Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vides veselība un vides aizsardzība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
AUVMK_037
Zinātnes nozare
Vides inženierija un enerģētika; Zemes zinātnes, fiziskā ģeogrāfija un vides zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Aroda un vides medicīnas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir apgūt pamatprasības veselīgai videi.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs zināšanas un izpratni par vides veselības jomu un spēs: - definēt vides veselības mērķus, uzdevumus un izmantošanas metodes praksē; - aprakstīt gaisa fizikālo, ķīmisko, bioloģisko piesārņojumu, to iedarbību uz cilvēka organismu, noteikšanas metodēm, izstrādātajiem un farmācijas nozares likumdošanā ieviestajiem normatīviem, novērtēšanas un prevencijas principiem; - diskutēt par ūdens piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu, noteikšanas metodēm, izstrādātajiem un farmācijas nozares likumdošanā ieviestajiem normatīviem, novērtēšanas un prevencijas principiem; - paskaidrot dzeramā ūdens un destilētā ūdens iegūšanu, kvalitātes noteikšanu un novērtēšanu un atbilstību izmantošanai farmācijas ražotnēs un aptiekās; - definēt racionāla uztura koncepciju, saindēšanos ar uzturu klasifikāciju, diagnosticēšanu, prevenciju, pārtikas produktu piesārņojumu, pārtikas piedevām, ģenētiski modificētu organismu saturošiem uztura bagātinātajiem; - aprakstīt apdzīvotu vietu piesārņojumu, labiekārtošanas principus, aptieku un farmācijas ražošanas objektu izvietojumu un plānošanu tajās; - aprakstīt farmācijas iestāžu un ražotņu vides riska arodfaktorus, bioloģiski aktīvu vielu ražošanas atkritumu klasifikāciju un apsaimniekošanu.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: - patstāvīgi, kritiski analizēt, pielietot ekoloģisku argumentāciju, sava viedokļa pamatošanai, un novērtēt vides veselības lomu cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: - noteikt un novērtēt dažādu telpu (veselības aprūpes iestāžu, aptieku, farmācijas ražošanas u.c.) mikroklimatu, apgaismojumu, ķīmisko piesārņojumu - dot rekomendācijas un pieņemt lēmumus vides kaitīgo faktoru samazināšanā un novēršanā; - noteikt un novērtēt ūdens kvalitāti, atbilstību farmaceitisko objektu prasībām, organizēt dzeramā ūdens iegūšanu ekstremālos gadījumos; - regulāri veikt un analizēt dažādu farmaceitisko objektu sanitāri higiēnisko apsekojumu, atklājot cilvēka veselībai kaitīgos riska arodfaktorus; - izstrādāt nepieciešamos pasākumus kaitīgo arodfaktoru samazināšanā vai novēršanā, un spēj organizēt un vadīt to izpildi, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Individuālais darbs: "Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošana"; 2. Referāts par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Jābūt apmeklētām visām nodarbībām, jābūt veiktiem visiem laboratoriskajiem darbiem, jāsagatavo individuālais praktiskias darbs (aptiekas apsekošana) un sekmīgi tas jāprezentē. Studentu dalība lekcijās un darbnīcās - 15%; Klases kontroldarbi un mājas darbi - 35%; Pastāvīgā darba prezentācijas kursa beigās - 50%, pēc plāna.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Vides veselība, tās nozīme un metodes. Iepazīšanās ar katedru. Gaisa piesārņojuma higiēniskais raksturojums (gāzveida un putekļu piesārņojums) tā ietekme uz veselību.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Iekštelpu gaisa kvalitāte un tās rādītāji (telpu mikroklimats, ventilācija, CO2, u.c. rādītāji).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Gaisa temperatūras, relatīvā mitruma, atmosfēras spiediena un gaisa kustības ātruma noteikšanas metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Ogļskābā gāze kā telpas gaisa rādītājs. Telpas gaisa apmaiņas biežuma noteikšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Praktiskie darbi. Dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītāju noteikšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Gaiss kā vides ekoloģiska sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām gaisa piesārņojuma problēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Ūdens fizioloģiskā, higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Ūdens sāļu, mikroelementu un toksisko vielu izraisītās slimības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Dzeramā ūdens fizikālo, organoleptisko īpašību un oksidējamības noteikšana. Situācijas uzdevumi dzeramā ūdens kvalitātes noteikšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Dzeramā ūdens attīrīšana un dezinficēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Ūdens kā vides ekoloģiskā sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām ūdens piesārņojuma problēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Pārtikas produktu piesārņojums, drošība un sanitārā ekspertīze. Saindēšanās ar uzturu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Vitamīna C noteikšana saknēs un garšaugos (kāposti, kartupeļi, apelsīni u.c.). Situācijas uzdevumu par saindēšanos ar uzturu risināšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Seminārs par pārtikas produktu piesārņojumu, drošību un sanitāro ekspertīzi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Darba vides riska faktori farmācijā, to ietekme uz darbinieku veselību. Darba vides īpatnības farmaceitisko preparātu ražošanā. Higiēniskās prasības aptieku plānošanai, iekārtošanai un labiekārtošanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Seminārs. Patstāvīgo darbu analīze. Referāti par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Higiēna. Prof .Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)

2.

Eglīte M. Darba medicīna. – Rīga, 2012. – 701 lpp. (akceptējams izdevums)

3.

Dundurs J. Vides veselība. Gaiss. RSU, 2000. (akceptējams izdevums)

4.

Aulika B. Farmācijas higiēna. Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)

5.

Dundurs J. Vides veselība. Ūdens. I daļa, RSU, 2002. (akceptējams izdevums)

6.

Dundurs J. Vides veselība. Ūdens. II daļa, RSU, 2002. (akceptējams izdevums)

7.

Aulika B. Uztura higiēna. RSU, 2001. (akceptējams izdevums)

8.

Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. (akceptējams izdevums)

9.

Ārvalstu studentiem/For international students

10.

Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Yassi A., Kjellström T., De Kok T., Guidotti T.L. Basic Environmental Health. Oxford University Press, 2001

Citi informācijas avoti

1.

Interneta vietnes.