Grupu konsultēšana un psihoterapija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē grupu konsultēšanu un tās pamatprincipus veselības uzvedības jomā, formulē indikācijas grupu konsultēšanai, apraksta individuālās un grupu konsultēšanas līdzības un atšķirības dažādās profesionālajās vidēs. Apraksta grupas veidošanas pamatprincipus un identificē grupas procesus. Izprot terapeitiskos faktorus un grupas procesa plānošanas/ strukturēšanas nepieciešamību. Nosauc grupas vadītāja lomas un uzdevumus.
Prasmes
1.Studenti integrē iegūtās zināšanas mācību grupas procesā, pasniedzēja klātbūtnē vadot strukturētu grupas uzdevumu informatīvi izglītojošai grupai. Sākotnēji mācību uzdevumā demonstrē spēju slēgt grupas kontraktu. Izmanto grupas konsultēšanas prasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Analizē grupas procesus, savu un citu studentu darbu grupas vadīšanā, ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli.
Kompetences
1.Studenti izveido un patstāvīgi sagatavo grupas plānu noteiktam sesiju skaitam informatīvi izglītojošai grupai veselības uzvedības jomā un demonstrē grupas konsultēšanas prasmes. Studentiem ir pieredze pielietot konsultēšanas prasmes mācību grupā, spēj izmantot apgūtās grupas konsultēšanas prasmes kādā no profesionālājām vidēm; attīsta savas prasmes, supervizējot savu darbību. Ir pašrefleksijas pieredze.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana.
Gatavošanās grupas konsultēšanas uzdevuma realizēšanai mācību grupā.
Prasības:
Informatīvi izglītojošās grupas par noteiktu, ar veselības uzvedību saistītu tēmu (tēma tiek saskaņota ar pasniedzēju) sagatavošana un vadīšana studiju vidē. 10 sesiju plāna sagatavošana par noteiktu tēmu, izmantojot jaunākos pētījumus un teorētiskos avotus. Plānā aprakstīta teorija par grupas galveno tēmu un 10 sesiju tēmas saskaņā ar grupas mērķi. Aprakstā norādīts: grupas tēma, mērķi, īss teorētisks apraksts par grupas veidu un tēmu, atsauce uz pētījumiem, 3. nodarbības izvērsts plāns ar laika norādi uzdevumiem. Pēc mācību uzdevuma – grupas vadīšanas studiju vidē, aizpildīta „Atgriezeniskās saites lapa” pēc dotā parauga.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmena uzdevums:
1. Iepriekš sagatavots un nodots 10 grupas nodarbību plāns pēc noteiktā parauga (iesūtīts uz e-pastu).
2. Novadīta viena (trešā) nodarbība (45 min.) informatīvi izglītojošā grupa studentu grupai pasniedzēja klātbūtnē.
3. Saņemta pozitīva atgriezeniskā saite no studentu grupas dalībniekiem un pasniedzēja.
4. Nākamajā nodarbībā iesniegta (iesūtīta uz e-pastu) atgriezeniskās saites lapa par savām grupas vadītāja prasmēm pēc dotā parauga.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupa un tās dalībnieki. Grupu daudzveidība.
Grupas darba priekšrocības un ierobežojumi. Grupas mērķi un uzdevumi. Grupas dalībnieku atlase. Grupas sastāvs un kultūras lietpratības jautājumi. Normas un noteikumi grupā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupa un tās dalībnieki. Grupu daudzveidība.
Grupas darba priekšrocības un ierobežojumi. Grupas mērķi un uzdevumi. Grupas dalībnieku atlase. Grupas sastāvs un kultūras lietpratības jautājumi. Normas un noteikumi grupā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas vadītājs kā personība. Grupas vadītāja vispārējās profesionālās kompetences un profesionālā identitāte. Grupas vadītājs un grupas vadīšana. Grupas vadītāja lomas un vadības stili. Jauno grupas vadītāju grūtības un to pārvarēšana.
Ētikas pamatprincipi un profesionālā kompetence kā profesionālās ētikas sastāvdaļa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas process. Grupas dinamika. Terapeitiskie faktori. Grupas attīstības stadijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
Brown, R. (2004). Group Processes: Dynamics Within and Between Groups. London: Blackwell Publishing.
Delucia-Waack, J.L., Gerrity, D.A. Kolodner, C.R. & Riva, M.T. (Eds.) (2004). Handbook of Group Counseling and Psychotherapy. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
Кочюнас, Р. (2000). Психотерапевтические группы: теория и практика. Академический проект.
Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU
Рудестам, К. (2012). Груповая психотерапия.СПб: Питер.
Whitaker, D. (2001). Using Groups to Help People. (2nd ed)., New York: Routledge.
Citi informācijas avoti
International Journal of Group Psychotherapy
Journal of Personality and Social Psychology