Gerontoloģija un geriatrija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošais spēs nosaukt un izskaidrot pazīstamākās novecošanas teorijas, aprakstīt ar novecošanu saistītas funkcionēšanas problēmas senioriem Latvijā un pasaulē, izskaidrot funkcionēšanas spēju izvērtējumu senioriem, nosaukt un raksturot rehabilitācijas un aprūpes pamatprincipus, strādājot ar senioriem ar dažādām saslimšanām.
Prasmes
1.Studējošais pratīs apkopot būtisko informāciju par senioru funkcionālajām spējām un faktoriem, kas tās ietekmē.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas, studējošais spēs interpretēt funkcionēšanas problēmas senioriem un faktorus, kas tās ietekmē, analizēt rehabilitācijas procesu gados veciem pacientiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi apkopo informāciju un sagatavo prezentāciju par senioru situāciju Latvijā, risina klīnisko situāciju uzdevumus, apkopo literatūras datus un sagatavo prezentāciju par aktualitātēm gerontoloģijā/ geriatrijā, akcentējot audiologopēda profesijas specifiku.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Seminārs par mācību uzdevumiem (1. un 2.)
Seminārs par patstāvīgi lasīto literatūru.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Semestra laikā individuāli un grupās veiktie mācību uzdevumi, atbilstoši kursa tēmām.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gerontoloģija un geriatrija: vēsture un nozares aktualitātes. Mācību uzdevumi (1, 2).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gerontoloģija un geriatrija: vēsture un nozares aktualitātes. Mācību uzdevumi (1, 2).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Novecošanas teorijas – bioloģiskās, sociālās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Novecošanas teorijas – bioloģiskās, sociālās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Senioru dzīves kvalitāte un to ietekmējošie faktori. Seminārs par mācību uzdevumiem (1, 2).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vides nozīme funkcionēšanas spēju veicināšanā senioriem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
4
|
Tēmas
|
Aktīvas vecumdienas un veselības veicināšana senioriem. Rehabilitācijas un aprūpes pamatprincipi geriatrijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Rehabilitācija senioriem ar somatiskām saslimšanām un sensoriem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Rehabilitācija senioriem ar osteoartrītu un Parkinsona slimību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Kognitīvie un psihiskās veselības traucējumi senioriem, to rehabiltācijas pamatprincipi. Aktualitātes audiologopēda darbā ar senioriem (seminārs par patstāvīgi lasīto zinātniski pētniecisko literatūru).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Slokenberga A., Zepa D. Vecums. Izaicinājums. Liktenis. Dāvana. Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Atbalsta fonds, 2013.
Papildu literatūra
Gavande A. Būt mirstīgam, Rīga, Jāņa Rozes apgāds, 2015.
Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiska geriatrija, Rīga, 2006.
Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos. Rīga, TZMO Latvija SIA, 2018.
Citi informācijas avoti
elektroniskās datu bāzes
Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti, Rīga, Raka, 1998.