Vides veselība un vides aizsardzība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Baložu iela 14, avmk@rsu.lv, +371 67060816
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs zināšanas un izpratni par vides veselības jomu un spēs: - definēt vides veselības mērķus, uzdevumus un izmantošanas metodes praksē; - aprakstīt gaisa fizikālo, ķīmisko, bioloģisko piesārņojumu, to iedarbību uz cilvēka organismu, noteikšanas metodēm, izstrādātajiem un farmācijas nozares likumdošanā ieviestajiem normatīviem, novērtēšanas un prevencijas principiem; - diskutēt par ūdens piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu, noteikšanas metodēm, izstrādātajiem un farmācijas nozares likumdošanā ieviestajiem normatīviem, novērtēšanas un prevencijas principiem; - paskaidrot dzeramā ūdens un destilētā ūdens iegūšanu, kvalitātes noteikšanu un novērtēšanu un atbilstību izmantošanai farmācijas ražotnēs un aptiekās; - definēt racionāla uztura koncepciju, saindēšanos ar uzturu klasifikāciju, diagnosticēšanu, prevenciju, pārtikas produktu piesārņojumu, pārtikas piedevām, ģenētiski modificētu organismu saturošiem uztura bagātinātajiem; - aprakstīt apdzīvotu vietu piesārņojumu, labiekārtošanas principus, aptieku un farmācijas ražošanas objektu izvietojumu un plānošanu tajās; - aprakstīt farmācijas iestāžu un ražotņu vides riska arodfaktorus, bioloģiski aktīvu vielu ražošanas atkritumu klasifikāciju un apsaimniekošanu.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: - patstāvīgi, kritiski analizēt, pielietot ekoloģisku argumentāciju, sava viedokļa pamatošanai, un novērtēt vides veselības lomu cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: - noteikt un novērtēt dažādu telpu (veselības aprūpes iestāžu, aptieku, farmācijas ražošanas u.c.) mikroklimatu, apgaismojumu, ķīmisko piesārņojumu - dot rekomendācijas un pieņemt lēmumus vides kaitīgo faktoru samazināšanā un novēršanā; - noteikt un novērtēt ūdens kvalitāti, atbilstību farmaceitisko objektu prasībām, organizēt dzeramā ūdens iegūšanu ekstremālos gadījumos; - regulāri veikt un analizēt dažādu farmaceitisko objektu sanitāri higiēnisko apsekojumu, atklājot cilvēka veselībai kaitīgos riska arodfaktorus; - izstrādāt nepieciešamos pasākumus kaitīgo arodfaktoru samazināšanā vai novēršanā, un spēj organizēt un vadīt to izpildi, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Individuālais darbs: "Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošana";
2. Referāts par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Jābūt apmeklētām visām nodarbībām, jābūt veiktiem visiem laboratoriskajiem darbiem, jāsagatavo individuālais praktiskias darbs (aptiekas apsekošana) un sekmīgi tas jāprezentē.
Studentu dalība lekcijās un darbnīcās - 15%;
Klases kontroldarbi un mājas darbi - 35%;
Pastāvīgā darba prezentācijas kursa beigās - 50%, pēc plāna.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides veselība, tās nozīme un metodes. Iepazīšanās ar katedru. Gaisa piesārņojuma higiēniskais raksturojums (gāzveida un putekļu piesārņojums) tā ietekme uz veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekštelpu gaisa kvalitāte un tās rādītāji (telpu mikroklimats, ventilācija, CO2, u.c. rādītāji).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Gaisa temperatūras, relatīvā mitruma, atmosfēras spiediena un gaisa kustības ātruma noteikšanas metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļskābā gāze kā telpas gaisa rādītājs. Telpas gaisa apmaiņas biežuma noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Praktiskie darbi. Dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītāju noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Gaiss kā vides ekoloģiska sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām gaisa piesārņojuma problēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Ūdens fizioloģiskā, higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Ūdens sāļu, mikroelementu un toksisko vielu izraisītās slimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzeramā ūdens fizikālo, organoleptisko īpašību un oksidējamības noteikšana. Situācijas uzdevumi dzeramā ūdens kvalitātes noteikšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzeramā ūdens attīrīšana un dezinficēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Ūdens kā vides ekoloģiskā sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām ūdens piesārņojuma problēmām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu piesārņojums, drošība un sanitārā ekspertīze. Saindēšanās ar uzturu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Vitamīna C noteikšana saknēs un garšaugos (kāposti, kartupeļi, apelsīni u.c.). Situācijas uzdevumu par saindēšanos ar uzturu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par pārtikas produktu piesārņojumu, drošību un sanitāro ekspertīzi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides riska faktori farmācijā, to ietekme uz darbinieku veselību. Darba vides īpatnības farmaceitisko preparātu ražošanā. Higiēniskās prasības aptieku plānošanai, iekārtošanai un labiekārtošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs. Patstāvīgo darbu analīze. Referāti par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Higiēna. Prof .Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)
Eglīte M. Darba medicīna. – Rīga, 2012. – 701 lpp. (akceptējams izdevums)
Dundurs J. Vides veselība. Gaiss. RSU, 2000. (akceptējams izdevums)
Aulika B. Farmācijas higiēna. Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)
Dundurs J. Vides veselība. Ūdens. I daļa, RSU, 2002. (akceptējams izdevums)
Dundurs J. Vides veselība. Ūdens. II daļa, RSU, 2002. (akceptējams izdevums)
Aulika B. Uztura higiēna. RSU, 2001. (akceptējams izdevums)
Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students
Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Yassi A., Kjellström T., De Kok T., Guidotti T.L. Basic Environmental Health. Oxford University Press, 2001
Citi informācijas avoti
Interneta vietnes.