Klīniskā medicīna I (Dermatoloģija un veneroloģija, Anestezioloģija, Oftalmoloģija)
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Baznīcas iela 18, dvk@rsu.lv, +371 26194765
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt ieskatu un iegūt zināšanas par dermatoloģiju un veneroloģiju, anestezioloģiju un oftalmoloģiju, tajā skaitā klīniskās izpausmes, iespējamās komplikācijas, pacientu ārstēšanas un aprūpes principi.
Priekšzināšanas
Anatomijā, histoloģijā, fizioloģijā, patoloģiskajā anatomijā, patoloģiskajā fizioloģijā, bioķīmijā, mikrobioloģijā, propedeitikā, iekšķīgās slimībās, infektoloģijā, farmakoloģijā un imunoloģijā, par ķirurģisko operāciju veidiem, topogrāfisko anatomiju, patoloģisko fizioloģiju, klīniski laboratoriskajiem izmeklējumiem, kā arī pirmajā palīdzībā par pacienta primāro un sekundāro izmeklēšanu notikuma vietā, kardiopulmonālās reanimācijas pamatalgoritmu, šoka pamatelementiem.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Dermatoloģija un veneroloģija: Students spēs definēt ādas un veneriskās slimības, izklāstīt to etiopatoģenēzi un aprakstīt klīniskās izpausmes, kas ļautu tās atpazīt savstarpēji un no citām slimībām. Mācēs formulēt un izskaidrot tālāku diagnostisko un terapeitisko taktiku, jo spēs uzskaitīt un sistematizēt mūsdienu diagnostiskās un ārstnieciskās metodes. Zinās, kā organizēt profilaktiskos un epidemioloģiskos pasākumus kontagiozo dermatožu un seksuāli transmisīvo slimību gadījumos. Spēs atpazīt ļaundabīgos ādas veidojumus un organizēt tālāku rīcības plānu šajos gadījumos. Oftalmoloģija: Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst padziļinātas zināšanas un spēj nosaukt un parādīt uzskates līdzekļos acs palīgmehānismu anatomiju, raksturot acs fizioloģiju un aprakstīt biežāk sastopamo acu slimību etiopatoģenēzi, epidemioloģiju, klīniku, diagnostikas un ārstēšanas principus un prognozi. Anestezioloģija: Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un raksturot anestezioloģijas un intensīvās terapijas metodes, atpazīs un raksturos šoku (īpaši hipovolēmisko, anafilaktisko, septisko), spēs veikt padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, pratīs nosaukt un raksturot patofizioloģisko un bioķīmisko procesu pārmaiņas ķirurģiskās traumas ietekmē, sāpju sindroma postošo ietekmi uz organismu un nociceptīvās impulsācijas pārvadi uz CNS, raksturos sāpju sindroma blokādes veidus reflektorā loka posmos, anestēzijas pamata principus, veidus, to priekšrocības un blakusefektus, ķirurģiskā pacienta pirmsoperācijas izmeklēšanas īpatnības, ķirurģiskā pacienta fizikālā stāvokļa vērtēšanas metodi ar ASA skalu, kā arī ķirurģiskā pacienta pirmsoperācijas sagatavošanas pamata principus un perioperatīvo aprūpi, kritiskos stāvokļus un intensīvās terapijas pamatus.
Prasmes
1.Dermatoloģija un veneroloģija: Students mācēs iegūt dermatoloģisko, veneroloģisko un seksuālo anamnēzi; izmeklēt specifiskas ādas izmaiņas dermatoloģijā; noteikt diagnozi; sastādīt pacienta izmeklēšanas plānu; nozīmēt dažādas izmeklēšanas metodes, pamatojot to nepieciešamību; sastādīt ārstēšanas plānu; izskaidrot pacientam konkrētās slimības cēloņus, norisi, ārstēšanas un profilakses iespējas, nepieciešamību, slimības prognozi. Oftalmoloģija: Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: • pārbaudīt redzes asumu bez korekcijas • veikt acu dibena izmeklēšanu ar oftalmoskopijas palīdzību; veikt acs apskati spraugas lampā • rīkoties akūtās situācijās oftalmoloģijā; • izmeklēt acu slimnieku, lai novērtētu oftalmoloģiskās palīdzības nepieciešamību un apjomu. Anestezioloģija: Varēs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatpasākumus, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar instrumentālām metodēm (elpvadi, balsenes maska, balsenes caurule, trahejas intubācija, krikotireotomija), spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli.
Kompetences
1.Dermatoloģija un veneroloģija: Teorētisko un praktisko zināšanu apguves rezultātā students ir spējīgs profesionāli sadarboties ar pacientiem un kolēģiem dermatoloģisko un venerisko slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas, ārstniecības un profilakses jomā, ievērojot medicīnas ētikas normas un pacienta tiesības; darboties kā veselības veicinātājs ādas un venerisko slimību sabiedriskās un individuālās profilakses kontekstā; patstāvīgi plānot izziņas procesu, lai sabalansētu esošās zināšanas obligātajā kursā ar jauno mācību vielu, prast izmantot literatūru, e-vidi, kolēģu un pasniedzēju zināšanas, precīzi formulējot gan diagnozi un diferenciāldiagnozi, gan risināmo jautājumu. Oftalmoloģija: Studiju kursa programmas apguves rezultātā studējošais būs kompetents patstāvīgam darbam ar oftalmoloģiskiem slimniekiem vispārējās prakses ārstu praksē, kā arī spēs turpināt tālākizglītību. Studējošais spēs veikt oftalmoloģisko aprūpi primārās aprūpes etapā un ievērot ētiskos un juridiskos aspektus, analītiski izvērtēt oftalmologa slēdzienu un argumentēti plānot pacienta izmeklēšanu un ārstēšanu, kā arī interpretēt redzes pārbaudes izmeklējuma rezultātus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tos ar kopēju izmeklēšanas procesu, interpretēt speciālista veiktā izmeklējuma rezultātu, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu. Anestezioloģija: Studenti spēs izmantot aprakstītās zināšanas un prasmes, veicot padziļināto kardiopulmonālās reanimāciju, analizēt vispārējās un reģionālās anestēzijas veidus un etapus, operācijas un anestēzijas risku, analizēt intensīvo terapiju biežāk sastopamās situācijās, kompetences interpretēt klīniskās, bioķīmiskās, ūdens-elektrolītu analīzes, asins gāzu sastāva un skābju-sārmu līdzsvara rādītājus, koagulācijas rādītājus, attiecināt tās uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu, interpretēt klīniskās un laboratorās nieru un aknu mazspējas pazīmes, saistot tās ar vispārējo stāvokli un izstrādāt kompetentas rīcības plānu, attiecināt centrālās hemodinamikas rādītājus uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tos ar kopēju izmeklēšanas procesu, spēt izstrādāt savas tūlītējas darbības plānu un tālejošu rīcības taktiku attiecībā uz sarežģītām un ilgstošām veselības problēmām pacientiem, un saskaņot to ar citu veselības aprūpes sistēmas dalībnieku darbību, veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu, balansēti pielietojot vispārējas darbības vadlīnijas un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā, pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz pacientu veselību vai dzīvību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai. Patstāvīgais darbs – akadēmiskā slimības vēsture. Oftalmoloģija: Patstāvīgais darbs ar oftalmoloģijas speciālo literatūru un e-studiju materiāliem. Studējošie patstāvīgi pārbauda redzes asumu un veic acs apskati spraugas lampā. Studējošie pieraksta izmeklējumu rezultātus. Anestezioloģija: Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. Studentu sagatavoto tēmu PowerPoint prezentācijas studiju kursā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Akadēmiskā slimības vēsture, vērtēšanas kritēriji: galīgās klīniskās diagnozes noformējums un pamatojums; studējošā personīgais ieguldījums un motivācija darbā ar pacientu; akadēmiskās slimības vēstures satura un formas atbilstība metodiskajiem norādījumiem; studējošā zināšanu un izpratnes par pacienta klīnisko diagnozi rezultējošais vērtējums. Gala vērtējumu veido kumulatīvi atzīme par Akadēmisko slimības vēsturi (50%) un atzīme Eksāmenā (50%): daudzatbilžu testa vērtējums (40%); situācijas uzdevuma interpretācijas vērtējums (30%); rakstiskās daļas vērtējums – teorētiskais jautājums par apgūto tematiku (30%). Oftalmoloģija: Katrā nodarbībā pārbaudes darbs, kursa noslēgumā – ieskaite (novērtējums atkarībā no zināšanām: ieskaitīts / neieskaitīts). Pabeidzot studiju kursu OSKE – novērtējums 10 ballu sistēmā. Anestezioloģija: Vērtēšanas kritēriji, veicot padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, ieskaitot defibrilāciju manekenam – jāzina un praktiski jāizpilda atdzīvināšanas pamatalgoritms, vērtējot apkārtnes drošību, reakcijas pārbaudi, palīdzības izsaukšanu, elpceļu atbrīvošanu, elpošanas pārbaudi, krūšu kurvja kompresiju, mākslīgo plaušu ventilāciju ar manuālo ventilatoru, turpmāk defibrilatora sagatavošanu darbam, sirds ritma analīzi, defibrilatora uzlādi, defibrilācijas drošības pārbaudi, praktisko defibrilāciju, 2 minūtes kardiopulmonālo reanimāciju, atkārtotu sirds ritma analīzi, pulsa un elpošanas pārbaudi, medikamentu intravenozo ievadi, kā arī turpmākās taktikas aprakstu. Nodrošinot elpceļu caurlaidību, jāzina izmantojamo ierīču praktiskais pielietojums, ātra un atraumatiska ievade pareizi elpceļos, ventilācijas kontrole un nodrošināšana, kā arī ievadītās caurules fiksācija. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Āda un tās slimības. Ādas un tās derivātu morfoloģiskās, fizioloģiskās un histoloģiskās pārmaiņas dažādu dermatožu gadījumā. Dermatožu klasifikācijas principi, tās ierosinošie un veicinošie faktori. Ādas kopšanas nozīme ādas slimību profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Iekšķīgo slimību pazīmes ādā un tās derivātos. Biežāk sastopamo vielu maiņas, endokrinoloģisko, kuņģa-zarnu trakta, sirds-asinsvadu sistēmas un onkoloģisko slimību izpausmes ādā. Vispārēja nieze, tās biežākie iemesli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Jēdziens par ādas imūnām un autoimūnām slimībām, etiopatoģenētiskie aspekti. Ādas alerģiskie vaskulīti, to veidi, klīniskās izpausmes, terapijas principi. Alopēcija, tās veidi, klīniskais raksturojums un ārstēšanas metodes. Vitiligo klīniskās pazīmes, diferenciāldiagnostika, terapijas veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Sifilisa, gonorejas u.c. specifisko dzimumorgānu slimību vispārējs raksturojums, klīniskie simptomi, diagnostiskās metodes un ārstēšanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Ādas slimību simptomātika. Pacienta izmeklēšanas pamatprincipi dermatoloģijā un veneroloģijā. Lokālā stāvokļa apraksts. Ādas slimību diagnostikas principi un metodes.
Jēdziens par reģionālo dermatoloģiju. Ādas slimību ārstēšanas principi un iespējas. Lokālās un sistēmiskās terapijas principi. Slimības vēstures shēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Tauku un sviedru dziedzeru slimības: akne, periorāls dermatīts, hidradenīts, rozācija. To epidemioloģija, etiopatoģenēze, Demodex folliculorum patoģenētiskā nozīme, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciādiagnostika un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Ekzematozās reakcijas un dermatīti. To veidi, epidemioloģija, etiopatoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnostika un ārstēšana. Medikamentu izraisītās ādas reakcijas, etiopatoģenēze, veidi, klīniskās izpausmes, biežākie ierosinošie medikamenti un komplikācijas: Stīvensa-Džonsona, Laiela sindromi. Terapijas taktika šo slimību gadījumos. Infekciozi toksiskās eritēmas, to veidi, klīniskais raksturojums un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Papuloskvamozās dermatozes: psoriāze, parapsoriāze, sarkanā mezgliņēde, seborejisks dermatīts. To epidemioloģija, etiopatoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnostika un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Parazitārās dermatozes (kašķis, pedikuloze, insektu kodumi). Ādas virspusējās bakteriālās infekcijas, to komplikācijas un applaucētās ādas sindroms. Epidemioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostika, ārstēšana. Laima slimības klīniskās izpausmes uz ādas, diagnostika un terapija. Virspusējās, ādas un tās derivātu, zemādas sēnīšinfekcijas, to klasifikācija, epidemioloģija, etiopatoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostika, ārstēšana, profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Biežākās pūšļveida slimības: pemfigus, pemfigoīds, herpetiformais Dīringa dermatīts. To epidemioloģija, etiopatoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnostika un ārstēšana. Biežākās ādas saistaudu slimības: sklerodermija, dermatomiozīts un sarkanā vilkēde. To epidemioloģija, etiopatoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnostika un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Biežāk sastopamie labdabīgie ādas veidojumi, ādas ļaundabīgie audzēji, to diferenciāldiagnoze un ārstēšanas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Dermatoloģija un veneroloģija: Seksuāli transmisīvās veneriskās slimības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Katarakta.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs zināšanas par kataraktu etiopatoģenēzi,klasifikāciju,klīnika, diagnostikas metodēm,ārstēšanas metodēm, intraokulārās ķirurģijas veidiem , pēcoperācijas perioda īpatnībām.. Nodarbības jautājumi: 1. Kataraktu etiopatoģenēze,klasifikācija,klīnika, diagnostikas metodes,ārstēšanas metodes. 2.Kataraktas ķirurģiskās ārstēšanas metodes. 3.Afakija,korekcijas metodes. 4.Intraokulārās korekcijas veidi. 5.Sekundāra katarakta,klìnika,ārstēšanas metodes. 6.Slimnieka sagatavošanas metodes kataraktas operācijai - analīzes,papildus oftalmoloģiskā izmeklēšana - intraokulārās lēcas aprēķināšanas principi,acs ultraskaņas izmeklēšana. 7.Pēcoperācijas perioda īpatnības kataraktas slimniekam. 8.Operāciju zāles apmeklēšana. 9 .Lēcas apskate spraugas lampā – 2 voluntieri vai pacienti. 1 Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Refrakcija.
Apraksts
Studējošie apgūs Acs klīniskās refrakcijas subjektīvās un objektīvās pārbaudes metodes. - Pamatprincipus darbā ar foropteri. - Briļļu stipruma noteikšanu. - Miopija,etiopatopenēze,klīnika,korekcijas metodes. - Hipermetropijas klīnika,korekcijas metodes. - Astigmatisms,iemesli,klīnika,korekcijas metodes. - Akomodācijas traucèjumi. - Presbiopija,etiopatoģenèze,klìnika, korekcijas metodes. 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Apsārtusi acs
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm noteikt plakstiņu , konjunktīvas un radzenes slimību diagnozi un ārstēšanas principus. Studējošie zinās apsārtušas acs iemeslus un ārstēšanas principus Nodarbības jautājumi: 1Plakstiņu slimības - plakstiņu ādas slimības,blefarīti,mieža grauds,krusas grauds, etiopatoģenēze,klīnika,ārstēšanas metodes. 2.Asaru aparāta slimības - asaru produkcijas un atteces pārbaudes metodes.Jaundzimušo dakriocistīts,akūts un hronisks dakriocistīts - etiopatoģenēze,klīnika un ārstēšana. 3.Konjunktīvas slimības - acs ābola injekciju veidi,to difdg. Konjunktivītu etioloģija,klīnika,ārstēšana. 4.Keratīti - radzenes sindroms,radzenes epitēlija bojājumu diagnostikas metodes. Keratītu etiopatoģenēze ,klīnika,ārstēšanas metodes.Radzenes slimību sekas. Radzenes transplantācija,indikācijas,prognoze. Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Glaukoma.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm noteikt glaukomas diagnozi un izvērtēt glaukomas ārstēšanas principus. Nodarbības jautājumi: 1. intraokulārā šķidruma produkcijas un atteces mehānismi 2. glaukomas etiopatoģenēzi,atteces traucējumu bloki. 3. glaukomas diagnostikas metodes 4. atvērta kakta glaukomas klīnika. 5 . slēgta kakta glaukomas klīnika, akūtas glaukomas lēkme 6. iedzimta glaukoma. 7.glaukomas ārstēšanas metodes. 8 acs hipotonija. Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0013/155011/eye_manual.pdf 5. http://emedicine.medscape.com/ophthalmology 6. http://www.freebooks4doctors.com Ophthalmology |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Uveīti.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm uzstādīt asinsvadu apvalka slimību diagnozi un izvērtēt ārstēšanas principus, un orbitas slimību diagnozi un ārstēšanas principus . Nodarbības jautājumi: 1. Uveītu etiopatoģenēze,klīnika, ārstēšana. 2. Vispārējo slimību diagnostikas metodes,kam raksturīgi uveīti. 3.Akūta iridociklīta subjektīvie un objektīvie simptomi. 4.Acs melanomas epidemioloģija,klīnika,diagnostikas metodes,ārstēšanas metodes,to pieejamība Latvijā. 5. Orbītas audzēju klīnika un ārstēšanas principi 11. Eksoftalma iemesli, diferenciāldiganostika Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija. Tīklenes slimības.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm noteikt tīklenes , stiklveida ķermeņa un redzes nerva slimību diagnozi un kā izvērtēt tīklenes , stiklveida ķermeņa un redzes nerva slimību ārstēšanas principus. Nodarbības jautājumi: 1. Dažādu slimību izraisītas tīklenes pārmaiņas; hipertoniskās slimības gadījumā, cukura diabēta gadījumā. 2.Akūta tīklenes asinsvadu necaurlaidība,etiopatoģenēze,klīnika, diagnostikas metodes,ārstēšana. 3.Tīklenes distrofijas- klīnika,diagnostika,prognoze. 4.Tīklenes atslāņošanās - etiopatoģenēze, klīnika,diagnostikas metodes,ārstēšanas metodes. 5.Retinoblastoma – klīnika,diagnostika,ārstēšanas metodes. 6.Stiklveida ķermeņa slimības,klīnika,ārstēšanas metodes. 7.Redzes nerva iekaisumi. 8.Sastrēguma parādības redzes nervā. 9. OCT un fundus kamera Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0013/155011/eye_manual.pdf 5. http://emedicine.medscape.com/ophthalmology 6. http://www.freebooks4doctors.com Ophthalmology |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Katarakta.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs zināšanas par kataraktu etiopatoģenēzi,klasifikāciju,klīnika, diagnostikas metodēm,ārstēšanas metodēm, intraokulārās ķirurģijas veidiem , pēcoperācijas perioda īpatnībām.. Nodarbības jautājumi: 1. Kataraktu etiopatoģenēze,klasifikācija,klīnika, diagnostikas metodes,ārstēšanas metodes. 2.Kataraktas ķirurģiskās ārstēšanas metodes. 3.Afakija,korekcijas metodes. 4.Intraokulārās korekcijas veidi. 5.Sekundāra katarakta,klìnika,ārstēšanas metodes. 6.Slimnieka sagatavošanas metodes kataraktas operācijai - analīzes,papildus oftalmoloģiskā izmeklēšana - intraokulārās lēcas aprēķināšanas principi,acs ultraskaņas izmeklēšana. 7.Pēcoperācijas perioda īpatnības kataraktas slimniekam. 8.Operāciju zāles apmeklēšana. 9 .Lēcas apskate spraugas lampā – 2 voluntieri vai pacienti. 1 Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Refrakcija.
Apraksts
Studējošie apgūs Acs klīniskās refrakcijas subjektīvās un objektīvās pārbaudes metodes. - Pamatprincipus darbā ar foropteri. - Briļļu stipruma noteikšanu. - Miopija,etiopatopenēze,klīnika,korekcijas metodes. - Hipermetropijas klīnika,korekcijas metodes. - Astigmatisms,iemesli,klīnika,korekcijas metodes. - Akomodācijas traucèjumi. - Presbiopija,etiopatoģenèze,klìnika, korekcijas metodes. 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Glaukoma.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm noteikt glaukomas diagnozi un izvērtēt glaukomas ārstēšanas principus. Nodarbības jautājumi: 1. intraokulārā šķidruma produkcijas un atteces mehānismi 2. glaukomas etiopatoģenēzi,atteces traucējumu bloki. 3. glaukomas diagnostikas metodes 4. atvērta kakta glaukomas klīnika. 5 . slēgta kakta glaukomas klīnika, akūtas glaukomas lēkme 6. iedzimta glaukoma. 7.glaukomas ārstēšanas metodes. 8 acs hipotonija. Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0013/155011/eye_manual.pdf 5. http://emedicine.medscape.com/ophthalmology 6. http://www.freebooks4doctors.com Ophthalmology |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Uveīti.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm uzstādīt asinsvadu apvalka slimību diagnozi un izvērtēt ārstēšanas principus, un orbitas slimību diagnozi un ārstēšanas principus . Nodarbības jautājumi: 1. Uveītu etiopatoģenēze,klīnika, ārstēšana. 2. Vispārējo slimību diagnostikas metodes,kam raksturīgi uveīti. 3.Akūta iridociklīta subjektīvie un objektīvie simptomi. 4.Acs melanomas epidemioloģija,klīnika,diagnostikas metodes,ārstēšanas metodes,to pieejamība Latvijā. 5. Orbītas audzēju klīnika un ārstēšanas principi 11. Eksoftalma iemesli, diferenciāldiganostika Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija. Tīklenes slimības.
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm noteikt tīklenes , stiklveida ķermeņa un redzes nerva slimību diagnozi un kā izvērtēt tīklenes , stiklveida ķermeņa un redzes nerva slimību ārstēšanas principus. Nodarbības jautājumi: 1. Dažādu slimību izraisītas tīklenes pārmaiņas; hipertoniskās slimības gadījumā, cukura diabēta gadījumā. 2.Akūta tīklenes asinsvadu necaurlaidība,etiopatoģenēze,klīnika, diagnostikas metodes,ārstēšana. 3.Tīklenes distrofijas- klīnika,diagnostika,prognoze. 4.Tīklenes atslāņošanās - etiopatoģenēze, klīnika,diagnostikas metodes,ārstēšanas metodes. 5.Retinoblastoma – klīnika,diagnostika,ārstēšanas metodes. 6.Stiklveida ķermeņa slimības,klīnika,ārstēšanas metodes. 7.Redzes nerva iekaisumi. 8.Sastrēguma parādības redzes nervā. 9. OCT un fundus kamera Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0013/155011/eye_manual.pdf 5. http://emedicine.medscape.com/ophthalmology 6. http://www.freebooks4doctors.com Ophthalmology |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Oftalmoloģija: Acu traumas
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm izvērtēt acu traumas izraisītos bojājumus un kā sniegt neatliekamo palīdzību acu traumas gadījumā.Nodarbības jautājumi: 1.Acs ābola perforējošo ievainojumu klīnika, netaliekamās palīdzības principi 2. Acs palīgaparāta ievainojumu klinika , neatliekamās palīdzības principi 3 Intraokulāro svešķermeņu klīnika un diagnostikas metodes 4. Acs ābola un acs palīgmehānismu apdegumu klīnika , netaliekamā palīdzība , ārstēšanas principi Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
|
Oftalmoloģija: Apsārtusi acs
Apraksts
Anotācija: Studējošie apgūs kā klīniski un ar papildus izmeklēšanas metodēm noteikt plakstiņu , konjunktīvas un radzenes slimību diagnozi un ārstēšanas principus. Studējošie zinās apsārtušas acs iemeslus un ārstēšanas principus Nodarbības jautājumi: 1Plakstiņu slimības - plakstiņu ādas slimības,blefarīti,mieža grauds,krusas grauds, etiopatoģenēze,klīnika,ārstēšanas metodes. 2.Asaru aparāta slimības - asaru produkcijas un atteces pārbaudes metodes.Jaundzimušo dakriocistīts,akūts un hronisks dakriocistīts - etiopatoģenēze,klīnika un ārstēšana. 3.Konjunktīvas slimības - acs ābola injekciju veidi,to difdg. Konjunktivītu etioloģija,klīnika,ārstēšana. 4.Keratīti - radzenes sindroms,radzenes epitēlija bojājumu diagnostikas metodes. Keratītu etiopatoģenēze ,klīnika,ārstēšanas metodes.Radzenes slimību sekas. Radzenes transplantācija,indikācijas,prognoze. Literatūra: 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 1. Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008 2.. Clinical Ophthalmology A Systematic Approach / Jack J Kanski. – Elsevier Limited 2012. – 931 p. 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ophthalmology 4. https://aci.health.nsw.gov.au/__dat |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija un intensīvā terapija: padziļinātā kardiopulmonālā atdzīvināšana. Defibrillācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija. Ievads
Apraksts
Anestēzijas standarta noteikumi un dokumentācijas paraugi, pacienta piekrišana anestēzijai, anesteziologa konsultācija pirms anestēzijas, pacienta fiziskā stāvokļa izvērtēšana pēc ASA skalas. Klīniski laboratorisko izmeklējumu apjoms, ko jāveic pacientam pirms anestēzijas. Elpceļu novērtēšana pirms anestēzijas. Premedikācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: Vispārējā anestēzija
Apraksts
Vispārējās anestēzijas etapi un veidi, tās praktiskais nodrošinājums, izmantojamie medikamenti. Pacienta stāvokļa standarta un paplašinātais monitorings anestezioloģijā. Klīnisko, bioķīmisko, ūdens-elektrolītu analīzes, asins gāzu sastāva un skābju-sārmu līdzsvara rādītāju izvērtēšana un interpretācija. Pacientu pēcoperācijas analgēzija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: reģionālā anestēzija
Apraksts
Anestezioloģija: reģionālā anestēzija, tās veidi (centrālā neiroaksiālā blokāde – spinālā un epidurālā anestēzija, perifērisko nervu pinumu un nervu blokāde) un realizācijā izmantojamie medikamenti. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija un intesīvā terapija: elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes.
Apraksts
Elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes (manuālās metodes, nazo- un orofaringeālie elpvadi, laringeālā maska, laringeālā caurule, trahejas intubācija, ekstrēmā krikotireotomija). |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: Mākslīgā plaušu ventilācija.
Apraksts
Mākslīgā plaušu ventilācija. Akūts respirators distresa sindroms (ARDS) |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: sepse
Apraksts
Anestezioloģija: sepses definīcija III, diagnostiskie kritēriji, ārstēšana un sākumstāvokļa stabilizācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: kritiski slimo pacientu izmeklēšana un novērtēšana
Apraksts
Kritiski slimo pacientu izmeklēšana un novērtēšana (Glazgovas, APACHE II, SOFA u.c. skalas). Pacientu monitorings (ieskaitot asins gāzu analīzi) un intensīvās terapijas principi. Komas pacientu un to intensīvās terapijas praktiskais demonstrējums ITN. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: šoks
Apraksts
Šoku patoģenētiskā klasifikācija (hipovolēmiskais, kardiogēnais, obstruktīvais, distributīvais šoks). Intensīvā terapija šoka gadījumā. Infūzu terapija. Transfuzioloģijas pamati. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: hemostāze
Apraksts
Hemostāzes traucējumi intensīvajā terapijā un anestezioloģijā. Koagulācijas sistēmas novērtējums. Traucējumu korekcija. DIKS. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: Enterālā un parenterālā barošana
Apraksts
Enterālā un parenterālā barošana intensīvās terapijas nodaļu praksē. MODS. Aizstājterapijas principi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anestezioloģija: Klīnisko situācijas uzdevumu risināšana. Sagatavošanās eksāmenam.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vīksna L., Sidhoma E., Bantauska D. Dermatoloģijas pamati. Medicīnas apgāds, 2021, 295 lpp. (latviešu plūsmas studijām)
Kang S., Amagai M., Bruckner A.L., Enk A.H., Margolis D.J., McMichael A.J., Orringer J.S. Fitzpatrick's Dermatology: 2-Volume Set, 9th Ed. McGraw-Hill Education / Medical, 2019, 1866 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Saavedra A.P., Roh E.K., Mikailov A. Fitzpatrick's Color Atlas and Synopsis of Clinical Dermatology, 9th Ed. McGraw-Hill Education / Medical, 2023, 992 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bolognia J.L., Schaffer J.V., Cerroni L. Dermatology: 2-Volume Set, 5th Ed. Elsevier, 2024, 2928 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Griffiths C.E.M., Barker J., Bleiker T.O., Hussain W., Simpson R.C. Rook's Textbook of Dermatology: 4-Volume Set, 10th Ed. Wiley-Blackwell, 2024, 4864 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Dinulos J.G. Habif's Clinical Dermatology: A Color Guide to Diagnosis and Therapy. 7th Ed. Elsevier, 2021, 1086 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Acu slimības , G.Laganovskas redakcijā, Nacionālais apgāds, 2008
Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I. Vanaga un A. Sondores redakcijā. Medicīnas Apgāds, 2017, 1295 lpp.
V. Liguts. Intensīvās terapijas rokasgrāmata. Rīga: Medicīnas apgāds. 2008. (akceptējams izdevums)
Miller's Anesthesia, 2-Volume Set. 10th Edition, October 7, 2025. Elsevier.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Shimizu H. Shimizu's Dermatology, 2nd Ed. Wiley Blackwell, 2017, 664 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Lebwohl M., Heymann W., Berth-Jones J., Coulson I. Treatment of Skin Disease: Comprehensive Therapeutic Strategies, 6th Ed. Elsevier, 2022, 912 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Alikhan A., Hocker T.L.H. Review of Dermatology, 2nd Ed. Elsevier, 2024, 560 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Huang W.W., Feldman S.R., Ahn C.S., Lewallen R.S. Dermatology: Illustrated Clinical Cases, 1st Ed. CRC Press, 2016, 273 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Callen J.P., Jorizzo J.L., Zone J., Piette W., Rosenbach M., Vleugels R.A. Dermatological Signs of Systemic Disease, 5th Ed. Elsevier, 2017, 480 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Markowitz O. A Practical Guide to Dermoscopy, 7th Ed. Wolters Kluwer, 2017, 292 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Edwards L., Lynch P.J. Genital Dermatology Manual, 4th Ed. Wolters Kluwer, 2022, 448 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rubins A. Dermatoveneroloģija. Latvijas Dermatovenerologu asociācija un Latvijas Dermatoveneroloģijas fonds, 2020, 592 lpp. (latviešu plūsmas studijām)
Vasariņš P., Miltiņš A. Klīniskā dermatoveneroloģija. Zvaigzne ABC, 1999, 476 lpp. (latviešu plūsmas studijām)
Branta D., Froļenko J., Gūtmane R., Rožkalns V. Dermatoloģija un veneroloģija, I un II daļa. Zvaigzne, 1975, 232 lpp. (latviešu plūsmas studijām)
A. Sondore. Anestezioloģijas pamati vairāk kā 1000 jautājumos un atbildēs. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2016.
B. Mamaja. Anestēzija pediatrijā. Rīga, RSU, 2008.
E. Vasiļevskis. Reģionālās anestēzijas ABC. Nacionālais Apgāds, 2008.
I. Vanags, E. Daugulis, P. Tominš. Anestezioloģija, reanimatoloģija un intensīvā terapija. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2002.
Smith and Aitkenhead's Textbook of Anaesthesia: Expert Consult. Online & Print, 7th Edition, Kindle Edition, by Jonathan Thompson (Author, Editor), Iain Moppett (Author, Editor), Elsevier; 7th edition, April 9, 2019Piemērots angļu valodas plūsmai
Morgan and Mikhail's Clinical Anesthesiology. 7th Edition, by John Butterworth, David Mackey, John Wasnick. McGraw Hill / Medical; June 3, 2022.Piemērots angļu valodas plūsmai
Clinical Anesthesia. 8th Edition, by Paul G. Barash, Michael K. Cahalan MD, Bruce F. Cullen MD, et.al. LWW; May 19, 2017.Piemērots angļu valodas plūsmai
Textbook of Critical Care. 7th Edition - November 27, 2016. Editors: Jean-Louis Vincent, Frederick Moore. Elsevier.Piemērots angļu valodas plūsmai
European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2021. Resuscitation (Elsevier), 2021, 161.Piemērots angļu valodas plūsmai
Clinical Anesthesia. 8th Edition, by Paul G. Barash, Michael K. Cahalan MD, Bruce F. Cullen MD, et.al. LWW; May 19, 2017.Piemērots angļu valodas plūsmai