Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ārstnieciskā pedagoģija: Montesori metode

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_003
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Vispārīgā pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt ar Montesori pedagoģijas kā alternatīvas pedagoģijas mērķiem un uzdevumiem, to izmantošanu audiologopēda praksē.

Priekšzināšanas

Pedagoģija, speciālā pedagoģija, psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.•Studiju kursa apguves rezultātā students spēj parādīt nepieciešamās pamata un specializētās zināšanas un demonstrēt izpratni par Montesori pedagoģiju, kā alternatīvu pedagoģijas metodi un izprot tās pamatprincipus, spēj izvērtēt šīs metodikas izmantošanas iespējas dažādos vecumposmos. •Spēj kritiski izvērtēt uzdevuma integrēšanas nepieciešamību, radoši pielietot praktiskās darba pieejas, Montesori metodes apgūtos vingrinājumus, kā arī izprot pedagoģisko organizāciju, darba vides pamatprincipus. •Strādājot rehabilitācija nozarē, spēj parādīt savu kompetenci, specializētas zināšanas Montesori metodes paņēmienu izmantošanā bērniem ar funkcionāliem ierobežojumiem, mentālu retardāciju un demences pacientiem. •Izprot Montesori pedagoģijas daudzpusīgos aspektus, izmantošanas iespējas audiologopēda darbā, pieņemot patstāvīgus lēmumus un demonstrējot radošus risinājumus, metodes izmantošanas kontekstā.

Prasmes

1.• Spēj Montesori kursa laikā apgūto teorētisko materiālu, praktiskās iemaņas pratīgi integrēt savā profesionālajā darbībā, respektējot katra cilvēka vajadzības. • Mācēs izvēlēties un izmantot katram klīniskam gadījumam atbilstošu vingrinājumu kompleksus, respektējot indivīda individuālo funkcionēšanas līmeni.

Kompetences

1.Spēj parādīt audiologopēda profesijai nepieciešamās kompetences, specializētas zināšanas Montesori pedagoģijas metodē un prot uzdevumus izmantot bērniem un/vai bērniem ar funkciju specifiskiem runas un valodas ierobežojumiem un demences pacientiem, terapijas sesijās, nodarbībās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Patstāvīgs darbs ar Montesori materiālu un vingrinājumu apraksti. • Montesori terapija demences pacientiem/ prezentēt klīnisko gadījumu Montesori terapijas kontekstā. • Montesori materiāla / metodes / vingrinājumu apkopojumi (individuālas darba mapes izveide ar 12 – 14 tehniku aprakstiem).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Aktīva piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās (50%). • Patstāvīgā darba prezentācija (20%) • Kursa beigās iesniegts apraksts 12 – 14 tehnikām (apkopojums) (10%). • Rakstisks eksāmens – teorija (20%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Montesori metodes vēsturiskais apskats. Montesori metodes pielietošanas iespējas pedagoģijas un rehabilitācijas nozares aspektā. Montesori metodes izmantošanas iespējas demences pacientu aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metode. Praktiskās dzīves uzdevumi, zinātniskais pamatojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metode. Praktiskās dzīves uzdevumi. Sajūtu materiālu pielietošanas metodika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metodes sajūtu materiālu metodiskie uzdevumi. Montesori metodes valodas materiālu metodikas apskats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metodes pielietošanas iespējas demences pacientiem. Valodas materiālu pielietošanas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metodes pielietošanas iespējas demences pacientiem. Praktiskās dzīves, sajūtu materiālu un valodas materiālu pielietošanas interpretācija demences pacientiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metodes matemātikas materiālu pielietojums un zinātniskais pamatojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Montesori metodes kosmiskās audzināšanas metodes atšifrējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Helmiga, H. Montesori pedagoģija. Jumava, 2006. – 145 lpp. (izdevums akceptējams)

2.

Prudņikova, I. Montesori pedagoģija ikdienā. Rīga: RaKa, 2004. – 168 lpp. (izdevums akceptējams)

3.

Lillard, A., Else-Quest, N. Supporting Online Material for Evaluating Montessori Education. Science 313, 1893. 2006. (izdevums akceptējams)

Papildu literatūra

1.

Lawrence, L. Montessori read and write : a parents’ Guide to Literacy for Children. London. Ebury Press. 1998.

2.

Montessori, M. The Secret of Childhood. UK Schocken 1996

3.

Montessori, M. The Discovery of the Child. UK Clio Press. 1973

4.

Montessori, M. Absorbējošais prāts. 2019.

5.

Gullasa, R. Mājas audzināšana Montesori garā. Rīga: Latvijas Universitāte, 1991. – 18 lpp

6.

Simons - Šefers, R. Mazā filosofija Berenīkei. Aizkraukle: Krauklītis, 1997. – 152 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Brain Waves Module 2: Neuroscience: Implications for Education and Lifelong Learning. The Royal Society, 2011