Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Trenera kompetences vingrošanā veselībai

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_394
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Studentiem sniegt zināšanas par trenera kompetences ietvariem vingrošanā veselībai fitnesā, tajā lietotajiem jēdzieniem, komunikāciju ar klientiem, kā arī vingrošanas veselībai mērķiem, uzdevumiem un metodēm. Sniegt iespēju studentiem attīstīt praktiskās iemaņas salīdzināt dažādu vingrošanā veselībai lietotu metožu ietekmi uz organismu un analizēt vingrošanas veselībai piemērotību klientam, kā arī veidot kompetences šo jēdzinu lietošanā, komunikācijā, metodoloģiju pielietošanā un pielāgošanā klientiem.

Priekšzināšanas

Anatomija, fizioloģija, sporta un fitnesa pamatjēdzieni.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Definē vingrošanā veselībai lietotus jēdzienus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Teorijas tests

2.Nosauc vingrošanas veselībai mērķus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Teorijas tests

3.Raksturo vingrošanas veselībai uzdevumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Teorijas tests

4.Apraksta vingrošanas veselībai trenera kompetences ietvarus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Teorijas tests

Prasmes

1.Izmanto vingrošanā veselībai jēdzienus.

2.Patstāvīgi iegūst informāciju klienta anketas aizpildīšanai un aizpilda to.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Klienta karte

3.Demonstrē vingrošanā veselībai pielietotos kustību principus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pozīcijas un kustības demonstrējums

4.Veido rekomendācijas vingrošanā veselībai individuālam klientam.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām

5.Individuāli izvēlas grupas nodarbības mērķi un izveido plānu ar rekomendējamām metodēm tai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām

6.Pamato vingrošanas veselībai metožu rekomendācijas individuāla klienta un grupas nodarbībai.

7.Skaidro vingrošanā veselībai metodi un prot izpildīt tās vingrinājumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Metožu skaidrojums un to vingrinājumu demonstrējums

Kompetences

1.Integrē komunikācijā vingrošanas veselībai terminoloģiju.

2.Analizē informāciju, kas saņemta no personas un klienta kartes informāciju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana

3.Pielieto vingrošanas veselībai metodes grupu nodarbību plānošanā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana

4.Integrē vingrošanas veselībai metodes individuālās un grupu nodarbībās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām

5.Pielieto vingrošanā veselībai lietotas neitrālas ķermeņa pozīcijas un veic pareizas kustības.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Klienta karte

-
Ieskaite

Students patstāvīgi iegūst informāciju no savā studiju grupā studējošā par viņa veselības stāvokli, sporta un fitnesa pieredzi, treniņu mērķiem trenera kompetences ietvaros. Aizpilda klienta kartes formu. Iesniedz aizpildītu klienta karti e-studijās.

2.

Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām

-
Ieskaite

Sagatavot rekomendācijas vingrošanā veselībai intervētajam grupas biedram vai grupas nodarbībai, brīvi izvēloties nodarbības mērķus; aizpildīt tam paredzētā formā un noformēt prezentācijas veidā. Iesniegt prezentāciju e-studijās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Teorijas tests

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Klātienē nodarbības laikā students rakstiski izpilda testu ar atbilžu izvēli un atvērtiem jautājumiem par vingrošanas veselībai definējumu, mērķiem, uzdevumiem un jēdzieniem, trenera vingrošanā veselībai kompetences ietvariem, mūsdienu dzīvesveida ietekmi uz balsta-kustību sistēmu.

2.

Pozīcijas un kustības demonstrējums

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students nodarbības laikā izvelk uzdevumu demonstrēt vienu neitrālu pozīciju un vienu kustību šajā pozīcijā. Students demonstrē un skaidro neitrālas pozīcijas un kustības izpildījumu, sniedzot metodiskās norādes un pamatojot norādes, nosauc pozīcijas un kustības laikā biežāk pieļautās kļūdas un skaidro šo kļūdu ietekmi.

3.

Metožu skaidrojums un to vingrinājumu demonstrējums

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izvelk uzdevumi īsi skaidrot divus vingrošanas veselībai metodes un demonstrē viena vingrinājuma izpildījumu no katras metodes, sniedzot metodiskās norādes.

4.

Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students nodarbībā klātienē prezentē sagatavotās rekomendācijas, atbild uz papildu jautājumiem par prezentāciju. Atgriezeniskā saite no intervētā kursabiedra un citiem studējošajiem, pasniedzēja.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
3.daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vingrošanas veselībai definējums, iespējas, mērķi, uzdevumi un jēdzieni.
Apraksts

Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar vingrošanas veselībai jēdziniem latviešu un angļu valodā, vingrošanas veselībai ietvariem, uzdevumiem un lietotajiem pamatjēdzieniem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Trenera kompetences vingrošanā veselībai. Droša vide. Sadarbība.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar vingrošanas veselībai trrenera kompetences ietvariem; drošas vides nodrošināšanu klientiem un sadarbību ar citiem fitnesa treneriem, sporta treneriem, ārstniecības personām un jebkuru citu jomu profesionāļiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Informācijas iegūšana no klienta. Klienta karte. Datu uzglabāšana.
Apraksts

Nodarbībā studenti apgūst informācijas iegūšanu no klienta, klienta kartes aizpildīšanu un tiek sniegta informācija par klientu datu uzglabāšanu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Modernā dzīvesveida ietekme uz ķermeni.
Apraksts

Nodarbībā tiek skaidrotas un demonstrētasizplatītākās mūsdienu balsta-kustību sistēmas problēmas, stājas izmaiņas un to sekas. Studenti veic savas stājas izvērtējumu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Kustību kontrindikācijas. Sāpju ietekme uz kustībām un fiziskajām spējām.
Apraksts

Nodarbībā tiek pārrunātas un analizētas kustību kontrindikācijas; studenti risina praktiskus uzdevumus kustību kontrindikāciju identificēšanai un apgūst kustību izvēles principus atbilstoši kontrindikācijām.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Kustību principi vingrošanā veselībai.
Apraksts

Piladot praktiskus uzdevumus, studenti nodarbībās apgūst drošu un pareizu vingrošanas veselībai kustību principus un satiskas pozīcijas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Kustību principi vingrošanā veselībai.
Apraksts

Piladot praktiskus uzdevumus, studenti nodarbībās apgūst drošu un pareizu vingrošanas veselībai kustību principus un satiskas pozīcijas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts

Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts

Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts

Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts

Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Vingrošanas zāle
2

Tēmas

Vingrošanas veselībai slodzes intensitāte, biežums un apjoms; saskaņošana ar PVO rekomendācijām un citiem fitnesa treniņu veidiem.
Apraksts

Nodarbībā studenti, analizējot aprakstītus situāciju gadījumus, veido rekomendācijas fiziskām aktivitātēm, ievērojot PVO rekomendācijas, fizisko aktivitāšu apvienošanas iespējas un ievērojot vingrošanas veselībai rekomendējamo intensitāti, biežumu un apjomu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bushman B. 2025. Fitness professionals handbook. 8th edition. Human Kinetics.

2.

Grasis N. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava.

3.

Myers T.W. 2021. Anatomy Trains: myofascial meridians for manual therapists and movement professionals. Elsevier.

4.

Pennington C.G. 2021. Current Issues in Kinesiology and Sport Pedagogy. Nova Science Publishers Inc.

Papildu literatūra

1.

Ivtzan I. 2020. Handbook of Mindfulness-Based Programmes: Mindfulness Interventions from Education to Health and Therapy. Routledge.

2.

Bander L. 2024. Vital Core Training: improve strength and reduce pain with functional movement. Human Kinetics.

3.

Oatis C.A 2017.Kinesiology : the mechanics and pathomechanics of human movement. Wolters Kluwer.

4.

Schutz N.W. 2019. Kinesiology: The articulation of movement. De Gruyter.

5.

Scleip R., Muller D.G.Training principles for fascial cobnnective tissues: Scientific foundation and suggested practical applications. Journal of bodywork and movement therapies, 2013-01, Vol17 (1), p. 103-115

Citi informācijas avoti

1.

Raksti no: PubMed, Science Direct, Ebsco datu bāzēm.

2.

Kenhub