Sporta teorija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Bērncentrēta un droša bērnu un jauniešu fizisko spēju attīstīšana un kustību mācīšana pirmsskolā un skolā. 2. Studiju procesa plānošana, īstenošana un bērnu snieguma vērtēšana fizisko spēju attīstībā un kustību apguvē.
Prasmes
1.3. Noteikt bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko attīstību un kustību apguves līmeni un plānot to turpmāko mērķtiecīgu izaugsmi. 4. Saprotami izskaidrot bērnam, pusaudzim un jaunietim fizisko spēju un kustību apguves novērtēšanas mērķus, kritērijus un rezultātus, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes, veidojot pozitīvu saskarsmi.
Kompetences
1.5. Spēj identificēt bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālās fizisko spēju attīstības kustību mācīšanās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties Studiju metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu Studiju procesu. 6. Spēj veidot skaidrus snieguma un dinamikas vērtēšanas kritērijus un pašpārbaudes veidus. 7. Spēj analizēt mācīšanās rezultātus un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studējošie patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām, studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus:
1. Veikt pētījuma problemātikas izvērtējumu kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā vecumposmā.
2. Analizēt un izvērtēt labās prakses piemērus (sadarbība grupā) iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā. Izvirzīt iekļaujošas izglītības vides novērtēšanas kritērijus kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā, pēc izvirzītajiem kritērijiem izpētīt pēc studējošo izvēles konkrētas izglītības iestādes situāciju. Prezentēt iegūtos izvērtējuma rezultātus.
3. Patstāvīgi izstrādāt plānu kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā vecumposmā, balstoties uz Studiju teoriju kritisku izvērtējumu atbilstoši kompetenču pieejai, pašnovērtēt un savstarpēji to novērtēt.
4. Izvirzīt Studiju mērķi kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā vecumposmā, formulēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties atbilstošas Studiju metodes Studiju rezultātu sasniegšanai, pamatojot izvēlētās Studiju metodes lietderību. Demonstrēt kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanas vingrinājumus izvēlētajā vecumposmā, (stundas galvenā / sapratnes daļa 15 min), izmantojot izvēlētās Studiju metodes.
5. Patstāvīgi izveidot rubrikas bērnu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pasšvērtēšanai kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā izglītības pakāpē.
6. Grupā izpētīt vismaz trīs pasaules valstu pieredzi atgriezeniskās saites nodrošināšanā un bērnu snieguma vērtēšanā kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā. Prezentēt grupā semināra pieredzes izpēti.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji:
1. Aktīva līdzdalība semināros 30%
2. Pedagoģisko prasmju un kompetenču demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 30%
3. Eksāmens. Savu profesionālo prasmju un pedagoģiskās kompetences izvērtējums un to tālākas pedagoģiskās karjeras attīstības plāna izstrāde 40%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta teorijas attīstības tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta teorijas attīstības tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija un adaptīvie procesi bērnu, pusaudžu un jauniešu ķermenī fiziskā slodzē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Adaptācija un adaptīvie procesi bērnu, pusaudžu un jauniešu ķermenī fiziskā slodzē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu fiziskās spējas un fiziskā sagatavotība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu fiziskās spējas un fiziskā sagatavotība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu fiziskās spējas un fiziskā sagatavotība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību tehnika un taktika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību tehnika un taktika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgas Studiju metodes un paņēmieni sportā un fiziskajās aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgas Studiju metodes un paņēmieni sportā un fiziskajās aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju procesa plānošana un īstenošana kustību apguvē un fizisko īpašību spēju attīstīšana iekļaujošā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju procesa plānošana un īstenošana kustību apguvē un fizisko īpašību spēju attīstīšana iekļaujošā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālo vajadzību izpēte un identificēšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālo vajadzību izpēte un identificēšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālo vajadzību izpēte un identificēšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 365lpp.
2. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās didaktika sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Rīga, ISEC, 60 lpp.
3. Physical Education for Lifelong Fitness: The Physical Best Teacher's Guide. Society of Health and Physical Educators. Third Edition, Human Kinetics, (2011).
4. IOM (Institute of Medicine). 2013. Educating the student body: Taking physical activity and physical education to school. Washington, DC: The National Academies Press.
Papildu literatūra
5. Fernāte, A. (2015). Dermatoglifikas metode cilvēka iedzimto fizisko spēju noteikšanā un attīstīšanā. projekta vad. un red. S. Luika ; galv. red. R. Līcis, red. U. Grāvītis, lit. red. A. Dzenis. „Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata – 4”, Rīga, Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 129-136.
6. Fernāte, A. (2008). Vispusība – galvenais princips bērnu un jauniešu sportā. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. J.Žīdena red. R: Imanta, 35-53.
7. Fernāte, A. (2004). Sportistu treniņu sistēmas raksturojums. Trenera rokasgrāmata. N.Graša red. R: Jumava. 9-26.
8. Fernāte, A. (2002). Sporta treniņu teorijas pamati. LSPA. 1. daļa
9. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 1. daļa.
10. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 2. daļa.
11. Krauksts, V. (2013). Treniņu teorijas pamati (bērni un pusaudži). Drukātava.
12. Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmskolā. Rīga, RaKa.
13. Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte.
Citi informācijas avoti
Saskaņā ar patstāvīgo darbu uzdevumiem darbs datu bāzēs: PROQUEST EBRARY - Ebook Central
THOMSON REUTERS - Web of Science
SCOPUS - Bibliographic database
SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine