Orientēšanās pamati un didaktika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzinās un spēs pieliet: Orientēšanās tehnikas veidi un būtība; tehnikas un taktikas mācīšanas metodikā; mācību-treniņu procesa drošības noteikumos un to organizēšanā; atbilstoši vecumposma audzēkņu attīstībai un mācīšanas īpatnībām; profesionālo ētikas un drošības noteikumu, higiēnas prasības, sanitārās normas un materiāli-tehniskais nodrošinājums.
Prasmes
1.Spēs patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes orientēšanās mācību procesa un nodarbību plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, izvēloties un pielietojot atbilstošas metodes, līdzekļus un ievērojot pedagoģiskos principus nodarbību organizēšanā āra vides apstākļos. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. Veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību. Izmantot globālo pozicionēšanas sistēmu (GPS), modernās tehnoloģijas atgriezeniskās saiknes iegūšanai, savu un audzēkņu sasniegumu (darbību) izvērtēšanai.
Kompetences
1.Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi. Spēj pamatot atgriezniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā.
Uzdevumi studiju kursa 1. daļā - Rīgā;
Uzdevumi 2. daļā - brīvdabas nometnē;
Studenta attieksme pret izglītošanos, individuālā attīstības dinamika.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību saturs jomā „Orientēšanās P+D”. Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē.
Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē.
Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē.
Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa rezultātu pašvērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību saturs jomā „Orientēšanās P+D”. Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē.
Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Indriksone L., Smila B. Orientēšanās. I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp. (akceptējams izdevums)
Indriksone L., Smila B. Orientēšanās. II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp. (akceptējams izdevums)
Smila B., Vārna A.,Indriksone L. Orientēšanās pamati. Rīga: LOF, 2016, 52.lpp
Orientēšanās lekcijas LSPA KVS sistēmā
Ārzemju studentiem/For international students:
Papildu literatūra
Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierings forbundet. Rīga, 1997. -144 lpp.
Citi informācijas avoti
Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information.