus, kas saistīti ar digitālās veselības rīku datu drošību, privātumu, sekundāro datu izmantošanu un invoāciju attīstību.
Prasmes
1.- Analizēt un pētīt, diskutēt un debatēt par dažādiem digitālās veselības rīkiem un to pielietošanas iespējam, uzlabojot veselības aprūpes procesus; - Atšķirt dažādu informācijas sistēmu un reģistru funkcionalitāti, izskaidrot būtiskās atšķirības un katra risinājuma piemērotību noteiktiem uzdevumiem; - Klasificēt dažādus digitālā veselībā izmantojamos standartus, diskutēt par to izmantošanu noteiktā risinājumā; - Izvērtēt ar digitālo veselību saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, identificēt un pamatot izvēlētos risku mazināšanas pasākumus.
Kompetences
1.- Ieteikt kā uzlabot veselības aprūpes procesus un veicināt pakalpojumu pieejamību, ieviešot jaunus digitālās veselības rīkus un pieejas, kā arī uzlabojot vai radot jaunas informācijas sistēmas un reģistrus; - Izpētīt, analizēt un novērtēt ar izmaiņām saistītos izaicinājumus, kas saistīti gan ar datu drošību un privātumu, gan izmaiņām esošajos procesos un praksē; - Izvērtēt, skaidrot un pamatot ar izmaiņām saistītos izmantojamos semantiskos un tehniskos standartus, lai nodrošinātu sadarbspēju ar citām sistēmām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
- E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu bāzes).
- Pārbaudes uzdevumu izpilde un iesniegšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Katrai tēmai, ko studējošie apgūst, paredzēti semināri, kuros studējošie, individuāli vai strādājot grupās, izstrādā un prezentē savas idejas un apspriež tās ar grupasbiedriem klātienē vai e-studiju foruma formātā.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
- Studiju kursa vērtējumu veido summārais vērtējums par katras tēmas apguvi (maksimāli 1 balle par katru tēmu, summāri - 6 balles).
- Teorētisko zināšanu eksāmens - testa veidā (maksimāli 3 balles.)
- Studenta līdzdalība studiju procesā - aktīva dalība diskusijās (maksimāli 1 balle, kopumā par visu studiju kursu).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības datu nozīme mūsdienu veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības datu nozīme mūsdienu veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības datu sistēmas un datu kopīgošana - EMR/EHR/PHR.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības datu sistēmas un datu kopīgošana - EMR/EHR/PHR.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirmās daļas noslēguma seminārs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biežāk izmantotie datu kodēšanas un apmaiņas standarti - ICD-10/11; LOINC; ORPHA; NOMESCO; SNOMED-CT; HL7 CDA/FHIR.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biežāk izmantotie datu kodēšanas un apmaiņas standarti - ICD-10/11; LOINC; ORPHA; NOMESCO; SNOMED-CT; HL7 CDA/FHIR.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības dati dažādos reģistros - epidemioloģiski/ statistiskie, slimību, klīniskie, pacientu reģistri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības dati dažādos reģistros - epidemioloģiski/ statistiskie, slimību, klīniskie, pacientu reģistri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības ieguvumi un izaicinājumi - datu drošība un privātums, datu sekundārā izmantošana, inovāciju attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās veselības ieguvumi un izaicinājumi - datu drošība un privātums, datu sekundārā izmantošana, inovāciju attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Otrās daļas noslēguma seminārs
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Butcher C., Hussain, W. Digital healthcare: the future. July, 2022. DOI: https://doi.org/10.7861/fhj.2022-0046
Baashar Y., et all. (2020). Customer relationship management systems (CRMS) in the healthcare environment: A systematic literature review. https://doi.org/10.1016/j.csi.2020.103442
Agency for Healthcare Research and Quality. Registries for Evaluating Patient Outcomes: A User’s Guide. (2020). 4th Edition.
Papildu literatūra
Delshad, S., Dontaraju, V. S., & Chengat, V. (2021). Artificial Intelligence-based application provides accurate medical triage advice when compared to consensus decisions of healthcare providers. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.16956
Kourtis, L. C., Regele, O. B., Wright, J. M., & Jones, G. B. (2019). Digital biomarkers for alzheimer’s disease: The mobile/wearable devices opportunity. Npj Digital Medicine, 2(1). https://doi.org/10.1038/s41746-019-0084-2
MacIntyre, C. Raina, Lim, S., & Quigley, A. (2022). Preventing the next pandemic: Use of artificial intelligence for epidemic monitoring and Alerts. Cell Reports Medicine, 3(12), 100867. https://doi.org/10.1016/j.xcrm.2022.100867
Maples-Keller, J. L., Bunnell, B. E., Kim, S.-J., & Rothbaum, B. O. (2017). The use of virtual reality technology in the treatment of anxiety and other psychiatric disorders. Harvard Review of Psychiatry, 25(3), 103–113. https://doi.org/10.1097/hrp.0000000000000138
Molinaro, N., Schena, E., Silvestri, S., Bonotti, F., et all. (2022). Contactless vital signs monitoring from videos recorded with Digital Cameras: An overview. Frontiers in Physiology, 13. https://doi.org/10.3389/fphys.2022.801709
Rodrigues, J. J., De Rezende Segundo, D. B., Junqueira, et all. (2018). Enabling technologies for the internet of health things. IEEE Access, 6, 13129–13141. https://doi.org/10.1109/access.2017.2789329
Wright A, Sitting DF, McGowan J, et all. J Am Med Inform Assoc. DOI: 10.1136/amiajnl-2014-002776
Smak Gregoor, A. M., Sangers, T. E., Bakker, L. J., Hollestein, L., Uyl – de Groot, C. A., Nijsten, T., & Wakkee, M. (2023). An artificial intelligence based app for skin cancer detection evaluated in a population based setting. Npj Digital Medicine, 6(1). https://doi.org/10.1038/s41746-023-00831-w
Bringing science to medicine: an interview with Larry Weed, inventor of the problem-oriented medical record. (2014).
Donald C.J. et all. The Regenstrief Medical Record System: a quarter century experience. (1999). doi: 10.1016/s1386-5056(99)00009-x.
Laugesen K, et all. (2021). Nordic Health Registry-Based Research: A Review of Health Care Systems and Key Registries.