Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Funkcionālā fizioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
CFUBK_029
Zinātnes nozare
Bioloģija; Cilvēka un dzīvnieku fizioloģija; Medicīniskā biotehnoloģija; Vides biotehnoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, +371 67061550

Par studiju kursu

Mērķis

Mācību kursa mērķis ir dot studentiem zināšanas par cilvēka organisma, orgānu sistēmu, atsevišķu orgānu, audu un šūnu normālām funkcijām, kā arī nepieciešamās prasmes orgānu funkciju novērtēšanā - asinsspiediena mērīšana, pulsa iztaustīšana un novērtēšana u.c.

Priekšzināšanas

Studentiem jāzina fizika, ķīmija, vidusskolas kurss anatomijā fizioloģijā un higiēnā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas kursa apguves students varēs: runāt par organisma darbību un iepazīties ar individuālās attīstības periodiem un izmaiņām organismā, kas saistītas ar augšanu, novecošanos un vides ietekmi. Studentiem jāzina par normālu orgānu un organisma darbību, kā arī kā atšķirt normālas funkcijas no patoloģiskām, kā regulēt orgānus to funkciju normalizēšanai.

Prasmes

1.Students pratīs pielietot teorētiskās zināšanas un biežāk izmantotās izmeklēšanas metodes, piemēram - pulsa iztaustīšana, arteriālā asinsspiediena mērīšana. Orientēsies biežāk izmantotās izmeklēšanas metodēs, piemēram, elektrokardiogrāfijā, asins analīzēs.

Kompetences

1.Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, apgūt un pilnveidot praktiskās iemaņas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku. Patstāvīgajā darbā ārpus kontakstundām studenti nostiprina teorētiskās zināšanas, lai spētu atbildēt uz nodarbību un kolokviju jautājumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Par pareizi atbildētu jautājumu students saņem 2 punktus, bet par daļēji pareizi atbildētu - 1 punktu. Par nepareizu atbildi punktus nesaņem. Lai saņemtu ieskaiti, nepieciešams atbildēt 55% no materiāla.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Video lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizoloģija kā zinātne; Norma; Uzbudināmie audi un to stāvokļi; Vielu pārnese cauri membrānai; Membrānas potenciāli.
Apraksts
Anotācija: Fizioloģija un fizioloģiskā terminoloģija. Organisms un vide. Stimuli, klasifikācija. Bioelektriskie potenciāli. Fizioloģisko funkciju neirālie un humorālie kontroles mehānismi. Somatiskais un veģetatīvais refleksa loks. Nodarbības jautājumi: 1.Fizioloģijas zinātne, tās uzdevumi un pētīšanas metodes. 2.Norma, normāla funkcija. 3.Dzīvā īpašības. Organisms un vide. 4.Šūnu fizioloģiskie pamatstāvokļi. 5.Kairinātāji, to klasifikācija. 6.Bioelektriskie potenciāli. Membrānas miera potenciāls. 7.Darbības potenciāla līkne, tās fāzes. 8.Uzbudināmības izmaiņas uzbudinājuma laikā. Literatūra: 1. L. Aberberga-Augškalne, O. Koroļova. Fizioloģija ārstiem. (ISBN 978-9984-813-68-4; SIA Medicīnas apgāds) 2014: 491. 2. Ganong's Review of Medical Physiology (K.E.Barrett, S.M. Barman, S.Boitano, H.Brooks), 23rd Edition (LANGE Basic Science) 2016
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizoloģija kā zinātne; Norma; Uzbudināmie audi un to stāvokļi; Vielu pārnese cauri membrānai; Membrānas potenciāli.
Apraksts
Anotācija: Fizioloģija un fizioloģiskā terminoloģija. Organisms un vide. Stimuli, klasifikācija. Bioelektriskie potenciāli. Fizioloģisko funkciju neirālie un humorālie kontroles mehānismi. Somatiskais un veģetatīvais refleksa loks. Nodarbības jautājumi: 1.Fizioloģijas zinātne, tās uzdevumi un pētīšanas metodes. 2.Norma, normāla funkcija. 3.Dzīvā īpašības. Organisms un vide. 4.Šūnu fizioloģiskie pamatstāvokļi. 5.Kairinātāji, to klasifikācija. 6.Bioelektriskie potenciāli. Membrānas miera potenciāls. 7.Darbības potenciāla līkne, tās fāzes. 8.Uzbudināmības izmaiņas uzbudinājuma laikā. Literatūra: 1. L. Aberberga-Augškalne, O. Koroļova. Fizioloģija ārstiem. (ISBN 978-9984-813-68-4; SIA Medicīnas apgāds) 2014: 491. 2. Ganong's Review of Medical Physiology (K.E.Barrett, S.M. Barman, S.Boitano, H.Brooks), 23rd Edition (LANGE Basic Science) 2016
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Fizoloģija kā zinātne; Norma; Uzbudināmie audi un to stāvokļi; Vielu pārnese cauri membrānai; Membrānas potenciāli.
Apraksts
Anotācija: Fizioloģija un fizioloģiskā terminoloģija. Organisms un vide. Stimuli, klasifikācija. Bioelektriskie potenciāli. Fizioloģisko funkciju neirālie un humorālie kontroles mehānismi. Somatiskais un veģetatīvais refleksa loks. Nodarbības jautājumi: 1.Fizioloģijas zinātne, tās uzdevumi un pētīšanas metodes. 2.Norma, normāla funkcija. 3.Dzīvā īpašības. Organisms un vide. 4.Šūnu fizioloģiskie pamatstāvokļi. 5.Kairinātāji, to klasifikācija. 6.Bioelektriskie potenciāli. Membrānas miera potenciāls. 7.Darbības potenciāla līkne, tās fāzes. 8.Uzbudināmības izmaiņas uzbudinājuma laikā. Literatūra: 1. L. Aberberga-Augškalne, O. Koroļova. Fizioloģija ārstiem. (ISBN 978-9984-813-68-4; SIA Medicīnas apgāds) 2014: 491. 2. Ganong's Review of Medical Physiology (K.E.Barrett, S.M. Barman, S.Boitano, H.Brooks), 23rd Edition (LANGE Basic Science) 2016
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinsrites sistēmas funkcionālās daļas un funkcijas. Sirds. Sirds cikls un fāzes. Sirds toņi. Elektrokardiogrāfs. Asinsrites regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinsrites sistēmas funkcionālās daļas un funkcijas. Sirds. Sirds cikls un fāzes. Sirds toņi. Elektrokardiogrāfs. Asinsrites regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinsrites sistēmas funkcionālās daļas un funkcijas. Sirds. Sirds cikls un fāzes. Sirds toņi. Elektrokardiogrāfs. Asinsrites regulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinsrites sistēmas funkcionāli atšķirīgās daļas, to raksturīgākie parametri. Spiediena, tilpuma, mikrocirkulācijas asinsvadu funkcionālās īpatnības. Arteriālais spiediens, tā izcelsme, mērīšana. Asinsspiedienu ietekmējošie lielumi. Asinsvadu aferentā un eferentā inervācija, tonuss. Asinsvadu tonusa humorālā regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinsrites sistēmas funkcionāli atšķirīgās daļas, to raksturīgākie parametri. Spiediena, tilpuma, mikrocirkulācijas asinsvadu funkcionālās īpatnības. Arteriālais spiediens, tā izcelsme, mērīšana. Asinsspiedienu ietekmējošie lielumi. Asinsvadu aferentā un eferentā inervācija, tonuss. Asinsvadu tonusa humorālā regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinsrites sistēmas funkcionāli atšķirīgās daļas, to raksturīgākie parametri. Spiediena, tilpuma, mikrocirkulācijas asinsvadu funkcionālās īpatnības. Arteriālais spiediens, tā izcelsme, mērīšana. Asinsspiedienu ietekmējošie lielumi. Asinsvadu aferentā un eferentā inervācija, tonuss. Asinsvadu tonusa humorālā regulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinis – sastāvs, daudzums, funkcijas, analīzes metodes. Asins formelementi, to normāls daudzums, funkcijas, faktori, kas ietekmē to veidošanos. Asins plazma, tās sastāvs, plazmas aizvietotāji, fizioloģiskie šķīdumi, to sastāvs. Asins recēšanas fāzes. Hemolīze, izraisošie faktori, sekas. Asins grupas, rēzuss faktors, asins pārliešana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinis – sastāvs, daudzums, funkcijas, analīzes metodes. Asins formelementi, to normāls daudzums, funkcijas, faktori, kas ietekmē to veidošanos. Asins plazma, tās sastāvs, plazmas aizvietotāji, fizioloģiskie šķīdumi, to sastāvs. Asins recēšanas fāzes. Hemolīze, izraisošie faktori, sekas. Asins grupas, rēzuss faktors, asins pārliešana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Asinis – sastāvs, daudzums, funkcijas, analīzes metodes. Asins formelementi, to normāls daudzums, funkcijas, faktori, kas ietekmē to veidošanos. Asins plazma, tās sastāvs, plazmas aizvietotāji, fizioloģiskie šķīdumi, to sastāvs. Asins recēšanas fāzes. Hemolīze, izraisošie faktori, sekas. Asins grupas, rēzuss faktors, asins pārliešana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Elpošanas process, tā daļas. Elpošanas orgāni – plaušas, elpceļi, to funkcijas. Ieelpas mehānisms, izelpas mehānisms, elpošanas tilpumi, to normālie lielumi. Gāzu transports ar asinīm. Elpošanas regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Elpošanas process, tā daļas. Elpošanas orgāni – plaušas, elpceļi, to funkcijas. Ieelpas mehānisms, izelpas mehānisms, elpošanas tilpumi, to normālie lielumi. Gāzu transports ar asinīm. Elpošanas regulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pareizi ēšanas paradumi. Normāls, pilnvērtīgs uzturs. Pārtikas uzņemšanas biežums, saturs, daudzums. Siekalu sekrēcija un izdalīšanās daudzums, kairinātāji, funkcijas. Sekrēcija kuņģī, faktori, kas to ietekmē un kavē. Aizkuņģa dziedera sekrēcijas īpatnības. Aknu funkcijas, žults sastāvs. Gremošans process tievajās zarnās, tā daļas. Aizkuņģa dziedzera enzīmi. Procesi resnajās zarnās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pareizi ēšanas paradumi. Normāls, pilnvērtīgs uzturs. Pārtikas uzņemšanas biežums, saturs, daudzums. Siekalu sekrēcija un izdalīšanās daudzums, kairinātāji, funkcijas. Sekrēcija kuņģī, faktori, kas to ietekmē un kavē. Aizkuņģa dziedera sekrēcijas īpatnības. Aknu funkcijas, žults sastāvs. Gremošans process tievajās zarnās, tā daļas. Aizkuņģa dziedzera enzīmi. Procesi resnajās zarnās.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Aberberga-Augškalne, L., Koroļova, O. Fizioloģija ārstiem. SIA Medicīnas apgāds, 2014: 492 (pieejama RSU Bibliotēkā).

2.

Barrett, K. E., Barman, S. M., Boitano, S., Brooks, H. Ganong's Review of Medical Physiology. 26th Edition. LANGE Basic Science, 2010: 726 (pieejama RSU Bibliotēkā arī kā e-grāmata).

3.

Ārvalstu studentiem/For international students

4.

Barrett, K. E., Barman, S. M., Boitano, S., Brooks, H. Ganong's Review of Medical Physiology. 26th Edition. LANGE Basic Science, 2010: 726 (pieejama RSU Bibliotēkā arī kā e-grāmata).

Papildu literatūra

1.

Costanzo, L. S. Costanzo Physiology. Lippincott Williams & Wilkins. 7th Edition, 2022: 354 (pieejama RSU Bibliotēkā arī kā e-grāmata).

2.

Tortora, Gerard J., Derrickson, B. Principles of Anatomy and Physiology, 2006