Nāve un miršana
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem filozofisku perspektīvu uz dažādām ar nāvi un miršanu saistītām tēmām, galveno uzmanību pievēršot nāves un miršanas metafiziskiem, epistemoloģiskiem, eksistenciāliem, ētiskiem un sociāliem aspektiem.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students pārzina un izprot būtiskākos filozofijas tematus un problēmas saistībā ar nāvi un miršanu (metafiziskos, epistemoloģiskos, eksistenciālos, ētiskos un kultūras), kā arī saistītos filozofiskos jēdzienus (nāve, eitanāzija, asistētā pašnāvība, sociālā nāve, pēcnāves kaitējums utt.).
Lasāmvielas apguve
Prasmes
1.Students prot aprakstīt un salīdzināt dažādus skatījumus uz nāvi un miršanu.
Semināri
2.Prot formulēt savu pozīciju un sniegt argumentus, analizēt un kritiski izvērtēt ar nāvi un miršanu saistītās filozofiskās problēmas veselības un sociālajā aprūpē.
Semināri
3.Students pielieto apgūtās zināšanas, lai izvērtētu savu un sabiedrībā pastāvošās attieksmes pret nāvi un mirstošajiem cilvēkiem.
Semināri
Kompetences
1.Students spēj izprast, interpretēt un kritiski izvērtēt ar nāvi un miršanu saistītos filozofiskos aspektus.
Eksāmens
2.Izmantojot iegūtās zināšanas, students spēs iesaistīties mūsdienu sabiedrībā aktuālās diskusijās, kas skar ar nāvi un miršanu saistītus jautājumus.
Eksāmens
3.Students spēs izvērtēt pastāvošās veselības aprūpes prakses nāves un miršanas jautājumu kontekstā.
Eksāmens
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Lasāmvielas apguve |
-
|
-
|
|
Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. |
||
|
2.
Gatavošanās eksāmenam |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoties eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. |
||
|
3.
Kursa novērtēšanas anketas |
-
|
-
|
|
Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Semināri |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Dalība semināros individuāli un grupā. Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. |
||
|
2.
Eksāmens |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par visām kursā apgūtajām tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kā un kāpēc jāpēta nāve un miršana?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metafiziskie un epistemoloģiskie nāves un miršanas aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāves definīcijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pirms-nāves pieredzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksistenciālie nāves un miršanas aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nemirstība un nāves vērtība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie nāves un miršanas aspekti I
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie nāves un miršanas aspekti II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laba nāve: kā mirstoši cilvēki attiecas pret nāvi un miršanu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašnāvība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eitanāzija un asistētā pašnāvība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vai ir iespējams nodarīt kaitējumu pēc nāves?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie nāves un miršanas aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mirstošu medicīnas profesionāļu attieksme pret nāvi un miršanu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu kultūru attieksmes pret nāvi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cholbi, M. and Timmerman, T., eds. 2021. Exploring the Philosophy of Death and Dying: Classical and Contemporary Perspectives. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cutter, M. A. G. 2019. Death: A Reader. Notre Dame: University of Notre Dame Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Cholbi, M. 2021. Suicide. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 07.07.2025.]Piemērots angļu valodas plūsmai
DeGrazia, D. 2021. The Definition of Death. In: Zalta E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 07.07.2025.]Piemērots angļu valodas plūsmai
Dranseika, Vilius, and Ivars Neiders. 2018. “In Defense of a Pluralistic Policy on the Determination of Death.” Ethics & Bioethics 8 (3–4): 179–88.Piemērots angļu valodas plūsmai
Hasker, W., and Taliaferro, C. 2019. Afterlife. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 07.07.2025.]Piemērots angļu valodas plūsmai
Knepper, T. D., Bregman, L., and Gottschalk, M., eds. 2019. Death and Dying: An Exercise in Comparative Philosophy of Religion. Cham: Springer.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kiblere-Rosa, E. 2012. Aizejot - mirstošo cilvēku mācība tuviniekiem, ārstiem un garīdzniekiem. Rīga: Lietusdārzs.
Luper, S. 2021. Death. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. [viewed 07.07.2025.]Piemērots angļu valodas plūsmai