Sociālais darbs ar grupām
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apgūstot studiju kursu, studenti spēs identificēt grupu veidus, spēs izprast sociālā darba ar grupām specifiku, grupu veidošanas pamatprincipus, spēs izprast grupas norises aspektus un iespējamās grūtības grupas norises laikā.
Prasmes
1.Integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskās nodarbībās, izveidot grupu nodarbību plānu; demonstrēt prasmes vadīt grupu, atlasīt un pamatot aktivitātes grupas darbības veicināšanai grupas norises laikā.
Kompetences
1.Apgūstot studiju kursu studējošie spēs iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar grupām. Studenti spēs atpazīt dažādu grupas biedru uzvedību grupā, izprast klientu raizes un vajadzības grupā, spēs orientēties grupas fāzēs, sastādīt secīgu grupas sesiju plānu, spēs pamatot grupas izveides nepieciešamību konkrētai mērķgrupai. Paaugstinās spēju paredzēt un elastīgi atbildēt problēmsituāciju gadījumos grupas procesā, paaugstinās savu pašizpratni un pašpieredzi par mijiedarbību ar klientiem grupā. Spēs atlasīt, piemērot metodes un tehnikas sociālajā darbā ar grupām atbilstoši mērķgrupas specifikai un vajadzībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās un nodarbībās. Prezentāciju gatavošana. Gatavošanās grupas nodarbības vadīšanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens: mutisks. Prezentācija grupas nodarbībai/nodarbību ciklam un grupas praktiska vadīšana – 60%. Grupas plāna izstrāde (iesniegt rakstiski) – 30%. Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, grupu darbos – 10%; Pamatota grupas nepieciešamība konkrētai mērķgrupai konkrētā novada/kopienas kontekstā, identificēts grupas veids, definēts grupas kopējais (un katras nodarbības) mērķis, uzdevumi, atklāts darbības saturs, metodes, tehnikas un paredzamie rezultāti mērķgrupai. Prezentācijā modelētā grupas darbības laikā atklātas 2–3 tehnikas praktiskā darbībā, atklātas vadītāja prasmes grupas vadīšanā, ievēroti ētikas un konfidencialitātes aspekti grupas vadīšanas procesā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas attīstības stadijas. Grupas struktūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas vadīšana. Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājs. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas un prasmes. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas attīstības stadijas. Grupas struktūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grupas vadīšana. Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājs. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas un prasmes. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sudraba V., Mārtinsone K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. RSU, Rīga, 175.lpp.
Rokasgrāmata Metodes un pieejas sociālā darba jomā. (2011). Rokasgrāmata. ESF Projekts "Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana Kuldīgas novadā". Sociālais darbs ar grupu. 51.-67.lpp.
Magone I. (2014). Spēka perspektīvas pieeja atbalsta grupu darbā. Labā pieredze. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", 34.lpp.
Atbalsts viena vecāka ģimenei. (2016). Ieteikumi atbalsta vai pašpalīdzības grupu vadītājiem, vadot atbalsta grupas vecākiem, kas bērnu audzina vieni vai dzīvo šķirti ar otru bērna vecāku. Sabiedrības Integrācijas Fonds, Biedrība "Izglītība un atbalsts Latvijas ģimnēm", EEA Grants- Iceland, Lichtenstein, Norway.
Širina A. (2016). Grupu darba metodes izmantošana skolā: metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", - 92 lpp.
Zastrow C.H. (2015). Work with Groups. A Comprehensive Worktext. 9th edition. Centage Learning, 654.p.
Papildu literatūra
Apmācību programma „Zinu! Protu! Varu! Iemaņas veiksmīgai saskarsmei”- inovatīvs sociālais pakalpojums ģimenēm ar bērniem, kurās vismaz kāds no vecākiem atrodas ārzemēs. (2014). Metodiskie materiāli skolotājiem un sociālajiem pedagogiem.
Metodiskie ieteikumi atbalsta grupām. (2017). Atbalsta grupu darbs bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām un riska grupu integrācijai. Izglītības iniciatīvu centrs.
30 Team-Building Games, Activities, and Ideas. (2008). Rockhurst University Continuing Education Center.
Jurčenko A. (2008).Dzīves prasmju pilnveidošana pusaudžiem pedagoģisko grupu darbā. Rēzekne, 83.lpp.
Geka S. (2013). Sociālās spēles. Izdevniecība: RaKa, 64.lpp.
Osthaus Lorraine N. (2014). Izglītojoša apmācību programma bērniem, kuru vecāki ir šķīrušies vai dzīvo škirti. (An educational program for separating and divorced parents with minor children). Booklet. SMILE (Startmaking it Livable for Everyone).
Greif, G., & Knight, C. (Eds.). (2016). Group work with populations at-risk. ProQuest Ebook Central
Gitterman, A., & Salmon, R. (Eds.). (2009). Encyclopedia of social work with groups. Taylor & Francis.
Sowers, K. M., Dulmus, C. N., & Glisson, C. A. (2012). Social work practice with groups, communities, and organizations : Evidence-based assessments and interventions. ProQuest Ebook Central
Rokasgrāmata Metodes un pieejas sociālā darba jomā. (2011). Rokasgrāmata.ESF Projekts "Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana Kuldīgas novadā". 61.-62. lpp. Atbalsta grupas. 65-67. lpp. -Atbalsta grupas cilvēkiem ar invaliditāti, Atbalsta grupa vecākiem, kuru bērni ir 8-10 g.v.
Apmācību programma „Zinu! Protu! Varu! Iemaņas veiksmīgai saskarsmei”- inovatīvs sociālais pakalpojums ģimenēm ar bērniem, kurās vismaz kāds no vecākiem atrodas ārzemēs (emocionālās inteliģences prasmes)
Atbalsta grupu darbs bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām un riska grupu integrācijai. (2015). Izglītības iniciatīvu centrs.
30 darbā ar grupu aktivitāšu apraksti, spēles, idejas (angļu v.) (2008). 30 Team-Building Games, Activities, and Ideas. Rockhurst University Continuing Education Center.
Ģimenes atbalsta grupu programma. (2014). Projekts „Ģimenes atbalsta sistēmas izveide vardarbības problēmas mazināšanai. Krāslavas novadā”, līguma Nr. 2012.EEZ/PP/1/MEC/156/017 . Krāslava.
Lowenstein L. (ed). (2001). Favorite activities for children, adolescents and families. Practicioners share their most effective interventions.
Citi informācijas avoti
Garleja R. (1991). Grupu sociālā psiholoģija. Rīga.