Trenera kompetences vingrošanā veselībai
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Studentiem sniegt zināšanas par trenera kompetences ietvariem vingrošanā veselībai fitnesā, tajā lietotajiem jēdzieniem, komunikāciju ar klientiem, kā arī vingrošanas veselībai mērķiem, uzdevumiem un metodēm. Sniegt iespēju studentiem attīstīt praktiskās iemaņas salīdzināt dažādu vingrošanā veselībai lietotu metožu ietekmi uz organismu un analizēt vingrošanas veselībai piemērotību klientam, kā arī veidot kompetences šo jēdzinu lietošanā, komunikācijā, metodoloģiju pielietošanā un pielāgošanā klientiem.
Priekšzināšanas
Anatomija, fizioloģija, sporta un fitnesa pamatjēdzieni.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Definē vingrošanā veselībai lietotus jēdzienus.
Teorijas tests
2.Nosauc vingrošanas veselībai mērķus.
Teorijas tests
3.Raksturo vingrošanas veselībai uzdevumus.
Teorijas tests
4.Apraksta vingrošanas veselībai trenera kompetences ietvarus.
Teorijas tests
Prasmes
1.Izmanto vingrošanā veselībai jēdzienus.
2.Patstāvīgi iegūst informāciju klienta anketas aizpildīšanai un aizpilda to.
Klienta karte
3.Demonstrē vingrošanā veselībai pielietotos kustību principus.
Pozīcijas un kustības demonstrējums
4.Veido rekomendācijas vingrošanā veselībai individuālam klientam.
Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām
5.Individuāli izvēlas grupas nodarbības mērķi un izveido plānu ar rekomendējamām metodēm tai.
Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām
6.Pamato vingrošanas veselībai metožu rekomendācijas individuāla klienta un grupas nodarbībai.
7.Skaidro vingrošanā veselībai metodi un prot izpildīt tās vingrinājumus.
Metožu skaidrojums un to vingrinājumu demonstrējums
Kompetences
1.Integrē komunikācijā vingrošanas veselībai terminoloģiju.
2.Analizē informāciju, kas saņemta no personas un klienta kartes informāciju.
Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana
3.Pielieto vingrošanas veselībai metodes grupu nodarbību plānošanā.
Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana
4.Integrē vingrošanas veselībai metodes individuālās un grupu nodarbībās.
Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana • Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām
5.Pielieto vingrošanā veselībai lietotas neitrālas ķermeņa pozīcijas un veic pareizas kustības.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Klienta karte |
-
|
Ieskaite
|
|
Students patstāvīgi iegūst informāciju no savā studiju grupā studējošā par viņa veselības stāvokli, sporta un fitnesa pieredzi, treniņu mērķiem trenera kompetences ietvaros. Aizpilda klienta kartes formu. Iesniedz aizpildītu klienta karti e-studijās. |
||
|
2.
Rekomendācijas individuālām vai grupu nodarbībām |
-
|
Ieskaite
|
|
Sagatavot rekomendācijas vingrošanā veselībai intervētajam grupas biedram vai grupas nodarbībai, brīvi izvēloties nodarbības mērķus; aizpildīt tam paredzētā formā un noformēt prezentācijas veidā. Iesniegt prezentāciju e-studijās. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Teorijas tests |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Klātienē nodarbības laikā students rakstiski izpilda testu ar atbilžu izvēli un atvērtiem jautājumiem par vingrošanas veselībai definējumu, mērķiem, uzdevumiem un jēdzieniem, trenera vingrošanā veselībai kompetences ietvariem, mūsdienu dzīvesveida ietekmi uz balsta-kustību sistēmu. |
||
|
2.
Pozīcijas un kustības demonstrējums |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students nodarbības laikā izvelk uzdevumu demonstrēt vienu neitrālu pozīciju un vienu kustību šajā pozīcijā. Students demonstrē un skaidro neitrālas pozīcijas un kustības izpildījumu, sniedzot metodiskās norādes un pamatojot norādes, nosauc pozīcijas un kustības laikā biežāk pieļautās kļūdas un skaidro šo kļūdu ietekmi. |
||
|
3.
Metožu skaidrojums un to vingrinājumu demonstrējums |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izvelk uzdevumi īsi skaidrot divus vingrošanas veselībai metodes un demonstrē viena vingrinājuma izpildījumu no katras metodes, sniedzot metodiskās norādes. |
||
|
4.
Individuālu rekomendāciju vai grupas nodarbības metožu plāna prezentēšana |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students nodarbībā klātienē prezentē sagatavotās rekomendācijas, atbild uz papildu jautājumiem par prezentāciju. Atgriezeniskā saite no intervētā kursabiedra un citiem studējošajiem, pasniedzēja. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai definējums, iespējas, mērķi, uzdevumi un jēdzieni.
Apraksts
Lekcijā studenti tiek iepazīstināti ar vingrošanas veselībai jēdziniem latviešu un angļu valodā, vingrošanas veselībai ietvariem, uzdevumiem un lietotajiem pamatjēdzieniem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Trenera kompetences vingrošanā veselībai. Droša vide. Sadarbība.
Apraksts
Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar vingrošanas veselībai trrenera kompetences ietvariem; drošas vides nodrošināšanu klientiem un sadarbību ar citiem fitnesa treneriem, sporta treneriem, ārstniecības personām un jebkuru citu jomu profesionāļiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas iegūšana no klienta. Klienta karte. Datu uzglabāšana.
Apraksts
Nodarbībā studenti apgūst informācijas iegūšanu no klienta, klienta kartes aizpildīšanu un tiek sniegta informācija par klientu datu uzglabāšanu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Modernā dzīvesveida ietekme uz ķermeni.
Apraksts
Nodarbībā tiek skaidrotas un demonstrētasizplatītākās mūsdienu balsta-kustību sistēmas problēmas, stājas izmaiņas un to sekas. Studenti veic savas stājas izvērtējumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību kontrindikācijas. Sāpju ietekme uz kustībām un fiziskajām spējām.
Apraksts
Nodarbībā tiek pārrunātas un analizētas kustību kontrindikācijas; studenti risina praktiskus uzdevumus kustību kontrindikāciju identificēšanai un apgūst kustību izvēles principus atbilstoši kontrindikācijām. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību principi vingrošanā veselībai.
Apraksts
Piladot praktiskus uzdevumus, studenti nodarbībās apgūst drošu un pareizu vingrošanas veselībai kustību principus un satiskas pozīcijas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Kustību principi vingrošanā veselībai.
Apraksts
Piladot praktiskus uzdevumus, studenti nodarbībās apgūst drošu un pareizu vingrošanas veselībai kustību principus un satiskas pozīcijas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts
Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts
Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts
Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanā veselībai pielietojamās vingrošanas metodes un to savstarpēja integrācija.
Apraksts
Studenti apgūst atšķirīgu vingrošanā veselībai lietotas metodes, kā arī analizē un apgūst to dažādās savstarpējās integrēšanas iespējas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Vingrošanas zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vingrošanas veselībai slodzes intensitāte, biežums un apjoms; saskaņošana ar PVO rekomendācijām un citiem fitnesa treniņu veidiem.
Apraksts
Nodarbībā studenti, analizējot aprakstītus situāciju gadījumus, veido rekomendācijas fiziskām aktivitātēm, ievērojot PVO rekomendācijas, fizisko aktivitāšu apvienošanas iespējas un ievērojot vingrošanas veselībai rekomendējamo intensitāti, biežumu un apjomu. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bushman B. 2025. Fitness professionals handbook. 8th edition. Human Kinetics.
Grasis N. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava.
Myers T.W. 2021. Anatomy Trains: myofascial meridians for manual therapists and movement professionals. Elsevier.
Pennington C.G. 2021. Current Issues in Kinesiology and Sport Pedagogy. Nova Science Publishers Inc.
Papildu literatūra
Ivtzan I. 2020. Handbook of Mindfulness-Based Programmes: Mindfulness Interventions from Education to Health and Therapy. Routledge.
Bander L. 2024. Vital Core Training: improve strength and reduce pain with functional movement. Human Kinetics.
Oatis C.A 2017.Kinesiology : the mechanics and pathomechanics of human movement. Wolters Kluwer.
Schutz N.W. 2019. Kinesiology: The articulation of movement. De Gruyter.
Scleip R., Muller D.G.Training principles for fascial cobnnective tissues: Scientific foundation and suggested practical applications. Journal of bodywork and movement therapies, 2013-01, Vol17 (1), p. 103-115
Citi informācijas avoti
Raksti no: PubMed, Science Direct, Ebsco datu bāzēm.