Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Drāmas terapija II

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_017
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot metodes un tehnikas atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, radīt maģistrantiem iespēju apgūt drāmas terapijas metodes un tehnikas darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām, attīstīt prasmes atbilstoši izmantot terapeitiskās intervences un tehnikas terapeitiskajā procesā.

Priekšzināšanas

Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā, Personības un attīstības psiholoģija, Individuālā konsultēšana mākslu terapijā, Drāmas terapija I.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie apraksta un salīdzina dažādus drāmas terapijas virzienus un izskaidro drāmas terapijas procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Apraksta grupas un individuālo drāmas terapijas procesa specifiku. Pamato dažādu drāmas terapijas metožu un tehniku izvēli kontekstā ar pacientu grupu. Analizē drāmas terapijas procesa struktūru.

Prasmes

1.Prot izvēlēties drāmas terapijas metodes un tehnikas atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām, drāmas terapijas mērķim un tās pielietot terapeitiskā situācijā, daļēji prot noformēt protokolus. Pielieto drāmas terapijas metodes un tehnikas saskaņā ar drāmas terapijas mērķi, vada drāmas terapijas procesu, analizē drāmas terapijas dinamiku un interpretē iegūtos rezultātus. Empātiski atspoguļo, pieskaņojas klientam/pacientam un pakāpeniski neverbāli veido attiecības, sniedz klientam/pacientam verbālo un neverbālo atbalstu. Argumentēti diskutē par drāmas terapijas pieejām.

Kompetences

1.Pieredze drāmas terapijas metožu un tehniku izvēlē, drāmas terapijas procesa vadīšanā grupā un individuāli. Maģistrants demonstrē spēju analizēt drāmas terapijas procesu, savas darbības ar pacientu stiprās un vājās puses, ir pašrefleksijas pieredze.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Regulāra pašrefleksija par savu profesionālo attīstību dienasgrāmatā. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. Literatūras meklēšana, atlasīšana, analīze, tai skaitā, aktuālie pētījumi un starptautiskās datu bāzes, ar mērķi izprast drāmas terapijas daba specifiku ar dažādām diagnožu un pacientu/klientu grupām. Individuāls projekts – sagatavot, iesniegt un prezentēt – drāmas terapijas metodes, to teorētisko pamatojumu divām dažādām potenciālām klientu/pacientu grupām un situācijām. Novadīt praktisku nodarbību studentu grupai modelējot klienta grupas situācijas. Novadīt individuālu drāmas terapijas sesiju individuālam pacientam/klientam. Procesa video filmēšana un analīze. Savas pieredzes analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Praktiskā darba demonstrācija drāmas terapijā ar divām klientu/pacientu grupām individuāli un grupā pēc rakstiski sagatavota plāna (70%), un sava darba un pieredzes analīze (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Andersen-Warren, M., Graigner, R. (2000). Practical approaches to dramatherapy: the shield of Perseus, London; Philadelphia: Jessica Kingsley publishers. (akceptējams izdevums)

2.

Aristotelis. (2008). Poētika. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. (akceptējams izdevums)

3.

Dayton, T. (1990). Drama games: techniques for self-development. New York; Innerlook Inc. Health Communications, Incorporated. Health Communications, Incorporated (akceptējams izdevums)

4.

D.R.Johnson, S.Pendzik, S.Snow (Eds.). (2012). Assessment in dramatherapy. Charles C. Thomas Pub Ltd. (akceptējams izdevums)

5.

Dokter, D., Holoway, P., Seebohm, H. (Eds.) (2011). Dramatherapy and Destructiveness: Creating the Evidence Base, Playing with Thanatos. London: Routledge. (akceptējams izdevums)

6.

Emunah, R. (2020). Acting for Real: Drama Therapy Process, Technique, and Performance. New York: Routlegde.

7.

Jennings, S. (1998). Introduction to Dramatherapy : Theatre and Healing, Ariadne's Ball of Thread. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)

8.

Jennings, S., Cattanach, A., Mitchel, S., Chesner, A., Meldrum, B. (1994). The Handbook of Dramatherapy. New York: Routledge. (akceptējams izdevums)

9.

Jones, P. (2007). Drama as therapy: theory, practice and research. London; New York: Routledge. (akceptējams izdevums)

10.

Landy, R.J. (1994). Drama Therapy: Concepts, Theories and Practices. Illinois: Springfield. (akceptējams izdevums)

11.

Langley, D. (2006). An introduction to dramatherapy. London: Sage publications. (akceptējams izdevums)

12.

Langley, D.M., Langley G.E. (1983). Dramatherapy and psychiatry. London: Croom Helm. (akceptējams izdevums)

13.

Mārtinsone, K. (Sast.) (2009). Mākslas terapija: teorija un prakse. Rīga: Drukātava. (akceptējams izdevums)

14.

Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)

15.

Mārtinsone, K. (Sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Drukātava.

16.

Pendzik, S.(2008). Using the 6-Key Model as an intervention tool in drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. Vol. 35. No.5, p.349-354. (akceptējams izdevums)

17.

Pitruzzella, S. (2004). Introduction to dramatherapy: person and threshold. New York: Brunner-Routledge. (akceptējams izdevums)

18.

Pitruzzella, S. (2017). Drama, creativity, and intersubjectivity : the roots of change in dramatherapy. London: Routledge

19.

Rowe, N. (2007). Playing the Other: dramatizing personal narratives in playback theatre. London: Jessica Kingsley. (akceptējams izdevums)

20.

Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga, Rīgas Stradiņa universitāte

Papildu literatūra

1.

Antiņa, I., Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: Raka.

2.

Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC

3.

Booker, M. (2011). Developmental drama. Dramatherapy approaches for people with profound or severe multiple disabilities, including sensory impairment. London: Jessica Kingsley Publishers.

4.

Cattanach, A. (1999). Process in the arts therapies. London: JessicaKingsley Publisher.

5.

David, R.J. Renee, E. (2009). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C. Thomas Publisher.

6.

Gazda, G.M., Ginter, E.J., Horne, A.M. (2001). Group counseling and group psychotherapy. Theory and application. Allyn & Bacon.

7.

Pearson J., Smail M., Watts P. (2013). Dramatherapy with Myth and Fairytale. Jessica Kingsley Publishers.

8.

Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Arts Therapies a Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone.

9.

Pētījumi mākslu terapijā. Mārtinsone, K. (Sast.). (2010). Rīga: Raka.

10.

Spolina, V. (1999). Teātra spēles improvizācija. Rīga: Preses nams.

11.

Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.

12.

Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.

13.

Mārtinsone, K., Pipere, A., & Kamerāde, D. (Sast.). (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa.

14.

Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi, prakse. Rīga: RSU

15.

Winbolt, B. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers

16.

Hoffower, K. (2017). Strength-Based Drama Therapy with Groups. [independantly published]

17.

Hooley, J.M., Butcher, J.N., Nock, M.K., Mineka, S. (2016). Abnormal Psychology (17th edition). Pearson Education Limited

18.

McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process (2nd edition). NY, London: The Guilford Press

Citi informācijas avoti

1.

Drama Review.

2.

Dramatherapy.

3.

International Journal of Arts Medicine.

4.

Narrative Inquiry.

5.

The Arts in Psychotherapy.