Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes veselība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_035
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem pamatzināšanas par ģimenes funkcionēšanu, funkcionālu un disfunkcionālu ģimeni, šo jēdzienu nozīmi slimību patoģenēzes un salutoģenēzes procesos, kā arī individuālo attīstību ģimenes kontekstā, dažādu ģimenes locekļu nozīmi bērna fiziskajā un psihoemocionālajā attīstībā.

Priekšzināšanas

Anatomija, fizioloģija, embrioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj definēt funkcionālās un disfunkcionālās ģimenes jēdzienu un būtību, šo jēdzienu nozīmi slimību patoģenēzes un salutoģenēzes procesos, kā arī spēj definēt ģimenes nozīmi bērna fiziskajā un psihoemocionālajā attīstībā, analizēt visu šo jēdzienu klīnisko nozīmi slimību un traucējumu diagnostikas un terapeitisko attiecību veidošanas procesos.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs analizēt ģimenes funkcionēšanas pamatprocesus, individuālās psihoemocionālās attīstības procesa aspektus, izmantot tos klīnisko gadījumu analīzē.

Kompetences

1.Interpretēt funkcionālus un disfunkcionālus procesus ģimenē, interpretēt bērna psihoemocionālās attīstības jēdzienus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs - klīniskā gadījuma analīze

-
10 balles

Ğimenes gadījuma apraksta analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Daudzizvēļu tests

-
10 balles

Daudzizvēļu tests 4.nodarbībā par 1.semestra lekciju un nodarbību par funkcionālu un disfunkcionālu ğimeņu tēmām.

2.

Gala pārbaudījums

-
10 balles

I Zināšanas – spēja definēt: 60% 1. Ģimenes funkcionēšanas mehānismi, tās nozīme slimību patoģenēzes un salutoģenēzes procesos (20%) 2. Funkcionālas ģimenes pazīmes (5%) 3. Disfunkcionālas ģimenes pazīmes (5%) 4. Bērna attīstība pēc dažādām teorijām, dažādu vecumposmu īpatnības (15%) 5. Dažādu ģimenes locekļu nozīme bērna attīstībā (15%) II Prasmes: 40% 1. Individuālās un ģimenes anamnēzes ievākšanas pamatprincipi (20%) 2. Ģimenes izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%) 3. Dažādu dzīves posmu psihoemocionālu traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%)

Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs.

To veido:

1. Starppārbaudījums (50%) - pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.

2. Gala pārbaudījums (50%) - elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:

· Starppārbaudījuma vērtējums vismaz 8 balles;

· Kavēts ne vairāk kā 25% nodarbību;

· 100% nodarbību apmeklējums vai nodarbību atstrāde pie attaisnojošiem iemesliem

· Patstāvīgais darbs pēc docētāja izvēles par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimene – jēdziens, struktūra, funkcijas. Anamnesis familiae nozīme
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes dzīves cikls – homeostāze un pārmaiņas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Ģimenes funkcionēšana – stāsti, pieņēmumi, robežas, noteikumi, izturība. Ģimenes dinamika ar psihiski/fiziski slimiem ģimenes locekļiem. Funkcionāla ģimene – galvenās iezīmes. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Disfunkcionāla ģimene I – galvenās iezīmes, daudzveidība. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Disfunkcionāla ģimene II – galvenās iezīmes, daudzveidība. Klīnisko gadījumu analīze - patstāvīgā darba prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Ieskaite. Seksualitāte. Neorganiskie seksuālie traucējumi un to psihoemocionālie aspekti. Neauglības psihoemocionālie aspekti. Ārstēšanas iespējas. Klīnisko gadījumu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna psihoemocionālā attīstība (psihoseksuālās attīstības stadijas, psihosociālās attīstības stadijas, objektattiecību teorija)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Piesaistes teorija. Vecāka-zīdaiņa terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Mātes veselība (pēcdzemdību psihiskie traucējumi). Mātes un bērna diāde. Mātes un tēva nozīme bērna fiziskajā un psihoemocionālajā attīstībā. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Siblingu apakšsistēmas īpatnības un nozīme bērna attīstībā. Vecvecāku apakšsistēmas nozīme bērna fiziskajā un psihoemocionālajā attīstībā. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Dažādu attīstības posmu īpatnības: pirmsskolas, skolas. Spēles nozīme bērna attīstībā. Traumatiskās situācijas bērnībā (hospitalizēšana, atstāšana novārtā). Traucējumi un palīdzības iespējas. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Dažādu attīstības posmu īpatnības: pusaudžu periods (atdalīšanās no vecākiem, seksuālā izglītība, attiecības ar vienaudžiem, bullings). Traucējumi un palīdzības iespējas. Klīnisko gadījumu analīze. Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Goldenberg H., Goldenberg I. 2017. Family therapy, An Overview. 7th edition. Thomson Brooks/Cole.

2.

The Psychosomatic Assessment: Strategies to Improve Clinical Practice Edited by G.A. Fava; N. Sonino; T.N. Wise, 2011

3.

Walsh F. 2003. Family resilience: A Framework for Clinical Practice

4.

Egle U.T, Hardt J., Nickel R., Kappis B., Hoffmann S.O. 2002. Early Stress and its 9. Long-term Effects on health – State of the Art and Implication for Future research. Psychosom Med Psychother. 48(4). 411-34.

5.

Sudraba, V., & Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīgas Stradiņa universitāte

6.

Nelson Textbook of Pediatrics, 22nd Edition, 2024

7.

Developmental-Behavioral Pediatrics, Fifth Edition, Feldman, Heidi M., 2023

Papildu literatūra

1.

McDougall J. 1989. Theatres of body

2.

Skynner R., Cleese J. 1994. Life and how to survive it, NN Norton and Company

3.

Thomas P.A., Liu H., Umberson D. 2017. Family Relationships and Well-Being. Innov Aging. 1(3)

4.

Vinikots V.V. 2004. Bērns un viņa māte. 101 lpp

5.

Vinikots V.V. 2004. Sarunas ar vecākiem. 112 lpp

6.

Walsh F. 2003. Family resilience: A Framework for Clinical Practice

7.

Ārvalstu studentiem/For International students:

8.

Egle U.T, Hardt J., Nickel R., Kappis B., Hoffmann S.O. 2002. Early Stress and its Long-term Effects on health – State of the Art and Implication for Future research. Z Psychosom Med Psychother. 48(4). 411-34.

9.

McDougall J. 1989. Theatres of body

10.

Adelīna Nikitenko “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.”

11.

Aksel Darius Överlien Dalili “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic”

12.

Ali Lavin “Changes of level of empathy in medical students during time of studies”

13.

Ieva Kulša “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.”

14.

Jānis Kristaps Vasiļonoks “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.”

15.

Karīna Rudus “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.”

16.

Katrīna Liepiņa ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās”

17.

Laura Gribuste “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.”

18.

Leonhard Francisco Schlichting “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents”

19.

Linda Borskoviča “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu”

20.

Linda Lumikki April Vainio “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment”

21.

Megija Zunde “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.”

22.

Miina-Maria Jyrälä “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it”

23.

Nika Kristiāna Meždreija “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem”

24.

Rebecca Abraham “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder”

25.

Rebeka Beinaroviča “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.”

26.

Sima Shokouhi “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.”

27.

Svetlana Redina “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā”

28.

Zanda Laura Šķiņķe “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem”

29.

Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001

30.

Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023

31.

Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003

32.

The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance, 09.2004

33.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023

34.

Borderline personality disorder diagnosis: to tell or not to tell patients?, 22.03.2021

35.

Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023

36.

Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023

37.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021

38.

Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022

39.

Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014

40.

Akhtar S. 2009. The Damaged Core. Jason Aronson. (akceptējams izdevums)

41.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

42.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

43.

Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023

44.

The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017

45.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

46.

Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023

47.

Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009

48.

Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004

49.

A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023

50.

Is it time to stop treating high triglycerides?, 29.03.2023

51.

Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023

52.

German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022

53.

Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023

54.

Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011

55.

Do doctors want their babies to Grow up to be Physicians?, 7.02.2023

56.

Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013

57.

Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017

58.

Doctors, nurses give lifestyle advice but are skeptical it’s heeded, 29.03.2018

59.

John Bowlby. A Secure Base

60.

How the brain responds to trauma, 24.09.2014

61.

Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020

62.

Brummers M., Enckells H. 2011. Bērnu un jauniešu psihoterapija, 280 lpp (akceptējams izdevums)

63.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

64.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

65.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023

66.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022

67.

Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022

68.

K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages

69.

Erikson E.H. 1995. Childhood and Society. (akceptējams izdevums)

70.

Boulbijs Dž. 1998. Drošais pamats. 198 lpp (akceptējams izdevums)

71.

Minuchin S., Fishman H.C. 2009. Family therapy techniques. Harward university press (akceptējams izdevums)

72.

Sharma R. 2013.The Family and Family Structure Classification Redefined for the Current Times. J Family Med Prim Care. 2(4). 306–310.

73.

Barker P., Chang J. 2013. Basic family therapy. 6th edition. Willey Blackwell.

74.

Keitner I.G. 2012. Family Assessment in the Medical Setting, Adv Psychosom Med. Basel. Karger. 32. 203–222.

75.

Family Therapy An Overview Irene Goldenberg, Mark Stanton, Herbert Goldenberg, Herbert Goldenberg Ninth edition Hardback, 2016

76.

Massachusetts General Hospital Comprehensive Clinical Psychiatry, Third Edition, 2024

77.

The Science of Paediatrics: MRCPCH Mastercourse, Lissauer, Tom, MB BChir FRCPCH, Royal College of Paediatrics and Child Health, 2017