Scenāriju rakstīšana / Dramaturģijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie pārzina dramaturģijas likumsakarības un piederību komunikācijas procesam.
Prasmes
1.Studējošie prot lietot prasmes dramaturģisko struktūru analīzē, to īpatnībās atkarībā no žanra.
Kompetences
1.Studējošie spēj autonomi lietot teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas par scenāriju rakstīšanu un dramaturģiju, radot jaunas idejas un pieejas personīgiem projektiem. Spēj autonomi plānot un virzīt savu profesionālo pilnveidi, padziļinot savu izpratni par dramaturģiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Semestra laikā studējošais lasa obligāto literatūru un interneta avotus. Gan ar esošajām, gan ar iegūtajām zināšanām studējošajiem jādalās savā starpā gan lekciju laikā, gan diskusijās ārpus lekcijām, tādējādi attīstot katram savas un visu kopējās zināšanas par scenāriju rakstīšanu un dramaturģiju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Gala atzīmi veidos visu atzīmju summa. Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu sistēmā. Lekciju apmeklētība – 15%. Līdzdalība lekcijās (aktivitāte un atbilžu kvalitāte) – 20%. Uzdevumu izpilde – 40%. Kursa projekts/eksāmens – 25%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģijas likumsakarības – dzīves procesu un loģikas kopija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģiska teksta pamats – raksturs, tā izveides likumsakarības, paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģiska teksta pamats – raksturs, tā izveides likumsakarības, paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stāsts – dramaturģiska materiāla tehnoloģiskais pamats. Paradokss. Dramaturģiska darba vēstījums. Tēmas, ideja un virsuzdevums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stāsts – dramaturģiska materiāla tehnoloģiskais pamats. Paradokss. Dramaturģiska darba vēstījums. Tēmas, ideja un virsuzdevums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzdevums: scenārija ideju veidošanas principi.
Mājas darbs: individuāla scenārija ainas izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģiska darba struktūra – trīscēlienu uzbūves īpatnības un pielietojums, citas struktūras.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģiska darba struktūra – trīscēlienu uzbūves īpatnības un pielietojums, citas struktūras.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzdevums: raksturu veidošana klasē turpmākai izstrādei. Mājas darbs: scenārija „logline”.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Specifisku dramaturģisku darbu uzbūve. Ekranizācijas, dramatizējumi, reklāma, videomāksla.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Specifisku dramaturģisku darbu uzbūve. Ekranizācijas, dramatizējumi, reklāma, videomāksla.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālo darbu lasīšana un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Scenārija formas, veidi, to tehniskais pieraksts un specifika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālo darbu lasīšana un analīze.
Diskusijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Specifisku dramaturģisku darbu uzbūve. Ekranizācijas, dramatizējumi, reklāma, videomāksla.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģijas likumsakarības – dzīves procesu un loģikas kopija.
|
|
Dramaturģiska teksta pamats – raksturs, tā izveides likumsakarības, paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stāsts – dramaturģiska materiāla tehnoloģiskais pamats. Paradokss. Dramaturģiska darba vēstījums. Tēmas, ideja un virsuzdevums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzdevums: scenārija ideju veidošanas principi.
Mājas darbs: individuāla scenārija ainas izstrāde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dramaturģiska darba struktūra – trīscēlienu uzbūves īpatnības un pielietojums, citas struktūras.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzdevums: raksturu veidošana klasē turpmākai izstrādei. Mājas darbs: scenārija „logline”.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Specifisku dramaturģisku darbu uzbūve. Ekranizācijas, dramatizējumi, reklāma, videomāksla.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Scenārija formas, veidi, to tehniskais pieraksts un specifika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuālo darbu lasīšana un analīze.
Diskusijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aristotelis, Poētika, Jāņa Rozes apgāds, 2008
Mitta, „Kino mezdu adom i rajem” – Podkova, 1999.
L. Gundars, Dramatika jeb Racionālā poētika. – Darbnīcas, Rīga, 2009.
Blake Snyder, Save The Cat! The Last Book on Screenwriting You'll Ever Need,Michael Wiese Productions, 2005
V.Šekspīra luga „Hamlets”
Christina Kallas un John Howard, Creative Screenwriting: Understanding Emotional Structure, Palgrave, 2010
David Trottier, The Screenwriter's Bible, 6th Edition: A Complete Guide to Writing, Formatting, and Selling Your Script (Expanded & Updated) 6th Edition, Silman-James Press, 2014
Erik Bork, The Idea: The Seven Elements of a Viable Story for Screen, Stage or Fiction, Overfall Press, 2018
Jessica Brody, Save the Cat! Writes a Novel: The Last Book On Novel Writing You'll Ever Need, Ten Speed Press, 2018
Citi informācijas avoti
Filma PUNCH-DRUNK LOVE (http://www.imdb.com/title/tt0272338/?ref_=nv_sr_1) 2002.gads, rež. P.T.Andersons.