Ievads mutes veselības pētniecībā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Atpazīs zinātniskās metodikas principus. Identificēs mūsdienu medicīnas zinātnes veiksmes un problēmas. Atpazīs uz pierādījumiem balstītas medicīnas konceptu. Atpazīs pamata klīniskās-epidemioloģiskās pētniecības dizainus. Identificēs pētījuma jautājumus. Atšķirs medicīnas informācijas interneta vietnes pacientiem un profesionāļiem. Pazīs biomedicīnas meklēšanas pārlūkus publicētai literatūrai. Identificēs ētikas principus biomedicīnas pētījumos. Identificēs ētiku regulējošos dokumentus medicīnas zinātnē. Atpazīs galvenās ētikas problēmas zinātnē. Atpazīs pētījumu dizainus.
Prasmes
1.Veiks meklēšanu medicīnas informācijas interneta vietnēs un pārbaudīt tās ticamību. Veiks medicīnas informācijas meklēšanu datubāzēs, izmantojot meklēšanas pārlūkus. Pielietos medicīniskās informācijas ticamības un kvalitātes izvērtēšanas kritērijus. Noteiks pētījuma dizainu pēc publikācijā aprakstītās metodikas.
Kompetences
1.Šis kurss nodrošina kompetences, kas ļauj studentam atpazīt pētījumu nozīmi klīniskajā praksē un pamatprasmes medicīniskās
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Pēc diviem zinātnisko publikāciju kvalitātes vērtēšanas semināriem studenti patstāvīgi analizēs un kritiski izvērtēs vienu zinātnisku publikāciju (papildus patstāvīgā darba laiks - 2 akadēmiskās stundas).
2. Seminārs par pētījumu dizainu - studenti grupās gatavos padziļinātu prezentāciju par vienu no pētījuma dizainiem un kvalitātes prasībām konkrētā dizaina pētījuma publikācijas sagatavošanu ((papildus patstāvīgā darba laiks - 6 akadēmiskās stundas).
3. Patstāvīgi sagatavos pētījuma protokolu dotajam pētījuma jautājumam, ievērojot attiecīgā pētījuma dizaina publikācijas/protokola rakstīšanas elementus (papildus patstāvīgā darba laiks - 12 akadēmiskās stundas).
4. Patstāvīgi un kā individuālo darbu studenti gatavos stenda referātu par protokolā plānoto pētījumu, datu analīzei izmantojot doto datu kopu. Šajā uzdevumā apvienotas trīs prasmes - datu analīze (studentiem jāizmanto biostatistikas kursā gūtās zināšanas), rezultātu vizualizācija un stenda referāta dizainēšana. Stenda referāts arī būs jāprezentē nodarbībā, kas pievieno vēl ceturto - prezentācijas prasmi (papildus patstāvīgā darba laiks - 10 akadēmiskās stundas).
Visi četri uzdevumi kursa ietvaros simulēs reālu pētniecisko darbību, kas sākas ar pētījuma jautājumu, literatūras izpēti un analīzi, pētījuma protokola izveidi un publicēšanu, datu ieguvi, analīzi, rezultātu apkopošanu, vizualizāciju, interpretāciju un pētījuma prezentēšanu zinātniskā konferencē. No lekciju materiāla studenti arī gūs priekšstatu, kā pabeigt pētījumu ar zinātnisku publikāciju un par to recenzēšanas procesu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Pētījuma protokols
Mērķis:
Praktizēt protokola rakstīšanas principus, ievērojot viena dizaina pētījuma metodoloģijas apraksta vadlīnijas, akadēmiskās ētikas principus; gūt priekšstatu par datu pārvaldības plāna sagatavošanu.
Instrukcijas:
Lejupielādējiet un aizpildiet semināra veidni no mapes SEMINĀRU VEIDNES.
Iesniegšana:
Pārliecinieties, ka visu grupas locekļu vārdi ir iekļauti veidlapā alfabēta secībā. Vienmēr iesniedziet savu darbu PDF formātā. Pārbaudiet e-studiju platformā iesniegšanas termiņu. Ņemiet vērā, ka e-studiju platformai ir automātiska iesniegšanas termiņa beigu laiks. Tiks vērtēti tikai sistēmā iesniegtie darbi pirms termiņa.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Prezentācija par izvēlētu pētījuma dizainu
Mērķis:
Gūt dziļāku izpratni par viena izvēlēta dizaina pētījuma apraksta principiem, izmantojot starptautiski pieņemtas publikāciju rakstīšanas vadlīnijas (STROBE, CONSORT, PRISMA u.c.).
Instrukcijas:
Izvēlēties pētījuma dizainu:
Izvēlieties vienu pētījuma dizainu (piemēram, kohorta pētījums, randomizēts kontrolēts pētījums, sistemātiskais pārskats).
Lejupielādējiet attiecīgās publikācijas rakstīšanas vadlīnijas (piemēram, STROBE, CONSORT, PRISMA) no semināra veidnēm mapē.
Veikt analīzi:
Analizējiet izvēlēto vadlīniju punktus, kas attiecas uz jūsu izvēlēto pētījuma dizainu.
Sagatavojiet detalizētu pārskatu par to, kā šīs vadlīnijas palīdz strukturēt un uzlabot pētījuma aprakstu.
Grupas darbs:
Formējiet grupas no 4 līdz 6 studentiem, lai kopīgi strādātu pie vadlīniju analīzes un piemērošanas.
Prezentācija:
Sagatavojiet prezentāciju par izvēlēto pētījuma dizainu un vadlīnijām, ko izmantojāt.
Prezentācijā iekļaujiet: pētījuma dizaina aprakstu, vadlīniju punktus un to piemērošanu, jūsu grupas atziņas par vadlīniju noderīgumu un ietekmi uz pētījumu publikāciju kvalitāti.
Prezentācija:
Katras grupas prezentācijai jābūt līdz 10 minūtēm garai.
Prezentācija jāveic, izmantojot PowerPoint vai līdzīgu prezentācijas programmatūru.
Katram grupas loceklim jāuzstājas prezentācijas laikā.
Vērtēšana:
Vērtēšanas kritēriji norādīti vērtēšanas rubriku sadaļā un tie iekļauj:
Prezentācijas laiku;
Visu būtisko sadaļu iekļaušanu;
Slaidu dizainu;
Atbildes uz jautājumiem;
Slaidu izmantošana kā vadlīnijas, nevis lasīšanai.
Galīgā atzīme būs visu vērtēšanas kritēriju vērtējumu summa, izteikta procentos, atzīmi veidojot pēc RSU Studiju reglamentā paredzētās formulas.
Iesniegšana:
Pārliecinieties, ka visi grupas locekļu vārdi ir iekļauti prezentācijā alfabēta secībā.
Saglabājiet prezentācijas failu PDF formatā un iesniedziet to e-studijas tikai PDF formātā.
Prezentācijas failu jāiesniedz e-studiju platformā pirms norādītā termiņa.
Iesniegtie darbi tiks
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Veselības informācijas kritiska izvērtēšana
Mērķis:
Kritiski izvērtēt zinātnisku pētījumu, kas minēts medicīnas ziņu rakstā par mutes veselību, publicētā sociālajos medijos vai vietējos/starptautiskos ziņu avotos, un novērtēt zinātniskās publikācijas derīgumu un saskaņotību starp sabiedrības sniegto informāciju un faktiskajiem zinātniskās publikācijas saturiem.
Instrukcijas:
Lejupielādējiet un aizpildiet semināra veidni no mapes SEMINĀRU VEIDNES.
Grupas veidošana:
Izveidojiet grupu ar saviem klasesbiedriem, maksimāli 8 studenti. Šī grupa sadarbojas arī PROTOKOLA seminārā.
Atrast ziņu rakstu:
Atrast vienu medicīnas ziņu rakstu par mutes veselību, kas publicēts pēdējo 6 mēnešu laikā sociālajos medijos vai vietējos/starptautiskos ziņu avotos (ne zinātniskos žurnālos). Rakstā jābūt atsaucei uz konkrētu zinātnisku pētījumu.
Atrast atsauci uz zinātnisko pētījumu:
Meklējiet un iegūstiet pilnu tekstu zinātniskajam pētījumam, kas minēts ziņu rakstā. Ja nepieciešams, izmantojiet bibliotēkas resursus.
Veiciet kritisku izvērtēšanu:
Kritiski izvērtējiet zinātnisko pētījumu, izmantojot vadlīnijas, kas pieejamas vietnē Understanding Health Research. Novērtējiet saskaņotību starp ziņu rakstā sniegto informāciju un zinātniskās publikācijas saturu.
Aizpildiet izvērtēšanas veidlapu:
Aizpildiet kritiskās izvērtēšanas veidlapu SEMINĀRS. Iekļaujiet grupas vērtējumu par zinātnisko publikāciju un salīdzinājumu starp ziņu rakstu un zinātniskās publikācijas saturu.
Iesniegšana:
Pārliecinieties, ka visu grupas locekļu vārdi ir iekļauti veidlapā alfabēta secībā. Pārbaudiet e-studiju platformā piegādes termiņu. Ņemiet vērā, ka e-studiju platformai ir automātiska iesniegšanas termiņa beigu laiks. Tiks vērtēti tikai sistēmā iesniegtie darbi pirms termiņa.
Vērtēšana:
Vērtēšanas kritērijs ir veidlapā. Galīgā atzīme ir visu darba vērtējumu vidējais rādītājs.
Piezīme:
Pārliecinieties, ka veidlapā sniegtā informācija ir precīza un pilnīga. Ja jums ir kādi jautājumi, lūdzu, uzdodiet tos semināra forumā
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Pētījumu rezultātu prezentācija
Šis seminārs jāizpilda individuāli.
Mērķis:
Šis seminārs ir paredzēts, lai uzlabotu jūsu prasmes datu vizualizācijā un efektīvā pētījumu rezultātu prezentācijā. Jums tiks nodrošināts datu kopums ar pētījuma rezultātiem, un jūsu uzdevums ir izveidot informatīvu plakātu PDF formātā (portreta orientācijā) un īsu divu minūšu prezentācijas video.
Instrukcijas:
Piekļuve datu kopumam
Jūs saņemsiet piekļuvi datu kopumam ar semināra tematikai atbilstošiem pētījuma rezultātiem.
Plakāta izveide (PDF):
Balstoties uz datu kopumu, izstrādājiet vizuāli pievilcīgu plakātu PDF formātā. Plakātā jāiekļauj galvenie rezultāti, diagrammas, grafiki un nepieciešamie vizuālie materiāli, lai efektīvi komunicētu pētījuma rezultātus. Veidojot plakātu, lūdzu, ievērojiet plakāta izmēru - A1.
Divu minūšu prezentācija:
Sagatavojiet divu minūšu prezentāciju, kurā apkopoti galvenie pētījuma rezultāti un atziņas.
Iesniegšana:
Lūdzu, pārliecinieties, ka jūsu prezentācija ir skaidra, kodolīga un saistoša. Izstrādājot plakātu un sniedzot prezentāciju, izmantojiet radošumu. Ja jums ir jautājumi vai nepieciešama palīdzība, izmantojiet semināra forumu, lai uzzinātu vairāk.
Iesniedziet savu stenda referātu PDF formatā. Ja Jūs kādu iemeslu dēļ nevarat prezentēt klātienē, ir atļauts ielādēt 2 min video ar prezentāciju, kur esat redzams gan Jūs, gan stenda referāts. Šis formāts tiek atļauts, ja iesniedzat video kopā ar stenda referātu pirms noteiktā termiņa e-studijās.
|
||
|
5.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu sniegums visa kursa laikā tiks vērtēts, pamatojoties uz visaptverošu vērtēšanas rubriku, kas nodrošina rūpīgu un līdzsvarotu vērtējumu visos četros semināros. Vērtēšanas kritēriji rubrikā ietvers dažādus aspektus, tostarp:
Darba kvalitāte: Uzdevumu dziļums, precizitāte un vispārējā izcilība.
Kritiskā domāšana: Spēja efektīvi analizēt, novērtēt un sintezēt informāciju.
Prezentācijas prasmes: Mutvārdu un vizuālo prezentāciju skaidrība, organizācija un efektivitāte.
Atbilstība ētikas standartiem: Atbilstība ētikas vadlīnijām un apsvērumiem pētniecībā un prezentācijā.
Katrs no četriem uzdevumiem veidos 25% no kopējā kursa vērtējuma. Šī struktūra nodrošina, ka visi studentu darba aspekti tiek taisnīgi un konsekventi novērtēti, vienlīdzīgi ietekmējot viņu galīgo atzīmi.
Rubrika sniegs skaidras un konkrētas vadlīnijas katram kritērijam, veicinot pārredzamību un konsekvenci vērtēšanas procesā. Lai veicinātu studentu izpratni un sagatavošanos, rubrikas būs pieejamas e-studiju platformā katra uzdevuma apraksta sadaļā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pubmed lietošana, pētījumu meklešanai
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pubmed lietošana, pētījumu meklēšanai
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursu datubāzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads zinātniskajā metodoloģijā medicīnā un zobārstniecībā; Pētījumu dizaini
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās informācijas meklēšana pacientiem un profesionāļiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ētika biomedicīnas pētījumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kā plānot pētījumu? Pētījuma protokola izstrāde
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kā rakstīt zinātnisku publikāciju?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kā prezentēt pētījuma rezultātus zinātniskā konferencē?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā raksta kritiskais novērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā raksta kritiskais novērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā raksta kritiskais novērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizaini
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu vizualizācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma rezultātu prezentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma rezultātu prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Richards D, Lawrence A. Evidence based dentistry. Br Dent J. 1995 Oct 7;179(7):270–3. Apstiprināts 2024. gadā
Maldupa I, Uribe S. (2014) Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. (1):35–41.
Chiappelli, F. (2019) ‘Evidence-based dentistry: Two decades and beyond’, The journal of evidence-based dental practice. Elsevier BV, 19(1), pp. 7–16.
Bik, E. M. (2024) ‘Publishing negative results is good for science’, Access microbiology, 6(4), p. 000792.
Bik, E. M. (2024) ‘Finding the truth in science’, Nature reviews. Cancer. Springer Science and Business Media LLC. doi: 10.1038/s41568-024-00702-w.
Papildu literatūra
Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: VII: How to use patient management recommendations from clinical practice guidelines. The Journal of the American Dental Association. 146: 327–336.e1.
Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: VI: How to use a systematic review. The Journal of the American Dental Association. 146: 255–265.e1.
Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Azarpazhooh A, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: X: How to avoid being misled by clinical studies’ results in dentistry. The Journal of the American Dental Association. 146: 919–924.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: III: How to appraise and use an article about therapy. The Journal of the American Dental Association. 146: 42–49.e1.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: V: How to appraise and use an article about diagnosis. The Journal of the American Dental Association. 146: 184–191.e1.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. (2014) A practical approach to evidence-based dentistry: understanding and applying the principles of EBD. J Am Dent Assoc. 145: 1105–1107.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Booth HA, et al. (2014) A practical approach to evidence-based dentistry: How to search for evidence to inform clinical decisions. J Am Dent Assoc. 145: 1262–1267.
Richards D. (2008) Evidence-based Dentistry: Managing Information for Better Practice. Quintessence Pub. Apstiprināta 2024. gadā
Grimes DA, Schulz KF. (2002) An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet. Jan 5;359(9300):57–61. Apstiprināts 2024. gadā