Uztura bagātinātāji
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, zftk@rsu.lv, +371 67061547
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgi apgūta studiju kursa rezultātā students spēj: • izskaidrot UB atšķirību no parastas pārtikas, funkcionālas pārtikas, alopātiskām un homeopātiskām zālēm; • izskaidrot atšķirību starp UB, tautas, tradicionālās un zinātniskās medicīnas un homeopātijas lietošanas un iespēju atšķirībām; • nosaukt ES un LR ar UB saistītos normatīvos aktus un raksturot tajos UB izvirzītās prasības; • izskaidrot veselīguma norāžu uz pārtikas produktiem būtību, šīm norādēm izvirzītās prasības; • nosaukt un klasificēt UB sastāvā ietilpstošo komponentu galvenās grupas, to ieguves avotus; • raksturot UB sastāvā biežāk ietilpstošo dabas produktu raksturīgākās aktīvo vielu grupas un paskaidrot to nozīmi cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā; • nosaukt oficiālus (nekomerciālus) uz pierādījumiem balstītas un ticamas informācijas avotus uzziņai par UB sastāvā esošiem dabas produktiem; • izskaidrot UB drošas iegādes pamatnosacījumus.
Prasmes
1.Sekmīgi apgūta studiju kursa rezultātā students prot: • saskatīt atšķirību starp UB un zālēm un izskaidrot to atšķirīgo ietekmi uz organisma fizioloģiskajām funkcijām; • izskaidrot UB lomu un vietu cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/tās nodrošināšanā; • kritiski novērtēt UB lietošanas lietderību atkarībā no to sastāvā ietilpstošo bioloģiski aktīvo vielu īpašībām; • kritiski novērtēt UB iegādes un lietošanas drošumu (nekaitīgumu); • atrast nekomerciālus, uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus uzziņai par UB sastāvā esošiem dabas produktiem un tos pilnvērtīgi izmantot; • pagatavot UB – augu drogu maisījumu (tēju) ikdienas lietošanai/uztura papildināšanai.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students spēj: • izvērtēt UB lomu un lietderību cilvēka organisma normālas funkcionēšanas nodrošināšanā; • paredzēt/novērtēt UB lietošanas drošumu (nekaitīgumu) atkarībā no tā iegādes veida un informācijas par to; • patstāvīgi pilnīgot zināšanas par UB un tās izmantot profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iknedēļas mājas darbu par noteiktu tēmu izpilde, izmantojot nekomerciālus, uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus uzziņai par UB sastāvā esošiem dabas produktiem; iknedēļas patstāvīgs darbs ar literatūru, lai sagatavotos tekošajam kontroldarbam; referāta par kādu no UB sastāvā ietilpstošām augu drogām un tā prezentācijas sagatavošana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu studiju kursā veido eksāmens (50%) un kumulatīvs vērtējums no visiem kontroldarbiem un referāta prezentācijas (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB vispārīgs raksturojums: UB jēdziens, UB sastāvā ietilpstošo komponentu galvenās grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par atšķirību starp UB un zālēm. UB un LR Zāļu reģistri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES un LR normatīvajos aktos UB izvirzītās prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem, tostarp UB, to zinātnisko pamatojumu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB un tautas, tradicionālās, zinātniskās medicīnas, homeopātijas lietošanas atšķirības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par drogu un to produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Referāta – pārskata par drogas un tās produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm, prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB vispārīgs raksturojums: UB jēdziens, UB sastāvā ietilpstošo komponentu galvenās grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par atšķirību starp UB un zālēm. UB un LR Zāļu reģistri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES un LR normatīvajos aktos UB izvirzītās prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem, tostarp UB, to zinātnisko pamatojumu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB un tautas, tradicionālās, zinātniskās medicīnas, homeopātijas lietošanas atšķirības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par drogu un to produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
UB lietošanas drošuma (nekaitīguma) vērtējums. UB iegādes pamatnosacījumi, UB viltojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
Pārskats par UB sastāvā biežāk ietilpstošo augu izcelsmes produktu raksturīgākajām aktīvo vielu grupām, to raksturojums, nozīme cilvēka organisma normālā funkcionēšanā/funkciju normalizēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
4
|
Tēmas
|
UB (tēju ikdienas lietošanai/uztura papildināšanai) pagatavošanas iespējas mājas apstākļos (drogu pareiza sagatavošana tējai, drogu maisījumu gatavošanas vispārējie principi).
UB (tējas ikdienas lietošanai/uztura papildināšanai) gatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Referāta – pārskata par drogas un tās produktu lietojumu zālēs un UB, Eiropas Komisijas Uzturvērtības un veselīguma norāžu reģistrā iekļautajām un noraidītajām to veselīguma norādēm, prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
01.04.1999. Patērētāju tiesību aizsardzības likums: Latvijas Republikas likums. Latvijas Vēstnesis. 104/105.
06.03.1998. Pārtikas aprites uzraudzības likums. Latvijas Vēstnesis. 60/61.
05.03.2015. Prasības fasētas pārtikas marķējumam: LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 115. Latvijas Vēstnesis. 46.
10.12.2015. Prasības uztura bagātinātājiem: LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 685. Latvijas Vēstnesis. 242.
22.06.2006. Zāļu reģistrēšanas kārtība: LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 376. Latvijas Vēstnesis. 97.
30.12.2006. Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 1924/2006 (20.12.2006.) par uzturvērtības un veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem. Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis. 404.
EFSA’s Register of Questions. European Food Safety Authority. Available from: http://www.efsa.europa.eu.
EU Register of nutrition and health claims made on foods. European Commission. Available from: http://ec.europa.eu/nuhclaims.
Latvijas Uztura bagātinātāju reģistrs. No: Pārtikas un veterinārais dienests. Iegūts no: https://registri.pvd.gov.lv/ub
Latvijas Republikas Zāļu reģistrs. No: Zāļu valsts aģentūra. Iegūts no: https://www.zva.gov.lv/zvais/zalu-registrs/
Papildu literatūra
World Health Organization. WHO monographs on selected medicinal plants.
European Scientific Cooperative on Phytotherapy. ESCOP Monographs. 2009. Available from: http://escop.com/
European Medicines Agency. Herbal Medicinal products. Available from: https://www.ema.europa.eu/en/medicines
Citi informācijas avoti
Van Wyk, B. E. 2005. Food plants of the world. 1st ed. Portland: Timber Press.