Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Grupu konsultēšana un psihoterapija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_154
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Teorētiski un praktiski apgūt zināšanas un prasmes grupu atlasē un grupu konsultēšanā veselības uzvedības jomā, pilnveidot grupas izpētes un konsultēšana metodes grupas vadīšanas procesam dažādās profesionālajās vidēs; attīstīt prasmi pielietot konsultēšanas prasmes grupā par veselības uzvedības jautājumiem, pilnveidot zināšanas, prasmes un kompetenci par dažādu grupu veidu organizēšanu un vadīšanu dažāda vecuma un problēmu klientu grupām.

Priekšzināšanas

Psihologa profesionālā darbība, psiholoģiskā konsultēšana, klīniskā veselības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti definē grupu konsultēšanu un tās pamatprincipus veselības uzvedības jomā, formulē indikācijas grupu konsultēšanai, apraksta individuālās un grupu konsultēšanas līdzības un atšķirības dažādās profesionālajās vidēs. Apraksta grupas veidošanas pamatprincipus un identificē grupas procesus. Izprot terapeitiskos faktorus un grupas procesa plānošanas/ strukturēšanas nepieciešamību. Nosauc grupas vadītāja lomas un uzdevumus.

Prasmes

1.Studenti integrē iegūtās zināšanas mācību grupas procesā, pasniedzēja klātbūtnē vadot strukturētu grupas uzdevumu informatīvi izglītojošai grupai. Sākotnēji mācību uzdevumā demonstrē spēju slēgt grupas kontraktu. Izmanto grupas konsultēšanas prasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Analizē grupas procesus, savu un citu studentu darbu grupas vadīšanā, ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli.

Kompetences

1.Studenti izveido un patstāvīgi sagatavo grupas plānu noteiktam sesiju skaitam informatīvi izglītojošai grupai veselības uzvedības jomā un demonstrē grupas konsultēšanas prasmes. Studentiem ir pieredze pielietot konsultēšanas prasmes mācību grupā, spēj izmantot apgūtās grupas konsultēšanas prasmes kādā no profesionālājām vidēm; attīsta savas prasmes, supervizējot savu darbību. Ir pašrefleksijas pieredze.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana. Gatavošanās grupas konsultēšanas uzdevuma realizēšanai mācību grupā. Prasības: Informatīvi izglītojošās grupas par noteiktu, ar veselības uzvedību saistītu tēmu (tēma tiek saskaņota ar pasniedzēju) sagatavošana un vadīšana studiju vidē. 10 sesiju plāna sagatavošana par noteiktu tēmu, izmantojot jaunākos pētījumus un teorētiskos avotus. Plānā aprakstīta teorija par grupas galveno tēmu un 10 sesiju tēmas saskaņā ar grupas mērķi. Aprakstā norādīts: grupas tēma, mērķi, īss teorētisks apraksts par grupas veidu un tēmu, atsauce uz pētījumiem, 3. nodarbības izvērsts plāns ar laika norādi uzdevumiem. Pēc mācību uzdevuma – grupas vadīšanas studiju vidē, aizpildīta „Atgriezeniskās saites lapa” pēc dotā parauga.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Eksāmena uzdevums: 1. Iepriekš sagatavots un nodots 10 grupas nodarbību plāns pēc noteiktā parauga (iesūtīts uz e-pastu). 2. Novadīta viena (trešā) nodarbība (45 min.) informatīvi izglītojošā grupa studentu grupai pasniedzēja klātbūtnē. 3. Saņemta pozitīva atgriezeniskā saite no studentu grupas dalībniekiem un pasniedzēja. 4. Nākamajā nodarbībā iesniegta (iesūtīta uz e-pastu) atgriezeniskās saites lapa par savām grupas vadītāja prasmēm pēc dotā parauga.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupa un tās dalībnieki. Grupu daudzveidība. Grupas darba priekšrocības un ierobežojumi. Grupas mērķi un uzdevumi. Grupas dalībnieku atlase. Grupas sastāvs un kultūras lietpratības jautājumi. Normas un noteikumi grupā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupa un tās dalībnieki. Grupu daudzveidība. Grupas darba priekšrocības un ierobežojumi. Grupas mērķi un uzdevumi. Grupas dalībnieku atlase. Grupas sastāvs un kultūras lietpratības jautājumi. Normas un noteikumi grupā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas vadītājs kā personība. Grupas vadītāja vispārējās profesionālās kompetences un profesionālā identitāte. Grupas vadītājs un grupas vadīšana. Grupas vadītāja lomas un vadības stili. Jauno grupas vadītāju grūtības un to pārvarēšana. Ētikas pamatprincipi un profesionālā kompetence kā profesionālās ētikas sastāvdaļa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas process. Grupas dinamika. Terapeitiskie faktori. Grupas attīstības stadijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC

2.

Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte

Papildu literatūra

1.

Brown, R. (2004). Group Processes: Dynamics Within and Between Groups. London: Blackwell Publishing.

2.

Delucia-Waack, J.L., Gerrity, D.A. Kolodner, C.R. & Riva, M.T. (Eds.) (2004). Handbook of Group Counseling and Psychotherapy. Beverly Hills, CA: Sage Publications.

3.

Кочюнас, Р. (2000). Психотерапевтические группы: теория и практика. Академический проект.

4.

Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU

5.

Рудестам, К. (2012). Груповая психотерапия.СПб: Питер.

6.

Whitaker, D. (2001). Using Groups to Help People. (2nd ed)., New York: Routledge.

Citi informācijas avoti

1.

International Journal of Group Psychotherapy

2.

Journal of Personality and Social Psychology