Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihiatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PUNK_018
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
4,50
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihiatrijas un narkoloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Tvaika iela 2, pnk@rsu.lv, +371 67080131

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas par psihisko traucējumu un slimību izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu ārstēšanu, ārstēšanas medikamentoziem un psiholoģiskiem pamatprincipiem, psihisko slimību profilaksi un pacientu sociālo rehabilitāciju primārajā aprūpē; sniegt zināšanas par psihiatriskā aprūpes dienesta organizāciju, darbību, tās ētiskiem un juridiskiem principiem, kompetenču sadalījumu starp dažādiem speciālistiem un psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu un organizēšanu. Apgūt zināšanas par psihiatriskās palīdzības organizāciju, garīgo slimību simptomiem un sindromiem, norisi. Mācēt komunicēt ar pacientiem saudzējoši, atbilstoši un izglītojoši. Garīgās veselības aprūpes sistēma Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija pēc SSK-Psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, norise: organiski un somatogēni psihiski traucējumu. Šizofrēnijas spektra traucējumi, afektīvie traucējumi. Neirozes un somatoformi traucējumi, personības traucējumi, psihisko traucējumu farmakoloģiskā ārstēšana un ergoterapijas izmantošanas iespējas psihiatriskajā klīnikā.

Priekšzināšanas

Psiholoģijā – attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra). Medicīnas ētikā – (ētisko jautājumu specifikā psihiatrijā). Sabiedrības veselībā – (riska faktori, profilakses veidi, veselības veicināšanas iespējas). Neiroloģijā – (centrālās un perifērās nervu sistēmas traucējumi, ekstrapiramidālie sindromi).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj izklāstīt garīgās aprūpes organizāciju Latvijā, māk aprakstīt psihiatrisko traucējumu izplatību, etioloģiju, iespējamos profilaktiskos pasākumus, formulē klīniskos simptomus un garīgo slimību diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), var definēt ētiskos un juridiskos psihisko slimību aprūpes aspektus.

Prasmes

1.Spēj demonstrēt māku iejūtīgi un atbilstoši komunicēt ar garīgi slimu personu; atrast, atpazīt un aprakstīt slimības simptomus, pamatot ergoterapijas nepieciešamību un novērtēt slimības dinamiku ergoterapijas gaitā. Attīstīt iemaņas sadarboties ar pārējiem ārstnieciskās komandas dalībniekiem.

Kompetences

1.Spēj novērtēt pacienta psihisko stāvokli, pamatot lēmumu par ergoterapijas metodes nepieciešamību pacientam. Spēj mācīt pacientam radīt izpratni par viņa kaiti un pamatot terapijas nepieciešamību. Prot sadarboties ar pārējām terapijā iesaistītajām personām, radoša, ētiska pieeja ergoterapijas metožu pielietošanā psihiatriskajā klīnikā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju, ieteikto papildus literatūru. Pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējums. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti un apspriesti grupā patstāvīgo darbu rezultāti.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Noslēguma eksāmens ir kumulatīvais. Kumulatīvam eksamenam nepieciešami vertējumi katrā nodarbībā. Kumulatīva eksmana sekmīgai nokārtošanai nepieciešams: 1. sekmīgi atbildēt uz daudzizvēlēs testa jautājumiem katrā nodarbībā 2. jāiesniedz e-studijās klīnisko gadījumu interpretācijas aprakstu un/vai nodarbības laikā demonstrēto pacienta interpretācijas aprakstu; saņemt pozitīvu novērtējumu (Kopumā divi klīniskie gadījumi par 1 nodarbību). 3. sagatavot un sekmīgi aizstāvēt vienu tematisko prezentāciju, prezentāciju tēmas ir ievietotas e-studijās. Katrs punkts tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, eksāmena vērtējums tiek noteikts kā katru punktu vidējo izvērtēto atzīmi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējā (klīniskā) psihopataloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnijas spektra traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektīvie traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psihiatrija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihisko traucējumu klasifikācija. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Pacienta intervēšana un klīniskā apraksta noformēšana psihiatrijā. Vispārējā psihopatoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Šizofrēnija, šizotipiskie traucējumi un murgi. Klīniskās izpausmes un ārstēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Afektīvo traucējumu klīnika un ārstēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihiskie traucējumi neiroloģiski un somātiski slimiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
5

Tēmas

Organiskie psihiskie traucējumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,50
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Semple D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry, third edition, Oxford University Press, Oxford, 2013.

2.

Harrison, Paul Geddes, John Sharpe, Michael Lecture Notes : Lecture Notes : Psychiatry (10th Edition). Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2011 http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=10518723

3.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014.g., 43 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

4.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2015.g., 52 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

5.

Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012.g. 32 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

6.

R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015.g. 40 lpp.

7.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioral Disorders, World Health Organization, Geneva, 1992. http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=10227094

Papildu literatūra

1.

Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry, Editors B.J.Sadock, V.A.Sadock. – 10th ed. – Philadelphia; Williams & Wilkins, 2007.

2.

D. Goldberg, L. Gask, R. Moriss. Psychiatry in Medical Practice. 3rd edition. Routledge, 2008

3.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstešanas vadlīnijas. 2. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016.g., 48 lpp.

4.

R. Andēziņa, E. Tērauds, L. Ķevere, Ņ. Bezborodovs. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga 2014.g., 31 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

5.

Eglītis I. (1982) Vispārīgā psihopatoloģija. Zvaigzne, Rīga.

Citi informācijas avoti

3.

Latvijas Universitāte (2009) Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte. Pieejams no: http://talakizglitiba.lv/sites/default/userfiles/file/MPIC%2036.pdf

4.

Psihiskā veselība Latvijā 2016. gadā. Tematiskais ziņojums. SPKC. 17.izdevums Rīga. 2017.