Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Zināšanu un inovāciju menedžments

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_081
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt studējošo teorētisko zināšanu un praktisku iemaņu veidošanos par jaunrades un inovatīva risinājuma attīstības procesa organizēšanu.

Priekšzināšanas

Vadības pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot sociālo inovāciju būtību, inovāciju klasifikāciju un avotus, zina jaunākās tendences zināšanu vadībā un ideju jaunrades procesā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj radoši organizēt un vadīt ideju novērtēšanu un atlasi, darbojoties dažādu nozaru saskarē un pieņemot lēmumu.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie, uzņemoties vadītāja lomu, organizē un vada jaunrades procesu, apliecinot zināšanas un prasmes atbilstoši jaunākajām atziņām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Referāts, saskaņojot ar pasniedzēju, analizējot jaunākās tendences zināšanu vadībā vai inovāciju jomā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
1 – 10 ballu skalā: 20% – dalība nodarbībās 40% – referāts 40% – eksāmens

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads: kursa saturs un prasības. Zināšanas, inovācija un eksperiments mūsdienu dinamiskā, nestabilā un neprognozējamā pasaulē. Nestabilitāte: draudi un iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā inovācija praksē: sabiedrības novecošanās – viens no galvenajiem 21. gs. izaicinājumiem Eiropā. Veco ļaužu loma sabiedrībā: īss vēsturisks ieskats. Sabiedrības novecošanās iemesli un ar novecošanos saistīti riski pasaulē un Eiropā. Inovatīvie risinājumi (sociālās inovācijas) aplūkoto risku mazināšanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Viltus ziņas, dezinformācija, propaganda, informatīvais karš. Auditoriju segmentācija, informatīvās izolētības problēma sociālajos tīklos un citi saistīti izaicinājumi. Cīņa pret dezinformāciju: iespējamas sociālās inovācijas un risinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Menedžmenta jēdziens. Menedžmenta sākotnējā misija. Menedžmenta uzdevumi šodien: daži skati un dažādi viedokļi. Zināšanu loma un izpratne dažādos vēstures posmos. Zināšanu sabiedrība un informācijas sabiedrība. „Izslēdzošā” un „atvērtā” („iekļaujošā”) zināšanu sabiedrība. Zināšanu pārnese: trīs pieejas. Pētnieka loma zināšanu pārnesē un inovācijā/ rīcībpētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Inovācijas jēdziena dažādas izpratnes. Sociālās inovācijas koncepcija un tās aktualizēšanās. Sociālās inovācijas pamatkomponenti. Strīdīgi aspekti. Sociālo zinātņu loma sociālajā inovācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Inovāciju klasifikācija un avoti. Nākotnes tendences. Inovācijas process un tā posmi. Inovāciju vadīšana. Jaunrades process. Situācijas analīze: problēmas/vajadzības identificēšana, mērķu un uzdevumu noteikšana. Zināšanu vadība. Radošuma nozīme inovācijas attīstības procesā. Ideju ģenerēšana un pielietojamās metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupās: mērķu un uzdevumu noteikšana, lai risinātu identificēto problēmu/vajadzību sabiedrības novecošanās jautājumos. Ideju ģenerēšana inovatīva risinājuma izveidei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ideju novērtēšana un atlase. Inovatīvā risinājuma koncepcijas izveide un izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ideju novērtēšana un atlase. Atlases kritēriju noteikšana. Ideju bagātināšana. Inovatīva risinājuma koncepcijas izvērtēšana atbilstoši noteiktajiem kritērijiem. Inovācijas attīstības procesa nākamie posmi. Studentu patstāvīgo darbu kopīga apspriešana. Ieteikumi un rekomendācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ideju novērtēšana un atlase. Atlases kritēriju noteikšana. Ideju bagātināšana. Inovatīva risinājuma koncepcijas izvērtēšana atbilstoši noteiktajiem kritērijiem. Inovācijas attīstības procesa nākamie posmi. Studentu patstāvīgo darbu kopīga apspriešana. Ieteikumi un rekomendācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gaubinger K., Rabl M., Swan S., Werani T. Innovation and Product Management. A Holistic and Practical Approach to Uncertainty Reduction. Springer, 2014

2.

Luecke R. Managing creativity and innovation. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2003

3.

Robin R. Creativity and concept design. Milton Keynes: Open University, 2004

4.

Fostering creativity: expert solutions to everyday challenges. Boston: Harvard Business Press, 2010

5.

Sociālā inovācija: izaicinājumi un risinājumi Latvijā. Rīga: RTU, 2019

Papildu literatūra

1.

Michalko M. Thinkertoys: A handbook of creative-thinking techniques. 2nd Edition. Berkeley, California: Ten Speed Press, 2006

2.

Kaufman J.C., Sternberg R.J. The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2010

3.

Von Stamm B. Managing innovation, design and creativity. 2nd Edition. Chichester, UK; Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc., 2008

4.

Lando I. Zināšanu vadīšanas metožu pilnveidošana organizācijā. Promocijas darbs. Rīga: LU, 2013