Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_218
Zinātnes nozare
Biomehānika; Medicīniskā inženierija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanos par cilvēka pozas un kustību analīzi, spēkiem, kas darbojas uz cilvēka ķermeni, motorās kontroles teoriju, bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem un kā to izmantot, veidojot vingrinājumu programmu.

Priekšzināšanas

Vidējās izglītības apjomā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs definēt kinemātikas un statikas jēdzienus, zinās nosaukt un atpazīs ķermeņa kustības un pozīcijas, spēs aprakstīt to analīzes principus, locītavu stāvokļus, kustību apjomu locītavās un tā mērīšanu, kinemātiskās ķēdes, spēkus, kas darbojas uz cilvēka ķermeni, sviras cilvēka ķermenī, muskuļu makroskopisko un mikroskopisko uzbūvi, to funkcionēšanas pamatprincipus, slīdošo pavedienu teoriju, kontrakciju režīmus, motorās kontroles teoriju un bērna normālu motoro attīstību, cilvēka aktivitāšu analīzes un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipus.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt cilvēka kustību un ķermeņa stāvokļa analīzi, praktiski veikt pasīvās kustības un kustību apjoma noteikšanu ekstremitāšu locītavās, demonstrēt cilvēka pozīciju, kurās piedāvāt aktīvās kustības un pozas noturēšanu, progresiju atbilstoši motorās kontroles attīstības principiem.

Kompetences

1.Analīze un sintēze: Iegūtās zināšanas un prasmes spēs izmantot pacientu fiziskā funkcionālā stāvokļa izmeklēšanai un fizioterapijas efektivitātes novērtēšanai. Izvērtēšana: Students spēs interpretēt veikto novērtējumu rezultātus; spēs pamatot terapeitisko pasākumu izvēli.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pārbaudes metode: semestra laikā 1 kolokvijs, nodarbībās mutiski un rakstiski veiktās teorētisko zināšanu pārbaudes, sekmīgi veikts praktiskais darbs. Nobeiguma pārbaudījums: mutisks teorētiski – praktisks eksāmens.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Pārbaudes metode: rakstisks kolokvijs un pārbaudes darbs; teorētiski – praktisks eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kinemātikas jēdziens: osteokinemātika un artrokinemātika. Cilvēka ķermeņa pamatsegmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis un kustības, to definīcijas. Locītavas, to iedalījums, uzbūve, slēgtās un vaļējās pozīcijas. Jēdziens par brīvības pakāpēm locītavās un kustību apjomu, locītavu kinemātiskās ķēdes: slēgtās un vaļējās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ķermeņa pozas analīzes jēdzieni un principi, pamatpozīcijas un no tām atvasinātās ķermeņa pozīcijas. Dažādu spēku ietekme uz cilvēka ķermeni, kustības, līdzsvara stāvokļi. Kustību klasifikācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka kaulaudu biomehānikas pamati
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka skrimšļaudu biomehānikas pamati
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka saistaudu un muskuļaudu biomehānikas pamati
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorā vienība, rekrutācijas mehānisms. Muskuļu kontrakciju režīmi. Muskuļu iedalījums pēc šķiedru tipa (enerģētiskā nodrošinājuma), muskuļu darba apjomi, spēka – garuma, spēka – ātruma attiecības. Sviras cilvēka ķermenī
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija. Bērna motorā attīstība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība, prasmju apguves process
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kinemātika: ķermeņa segmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis, kustību definīcijas, demonstrācija. Praktiskais uzdevums: kustību atpazīšana un nosaukšana veicot vingrinājumus. Locītavu brīvības pakāpes, kinemātiskās ķēdes, locītavu slēgtās un vaļējās pozīcijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Ķermeņa pozīciju analīze pēc 5 punktiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Locītavu kustību apjoms. Goniometrija. Kustību apjoma mērīšana augšējo un apakšējo ekstremitāšu locītavās, demonstrēšana un praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Locītavu kustību apjoms. Goniometrija. Kustību apjoma mērīšana augšējo un apakšējo ekstremitāšu locītavās, demonstrēšana un praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Aktīvās kustības. Muskuļu kontrakciju veidi. Praktiskais uzdevums: aktīvo kustību analīze. Pasīvās kustības: demonstrēšana, praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kolokvijs par iepriekšējo nodarbību un lekciju vielu. Seminārs par kolokvija rezultātiem, diskusija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kolokvijs par iepriekšējo nodarbību un lekciju vielu. Seminārs par kolokvija rezultātiem, diskusija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Motorā kontrole: jēdziens par elementiem un līmeņiem – seminārs, praktiska pozīciju un kustību analīze. Motorās kontroles attīstība bērnam vecumā līdz 1g. – demonstrēšana un praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība. Aktivitāšu klasifikācija pēc A. Gentile
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Vingrojumu programmas sastādīšanas principi, konkrētas lokālas problēmas risināšanai. Dažādu palīglīdzekļu un rīku izmantošana vingrojumu programmā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Vingrojumu programmas sastādīšanas principi, konkrētas lokālas problēmas risināšanai. Dažādu palīglīdzekļu un rīku izmantošana vingrojumu programmā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Eksāmens
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kinemātikas jēdziens: osteokinemātika un artrokinemātika. Cilvēka ķermeņa pamatsegmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis un kustības, to definīcijas. Locītavas, to iedalījums, uzbūve, slēgtās un vaļējās pozīcijas. Jēdziens par brīvības pakāpēm locītavās un kustību apjomu, locītavu kinemātiskās ķēdes: slēgtās un vaļējās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ķermeņa pozas analīzes jēdzieni un principi, pamatpozīcijas un no tām atvasinātās ķermeņa pozīcijas. Dažādu spēku ietekme uz cilvēka ķermeni, kustības, līdzsvara stāvokļi. Kustību klasifikācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka kaulaudu biomehānikas pamati
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka skrimšļaudu biomehānikas pamati
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka saistaudu un muskuļaudu biomehānikas pamati
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorā vienība, rekrutācijas mehānisms. Muskuļu kontrakciju režīmi. Muskuļu iedalījums pēc šķiedru tipa (enerģētiskā nodrošinājuma), muskuļu darba apjomi, spēka – garuma, spēka – ātruma attiecības. Sviras cilvēka ķermenī
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motorās kontroles teorija. Bērna motorā attīstība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība, prasmju apguves process
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kinemātika: ķermeņa segmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis, kustību definīcijas, demonstrācija. Praktiskais uzdevums: kustību atpazīšana un nosaukšana veicot vingrinājumus. Locītavu brīvības pakāpes, kinemātiskās ķēdes, locītavu slēgtās un vaļējās pozīcijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Ķermeņa pozīciju analīze pēc 5 punktiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Locītavu kustību apjoms. Goniometrija. Kustību apjoma mērīšana augšējo un apakšējo ekstremitāšu locītavās, demonstrēšana un praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Locītavu kustību apjoms. Goniometrija. Kustību apjoma mērīšana augšējo un apakšējo ekstremitāšu locītavās, demonstrēšana un praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Aktīvās kustības. Muskuļu kontrakciju veidi. Praktiskais uzdevums: aktīvo kustību analīze. Pasīvās kustības: demonstrēšana, praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kolokvijs par iepriekšējo nodarbību un lekciju vielu. Seminārs par kolokvija rezultātiem, diskusija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Kolokvijs par iepriekšējo nodarbību un lekciju vielu. Seminārs par kolokvija rezultātiem, diskusija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Motorā kontrole: jēdziens par elementiem un līmeņiem – seminārs, praktiska pozīciju un kustību analīze. Motorās kontroles attīstība bērnam vecumā līdz 1g. – demonstrēšana un praktiska veikšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība. Aktivitāšu klasifikācija pēc A. Gentile
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Vingrojumu programmas sastādīšanas principi, konkrētas lokālas problēmas risināšanai. Dažādu palīglīdzekļu un rīku izmantošana vingrojumu programmā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Vingrojumu programmas sastādīšanas principi, konkrētas lokālas problēmas risināšanai. Dažādu palīglīdzekļu un rīku izmantošana vingrojumu programmā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
4

Tēmas

Eksāmens
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Nordin M., Frankel V.H. Basic biomechanics of the musculoskeletal system. Philadelphia, PA [etc.] : 2021

2.

Norkin, Cynthia C., White D. Joyce Measurement of Joint Motion: a Guide to Goniometry. 5th ed., Philadelphia: F.A. Davis Company, 2016., pp 1. - 408.

3.

Shumway Cook - Anne, Woollacott Marjorie H. Motor Control : translating research into clinical practice. 5th ed. Wolters Kluwer : 2017, pp. 1.- 79.

4.

Kisner, Carolyn; Colby, Lynn Allen. Therapeutic Exercise, Foundations and Techniques. 6th ed., 2018. F.A.Davis Company, Philadelphia, pp. 27.-35., 51.-70.

5.

Adolph, K. E., & Franchak, J. M. (2017). The development of motor behavior. Wiley interdisciplinary reviews. Cognitive science, 8(1-2), 10.1002/wcs.1430. https://doi.org/10.1002/wcs.1430

6.

Franchak, J. M., & Adolph, K. E. (2024). An update of the development of motor behavior. Wiley interdisciplinary reviews. Cognitive science, 15(6), e1682. https://doi.org/10.1002/wcs.1682

7.

Cowan, P. T., Launico, M. V., & Kahai, P. (2024). Anatomy, Bones. In StatPearls. StatPearls Publishing.

8.

Clarke B. (2008). Normal bone anatomy and physiology. Clinical journal of the American Society of Nephrology : CJASN, 3 Suppl 3(Suppl 3), S131–S139. https://doi.org/10.2215/CJN.04151206

9.

Brooks, S. V., Guzman, S. D., & Ruiz, L. P. (2023). Skeletal muscle structure, physiology, and function. Handbook of clinical neurology, 195, 3–16. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-98818-6.00013-3

10.

Dave HD, Shook M, Varacallo MA. Anatomy, Skeletal Muscle. [Updated 2023 Aug 28]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2025 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537236/

11.

Wüest, S., van de Langenberg, R., & de Bruin, E. D. (2014). Design considerations for a theory-driven exergame-based rehabilitation program to improve walking of persons with stroke. European review of aging and physical activity : official journal of the European Group for Research into Elderly and Physical Activity, 11(2), 119–129. https://doi.org/10.1007/s11556-013-0136-6

12.

Muratori, L. M., Lamberg, E. M., Quinn, L., & Duff, S. V. (2013). Applying principles of motor learning and control to upper extremity rehabilitation. Journal of hand therapy : official journal of the American Society of Hand Therapists, 26(2), 94–103. https://doi.org/10.1016/j.jht.2012.12.007

Papildu literatūra

1.

Inge Flēmiga. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi- Zvaigzne ABC, 1999.

2.

Xiong, Y., Hu, X., Cao, J., Shang, L., Yao, Y., & Niu, B. (2024). Development of gross motor skills in children under the age of 3 years: a decision tree approach. Frontiers in public health, 12, 1421173. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1421173

3.

Mukund, K., & Subramaniam, S. (2020). Skeletal muscle: A review of molecular structure and function, in health and disease. Wiley interdisciplinary reviews. Systems biology and medicine, 12(1), e1462. https://doi.org/10.1002/wsbm.1462

4.

McIsaac, T. L., Lamberg, E. M., & Muratori, L. M. (2015). Building a framework for a dual task taxonomy. BioMed research international, 2015, 591475. https://doi.org/10.1155/2015/591475