Pedagoģija vides un veselības ilgtspējai
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Paplašināt RSU dažādās studiju programmās studējošo zināšanas, prasmes un kompetenci par pedagoģijas nozīmi un lomu sabiedrības izglītošanā vides un veselības ilgtspējas jautājumos un problemātikā, kas saistīti ar vides izmaiņu ietekmi uz veselību un veselības sistēmu ietekmi uz vidi, lai ar mūsdienīgu pedagoģijas stratēģiju palīdzību integrētu tās savā profesionālajā darbā ar klientu/pacientu.
Priekšzināšanas
Savam studiju līmenim, profesijai un specializācijai atbilstošas vispārējas zināšanas. Pamatzināšanas pedagoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūst zināšanas un izpratni par pedagoģijas konceptu veselības un vides ilgtspējas kontekstā, vides un veselības problēmu būtību un risināšanas iespējām, likumībām, cēloņu un seku sakarībām, to saturu un nozīmi, kā arī ilgtspējas nozīmi un lomu sabiedrības dzīvē un veselības saglabāšanā.
Prasmes
1.Analizē un izvērtē vides un veselības problēmas, radoši izmanto pedagoģijas pieejas un instrumentāriju ilgtspējīgu risinājumu izstrādē un ieviešanā savā profesionālajā darbā. Izstrādā un aizstāv savu ilgtspējīgas izglītības koncepciju.
Kompetences
1.Izprot pedagoģijas nozīmību, kompetenti spriež par vides un veselības problemātiku, atbilstoši integrējot gūtās zināšanas un prasmes profesionālajā vidē. Demonstrē prasmi kompetenti un radoši organizēt savu darbu, kā arī veidot sadarbību ar kolēģiem, klientiem, pacientiem, studentiem. Kritiski un argumentēti meklē un īsteno starpdisciplināras (pedagoģija, vides un sabiedrības veselība, veselības aprūpe u.c.) pieejas. Mērķtiecīgi un patstāvīgi pilnveido savu profesionālo kompetenci.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi veikt zinātniskās literatūras atlasi un analīzi, pedagoģijas, vides zinātnes un veselības aprūpes nozarēs – izstrādāt katras tēmas tematikai atbilstošu patstāvīgo darbu (individuāli vai 2-3 studentu grupā).
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Individuāli vai nelielā (2-3 studentu grupā; mutvārdos, 10 min) aizstāvēta izstrādātā ilgtspējīgas izglītības koncepcija, e-studijās iesniegta tās prezentācija un apraksts (Word, 3-5 lpp.).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Individuālā līdzdalība nodarbībās, diskusijās, grupu darbos (10%), patstāvīgo darbu prezentācijās (40%). • Izstrādātā ilgtspējīga veselības un vides izglītības koncepcija savas izvēlētās profesijas kontekstā un tās prezentācija (50%).
Gala vērtējumu veido: • obligāts nodarbību apmeklējums un iesaiste (10%); • visu katrā nodarbībā uzdoto praktisko darbu izpilde (40%) un izstrādātās ilgtspējīgas izglītības koncepcijas aizstāvēšana (50%).
Pārbaudījuma / eksāmena vērtēšanas kritēriji:
1) zinātniskums – literatūras un informācijas avotu kvalitāte;
2) atbilstība tēmai (akcentēts vides un veselības ilgtspējas aspekts) un savai profesijai;
3) praktiskas lietojuma iespējas profesionālajā darbībā ar klientu/ pacientu/ auditoriju;
4) prasme sadarboties, strādāt komandā, reflektēt par savu veikumu un novērtēt kolēģa darbu;
5) korekts e-studijās iesniegto materiālu noformējums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģija un izglītība vides ilgtspējai
Apraksts
Anotācija: Vides pedagoģija un vides izglītība. Ilgtspējas aspekts vides izglītībā. Vēsturiskā dimensija Latvijā un pasaulē, skatījums nākotnē. Pedagoģiskie risinājumi, vides ilgtspējas nodrošināšanai, kā starpdisciplinārs komandas darbs.
Nodarbības jautājumi: Klimata un vides izmaiņu ietekme uz cilvēka paradumiem un izturēšanos. Akcentu pārbīde, paradigmu maiņa. Mana kā topošā profesionāļa iespējas mainīt paradumus, attieksmes, izturēšanos dažādās mērķauditorijās un vecumposmos. Klimata un ekosistēmu krīzes, vides degradācijas ietekme uz veselību.
Literatūra: 1. Education and Climate Change: The Role of Universities. (2020). ed. by Reimers, F.M. Springer International Publishing AG.
2. UNESCO Stratēģija par izglītību veselībai un labklājībai: ieguldīšana ilgtspējīgas attīstības mērķos. https://www.schooleducationgateway.eu/lv/pub/resources/publications/unesco-strategy-on-education-f.htm
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pedagoģija un izglītība vides ilgtspējai
Apraksts
Anotācija: Vides pedagoģija un vides izglītība. Ilgtspējas aspekts vides izglītībā. Vēsturiskā dimensija Latvijā un pasaulē, skatījums nākotnē. Pedagoģiskie risinājumi, vides ilgtspējas nodrošināšanai, kā starpdisciplinārs komandas darbs.
Nodarbības jautājumi: Klimata un vides izmaiņu ietekme uz cilvēka paradumiem un izturēšanos. Akcentu pārbīde, paradigmu maiņa. Mana kā topošā profesionāļa iespējas mainīt paradumus, attieksmes, izturēšanos dažādās mērķauditorijās un vecumposmos. Klimata un ekosistēmu krīzes, vides degradācijas ietekme uz veselību.
Literatūra: 1. Education and Climate Change: The Role of Universities. (2020). ed. by Reimers, F.M. Springer International Publishing AG.
2. UNESCO Stratēģija par izglītību veselībai un labklājībai: ieguldīšana ilgtspējīgas attīstības mērķos. https://www.schooleducationgateway.eu/lv/pub/resources/publications/unesco-strategy-on-education-f.htm
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģija un izglītība, ilgtspējīgai veselības nodrošināšanai un saglabāšanai
Apraksts
Anotācija: Izglītība ilgtspējīgai veselības nodrošināšanai un saglabāšanai – teorētiskais un praktiskais tvērums. Veselības sistēmu (ārstēšana, farmācija, tehnoloģijas, medicīnisko atkritumu u.c.) ietekme “nospiedums” uz vidi. Mācību modeļi vides un veselības izglītībā dažādās izglītības pakāpēs.
Nodarbības jautājumi: Pedagoģiskie paņēmieni visu paaudžu veselības, labbūtības un labklājības uzlabošanas iespējas. Vides un veselīb- un informācijpratība digitālajā un dzīves vidē. Nākotnes prasmju un vajadzību apmierināšana jau šodien. Domāšanas veidi un kategorijas ilgtspējas kontekstā (sistēmiskā, analītiskā, kritiskā, ārpus rāmja, apzinātā, analoģiskā u.c.).
Literatūra: 1. Nunes, R. (2022). Healthcare As a Universal Human Right: Sustainability in Global Health. Taylor & Francis Group. Chapter 6. Global Health in a Digital World. https://doi.org/10.4324/9781003241065
2. Sport, Performance and Sustainability (2023). ed. by Svensson, D. et al. Taylor & Francis Group.
https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/62226/9781000883626.pdf?sequence=1
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Pedagoģija un izglītība, ilgtspējīgai veselības nodrošināšanai un saglabāšanai
Apraksts
Anotācija: Izglītība ilgtspējīgai veselības nodrošināšanai un saglabāšanai – teorētiskais un praktiskais tvērums. Veselības sistēmu (ārstēšana, farmācija, tehnoloģijas, medicīnisko atkritumu u.c.) ietekme “nospiedums” uz vidi. Mācību modeļi vides un veselības izglītībā dažādās izglītības pakāpēs.
Nodarbības jautājumi: Pedagoģiskie paņēmieni visu paaudžu veselības, labbūtības un labklājības uzlabošanas iespējas. Vides un veselīb- un informācijpratība digitālajā un dzīves vidē. Nākotnes prasmju un vajadzību apmierināšana jau šodien. Domāšanas veidi un kategorijas ilgtspējas kontekstā (sistēmiskā, analītiskā, kritiskā, ārpus rāmja, apzinātā, analoģiskā u.c.).
Literatūra: 1. Nunes, R. (2022). Healthcare As a Universal Human Right: Sustainability in Global Health. Taylor & Francis Group. Chapter 6. Global Health in a Digital World. https://doi.org/10.4324/9781003241065
2. Sport, Performance and Sustainability (2023). ed. by Svensson, D. et al. Taylor & Francis Group.
https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/62226/9781000883626.pdf?sequence=1
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Veselības un ekosistēmu savstarpējā atkarība un saistība. Izglītojošā darba specifika, nozīme, praktiski risinājumi
Apraksts
Anotācija: Inovācijas un izaicinājumi pedagoģijā un augstākajā izglītībā. Pedagoģijas metodes vides un veselības izglītībā praksē. Mūsdienīgu mācīšanās stratēģiju lietojums veselības izglītībā un sabiedrības izglītošanā.
Nodarbības jautājumi: Pedagoģiskie mērķi, uzdevumi un praktiskie risinājumi, izglītojošā darba veikšanai, un izpratnes par veselības un vides ilgtspēju paplašināšanai. Cilvēka veselības un ekosistēmu savstarpējā atkarība un saistība. Ilgtspējīgas veselības un vides izglītības koncepcijas izstrāde, savas izvēlētās profesijas ietvaros.
Literatūra: 1. Eugene, E. (2019). Teaching sustainability: modern challenges / Eugene Eteris. Mauritius: LAP Lambert Academic Publishing; Part 4. Goals and targets: solutions for teaching sustainability; Part 5. Educational challenges. RSU Bibliotēkas brīvpieejas abonements, RSU Bibliotēkas Informācijas centrs.
2. Koehn, P.H., Uitto, J.I. (2017). Universities and the Sustainable Development Future: Evaluating Higher-Education Contributions to the 2030 Agenda. Taylor & Francis Group. E- grāmata ProQuest Ebook Central datubāzē (RSU has unlimited access to this book)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Veselības un ekosistēmu savstarpējā atkarība un saistība. Izglītojošā darba specifika, nozīme, praktiski risinājumi
Apraksts
Anotācija: Inovācijas un izaicinājumi pedagoģijā un augstākajā izglītībā. Pedagoģijas metodes vides un veselības izglītībā praksē. Mūsdienīgu mācīšanās stratēģiju lietojums veselības izglītībā un sabiedrības izglītošanā.
Nodarbības jautājumi: Pedagoģiskie mērķi, uzdevumi un praktiskie risinājumi, izglītojošā darba veikšanai, un izpratnes par veselības un vides ilgtspēju paplašināšanai. Cilvēka veselības un ekosistēmu savstarpējā atkarība un saistība. Ilgtspējīgas veselības un vides izglītības koncepcijas izstrāde, savas izvēlētās profesijas ietvaros.
Literatūra: 1. Eugene, E. (2019). Teaching sustainability: modern challenges / Eugene Eteris. Mauritius: LAP Lambert Academic Publishing; Part 4. Goals and targets: solutions for teaching sustainability; Part 5. Educational challenges. RSU Bibliotēkas brīvpieejas abonements, RSU Bibliotēkas Informācijas centrs.
2. Koehn, P.H., Uitto, J.I. (2017). Universities and the Sustainable Development Future: Evaluating Higher-Education Contributions to the 2030 Agenda. Taylor & Francis Group. E- grāmata ProQuest Ebook Central datubāzē (RSU has unlimited access to this book)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Veselības un ekosistēmu savstarpējā atkarība un saistība. Izglītojošā darba specifika, nozīme, praktiski risinājumi
Apraksts
Anotācija: Inovācijas un izaicinājumi pedagoģijā un augstākajā izglītībā. Pedagoģijas metodes vides un veselības izglītībā praksē. Mūsdienīgu mācīšanās stratēģiju lietojums veselības izglītībā un sabiedrības izglītošanā.
Nodarbības jautājumi: Pedagoģiskie mērķi, uzdevumi un praktiskie risinājumi, izglītojošā darba veikšanai, un izpratnes par veselības un vides ilgtspēju paplašināšanai. Cilvēka veselības un ekosistēmu savstarpējā atkarība un saistība. Ilgtspējīgas veselības un vides izglītības koncepcijas izstrāde, savas izvēlētās profesijas ietvaros.
Literatūra: 1. Eugene, E. (2019). Teaching sustainability: modern challenges / Eugene Eteris. Mauritius: LAP Lambert Academic Publishing; Part 4. Goals and targets: solutions for teaching sustainability; Part 5. Educational challenges. RSU Bibliotēkas brīvpieejas abonements, RSU Bibliotēkas Informācijas centrs.
2. Koehn, P.H., Uitto, J.I. (2017). Universities and the Sustainable Development Future: Evaluating Higher-Education Contributions to the 2030 Agenda. Taylor & Francis Group. E- grāmata ProQuest Ebook Central datubāzē (RSU has unlimited access to this book)
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Rui. N. (2022). Healthcare As a Universal Human Right: Sustainability in Global Health. Taylor & Francis Group.
Education and Climate Change: The Role of Universities. (2020), ed. by Reimers, F.M. Springer International Publishing AG.
Eugene, E. (2019). Teaching sustainability: modern challenges / Eugene Eteris. Mauritius: LAP Lambert Academic Publishing; Part 4. Goals and targets: solutions for teaching sustainability; Part 5. Educational challenges.
Papildu literatūra
Koehn, P.H., Uitto, J.I. (2017). Universities and the Sustainable Development Future: Evaluating Higher-Education Contributions to the 2030 Agenda. Taylor & Francis Group.
Sport, Performance and Sustainability. (2023). ed. by Svensson, D. et al. Taylor & Francis Group.
Eugene, E., Sparitis O. (2022). Modern Educational Revolution: Challenges and Solutions. LAP Lambert Academic Publishing.
Citi informācijas avoti
UNESCO Stratēģija par izglītību veselībai un labklājībai: ieguldīšana ilgtspējīgas attīstības mērķos.
Challenges, opportunities and innovations in social work field education / edited by Ronnie Egan, Nicole Hill and Wendy Rollins. New Yor : Routledge, Taylor & Francis Group. (2021). xxi, 201 lpp. Routledge advances in social work.
AMEE Consensus Statement: Planetary health and education for sustainable healthcare: Medical Teacher: Vol 43, No 3 (tandfonline.com)