Zināšanu un inovāciju menedžments
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot sociālo inovāciju būtību, inovāciju klasifikāciju un avotus, zina jaunākās tendences zināšanu vadībā un ideju jaunrades procesā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj radoši organizēt un vadīt ideju novērtēšanu un atlasi, darbojoties dažādu nozaru saskarē un pieņemot lēmumu.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie, uzņemoties vadītāja lomu, organizē un vada jaunrades procesu, apliecinot zināšanas un prasmes atbilstoši jaunākajām atziņām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Referāts, saskaņojot ar pasniedzēju, analizējot jaunākās tendences zināšanu vadībā vai inovāciju jomā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1 – 10 ballu skalā:
20% – dalība nodarbībās
40% – referāts
40% – eksāmens
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads: kursa saturs un prasības. Zināšanas, inovācija un eksperiments mūsdienu dinamiskā, nestabilā un neprognozējamā pasaulē. Nestabilitāte: draudi un iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā inovācija praksē: sabiedrības novecošanās – viens no galvenajiem 21. gs. izaicinājumiem Eiropā. Veco ļaužu loma sabiedrībā: īss vēsturisks ieskats. Sabiedrības novecošanās iemesli un ar novecošanos saistīti riski pasaulē un Eiropā. Inovatīvie risinājumi (sociālās inovācijas) aplūkoto risku mazināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Viltus ziņas, dezinformācija, propaganda, informatīvais karš. Auditoriju segmentācija, informatīvās izolētības problēma sociālajos tīklos un citi saistīti izaicinājumi. Cīņa pret dezinformāciju: iespējamas sociālās inovācijas un risinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Menedžmenta jēdziens. Menedžmenta sākotnējā misija. Menedžmenta uzdevumi šodien: daži skati un dažādi viedokļi. Zināšanu loma un izpratne dažādos vēstures posmos. Zināšanu sabiedrība un informācijas sabiedrība. „Izslēdzošā” un „atvērtā” („iekļaujošā”) zināšanu sabiedrība. Zināšanu pārnese: trīs pieejas. Pētnieka loma zināšanu pārnesē un inovācijā/ rīcībpētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovācijas jēdziena dažādas izpratnes. Sociālās inovācijas koncepcija un tās aktualizēšanās. Sociālās inovācijas pamatkomponenti. Strīdīgi aspekti. Sociālo zinātņu loma sociālajā inovācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovāciju klasifikācija un avoti. Nākotnes tendences. Inovācijas process un tā posmi. Inovāciju vadīšana. Jaunrades process. Situācijas analīze: problēmas/vajadzības identificēšana, mērķu un uzdevumu noteikšana. Zināšanu vadība. Radošuma nozīme inovācijas attīstības procesā. Ideju ģenerēšana un pielietojamās metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbs grupās: mērķu un uzdevumu noteikšana, lai risinātu identificēto problēmu/vajadzību sabiedrības novecošanās jautājumos. Ideju ģenerēšana inovatīva risinājuma izveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ideju novērtēšana un atlase. Inovatīvā risinājuma koncepcijas izveide un izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ideju novērtēšana un atlase. Atlases kritēriju noteikšana. Ideju bagātināšana. Inovatīva risinājuma koncepcijas izvērtēšana atbilstoši noteiktajiem kritērijiem. Inovācijas attīstības procesa nākamie posmi. Studentu patstāvīgo darbu kopīga apspriešana. Ieteikumi un rekomendācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ideju novērtēšana un atlase. Atlases kritēriju noteikšana. Ideju bagātināšana. Inovatīva risinājuma koncepcijas izvērtēšana atbilstoši noteiktajiem kritērijiem. Inovācijas attīstības procesa nākamie posmi. Studentu patstāvīgo darbu kopīga apspriešana. Ieteikumi un rekomendācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gaubinger K., Rabl M., Swan S., Werani T. Innovation and Product Management. A Holistic and Practical Approach to Uncertainty Reduction. Springer, 2014
Luecke R. Managing creativity and innovation. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2003
Robin R. Creativity and concept design. Milton Keynes: Open University, 2004
Fostering creativity: expert solutions to everyday challenges. Boston: Harvard Business Press, 2010
Sociālā inovācija: izaicinājumi un risinājumi Latvijā. Rīga: RTU, 2019
Papildu literatūra
Michalko M. Thinkertoys: A handbook of creative-thinking techniques. 2nd Edition. Berkeley, California: Ten Speed Press, 2006
Kaufman J.C., Sternberg R.J. The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2010
Von Stamm B. Managing innovation, design and creativity. 2nd Edition. Chichester, UK; Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc., 2008
Lando I. Zināšanu vadīšanas metožu pilnveidošana organizācijā. Promocijas darbs. Rīga: LU, 2013