Psiholoģijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti spēs definēt psihes pamatjēdzienus, skaidrot to izpausmes; raksturot psiholoģijas teorētiskos virzienus un profesionālās darbības jomas, raksturot cilvēka psihiskos procesus, cilvēka sociālās lomas un socializācijas procesu cilvēka dzīves laikā.
Prasmes
1.Pratīs salīdzināt dažādas psiholoģiskās teorētiskās pieejas, analizēs cilvēka psihiskos procesus, emocijas, personības īpatnības un individuālos socializācijas procesus dzīves laikā.
Kompetences
1.Students spēs uztvert un izprast psihiskos fenomenus indivīda līmenī, cilvēka psihisko procesu likumsakarības; spēs, balstoties uz teorētiskajiem modeļiem, izvērtēt aktuālās sociālās lomas, socializācijas procesus un to ietekmējošos faktorus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentam patstāvīgi jāizskata lekcijā dotā prezentācija, atbilstoši lekcijas tematiem jālasa obligātās literatūras avotus. Lai padziļinātu izpratni, ir ieteicams izmantot papildus avotus.
Patstāvīgi jāveic doto mācību materiālu analīze, jāveido prezentācija par uzdoto tematu un tā jāprezentē auditorijā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kurss uzskatāms par apgūtu, ja students ir apguvis lekciju un nodarbību teorētisko materiālu (Tests – 50%), ir izpildījis mācību uzdevumus nodarbību laikā – 20% (veiktie uzdevumi ir ieskaitīti), ir ieguvis pozitīvus starpvērtējumus (pētījuma atlase, analīze un prezentācija – 20%). Kā papildvērtējums var tikt izmantots regulārs lekciju un nodarbību apmeklējums un aktīva produktīva līdzdalība (10%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana.
Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana.
Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana.
Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana.
Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības socializācijas procesu izvērtējums un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības socializācijas procesu izvērtējums un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana.
Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana.
Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas pamatjautājumi.
Psihiskie procesi un stāvokļi.
Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda.
Jūtas, griba, motivācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personība, individuālās īpatnības, attīstība.
Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Borns L. Psiholoģija. 1., 2., 3. daļa. Rīga, 2001.
Martinsone K. Psiholoģija. Pamatjautājumi – teorijas, pētījumi. (3 sējumi) Rīga: Zvaigzne ABC, 2015.
Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. Rīga, 2000. – 212 lpp.
Papildu literatūra
Jungs K. Psiholoģiskie tipi. Rīga: Zvaigzne ABC, 1996.
Karpova Ā. Personība: teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC, 1998.
Korels V. Kā izprast cilvēkus un pareizi izturēties pret tiem. Rīga: Madris, 2010.
Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. -175 lpp.
Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. – 123 lpp.
Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. – 568 lpp.
Psiholoģijas vārdnīca. Breslava G. red. Rīga: Mācību grāmata, 1999. – 157 lpp.
Citi informācijas avoti
Interneta resursi izmantojami gadījumos, ja ir zināmi to autori, kas atbilst definētiem zinātniskās pieejas kritērijiem.
Var tikt izmantoti jebkādi atzītu zinātnieku teorētiskie materiāli par psiholoģijas teorijām jebkādā studējošajam saprotamā valodā, izmantojot jebkādus informatīvos avotus (tos precīzi uzrādot).