Sportistu uzturs
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Raksturo un salīdzina uzturu pie dažādām fiziskajām aktivitātēm; • Nosauc uztura bagātinātāju ietekmi uz sportiskajiem rezultātiem; • Izklāsta sportista uzturu atkarībā no vecuma, dzimuma, fiziskām īpašībām un citiem saistītiem faktoriem.
Prasmes
1.• Aprēķina un sagatavo sporta veidam atbilstošu uzturvielu plānojumu; • Iegūst informāciju par preparātiem, kuru sastāvā ir sportā aizliegtās vielas; • Atšķir uzturvielu nepieciešamību sportistiem dažādās vecuma grupās.
Kompetences
1.• Saprot dažādu sporta veidu slodzes, nepieciešamo enerģijas daudzumu, ko sniedz uzturs; • Orientējas un pārzina, kur atrast informāciju par aizliegtajām vielām sportā; • Pielāgo uztura stratēģiju pie fiziskām aktivitātēm dažādām vecuma grupām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prezentāciju sagatavošana;
Sportistu gadījumu izpēte.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa beigās ir paredzēts eksāmens, kas pārbaudīs studentu sapratni par apgūto kursu un ļaus nostiprināt iegūtās zināšanas.
Gala vērtējumu veido:
• Lekciju apmeklējums - 20% (iesaiste lekciju procesā, veidojot diskusijas un piedaloties testos);
• Prezentācija - 20% (pēc izvēles tēmas, kas saistīta ar sporta uzturu, tiks veidota prezentācija kā patstāvīgais darbs, kas tiks prezentēta nodarbības laikā);
• Gadījuma analīze - 20% (studentiem tiek piešķirts unikāls gadījums (case study), kur patstāvīgā darba ietvaros, izmantojot apgūtās zināšanas, ir jāatbild uz uzdotajiem jautājumiem un jāsastāda ēdienkarte);
• Eksāmens - 40% (sastāv no divām daļām testa daļas un praktiskās daļas).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ievads sporta uztura zinātnē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu, olbaltumvielu un tauku nozīme pie aerobās un anaerobās slodzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Šķidrumu un specifisku diētu nozīme sportistu uzturā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Antidopinga nozīme sportistu uzturā; vitamīnu, minerālvielu un sporta uztura bagātinātāju nozīme sportistu uzturā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Diskusija par lekcijās apgūto kursu; prezentāciju tēmu izvēle
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Patstāvīgais darbs: prezentācijas sagatavošana, izmantojot zinātnisko literatūru
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Izvēlētās tēmas prezentēšana; gadījumu analīze (case study)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Piešķirtās gadījuma analīzes (case study) prezentācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads sporta uztura zinātnē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu, olbaltumvielu un tauku nozīme pie aerobās un anaerobās slodzes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šķidrumu un specifisku diētu nozīme sportistu uzturā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antidopinga nozīme sportistu uzturā; vitamīnu, minerālvielu un sporta uztura bagātinātāju nozīme sportistu uzturā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par lekcijās apgūto kursu; prezentāciju tēmu izvēle
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīgais darbs: prezentācijas sagatavošana, izmantojot zinātnisko literatūru
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvēlētās tēmas prezentēšana; gadījumu analīze (case study)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piešķirtās gadījuma analīzes (case study) prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Zariņš, Neimane, Bodnieks, Šantare, Šmite, Lazdiņa, u.c. Uztura mācība. (Astotais, pārstrādātais un papildinātais izdevums. ed.). Latvijas Universitāte. Akadēmiskais apgāds, 2021.
Papildu literatūra
Clark, N. (2019). Nancy Clark's sports nutrition guidebook. Human Kinetics.
Karpinski, C., & Rosenbloom, C. A. (2017). Sports nutrition: a handbook for professionals. Academy of Nutrition and Dietetics.