Sporta socioloģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot studentu izpratni par sabiedrības struktūru un tās funkcionēšanas pamatprincipiem, kā arī ar sportu saistīto procesu analīzes un izpētes iespējām, saistot tās ar mūsdienu sabiedrības aktuālajām problēmām un pētniecības virzieniem sporta jomā.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Sporta vēsture, Sporta teorija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zinās par sabiedrību, tās struktūru, funkcionēšanas pamatnosacījumiem un sportu kā sabiedrības funkcionēšanai nepieciešamu sociālu institūtu.
Prasmes
1.Spēs: strādāt ar dažādiem informācijas avotiem; diskutēt par sporta nozari un to saistīto procesu izmaiņām un to ietekmi uz sabiedrības attīstību; kritiski izvērtēt dažādus ar sporta nozari saistītus procesus, apgūstamās specialitātes kontekstā; izmantot zināšanas par sporta nozares procesiem, lai iesaistītos sabiedrības sporta norisēs, kā arī patstāvīgi veikt pētījumus sporta socioloģijā un analizēt pētījumu rezultātus.
Kompetences
1.Spēja orientēties ar sabiedrības funkcionēšanu saistītās problēmsituācijās un pieņemt lēmumus to risināšanai, izmantojot zināšanas par sporta kā sociāla institūta funkcionēšanu un to ietekmējošajiem aspektiem savā profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošo patstāvīgā darba izpilde – pētījuma veikšana tiek organizēta posmos, kuri ietver trīs uzdevumu veikšanu. Pirmais uzdevums paredz patstāvīgi sagatavoties pētījuma veikšanai par izvēlēto tēmu sporta nozarē, kas ietver patstāvīgi izstrādātu pētījuma programmu, pētījuma teorētisko bāzi, pētniecības instrumentāriju. Otrais uzdevums paredz patstāvīgi vākt pētījumam nepieciešamos datus vai informāciju (intervēšanu/anketēšanu). Trešais uzdevums ietver patstāvīgi sagatavotu prezentāciju par veiktā pētījuma rezultātiem un secinājumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Par studiju kursa apguvi students saņem vērtējumu 10 baļļu skalā. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam par vērtējamajiem darbiem jāatbilst 4 ballēm – par diviem kontroldarbiem testa veidā un patstāvīgi veiktu pētījumu.
Kopvērtējums ir summatīvs.
Pētījuma programmas izstrāde;
Pētījuma teorētiskās bāzes izstrāde;
Pētījuma instrumentārija izstrāde;
Pētījumam nepieciešamo datu iegūšana (intervēšana/anketēšana);
Pētījuma prezentācijas sagatavošana.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo grupu un organizāciju veidošanās pamatprincipi sabiedrībā un sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā uzvedība, deviance un sociālā kontrole sportā. Vērtības un normas sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sporta kā sociāla institūta raksturojums un tā nozīme sabiedrības funkcionēšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā uzvedība, deviance un sociālā kontrole sportā. Vērtības un normas sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās nevienlīdzības un sociālās stratifikācijas izpausmes sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā mijiedarbība, sociālie statusi un sociālās lomas sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiska pētījuma pamatprincipi, to pielietošanas iespējas sporta nozares procesu izpētē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģijas kā zinātnes raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās mobilitātes izpausmes un tendences sabiedrībā un sportā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sporta socializācijas un socializācijas aģentu loma indivīda personības veidošanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiska pētījuma pamatprincipi, to pielietošanas iespējas sporta nozares procesu izpētē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā uzvedība, deviance un sociālā kontrole sportā. Vērtības un normas sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģijas kā zinātnes raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģiska pētījuma pamatprincipi, to pielietošanas iespējas sporta nozares procesu izpētē
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Delaney T. The Sociology of Sports. North Carolina: McFarland & Company, Inc, 2015.
Briņķis G. Sporta socioloģija. Rīga, 1995. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. (akceptējams izdevums)
Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Autoru kolektīvs. Rīga: Raka, 2011. (akceptējams izdevums)
Laķis P. Socioloģija. Ievads socioloģijā: lekciju kurss. 2.izd. Zvaigzne ABC, Rīga, 2005.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Delaney T. The Sociology of Sports. North Carolina: McFarland & Company, Inc, 2015.
Papildu literatūra
Giulianotti R. Sport: A critical sociology. 2nd ed. Polity Press, 2015.
Dingxu S. Influences of Women in the Sports Field from the Sociology Perspective. SHS Web of Conferences 155, 03020 (2023).