Uzņēmējdarbība un grāmatvedība
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt teorētiskās zināšanas un attīstīt praktiskās iemaņas uzņēmējdarbībā, lai spētu plānot un uzsākt uzņēmējdarbību, kā arī radīt izpratni par grāmatvedības nozīmi, tās uzdevumiem un galvenajiem grāmatvedības principiem.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Izprast uzņēmējdarbības formas, izvēlēties piemērotāko formu attiecīgajam uzņēmējdarbības veidam, patstāvīgi analizēt uzņēmējdarbības vidi.
Prasmes
1.2. Noteikt nepieciešamo finansējumu uzņēmējdarbības uzsākšanai un atrast piemērotākos finansējuma avotus. 3. Izprast uzņēmuma saimniecisko darbību no grāmatvedības uzskaites viedokļa un grāmatvedības uzskaites galvenos uzdevumus, grāmatvedības uzskaites īpatnības un pamatprincipus dažāda darbības veida uzņēmumos.
Kompetences
1.4. Spēt izveidot uzņēmumā konkrētu, uz normatīvo aktu prasībām balstītu grāmatvedības politiku. 5. Novērtēt un reģistrēt uzņēmuma saimnieciskos darījumus un izprast bilances un peļņas vai zaudējumu aprēķina sastādīšanas pamatprincipus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Uzņēmējdarbības statistikas analīze.
2. Inovatīvu uzņēmējdarbības veidu apzināšana.
3. Uzņēmējdarbības vides novērtēšana.
4. Gatavošanās Studiju kursa sadaļas “Uzņēmējdarbība” pārbaudījumam.
5. Grāmatvedības teorētiskā materiāla studēšana.
6. Saimniecisko operāciju iegrāmatošana – divkāršais ieraksts.
7. Uzņēmuma saimnieciskās darbības finansiālā rezultāta noteikšana.
8. Bilances un PZA sastādīšana.
9. Pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšana.
10. Darba samaksas aprēķināšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Lai students iegūtu sekmīgu vērtējumu, diferencētās ieskaites prasības: attieksme pret izglītošanos, attīstības dinamika, aktīva darbība semināros 50% un studenta veiktie patstāvīgie darbi 50%. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu ir jāiegūst sekmīgs vērtējums Studiju kursa sadaļā “Uzņēmējdarbība” un sekmīgs vērtējums Studiju kursa sadaļā “Grāmatvedība”, kur pozitīvo sasniegumu summa veido kursa vērtējumu un kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Studējošais var saņemt 10 balles par papildu individuālo darbu ārpus programmas, uzrādot izcilas vadības kompetences prasmes. Vērtējumu ballēs students saņem, apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences atsevišķu uzdevumu izpildē (patstāvīgie darbi, produktīva darbība seminārā, pārbaudījums, attieksme). Studiju kursa sastāvdaļas “Uzņēmējdarbība” vērtējums punkts: -Uzņēmējdarbības statistikas analīze – 4 punkti. 2 punkti – darbs veikts formāli, nepilnīgi apkopota uzņēmējdarbības statistika un nav veikta statistikas analīze. 3 punkti – darbs veikts formāli, nepilnīgi apkopojot uzņēmējdarbības statistiku un vāji to analizējot. 4 punkti - darbs veikts detalizēti, kvalitatīvi apkopojot uzņēmējdarbības statistiku un analizējot to. -Inovatīvu uzņēmējdarbības veidu apzināšana – 3 punkti. 1 punkti – apzināts viens inovatīvs uzņēmējdarbības veids, aprakstīts un prezentēts. 2 punkti – apzināti divi inovatīvi uzņēmējdarbības veidi, aprakstīti un prezentēti. 3 punkti – apzināti trīs inovatīvi uzņēmējdarbības veidi, aprakstīti un prezentēti. -Uzņēmējdarbības vides novērtēšana – 3 punkti. 1 punkts – darbs veikts formāli, vāji veikta vides novērtēšana. 2 punkti – darbs veikts formāli, nepilnīgi veikta vides novērtēšana. 3 punkti – darbs veikts detalizēti, kvalitatīvi veikta vides novērtēšana. -Studiju kursa pārbaudījums/tests – 8 punkti. 1 punkts – 10 kļūdas, 2 punkti – 11 kļūdas, 3 punkti – 12 kļūdas, 4 punkti – 13 kļūdas, 5 punkti – 14 kļūdas, 6 punkti – 15 kļūdas, 7 punkti – 16 – 17 kļūdas, 8 punkti – 18 – 20 kļūdas. -Attieksme 3 punkti – regulārs apmeklējums, aktīva dalība nodarbībā, patstāvīgo darbu savlaicīga iesniegšana. -Individuālā attīstības dinamika - 2 punkti. 1 punkts – epizodiska. 2 punkti - sistemātiski augšupejoša. Studiju kursa sastāvdaļas “Grāmatvedība” vērtējums punktos: -Aktivitātes seminārā 1 - 5 punkti. 1. Uzstāšanās seminārā ar pareizu jautājuma izklāstu izmantojot zināšanas, kuras iegūtas lekcijās un Studiju grāmatās 2 - 3 punkti. 2. Pareizs izklāsts izmantojot papildliteratūru 3 - 4 punkti. 3. Izmantojot papildliteratūru un saistot ar praksi 4 - 5 punkti. 4. Uzdod jautājumus par apspriežamo problēmu 1 punkts. 5. Papildina cita uzstāšanos 2 - 3 punkti. 6. Piedalās diskusijā un prot pamatot savu viedokli 3 - 4 punkti. -Rakstisks referāts 1 - 8 punkti (3 - 5 lpp.) 1. Saturs daļēji pamatots tikai uz Studiju literatūru, daļēji pareizi noformēts 3 - 4 punkti. 2. Saturs atbilst tēmai, argumentēts, izmantoti papildus materiāli 4 - 6 punkti. 3. Saturs atbilst tēmai, argumentēts, izmantoti papildus materiāli, patstāvīgi izdarīti secinājumi, pareizi noformēts 6 - 8 punkti. -Praktiskie darbi 1 - 10 punkti. 1. Praktiskā darba vērtējums 40 - 45% no iespējamiem 100% - 1 punkts 2. Praktiskā darba vērtējums 5 - 50% no iespējamiem 100% - 2 punkti 51 - 55% - 3 punkti 56 - 60% - 4 punkti 61 - 65% - 5 punkti 65 - 70% - 6 punkti 71 - 75% - 7 punkti 76 - 90% - 8 punkti 91 -100% - 9 punkti Praktiskā darba vērtējums ir 100% no iespējamiem 100% un parādīta prasme patstāvīgi veikt aprēķinus un analizēt grāmatvedības operācijas 10 punkti. -Tests 1 - 3 punkti. 1. Testa vērtējums 51 - 60% - 1 punkts 2. Testa vērtējums 61 - 80% - 2 punkti 3. Testa vērtējums 81 - 100% - 3 punkti. -Attieksme 1 - 10 punkti 1. Apmeklēts 10% nodarbību - 1 punkts 2. Apmeklēts 20% nodarbību - 2 punkti 30% - 3 punkti 40% - 4 punkti 50% - 5 punkti 60% - 6 punkti 70% - 7 punkti 80% - 8 punkti 90% - 9 punkti 100% -10 punkti. -Individuālā dinamika – vērtējums 1 punkts. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības būtība – vēsturiskā attīstība un galvenie termini.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības formas. Uzņēmējdarbības dibināšanas tiesiskie un organizatoriskie jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības finansēšanas veidi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības dzīves cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības vides novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedība, tās uzdevumi un pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedība, tās uzdevumi un pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedības kārtošanas un organizācijas pamatprasības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedības kārtošanas un organizācijas pamatprasības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedības konta jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedības kontu plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmuma saimnieciskās darbības finansiālā rezultāta noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ilgtermiņa ieguldījumu uzskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apgrozāmo līdzekļu uzskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašu kapitāla uzskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreditoru uzskaite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Norēķini par darba samaksu un ieturējumi no tās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gada pārskata sastādīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības būtība – vēsturiskā attīstība un galvenie termini.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības formas. Uzņēmējdarbības dibināšanas tiesiskie un organizatoriskie jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības finansēšanas veidi.
|
|
Uzņēmējdarbības dzīves cikls.
|
|
Uzņēmējdarbības vides novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedība, tās uzdevumi un pamatprincipi.
|
|
Grāmatvedības kārtošanas un organizācijas pamatprasības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedības konta jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatvedības kontu plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmuma saimnieciskās darbības finansiālā rezultāta noteikšana.
|
|
Ilgtermiņa ieguldījumu uzskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Apgrozāmo līdzekļu uzskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pašu kapitāla uzskaite.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kreditoru uzskaite.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Norēķini par darba samaksu un ieturējumi no tās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gada pārskata sastādīšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Diderihs, H. (2000). Uzņēmumu ekonomika. Rīga: Zinātne. (akceptējams izdevums)
Forands, I. (2009). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga, Latvijas Izglītības fonds. (akceptējams izdevums)
Hofs, K., G. (2019). Biznesa ekonomika. Rīga, J.Rozes apgāds.
Kotlers, F. (2006). Mārketinga pamati. Rīga, Jumava. (akceptējams izdevums)
Neilande, J. (2013). Komersanta ABC. Rīga, Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)
Praude, V., & Beļčikovs, S. (2012). Menedžments. Rīga. (akceptējams izdevums)
Praude, V., & Šalkovska, J. (2015). Integrētā mārketinga komunikācija. Rīga, Vaidelote.
Vedļa, A. (2000). Uzņēmējdarbības kurss. Rīga. (akceptējams izdevums)
Živītere, M. (1999). Komercdarbības (biznesa) plāns. Rīga, KIF „Biznesa centrs”. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Kembels, D. (1996). Ja es esmu priekšnieks, kāpēc tad visi smejas, Rīga.
Grandāne, M., Martemjanova, E., Mārāne, I., Mežaraupe, V., & Soopa, A. (2004). Finanšu grāmatvedība: Studiju līdzeklis. Rīga, RaKa, 169lpp.
Grigorjeva, R., Jesemčika, A., Leibus, I., & Svarinska, A. (2006). Grāmatvedības pamat. Rīga, Latvijas Uzņēmējdarbības un menedžmenta akadēmija, 100lpp.
Grebenko, M. (2013). Darba un atpūtas laika uzskaite un apmaksa. Rīga, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, 99lpp.
Rurāne, M. (1997). Uzņēmuma finansu vadība. Rīga, Turības Studiju centrs.
Šķiltere, D. (1998). Uzņēmuma vadīšana. Rīga.
Tīse, L. (2017). Grāmatvedība. Rīga: RTU, 87lpp.