Neonatoloģija, t.sk. Dzemdību nams
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas par biežāk sastopamajām neonatoloģiskajām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt jaundzimuša bērna objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu, pārbaudīt jaundzimušo refleksus, savākt grūtniecības, dzemdību, agrīnā neonatālā perioda anamnēzi, slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu un ārstēšanas plānu, ordinēt papildus diagnostiskos izmeklējumus un izvērtēt to rezultātus, nepieciešamības gadījumā sniegt neatliekamu medicīnisko palīdzību.
Kompetences
1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu neonatoloģisko slimību gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Kompetences līmeņi ir šādi: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. 1. Jaundzimušais, izvērtēšana 3 2. Augsta riska grūtniecība 2 3. Auglis 2 4. Intrauterīnas intervences un ķirurģija 2 5. Augsta riska zīdainis 2 6. Kritiski slima jaundzimušā transportēšana 2 7. Slimību klīniskās izpausmes jaundzimušā periodā 3 8. Nervu sistēmas traucējumi 2 9. Jaundzimušo reanimācijas un ārkārtas situācijas dzemdību telpās 2 10. Elpošanas trakta traucējumi 2 11. Gremošanas sistēmas traucējumi 2 12. Hematoloģiskie traucējumi 2 13. Naba 2 14. Abstinences sindromi 2 15. Endokrīnā sistēma 2 16. Dismorfoloģija 2 17. Infekciju epidemioloģija 2 18. Veselības aprūpē iegūtas infekcijas 2 19. Iedzimtas un perinatālās infekcijas 2 20. Ēdināšana un kopšana 3
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par biežākajām neonatālām slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, agrīnu diagnostiku, neatliekamo palīdzību, ārstēšanas principiem, neonatālo slimību diagnostikā izmantojamajām metodēm, to indikācijām un rezultātu interpretēšanu,sociālās aprūpes konceptu, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē, lai spētu teorētiski pamatot rīcību klīniskajā praksē pediatrijā, komunikācijā ar ārstiem un bērnu vecākiem
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā.
2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Zīdaiņu uzturs.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Respiratorais distress jaundzimušajiem un zīdaiņiem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Dzemdību trauma.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
https://my.rsu.lv/ > E-datubāzes > E-grāmatas, https://www.clinicalkey.com/
Kliegman R. M., Behrman R. E., Jenson H. B. Stanton B. F. „Nelson Textbook of Pediatrics” 21st ed, 2020.
Richard J. Martin, Avroy A. Fanaroff , Michele C. Walsh Fanaroff and Martin's “Neonatal-Perinatal Medicine, Diseases of the Fetus and Infant”, 2020
Lantos, John D. Ethics Rounds: a Casebook in Pediatric Bioethics American Academy of Pediatrics (AAP); American Academy of Pediatrics, 2019