Pediatrijas pamati II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūtās zināšanas ļaus raksturot endokrīnās sistēmas, locītavu un saistaudu sistēmas, sirds-asinsvadu, asinsradošās sistēmas saslimšanu izplatībā un prioritātēs, aprakstīt un izklāstīt faktus par slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.
Prasmes
1.Veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu. Veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi. Veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu. Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi. Prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības. Izrakstīt receptes dažādu medikamentu formu nozīmēšanai.
Kompetences
1.Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopēju izmeklēšanas procesu. Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Programmas realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācību spēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas rīta konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā stuējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar klīniskajām slimības vēsturēm.
Studējošā patstāvīgais darbs ietver 5 programmai atbilstošus klīniskos gadījumus ar uzdevumu sagatavošanu.
Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts:
Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu.
Literatūras apskata sagatavošana atbilstoši klīniskajam gadījumam.
Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm.
Klīniskā gadījuma prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās.
Eksāmens 5. studiju gadā pēc lekciju kursa beigām un sekmīgi pabeigta praktisko nodarbību cikla.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās hematoonkoloģiskās saslimšanas bērniem un to raksturojums. Leikozes īpatnības bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sirds asinsvadu un EKG īpatnības bērniem. Biežākie ritma traucējumi bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nieru saslimšanu raksturojums ar nefrotisko un nefrītisko sindromu bērniem. Nieru un urīnizvadceļu infekcijas bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diabēts bērnu vecumā.
Vadlīnijas 1. tipa cukura diabēta bērniem diagnostikā, ārstēšanā un aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Asinsrades sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Asinsainas īpatnības dažādos bērna vecumos.
Fe deficīta anēmija, cēloņi, patoģenēze, klīnika, diagnostika, ārstēšana un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Iedzimta hipotireoze.
Iedzimtas virsnieru garozas hiperplāzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Cukura diabēta īpatnības bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pēcstreptokoka nestrutojošās komplikācijas bērniem.
Reimatiskais drudzis, primārā reimatiskā drudža īpatnības, patoģenēze, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana, profilakse.
Iegūtās reimatiskās sirdskaites (mitrāla, aortāla, trikuspidāla nepietiekamība un stenoze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Juvenils idiopātisks artrīts, etioloģija, patoģenēze, tipu klīniskais raksturojums, ārstēšanas principi. Akūti artrīti. Locītavu izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Hemorāģiskais sindroms.
Leikozes, trombocitopenija, hemofīlija, īpatnības dažādos vecumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Gastrīts, čūlas slimība, pankreatīts. Hroniskā vēdersāpju sindroma diferenciāldiagnoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ieskaite – slimnieku izmeklēšanas praktisko iemaņu un slēdziena veidošanas iemaņu pārbaude.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Katedras mācību metodiskie materiāli;
Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā;
Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem;
Metodiskās rekomendācijas Bērnu reimatoloģijā;
Nelson Textbook of Pediatrics, 21st Edition. Kliegman, Robert M. 2020 (e-vide pieejama RSU bibliotekā ClinicalKey datu bāzē)
Papildu literatūra
Rudolph C.D., Rudolph A.M., Lister G.E., First L.R., Gershon A.A. (editors). Rudolph’s Pediatrics. 22nd Edition. McGraw-Hill Company, 2011.
Citi informācijas avoti
Citi informācijas avoti: PEDINFO, Medscape, E medicine, PubMed, EndoText u.c